صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۸۵۱۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره4262 _ 6 دی 1394

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز بیش از همه چیز، در امت اسلامی اتحاد لازم است. وحدت پیدا کنیم، حرف‌مان را یکی کنیم، دل‌مان را یکی کنیم؛ این وظیفه‌ یکایک کسانی است که در این امت بزرگ مسلمان قدرت تأثیرگذاری دارند.(88/12/13)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
استراحت موقت برای عقب‌نشینی

آمریکایی‌ها در پس سریال ارائه قانون تحریم‌های پی‌درپی علیه جمهوری اسلامی ایران چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ به ‌نظر می‌رسد آمریکا برای تحت‌تأثیر قرار دادن منافع جمهوری اسلامی ایران بدون توسل به ابزارهای سخت قدرت، می‌خواهد از طریق راه‌اندازی یک رژیم تحریمی جدید، در قالب گفتمانی نو منافع جمهوری اسلامی ایران را محدود کند. تصویب قانون «محدودیت استفاده از برنامه لغو روادید برای خارجی‌هایی که به کشورهایی خاص سفر کرده‌اند» و ارائه سه طرح پی‌درپی در مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم سپاه پاسداران و نگه‌داشتن نام دولت جمهوری اسلامی ایران در فهرست قانون دولت‌های حامی تروریسم را باید در این چهارچوب تفسیر کرد. سیاست خارجی آمریکا در حال گذار از گفتمان عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی به سمت گفتمان ضد تروریسم است و این به معنای همان نقض گفتمان برجام است، بدین صورت که اگر تا به امروز بیشترین تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران در قالب گفتمان عدم اشاعه هسته‌ای وضع شده بود و برجام توانست در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، آن را بی‌اعتبار کند؛ گفتمان فراگیر جدیدی در حال شکل‌گیری است که در پی خطرناک جلوه دادن دولت جمهوری اسلامی ایران از طریق فعالیت‌ها و ادعای حمایت آن از تروریسم است. بدین جهت، برجام فقط نقطه ثقل اختلاف ما با آمریکایی‌ها را تغییر داد و نه راه‌حلی برای حل اختلافات، آنگونه که عده‌ای خوش‌باور تصور می‌کردند.
از این رو، در گذشته که اختلاف اساسی ما با غرب در فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران خلاصه شده بود، با اجرای برجام دولت فقط یک خاکریز با هدف استراحت موقت عقب‌نشینی کرده است و کمی بعد باید در خاکریز گفتمان ضد تروریسم با غرب درگیر شود. بر اساس تحولات اخیر و عکس‌العمل نشان ندادن دولت در برابر نقض مکرر برجام، به نظر می‌رسد که برجام برای غرب یک پیشروی راهبردی و برای جمهوری اسلامی ایران یک عقب‌نشینی تاکتیکی بوده است.

ترجمه
نگرانی آمریکا از حذف دلار

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی «گلوبال ریسرچ» 27 دسامبر 2015 (۶ دی) در مقاله‌ای به چشم‌انداز حذف دلار از معاملات تجاری ایران و روسیه پرداخت و نوشت: «تهدید به جنگ علیه ایران تنها به منابع طبیعی، کنترل راهبردی و حفاظت از اسرائیل[رژیم صهیونیستی] مربوط نمی‌شود، بلکه آمریکا از ابزار فشار خود به منظور حفظ دلار در معاملات ایران استفاده می‌کند. ایران برای جایگزینی دلار آمریکا در معاملات خارجی خود با روسیه اقدام کرده است. ژانویه گذشته، ایران اقدامی چشمگیر برای توقف استفاده از دلار در تجارت با کشورهای خارجی صورت داد. سفیر ایران در مسکو نیز گفته است، تهران و مسکو روی طرحی برای به‌کارگیری ارزهای ملی خود در معاملات دوجانبه کار می‌کنند. مارس 2015 نیز ایران و روسیه توافق ایجاد کمیته مشترک نظارت بر معاملات اقتصادی بین بانکی را امضا کردند.»
در ادامه مقاله آمده است: «نتیجه مثبت این توافق‌ها پرهیز از آسیب‌های تحریم‌های احتمالی در آینده است. آمریکا و متحدانش از سلاح اقتصادی علیه دشمنان خود استفاده می‌کنند. این روند همگرایی اقتصادی می‌تواند به ایجاد بانکی مشترک میان ایران و روسیه منتهی شود. آمریکا به منظور تضعیف نفوذ ایران در منطقه خواهان حذف اسد و تمرکز اسرائیل بر مقابله با حزب‌الله است. در صورتی که سوریه و حزب‌الله شکست نظامی بخورند، ایران نیز با تهدید جنگی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل روبه‌رو خواهد شد که در صورت پیروزی هیلاری کلینتون یا یکی از جمهوریخواهان، احتمال وقوع چنین سناریویی بالاست.»
در پایان مقاله آمده است: «سابقه تلاش برای حذف دلار در معاملات در کارنامه عراق، ونزوئلا و لیبی نیز وجود دارد، اما تلاش این کشورها با مقاومت واشنگتن روبه‌رو شده است. پیش از حمله 2003 به عراق، صدام (متحد پیشین آمریکا) تصمیم گرفت در معاملات نفتی یورو را جایگزین دلار کند. یکی از دلایل حمله به عراق نیز انجام این‌گونه اقدامات صدام بود. سال 2006 ران پل، عضو سابق کنگره تشریح کرد، انگیزه‌های واقعی پشت دروغ‌ها علیه عراق درباره تسلیحات کشتارجمعی و نیز کودتایی که بوش علیه هوگو چاوز به پا کرد، به دلیل نگرانی از حذف دلار بود. به طور کلی، راهبرد بلندمدت آمریکا نیز تغییر رژیم در ایران است.»

گزارش روز
عمار در راه

پیروزی انقلاب سبب تحول بنیادین در عرصه‌های کلان و زیرساختی، از جمله حوزه فرهنگ شد. در این میان انتظار می‌رفت سینمای ایران نیز در مسیری حرکت کند که امروز  جایگاهی در تراز انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن داشته باشد. صاحب‌نظران معتقدند، خیزش اولیه در دهه 60 که همزمان با جنگ تحمیلی بود، نقطه عطفی در سینمای کشورمان به شمار می‌آید؛ اما پس از  آن رفته رفته نه‌تنها در حرکت رو به جلو دچار مشکل شد، بلکه پسرفت‌هایی نیز داشت که بررسی علل و عوامل آن مجال دیگری را می‌طلبد. یکی از مشکلات حوزه سینما، در آوردگاه بزرگ سالیانه این عرصه در جشنواره فجر بروز و ظهور کرده تا جایی که به اعتقاد برخی از کارشناسان، دیگر نمی‌توان نام فجر را که برگرفته از مطلع‌الفجر انقلاب اسلامی بود، بر آن گذاشت. اوج این مسئله زمانی بود که کشور و نظام با فتنه پیچیده 88 روبه‌رو شد و پس از آن بود که عده‌ای از جوانان انقلابی و هنرمند در لبیک به ندای رهبر فرزانه خود گردهم آمدند تا در این پیکر بی‌جان نفسی تازه بدمند و امسال ششمین جشنواره فیلم عمار در حال برگزاری است.
وحید جلیلی، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار می‌گوید: «جنس خاص عمار نوع جدید و خاصی است که نشان می‌دهد ما متناسب با مخاطبی که تا پیش از این کمتر مورد توجه بوده، می‌توانیم سیگنال‌هایی به سازمان تولید بدهیم.»
یکی از موضوعات غم‌انگیز، بی‌مهری و عدم حمایت مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این جشنواره است که حتی حاضر نیستند در این رویداد فرهنگی و هنری به‌صورت تشریفاتی حضور پیدا کنند. جلیلی می‌گوید: «از مسئولان سینمایی دعوت می‌کنم لااقل یک بار در دبیرخانه عمار حضور پیدا کنند و نوع جدیدی از کار سینمایی را ببینند و تجربه کنند.» مسئولان فرهنگی بدانند که این نوع حرکت‌ها که در عرق دینی و انقلاب جوانان این مرز و بوم ریشه دارد، متوقف آنها نخواهد شد و راه خود را خواهد پیمود، پس ما سعی کنیم از این حرکت جا نمانیم!
 
اخبار
دیروز در صف اول انقلاب، امروز هنرپیشه فتنه
 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حاجی‌صادقی، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه، در همایش «پیشگامان بصیرت ـ مدافعان ولایت» گفت: فتنه از همان سال 57 با پیروزی انقلاب آغاز شد؛ چرا که دشمن با انقلاب اسلامی شاهد مرگ تدریجی خویش بود. وی ادامه داد: انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل، تولد جدید دین اسلام بود، انقلاب به دین حیات دوباره داد و تا پیش از آن جز ظاهری از دین نبود. حقیقت دین نفی طاغوت، روحیه ضد استکباری و حاکمیت خداست که اینها به برکت انقلاب محقق شد. حاجی‌صادقی افزود: گلایه از کسانی است که زمانی در صف انقلاب بودند و امروز هنرپیشه فتنه‌های استکبار هستند. در زمان پیامبر(ص) نیز عده‌ای از صف اسلام جدا شدند، حضور در صراط مستقیم سخت و ماندن در این مسیر سخت‌تر است. وی در ادامه تأکید کرد: دشمن با به‌کارگیری همه امکاناتش 10 سال برای فتنه 88 برنامه‌ریزی کرد و این مردم با بصیرت به پیروی از رهبری در روز 9 دی تمام توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کردند، دشمن از این روز هراس دارد و نمی‌خواهد این روز زنده بماند.

        اخبار کوتاه    
**  دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم کمپین شهروند سالم، درباره برخی اظهارنظرها مبنی‌بر افزایش مرگ‌و‌میر به دلیل آلودگی هوا گفت: گزارشاتی که در این زمینه ارائه شده و ادعاهایی که می‌شود، زیاد قابل استناد نیستند. من از مسئول سازمان بهشت زهرا در این زمینه پرسیدم که آیا تعداد مرگ‌ومیرها افزایش داشته است که ایشان گفتند، تعداد مرگ‌ومیرها در طول سال ثابت است و از دی ماه به بعد افزایش می‌یابد. هاشمی ادامه داد: به گفته مسئول سازمان بهشت زهرا، روزانه بین 140 تا 150 فوتی داریم که در این فصل به 200 نفر افزایش می‌یابد، اما آمارها نسبت به سال گذشته تفاوتی نکرده‌اند. بنابراین، این به معنای آن است که ما باید نگران آلودگی هوا باشیم و برای بهبود آن تلاش کنیم؛ اما با این موضوع به‌صورت ابزاری برخورد نکنیم.
 ** پایگاه روسی «اسپوتینک» به نقل از «ابوشجاع دنایی» یکی از معروف‌ترین تاجران نجات‌دهنده زنان ایزدی از چنگال داعش نوشت: سعودی‌های داعشی در مرتبه نخست خرید زنان ایزدی ربوده شده قرار دارند و شمار زیادی از سعودی‌ها با هدف دستیابی به زنان ربوده شده عراقی و سوری که به عنوان کنیز مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرند، جذب داعش می‌شوند. وی افزود: سعودی‌ها حتی زنانی را که برای کنیزی می‌خرند، پس از مدتی میان دوستان داعشی خود دست به دست کرده و کنیز جدید را جایگزین آن می‌کنند.
 **  غلامرضا عباسی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران درباره کاهش حقوق زیر ۲۹ ساله‌ها گفت: قرار است نامه‌ای اعتراضی خطاب به رئیس‌جمهور، محمدباقر نوبخت، علی ربیعی و اسحاق جهانگیری تنظیم شود. وی تأکید کرد: جدولی را تنظیم و ارائه می‌کنیم که طی آن بتوان در طول پنج سال دستمزدها را به صورت پلکانی افزایش داد. در این قالب می‌توان شرایطی را فراهم کرد که هر ساله ارقامی به کسری معوق حقوق‌ها افزوده شود و در مدت زمان پنج سال، دستمزدها به رقم واقعی خود برسد.
 ** سردار نجات، معاون فرهنگی سپاه گفت: میرحسین موسوی بزرگ‌ترین ظلم را به جریان اصلاحات کرد. آرای مهندس موسوی در انتخابات 88/33 درصد بود؛ یک ماه پس از فتنه و در یک نظرسنجی با این سؤال که آیا دوباره در صورت انتخابات به موسوی رأی می‌دهید، به 20 درصد رسید. پس از 9 دی 88 نیز تنها 9 درصد کسانی که در انتخابات به موسوی رأی داده بودند، حاضر بودند باز هم او را انتخاب کنند.
 **  معاون حقوقی ثبت‌احوال استان قم گفت: طی ۹ ماهه امسال، ۲۰ هزار و ۱۳۱ واقعه تولد در استان به ثبت رسیده است که در مقایسه با آمار ثبت‌شده در مدت مشابه سال گذشته، یعنی ۱۸ هزار و ۴۳ مورد در سال ۹۳ ، شاهد رشد 9 درصدی تولد در استان بوده‌ایم. گفتنی است، استان تهران نیز با ثبت ۱۵۵ هزار و ۲۸۸ واقعه ولادت در ۹ ماهه امسال، از رشد 2/6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده است.
**  در نظرسنجی‌ای که روزنامه «ایلاف» چاپ عربستان انجام داد، ابوبکر بغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش به‌ عنوان برترین چهره سیاسی جهان در سال 2015 انتخاب شد. به گزارش پایگاه خبری عربی 21، در این نظرسنجی تاکنون بغدادی توانسته است 77 درصد آرا را به خود اختصاص دهد.
**  یک منبع نظامی یمن تأکید کرد، 50 هزار نیروی این کشور، آماده حمله به مواضع عربستان و آزادسازی بزرگ‌تر‌ین شهرها در منطقه «جیزان» و «عسیر» این کشور در چارچوب مرحله اول گزینه‌های راهبردی هستند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات