صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۸۷۰۵۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 18 بهمن 1394 شماره 4291

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نباید جوانان انقلابی و حزب‌اللهی را متهم به تندروی کرد؛ زیرا این جوانان با اخلاصِ تمام و با همه وجود در میدان حاضرند و هرگاه که دفاع از مرزها و دفاع از هویت ملی لازم باشد، وسط میدان هستند. (94/10/30)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز  
آزادی موصل

مسئولان عراقی در سخنانی پی در پی، از آزادسازی زودهنگام موصل می‌گویند و گاه برای این هدف زمان هم تعیین می‌کنند. این مسئله از زمان آزادسازی نه‌چندان کامل شهر الرمادی مرکز استان الانبار عراق، از زبان این مسئولان، از جمله حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق شنیده شده است. وی سال 2016 را سال بازپس‌گیری موصل و پایان کار داعش عنوان کرده و خالد العبیدی، وزیر دفاع این کشور شش ماه آینده را موعد نهایی نجات موصل از دست داعش دانسته است.
اما در راستای روند بررسی تحولات میدانی کشور عراق، پیش از هر چیز باید به این پرسش پاسخ داد که به راستی پس از آزادی شهر الرمادی، کدام ناحیه برای امنیت عراق و مردم آن از اهمیت بیشتری برخوردار است و آیا تنها نقطه راهبردی باقی‌مانده در دست داعش، شهر موصل است؟ پاسخ این است که اگرچه شهرهای گرمه و فلوجه هم هنوز در دست تروریست‌های داعش قرار دارند، اما آزادسازی موصل اهمیت خاصی دارد؛ چراکه موصل دومین شهر بزرگ عراق است و بیش از400 کیلومتر با بغداد فاصله دارد. موصل مرکز استان نینواست که در درون خود گروه‌های مختلف جمعیتی، از قبیل اعراب سنی، اقشار مختلف شیعه و کردها را جای داده است. این منطقه در خرداد 1393 به‌طور مشکوکی به اشغال داعش درآمد که در همان زمان بسیاری، از جمله نوری المالکی، نخست‌وزیر وقت معتقد بودند موصل نه به دلیل برتری نظامی داعش، بلکه بر اساس توطئه از پیش طراحی‌شده سقوط کرده است. سقوط موصل ضربه بزرگی به عراق بود؛ زیرا موجب شد تجهیزات نظامی و وجوه نقدی فراوانی نصیب داعش شود و پس از آن شهرهای مهم دیگری به جرگه متصرفات داعش اضافه شود. از آنجایی که این شهر همانند شهر رقه سوریه به منزله مرکز تجمع تروریست‌های داعش مطرح است؛ بازپس‌گیری آن ضربه مهلکی بر پیکره داعش خواهد بود.
با توجه به موفقیت‌های ارتش سوریه و جبهه مقاومت در اطراف حلب، باید دید که تصمیم مسئولان نظامی عراق همان است که در محافل عمومی سیاسی بیان می‌شود یا راهکار دیگری در نظر دارند که به دلیل حفظ اسرار نظامی از بیان آن طفره می‌روند.

▼ گزارش روز 
رویش‌های انقلاب

دیروز نفس شهر به عطر شهدای حرم تازه شده بود؛ از یک سو برخی از شهرها میزبان شهدا بودند و از سوی دیگر پیامی از رهبر معظم انقلاب در تجلیل از شهدای حرم منتشر شد که فضا را مملو از عطر حضور شهدای حرم کرد. امام خامنه‌ای به چند امتیاز این شهدا اشاره داشتند؛ از جمله اینکه «اینها از حریم اهل‌بیت(ع) در عراق و سوریه دفاع کردند و در این راه به شهادت رسیدند»، «اینها رفتند با دشمنی مبارزه کردند که اگر اینها مبارزه نمی‌کردند، این دشمن می‌آمد داخل کشور» و «اینها در غربت به شهادت رسیدند».
در ماه‌های گذشته به همت برادران عبدی و پولادی فرصت‌هایی برای دیدار از خانواده‌های این شهدا و شرکت در برخی از مراسم‌های این عزیزان پیش آمد؛ طی این مدت به چند نتیجه درباره این شهدا دست یافتیم که عبارتند از: 1- زندگی پاک: این شهدا یک زندگی معنوی، حلال و زیبایی داشتند و این لقمه‌های پاک مسیر سبز زندگی‌شان را هموار کرده بود. 2- رویش‌های انقلاب: میانگین سنی این جوانان نشان می‌داد که از رویش‌های انقلاب هستند و پس از دفاع مقدس به سپاه پیوسته‌اند، دشمن در حالی که تلاش می‌کند با دیوارکشی نسل‌ها، این نسل را نسل سوخته معرفی کند، اما این نسل پویاترین نسل انقلاب و نظام است و نشان داده است که برای دفاع از شعائر اسلامی مروارید جان خود را نثار دریای انقلاب می‌کند. 3- تربیت اسلامی و انقلابی همسران و فرزندان: این شهدا نه‌تنها خود پرورش‌یافته مکتب حسین(ع) هستند، بلکه مادران و همسرانی زینب‌گونه دارند که برای دفاع از منویات رهبری مجاهدانه می‌جنگند. 4- فرزندان خردسال: بیشتر شهدای حرم فرزندان خردسالی دارند که برخی از آنها پس از یک هفته تا ده روز بعد از شهادت پدر متولد شده‌اند. شهیدان سیدمحمد موسوی‌حسینی، سجاد طاهرنیا، میثم نجفی و... فرزندانی دارند که اولین و آخرین صدای گریه‌شان را در جوار حرم حضرت زینب از طریق تلفن شنیده‌اند. اکنون ما مانده‌ایم و رسالتی زینبی؛ حال باید بیندیشیم که برای شهدا چه کنیم تا فردا نگوییم شهدا شرمنده‌ایم...

▼ خبر ویژه
دست‌نشانده

در روزهای گذشته منابع امنیتی تشکیلات خودگردان در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط»، گفتند: پنج فعال وابسته به جنبش الصابرین که با ایران ارتباط دارند، در شهر بیت‌الحم در جنوب کرانه باختری بازداشت شدند. این روزنامه افزود: هشام سالم یکی از اعضای جداشده از جنبش جهاد اسلامی، جنبش الصابرین را بیش از دو سال پیش در نوار غزه تشکیل داد. افرادی که در بیت‌الحم بازداشت شدند، از خانواده‌هایی هستند که همه اعضای آنها پیش از این شیعه شده‌اند. هشام سالم حضور بعضی از اعضای جنبش الصابرین را در کرانه باختری و بیت‌المقدس تکذیب نکرده بود. سالم می‌گوید، مانند حزب‌الله لبنان از حمایت کامل ایران برخوردار است، اما جنبش شیعی نیست. الشرق الاوسط افزود: حمایت گسترده ایران از جنبش الصابرین در نوار غزه به جای جنبش‌های سنی حماس و جهاد اسلامی نشانه رویکرد (شیعی) این جنبش است. در حالی که تشکیلات خودگردان فلسطین اکنون باید همه توجه خود را به مقابله با صهیونیسم متمرکز کند با دستگیری برادران فلسطینی که در صف مقدم مبارزه ایستاده‌اند، صفوف مقاومت و جهاد را نشانه رفته است!
 
▼ اخبار
1- اگر حلب سقوط کند، کار معارضان تمام است

پایگاه آمریکایی «دیلی بیست» در گزارشی نوشت: اگر حلب سقوط کند، کار معارضان سوری تمام است و جنگ به سرعت به نفع «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه تغییر می‌کند. دیلی بیست در ادامه نوشت: مذاکرات صلح به میانجیگری سازمان ملل روز سه‌شنبه به این دلیل در ژنو از هم پاشید که اوضاع امنیتی در شهر حلب رو به وخامت گذاشت. نیروهای دولت سوریه در شمال غربی این شهر،‌ مسیر ارتباطی مهم شورشیان را قطع کردند و همین مسئله نیز سبب شد تا آنها‌، به ویژه اعضای گروه جبهه النصره و نیروهای القاعده پا به فرار بگذارند؛ اما به نظر می‌رسد، مقامات آمریکایی هیچ طرحی برای کمک به معارضان دولت بشار اسد ندارند. مقامات ارتش آمریکا به طور محرمانه ارزیابی‌های خود را درباره اینکه گروه‌های مسلح شورشی تا چه زمانی می‌توانند در مبارزه مقاومت کنند، انجام می‌دهند. این مقامات آمریکایی با در دست داشتن اطلاعات محدود درباره میدان نبرد بسیار متغیر، این‌طور نتیجه‌گیری می‌کنند که سقوط حلب می‌تواند ظرف مدت چند هفته میسر شود. برخی نیز نگرانند که شاید این اتفاق در چند روز بیفتد.
2- پیام محرمانه واشنگتن برای اسد
پایگاه «میدل ایست آی» به نقل از یک منبع آگاه فاش کرد، جان کری در ماه اکتبر (مهر- آبان) پیامی به بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه فرستاده و گفته است، واشنگتن دیگر به دنبال برکنار کردن وی نیست. به ادعای وی، کری در این پیام توقف استفاده از بمب‌های بشکه‌ای را خواستار شده و گفته است: اگر اسد این خواسته را برآورده کند، وی می‌تواند «این داستان را (به افکار عمومی) عرضه کند.» بنا بر این گزارش، اسد در پاسخ گفته است، واشنگتن باید «دست از حمایت شورشیان بردارد.» به نوشته میدل ایست آی، وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده و تنها گفته است که بیانیه رسمی کری بعد از نشست‌های ژنو و لندن باید مورد استناد قرار گیرد. با این حال، ساعتی پس از انتشار این گزارش، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با «نادرست» خواندن این گزارش، گفت: «کری معارضان را به بر هم زدن مذاکرات متهم نکرده، با رژیم سوریه ارتباطی ندارد و از موضع خود در قبال اسد کوتاه نیامده است.»

▼ تا انتخابات
سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: با بررسی شکایات داوطلبان، 1500 داوطلب به آمار 40 درصدی تأیید صلاحیت‌شدگان انتخابات مجلس دهم اضافه شد. وی افزود: اسامی تأیید صلاحیت‌شدگان به وزارت کشور ارسال شده است. ره‌پیک بر همین اساس یادآور شد: پیشتر 40 درصد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیئت‌های نظارت استان‌ها تأیید صلاحیت شده بودند که با بررسی‌های شورای نگهبان، 15 درصد دیگر (1500 نفر) به احراز صلاحیت‌شده‌ها افزوده شد.
حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: فهرست اصولگرایان هنوز رسمی نشده و یک مرحله دیگر دارد و باید به تصویب شورای ائتلاف برسد. غلامعلی حدادعادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان هم گفت: شعارها و اسامی مطرح‌شده در فضای مجازی درباره فهرست نهایی صرفاً گمانه‌زنی بوده و مورد تأیید نیست.
حمیدرضا ترقی در واکنش به اعلام سهم‌خواهی پایداری‌ها نسبت به فهرست تهران گفت: دسته‌بندی اصولگرایان بر اساس موضع‌شان در قبال برجام درست نیست؛ فهرست تهران اصولگرایان 30 نفر است و هر سلیقه سیاسی طبق نظرسنجی‌ها متناسب با وزنی که در جامعه داشته، نماینده در فهرست دارد.

▼ اخبار کوتاه
حضور سه فیلم با موضوع دفاع مقدس در جشنواره فجر امسال تحسین اهالی رسانه و منتقدان را به همراه داشت و  البته با استقبال مخاطبان و خبرنگاران روبه‌رو شد. فیلم‌هایی که تلاش بسیاری برای حضور در سالن اکران آنها شد و در خارج از کاخ جشنواره نیز به سانس‌های فوق‌العاده رسید. فیلم‌هایی چون «نفس» ساخته نرگس آبیار (با موضوع کودکان شهید)، «بادی‌گارد» حاتمی‌کیا و «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدوی که به زندگی جاویدالاثر حاج‌احمد متوسلیان می‌پرداخت و جدای از شرافت موضوعی خاصش، یکی از کم‌حاشیه‌ترین فیلم‌ها هم بود و نشست رسانه‌ای آن نیز منظم و محترمانه برگزار شد.
وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد: کره‌شمالی یک موشک دوربرد شلیک کرده است. این اقدام در حالی صورت گرفته است که مقامات آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن هفته گذشته با تهدید به اعمال تحریم‌های تازه علیه پیونگ یانگ،‌ تلاش کردند تا کره‌شمالی را از شلیک این موشک بازدارند. این کشورها می‌گویند، پرتاب این موشک ماهواره‌بر، پوششی برای توسعه برنامه موشک‌های بالستیک کره‌شمالی است. سازمان ملل در واکنش به این اقدام به درخواست ژاپن و کره‌جنوبی جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد.
محافظان شخصی رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در جریان سفر وی به اکوادور به سه خانم معترض به حضور اردوغان در کشورشان حمله کرده و آنها را با خشونت از سالن سخنرانی بیرون کردند. به نوشته روزنامه تودی زمان ترکیه، این فعالان زن که از سیاست‌های اردوغان علیه کردها و همچنین حمایت آنکارا از تروریست‌های تکفیری خشمگین بودند، حین سخنرانی وی شعار می‌دادند: «قاتل را بیرون کنید».
گزارش‌های دولت‌های غربی نشان می‌دهد، پادشاه عربستان در وضعیت وخیمی از نظر جسمانی قرار گرفته است و وی به صورت محرمانه به بیمارستانی در ریاض منتقل شده است. بنا بر اعلام منابع آگاه، حال پادشاه ۸۰ ساله عربستان رو به وخامت است و وی تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی قرار دارد.
میشل عون، رهبر جریان ملی آزاد در واکنش به اظهارات احزاب مخالف گفت: بدون حزب‌الله قادر به حفاظت از مرزها نیستیم. وی در واکنش به انتقاد احزاب مخالف لبنان از حضور لبنان در سوریه گفت: رزمندگان حزب‌الله در سوریه برای امنیت لبنان می‌جنگند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات