صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۸۷۳۹۳

رزمایش مشکوک عربستان در مرزهای جنوبی عراق

«خوله الزیادی»نماینده عضو فراکسیون« ائتلاف دولت قانون»در پارلمان عراق از وزارت خارجه این کشور خواست«ثامر سهبان»سفیر عربستان سعودی در بغداد را برای ارائه توضیح درباره دلایل اجرای رزمایش نظامی مشترک در مرزهای جنوبی با عراق احضار کند.
در پی انجام رزمایش مشکوک عربستان سعودی با مشارکت برخی از کشورهای عربی در مرزهای جنوبی عراق یکی از نمایندگان پارلمان خواستار احضار سفیر عربستان در بغداد شد.
به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری عراقی سما بغداد ،«خوله الزیادی»نماینده عضو فراکسیون« ائتلاف دولت قانون»در پارلمان عراق از وزارت خارجه این کشور خواست«ثامر سهبان»سفیر عربستان سعودی در بغداد را برای ارائه توضیح درباره دلایل اجرای رزمایش نظامی مشترک در مرزهای جنوبی با عراق احضار کند.
الزیادی در بیانیه تاکید کرد که انجام رزمایش و آموزش های نظامی حق طبیعی هر کشوری است اما اگر این رزمایش ها که چند کشور در آن شرکت  دارند و همزمان با تبلیغ درباره مشارکت نیروهای زمینی عربستانی برای جنگ با گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق برگزار شود، پرسش هایی درباره زمان برگزاری آن بر می انگیزد و باید درباره این رزمایش ها تحقیق کرد.
این نماینده عراقی تصریح کرد که هیچ نیروی خارجی نمی تواند وارد عراق شود مگر با موافقت دولت و پارلمان این کشور و هر گونه عبور از مرزهای عراق دخالت و تجاوز به شمار می رود و با قدرت پاسخ داده می شود.
در همین حال،«رسول راضی»یکی از نمایندگان استان «المثنی»فاش کرد که بغداد برای زیر نظر گرفتن رزمایش نظامی نیروهای عربستانی در نزدیکی مرزهای عراق نیروی نظامی فرستاده است.
راضی افزود که با پیگیری های پلیس استان المثنی، شورای محلی و نیز دستگاه اطلاعات ملی ثابت شد که عربستان سعودی در حال برگزاری رزمایش نظامی در نزدیکی مرزهایش با عراق است و نه در حال انجام تحرکات نظامی.
این نماینده عراقی تأکید کرد که با هماهنگی نهادهای امنیتی شمار زیادی نیروی نظامی به منطقه اعزام شدند تا اقدامات سعودی ها در نزدیکی مرزهای عراق را زیر نظر بگیرند.
این در حالی است که فرماندهی پلیس استان المثنی روز گذشته-شنبه- در پی انتشار اخباری مبنی بر اصابت موشک به منطقه ای در این استان  اصابت هر گونه موشکی به صحرای «السماوه جنوبی»که از اراضی عربستان شلیک شده را تکذیب کرد و تاکید کرد که صدای انفجاری که در این منطقه شنیده شده است ناشی از انفجار یک مین زمینی بود که در اثر آن سه کودک زخمی شدند.
سرتیپ«سعران الاعاجیبی»فرمانده پلیس استان المثنی اخبار منتشر شده درباره اصابت چند موشک ار اراضی عربستان به صحرای السماوه را عاری از صحت دانست و این اخبار را غیرمنطقی دانست.
الاعاجیبی افزود که صدای انفجاری که بامداد روز گذشته شنیده شد در اثر انفجار یک مین در صحرای جنوبی بود و باعث وارد آوردن زخم های متفاوت به سه کودک شد.
وی از اهالی این منطقه خواست نسبت به مین های موجود در آن احتیاط پیشه کنند و در صورت وقوع هر گونه حادثه عجیبی فورا به پلیس اطلاع دهند.
فرمانده پلیس استان المثنی تاکید کرد که اوضاع امنیتی در همه منطقه صحرا تحت کنترل است و هیچ گونه حادثه امنیتی از هر نوعی مشاهده نشده است و از شهروندان خواست به دروغ پردازی ها توجه نکنند زیرا هدف از آن ناامن کردن منطقه به طور کامل است.
در همین حال،در پی شنیده شدن صدای انفجار در این منطقه،برخی رسانه اخباری منشتر کردند مبنی بر اینکه چند موشک از اراضی عربستان شلیک شده و به صحرای السماوه جنوبی(واقع در 250 کیلومتری جنوب بغداد) اصابت کردند.
از طرفی دیگر،«فالح عبدالحسن الزیادی»استاندار المثنی پنج شنبه گذشته(11 فوریه)فاش کرد که تحرکات نظامی«غیرطبیعی»در مرزهای عراق و عربستان مشاهده شده است.
عبدالحسن افزود که این هفته یک مقر نظامی در صحرا تشکیل می شود تا هدف این نیروها مشخص شود.
وی تصریح کرد که دستگاه های اطلاعاتی حضور را افزایش داده و مراکز کنترل و نظارت را برای جلوگیری از نفوذ هر گونه گروه های مسلح از طریق مرزهای عربستان افزایش داده شد.
از طرفی،این تحرکات همزمان با اظهارات مسئولان عربستانی درباره اعزام نیرو به سوریه برای جنگ با داعش رخ داده است.همچنین برخی اطلاعات در رسانه ها فاش شده است که عربستان قصد دارد نیروهای دیگری نیز به برخی مناطق عراق با هماهنگی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا اعزام کند.
منبع: جماران
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات