تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۸۷۳۶۴

7 آزمونی که جوانان انقلابی از آن سربلند بیرون آمدند

پایگاه بصیرت / مهدی تیماجی

(روزنامه كيهان ـ 1394/06/28 ـ شماره 21161 ـ صفحه 8)

در برگ برگ تاریخ انقلاب اسلامی هر گاه شاهد مقاطع موفق و درخشانی بوده‌ایم بدون تردید همه نگاه‌ها به سوی جوانان حزب‌اللهی معطوف شده است که پیشاپیش مردم، در همه صحنه‌ها حضور فعالی از خود نشان داده اند.

این در حالی است که در سال‌های اخیر رسانه‌های وابسته به خط لیبرال در کشور در نشریات موسوم به زنجیره‌ای در طول دو دهه گذشته در تلاش بودند تا جوانان مومن و حزب‌اللهی را با عناوینی چون تند‌رو و افراطی مورد هجوم قرار داده و آنها را مجبور کنند تا در عرصه‌هایی که وجود آنها در دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی لازم و ضروری است میدان را خالی کنند تا بتوانند نقشه‌های شوم خود را عملیاتی کنند که همیشه بواسطه حضور آگاهانه جوانان حزب‌اللهی تیر دشمنان اسلام و انقلاب به سنگ خورده است.

بدون اغراق جوانان مومن و حزب‌اللهی نقشی تعیین‌کننده و تاریخی در برهه‌های انقلاب اسلامی ایفا کرده‌اند، از همین روی شاهد هستیم پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در بحران‌ها و مقاطع حساس جمهوری اسلامی ایران جوانان مومن و معتقد به آرمان‌های انقلاب حاضر می‌شدند و با مجاهدتی مثال زدنی مشکلات را از سر راه برمی‌داشتند تا قطار انقلاب با صلابت به راه خود ادامه دهد.

نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی ‌نشان می‌دهد، هر زمان كه به این سرمایه‌های گرانبها تکیه شد، منشأ تحولات عظیم و سرنوشت‌ساز در كشور شدند.

1- تسخیر لانه جاسوسی

در ابتداي انقلاب و زمامداری دولت موقت، در سرتاسر كشور، حركت‌هايي مي‌شد تا جو سياسي جامعه را ملتهب و پيچيده كند. بعدها معلوم شد كه مركز تمامي اين فتنه‌ها و جريانات ضدانقلابي، سفارت آمريكا در تهران است؛ در حالي‌كه موضع منافقانه آمريكا نسبت به انقلاب اسلامي مانع از روشن شدن چهره واقعي آمريكا در ميان مردم گرديده بود. به همین جهت، امام‌خميني(ره)، بيانات قاطعي عليه ابرقدرت‌ها و بويژه آمريكا، بیان فرموده و خصوصا با ورود شاه به آمريكا فرمان مقابله را به تمامي دانش‌آموزان و دانشجويان و طلاب علوم ديني صادر نمودند.

در چنين شرايطي با هدف وادار كردن آمريكا به استرداد شاه و اموال ملت ايران، دانشجویان پیرو خط امام در ‌گروهی حدود ۴۰۰ تن از دانشجویان که بعدها به‌نام دانشجویان پیرو خط امام معروف شدند، از دانشگاه‌هاي تهران، پلي‌تكنيك، صنعتي شريف، شهيدبهشتي و ... گرد هم آمدند طي يك راهپيمايي تا سفارت آمريكا، از ديوارهاي سفارت بالا رفته و علي‌رغم مقاومت محافظين و آمريكايي‌ها، در تاریخ 13 آبان 1358 سفارت را به تصرف كامل درآوردند. اقدامی که امام(ره) آن را انقلاب دوم نامیدند.

گفتنی است از بین چهره‌ها و شخصیت‌هایی که در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی حضور داشتند، بسیاری راه جبهه را در پیش گرفتند و به شهادت رسیدند.

2- رویش جهاد سازندگی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چهره واقعی محرومیت‌ها و کمبودها در گوشه و کنار کشور رخ نشان داد؛ متاسفانه اتفاقاتی که در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شامل اصلاحات ارضی و واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی رخ داد، روستاها را به قهقرا برده و سبب فروپاشی روستاها شده بود.

از طرف دیگر بعد از پیروزی انقلاب، مشاهده شد گروهک‌های منحرف رو به روستاها آورده و برخی اقدامات حمایتی از روستاییان انجام می‌دادند.

از این‌رو در ماه‌های اولیه بعد از پیروزی انقلاب، توجه جوانان انقلابی به روستاها جلب شد و ابتدا حرکتهای خودجوشی در این زمینه ظرف یکی دو ماه صورت گرفت. نتایج این حرکتها و ایده‌هایی که جوانان داشتند را در قالب طرح مکتوبی تحت عنوان «جهاد سازندگی» از طریق شهید بهشتی به امام خمینی(ره) ارائه شد؛ و نهایتا از سوی ایشان در ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ فرمان تشکیل جهادسازندگی صادر شد.

به محض آنکه امام(ره) فرمان تشکیل جهادسازندگی را داد، جوانان به سوی روستاها و مناطق محروم روان شدند. هرکاری در روستاها لازم بود نیروهای جهادی انجام می‌دادند تا هر چه سریع‌تر محرومیت‌ها و خرابی‌های طولانی باقیمانده از دوره ستم‌شاهی را بازسازی کنند.

جهادگران گمنام و بی‌نشان که اکثرا جوانان عاشق امام و انقلاب بودند در عرصه‌های تولید و نبرد تلاش کردند آنان با آغاز جنگ تحمیلی مخلصانه و با تمام وجود در جبهه‌های حق علیه باطل به یاری رزمندگان اسلام پرداختند و سنگرسازان بی‌سنگر لقب گرفتند.

3- غائله ضد انقلاب از تهران تا کردستان

دوم اسفندماه سال 1357، یعنی ده روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که با حکم شورای انقلاب اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام موجودیت کرد.

جوانان انقلابی که قبل از پیروزی انقلاب در قالب گروه‌های مختلفی همچون فلاح، منصورون، توحید صف و... اقدامات مسلحانه بر علیه رژیم پهلوی انجام می‌دادند بعد از پیروزی انقلاب در زمـانـى کـه کشور نیاز مبرم به امور امنیتى داشت و نظام فاقد سازمان امنیتى بود سپاه با کمترین بودجه و امکانات و با حضور جوانانی با انگیزه و اعتقاد، مرزبانى صادق و لایق براى انـقـلاب و کشور شد.

سپاه در کشف خانه‌هاى تیمى منافقین، چریک هاى فدایى خلق، حزب توده، گروه فرقان و دیگر گروه هاى محارب نقش اصلى داشت و آنها را متلاشى کرد به گـونـه اى کـه وجـود کـشـور و وجود انقلاب متکى بر وجود سپاه گردید تا جایى که امام راحل فرمودند: اگر سپاه نبود کشور هم نبود.

از سوی دیگر در مناطق حساس و تحریک‌پذیر، همچون کردستان، خوزستان و ترکمن‌صحرا شاهد بودیم که با سوار شدن بر موج انقلاب در این مناطق، روند انقلاب را به دست گرفتند که خود باعث بروز بحران‌های داخلی شد.

از همین روی جوانان حزب‌اللهی که پرورش یافته مکتب امام خمینی(ره) بودند با حضور در سپاه با یک بـرنـامـه کامل و جامع که با روش هاى مختلف و با مخاطبان گوناگون و زیاد طى یک دهه در کردستان اجرا کردند، موفق شدند شورشگران را وادار به تسلیم کنند، ضمن اینکه عملیات روشنگرى سـپـاه بـازگشت مردم، نخبگان و اعضاى گروههاى شورش گر را به دامان نظام جمهورى اسلامى به همراه داشت.

4- دفاع مقدس

از روزهای آغازین تجاوز رژیم عراق به کشورمان در شهریور سال 1359 تا زمانی که ایران قطعنامه آتش بس را در 27 تیر 1367 قبول کرد. در تمامی لحظات دوران دفاع مقدس این جوانان حزب‌اللهی و عاشق امام خمینی بودند که با ایمان راسخ و روحیه بالای شهادت‌طلبی که برگرفته از اندیشه‌های ناب اسلامی بود تا پای جان صحنه‌های ایثار و از خودگذشتی را به تصویر کشیدند .

اوج تجلي فرهنگ شهادت طلبي در هشت سال دفاع مقدس نمايان بود، چرا كه جوانان توانستند با كمترين ساز و برگ نظامي بر ارتش تا دندان مسلح دشمن كه توسط استكبار جهاني تجهيز مي شد، پيروز شوند و پرچم انقلاب و اسلام ناب را همچنان برافراشته نگهدارند.

در جريان جنگ تحميلي 36 هزار نوجوان براي پايداري انقلاب اسلامي جان خود را فدا كردند كه نشان از حضور نوجوانان در كنار جوانان در دفاع مقدس دارد. 75 درصد شهدای جنگ تحمیلی در دفاع مقدس جوان بودند.

برابر آمار، پرشورترين حضور در جبهه‌هاى جنگ از آن دانش‌آموزان بوده است.طى سال‌هاى 59 تا 66، تعداد 366697 نفر از اين عزيزان در جبهه‌هاى جنگ حضور يافته از اين ميان 17296 تن به شهادت رسيدند.تقديم 2328 نفر جانباز، 1110 نفر آزاده و 2063 نفر مفقودالاثر به آستان انقلاب اسلامى بخش ديگرى از اين حضور حماسى دانش‌آموزان در حماسه 8 سال دفاع مقدس بود.خاطرات حضور نوجوانان 13 ساله در جبهه‌هاى جنگ، هنوز از ذهن‌ها زدوده نشده است، صحنه‌هايى که ديدنش موجى از نشاط و شوق حضور در جبهه‌هاى جنگ را در سايرين به وجود مى‌آورد و افتخار و تجليل عمومى را نثار ايشان مى‌کرد.خاطرات مربوط به کسانى که با دستکارى در شناسنامه‌هاى خود و جعل امضاى والدين، خود را به خطوط مقدم نيرو مى‌رساندند هنوز شهره در جهان است و جهان به اين روحيه عظيم جوانان و نوجوانان ايران بايد غبطه ابدى بخورد.

همچنین در دفاع مقدس جوانان دانشگاهي نقش بسيار فعال و چشمگير در فرماندهي جنگ بر عهده گرفته بودند فرماندهان مؤثر در سطوح بالاي فرماندهي دفاع مقدس نشان از حضور جوانان مؤمن و با سواد دانشگاهي دارد. شهيد باقري، شهيد علم الهدي، شهيد زين‌الدين، و بسياري ديگر از فرماندهان، دانشجوي دانشگاه بوده‌اند. بر حسب ضرورت از دانشگاه به جبهه‌ها رفتند و به رسالت تاريخي و حساس خود عمل نمودند. از طرفي دانشگاه در اداره دفاع مقدس از بعد پشتيباني و ارائه طرحهايي كه براي اداره دفاع مقدس لازم بود حضور منحصر‌به‌فردي داشت.

این در حالی بود که کشور در حالت تحريم و محاصره اقتصادي بود و كمكي از لحاظ تجهيزات و امكانات به ما نمي‌شد و ناچار بوديم روي پاي خودمان بايستيم و طرحها و تجهيزات لازم براي پيشبرد دفاع مقدس را خود تهيه كنيم و اين موضوع احتياج به دانش بالاي علمي داشت، چه در ساخت تجهيزات نظامي و اداري پشتيباني مثل ساخت پل براي عمليات خيبر و اين قبيل كارها كجا مي شد انجام داد و اين كار فقط در دانشگاه شدني بود كه اساتيد دانشگاه، دانشجويان متعهد و مؤمن پاي كار آمدند و توانستيم پيروزمندانه دفاع مقدس را به پايان برسانيم.

5- جنبش نرم‌افزاری و ارتقای علمی

بعد از پایان دوران دفاع مقدس پتانسیل عظیم جوانان مومن و حزب‌اللهی که تمام توان خود را به کار گرفته بودند تا دشمن متجاوز را از خاک خود بیرون کنند بعد از جنگ با همان انرژی بالا و پرانگیزه به شهرها بازگشتند و علاوه بر اینکه تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا خرابی‌های باقی مانده از جنگ تحمیلی را بازسازی کنند در عرصه‌های علمی و صنعتی نیز حضور چشمگیری داشتند که توانستند بعد از چند سال جایگاه علمی ایران را در منطقه و جهان ارتقا دهند.

در همین ارتباط کافی است فقط بعنوان نمونه به برخی از آمار درخصوص پیشرفت‌های علمی جوانان ایران اسلامی بیندازیم؛ از سال ۲۰۰۷ میلادی برابر با ۱۳۸۶ شمسی آمار تولید علم ایران از ۱۰ هزار عنوان عبور کرده و در همان سال به ۱۳ هزار و ۳۷۸ مقاله بالغ شده است. این روند همچنان و بطور پیوسته رو به رشد بوده است، به طوری که در سال ۲۰۰۸ میزان تولیدات علمی نمایه شده ایران در پایگاه تامسون رویترز به ۱۷ هزار و ۲۸۵ مدرک رسید. آمار تولید علم ایران در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به ترتیب به ۲۰ هزار و ۲۹ و ۲۱ هزار و ۵۹۲ مدرک بالغ شده است. در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ به یکباره رقم مزبور به ۲۷ هزار و ۳۵۸ مدرک افزایش پیدا کرده است. تولید علم ایران در سال ۲۰۱۲ نیز ۲۹ هزار و ۱۱۷ مقاله بود. آخرین آماری که از ISI در سال جاری میلادی و مربوط به ماه نوامبر در ارتباط با تولید علم ایران استخراج شده است نشان می‌دهد که اعضای هیئت علمی و پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران موفق به تولید ۲۱ هزار و ۱۳۸ مدرک شده‌اند.

از همین روی شاهد هستیم که جوانان معتقد به نظام اسلامی و انقلابی در فضاهای علمی و دانشگاهی به دستاوردهای شگرفی از جمله پرتاب موشک ماهواره‌بر، علم شبیه سازی و... تا موفقیت در المپیادهای علمی جهانی و چاپ مقالات در سطح بین‌المللی و شبکه ISI و حضور جدی در عرصه‌های جهانی، همه و همه حکایت از برگ‌های زرین افتخار و بالندگی علمی ایران و ایرانیان دارد، به گونه‌ای که پیشرفت‌های امروزی با دوران قبل از انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

6- توسعه صنعت هسته‌ای

پس از پایان جنگ تحمیلی جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های مختلفی را برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای و تولید سوخت و انرژی هسته‌ای در دستور کار خود قرار داد.

اما در ادامه با روی کار آمدن دولت جورج دبلیو بوش در ایالات متحده آمریکا، این کشور تلاش‌های گسترده‌ای را در جهت به تعطیلی کشیدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران آغاز کرد و فشارهای رژیم صهیونیستی و برخی دولت های اروپایی از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل باعث شد تا سپتامبر سال 2003 میلادی پرونده هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وضعیت ویژه‌ای به خود بگیرد.

از همین روی سخت‌ترین تحریم‌های بین‌المللی بر ایران مبنی بر دست‌کشیدن از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای از سوی آمریکا و غرب در پیش گرفته شد. که این مسئله خود عاملی شد تا دانشمندان جوان ایرانی با تکیه بر دانش و تعهدی که نسبت به اسلام و انقلاب داشتند در حوزه صنعتی کارهای بزرگی را انجام دهند .

در همین ارتباط شاهد هستیم که دانشمندان جوان ایرانی در حوزه‌های صنعت هسته‌ای از جمله راه اندازی و تکمیل رآکتور تحقیقاتی تهران؛ رآکتور تحقیقاتی صفر قدرت آب سنگین؛ رآکتورهای هسته‌ای تولید نیرو و راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را با موفیقت به پایان رساندند.

همچنین از برنامه‌های حائز اهمیت دیگر در حوزه توسعه صنعت هسته‌ای خودکفائی در زمینۀ تولید سوخت هسته‌ای با توجه به تصمیم ساخت انواع نیروگاه‌های اتمی است که کلیه فعالیت‌های چرخۀ سوخت هسته‌ای شامل اکتشاف و استخراج اورانیوم، فراوری ترکیبات اورانیوم، غنی‌سازی اورانیوم و ساخت مجموعۀ سوخت را شامل می‌شود .

با این حال افتخار بزرگی است که کشورمان با توجه به اینکه طی سی سال گذشته در بدترین فشارها و تحریم‌های دشمنان قرار داشته، اینک به نقطه‌ای رسیده که هیچ عرصه علمی و فناوری دور از دسترس دانشمندان ایرانی نیست.

7- فتنه 88

بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال88 نامزدهای ناکام به بهانه تقلب در انتخابات با حمایت عوامل خارجی کشور را دچار فتنه‌ای کردند که طبعات امنیتی و سیاسی را برای کشور به همراه داشت و امروز به وضوح مشخص شده است که اصلا دعوا بر سر تقلب در انتخابات نبوده است و تنها عده‌ای از معاندین سعی داشته‌اند تا با القای شبهه تقلب راه را برای راه‌اندازی انقلاب‌های مخملی هموار سازند.

در این بین جوانان مومن و حزب‌اللهی در قالب نیروهای داوطلب بسیجی به میدان آمدند و در بحبوحه‌ای که غبار فتنه مانع از آشکار شدن دقیق مرزهای حق و باطل بود این نهاد مردمی بسیج بود که نقش گسترده‌ای در روشنگری و تنویر افکار عمومی داشت.

جوانان بسیجی در فتنه سال 88 با تمسک به فرامین رهبر انقلاب و بدون آنکه تحت تاثیر تبلیغات و سم پاشی‌های رسانه‌های ضد انقلاب قرار بگیرند به دفاع از بنیان انقلاب اسلامی همت گمارد و حقیقتا همچون سربازی مطیع ولایت در میدان مبارزه شجاعانه بر فتنه‌گران تاختند و هرگز اسیر خطرات آنان نشدند.بصیرت بسیج در دفاع از انقلاب در حوادث سال 88 مثال زدنی است، چرا که تنها این بسیج بود که با اراده‌ای محکم در برابر شانتاژها و دروغ پراکنی‌ها قرار گرفت و آبروی خویش را در گرو حفظ ولایت فقیه قرار داد. البته فتنه‌گران هم در سال 88 به خوبی متوجه جایگاه روشنگری بسیج شدند و سخت‌ترین تازیانه‌ها را بر آن روا داشتند تا جایی که یکی از سران فتنه رسما در بیانیه‌ای به عقده گشایی نسبت به بسیج پرداخت و این شجره طیبه را که به دست بنیانگذار انقلاب اسلامی غرس شده است «یک ماشین سرکوبگر، دستگاه بی‌نیت، ابزاری برای قدرت حاکمان، جیره خوار دولت، پاداش سرانه بگیر، دست و پا شکن، ابزاری برای ترساندن مردم، دارندگان لباس‌های مخوف» خواند. اما با تمام این یاوه‌گویی‌ها بسیج و بسیجی هیچ گاه میدان را خالی نکرده و از عقیده شان کوتاه نیامدند.

جوانان حزب‌اللهی در جریان فتنه 88 خوش درخشیدند و نشان دادند که در روز‌های سخت تکیه‌گاه‌های مستحکمی در راه مبارزه هستند و در بزنگاه‌ها عرصه را خالی نمی‌کنند.این در حالی است که متاسفانه بسیاری از مسئولین میانی از جمله در دانشگاه‌ها، آموزش‌وپرورش، وزارت‌خانه‌ها و... در فتنه 88 دخیل بوده و امروز عهده‌دار مسئولیت شده و فضا را بر جوانان انقلابی تنگ کرده‌اند، این افراد به دنبال عادی‌سازی روابط با آمریکا و در واقع باز کردن راه ورود غربی‌ها به کشور هستند. مسئولینی که نقد را بر نمی‌تابند جوانان حزب‌اللهی و منتقدین را با عنوان افراطی مورد هجمه قرار می‌دهند که این مسئولین باید روزی پاسخ دهند که چرا در حالی که این انتقادات وارد بود وقعی نگذاشته و به کار خود ادامه دادند. کسانی که جوانان متدین را با عناوینی چون افراطی مورد هجمه قرار می‌دهند در واقع می‌خواهند نظام را از پشتوانه مردمی خود بی‌نصیب کنند.آنچه در بالا ذکر شد فقط بخش‌های کوچکی از رشادت‌ها و فداکاری‌های جوانان حزب‌اللهی است که عاشقانه برای اعتلای آرمان‌های انقلاب اسلامی جانفشانی کرده‌اند.

حال اینکه کشور بواسطه توافق هسته‌ای وارد مرحله جدیدی از حیات انقلاب اسلامی خود شده است به نظر می‌رسد که نظام سلطه به بهانه توافق هسته‌ای و برجام قصد دارد که در حوزه‌های مختلف نظام اسلامی نفوذ کند و در این میان تنها کسانی که می‌توانند فارغ از منافع و هیاهو‌های سیاسی نقشه‌های دشمن را شناسایی و فریاد بزنند همین جوانان مومن و حزب‌اللهی هستند.در این بین به نظر می‌رسد که دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن در خارج و عوامل داخلی آنها در کشور به دنبال آن هستند که روحیه انقلابی را سرکوب کرده و القا کنند که تاریخ مصرف این گونه تفکرات و رفتارها به پایان رسیده است. این در حالی است که جوانان حزب‌اللهی ثابت کرده‌اند که در همه بزنگاه‌های حساس عصای دست انقلاب و نظام اسلامی بوده‌اند و این بار هم به رسالت انقلابی خود عمل خواهند کرد هرچند که در این میان برخی مسئولین اخم کنند و با ترش‌رویی از آنها استقبال کنند.

http://kayhan.ir/fa/news/55656

ش.د9402871

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات