سیاسی >>  انتخابات >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۸۷۴۵۵
گفتگوي اختصاصي با آيت الله کعبي و آیت الله دري نجف آبادي

بررسی اهميت پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری

بنظرم جریان نفوذ دوقطبي و جناحي کردن مجلس خبرگان را در دستور کار خود دارند چرا که تنزل درجه مجلس خبرگان، تنزل درجه رهبري است، ولايت فقيه حزبي و جناحي نيست به تبع آن مجلس خبرگان هم حزبي جناحي نيست، لذا نبايد مجلس خبرگان را حزبي، جناحي و چند قطبي کرد، مجلس خبرگان يک مجلس کارشناسي مذهبي و مجلسي با پشتوانه مردمی است در واقع مجلس خبرگان مورد احترام همه اقشار مردم و احزاب سياسي است.
پایگاه بصیرت / گفتگو با آيت الله کعبي و دري نجف آبادي

گروه سياسي / مجلس خبرگان که وظیفه انتخاب و نظارت بر رهبری را مطابق قانون اساسی بر عهده دارد، در انتخابات آتی دستخوش تغییراتی شده و افراد جدیدی به نمایندگی از مردم وارد آن خواهند شد. این انتخابات با توجه به شرایط حساس داخلی و خارجی دارای اهمیت فراوانی است که ابعاد آن در گفتگو با دوتن از اعضای مجلس خبرگان فعلی توسط خبرنگار سایت بصیرت مورد بررسی قرار گرفته است.

‌‌* انتخابات مجلس خبرگان رهبري يک مساله ملي است

آيت الله قربانعلي دري نجف آبادي عضو هيات رئيسه مجمع تشخيص مصلحت نظام و نماينده ولي فقيه در استان مرکزي در رابطه با انتخابات پيش رو بيان کرد: مجلس خبرگان يکي از حساس‌ترين و مقدس‌ترين نهادهاي جمهوري اسلامي است، شرايط داخلي، منطقه‌اي و بين المللي ايجاب مي‌کند که مردم با آگاهي و بصيرت هر چه بيشتر و با عنايت به قداست مجلس خبرگان رهبري در انتخابات شرکت کنند و حماسه ديگري خلق کنند.

وي افزود: هر دو انتخابات پيش‌رو از اهميت بالايي برخوردار هستند، خصوصا انتخابات مجلس خبرگان رهبري که اين نهاد جايگاه ويژه و اهميت بيشتري دارد، نهاد پربرکتي است که آثار تاسيس آن را هم در زمان امام خميني(ره) و هم در زمان رهبري مقام معظم رهبري مي‌توان با تمام وجود احساس کرد در طول 37 سال گذشته شاهد آثار و برکات اين نهاد مقدس بوده‌ايم.

عضو هيات رئيسه مجمع تشخيص مصلحت نظام عنوان کرد: امروز دشمنان نظام، آمريکايي‌ها، صهيونيست‌ها، دولت‌هاي مرتجع منطقه و عوامل و مزدورانشان به عظمت اين نهاد مقدس در جمهوري اسلامي بيشتر واقف شده‌اند، بالاخص آمريکايي‌ها در مذاکرات اخير بر نقش بي‌بديل رهبر معظم انقلاب در هدايت امور کشور، محوريت و مرجعيت معظم له بيشتر وقوف پيدا کردند. بنابراين دشمنان نظام به بهانه‌هاي مختلف سعي دارند کاري کنند که ملت ايران کمتر در انتخابات خبرگان شرکت کنند و اگر شرکت کردند بعضي از اهداف آنها را دنبال کنند.

وي در ادامه افزود: لذا ملت ايران بايد از قبل پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام دهند و با حضور همه جانبه، حداکثري، انتخاب آگاهانه و هوشمندانه بهترين انتخابات را رقم بزنند و دشمنان نظام را بيش از گذشته مايوس و دوستان نظام را در داخل، منطقه و جهان اميدوار کنند.

آیت الله دری نجف آبادی: يکي از شيوه‌هاي دشمن اين است که کاري کنند مردم کمتر در صحنه حضور داشته باشند، از گذشته تا به امروز دشمن هميشه تلاش کرده حضور مردم در انتخابات را کمرنگ کند، اما ملت بزرگ ايران در تمام مراحل خصوصا زماني که احساس خطر بيشتري کردند با حضور مضاعف خود در انتخابات‌ها و راهپيمايي‌ها نقشه‌هاي دشمن را نقش بر آب کردند و خط قرمزي دور همه تخيلات دشمنان و مزدورانشان کشيدند.

آيت الله دري نجف آبادي با بيان اين مطلب که مجلس خبرگان پشتوانه رهبري است اظهار داشت: انشالله در دوره آينده و دوره‌هاي بعد از آن هم نيازي به تصميم‌گيري مجلس خبرگان نخواهد بود، آنچه که مهم است اين است که جايگاه مجلس خبرگان جايگاه بسيار رفيعي است و به همين خاطر بايد از اتقان و اقتدار لازم برخوردار باشد تا زماني که لازم شد تصميمي بگيرد يا نقش حمايتي ايفا کند اقدام و تصميم اين مجلس حتي در صحنه بين المللي هم باقدرت و نفوذ همه جانبه همراه باشد.

وي گفت: در حقيقت اعتماد، اقتدار و عزت ملي با حضور در انتخابات و انتخاب شايستگان در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي افزايش مي‌يابد، انتخابات مجلس خبرگان رهبري يک مسئله سياسي جناحي نيست، بلکه يک مسئله ملي است، اقتدار و عزت نظام اسلامي و ولايت فقيه در صحنه بين المللي است.

نماينده ولي فقيه در استان مرکزي با اشاره به اين که طبيعتا حضور و انتخاب مردم پيام‌هاي روشني براي دشمنان نظام دارد تصريح کرد: ممکن است دشمنان براي آينده نظام خواب ببينند و يا خواب‌نما بشوند و براي آينده نظام اسلامي برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري کنند، فکر کنند که مي‌توانند جمهوري اسلامي، امام، رهبري و آرمان‌ها شهدا را دور بزنند، اين خوابي است که هرگز تعبير نخواهد شد و ملت ايران با انتخاب خود نشان خواهند داد که دشمنان نظام حق تصور کردن دخالت در امور ايران را هم ندارند.

وي با اشاره به ابزارهاي دشمن براي تحقق اهدافشان گفت: يکي از شيوه‌هاي دشمن اين است که کاري کنند مردم کمتر در صحنه حضور داشته باشند، از گذشته تا به امروز دشمن هميشه تلاش کرده حضور مردم در انتخابات را کمرنگ کند، اما ملت بزرگ ايران در تمام مراحل خصوصا زماني که احساس خطر بيشتري کردند با حضور مضاعف خود در انتخابات‌ها و راهپيمايي‌ها نقشه‌هاي دشمن را نقش بر آب کردند و خط قرمزي دور همه تخيلات دشمنان و مزدورانشان کشيدند.

آيت الله دري نجف آبادي با بيان اين که يکي ديگر از شيوه‌هاي دشمن در نيل به اهداف شومش تفرقه افکني است بيان کرد: دشمن تلاش مي‌کند با تفرقه افکني در جامعه شکاف و اختلاف ايجاد کند و از اين طريق اهداف خود را دنبال کند، در اين بُعد هم انشالله با تلاش مسئولان، دستگاه‌ها و هدايت‌هاي رهبر معظم انقلاب سر دشمن به سنگ خواهد خورد.

وي در ادامه افزود: حوادث و جرياناتي که در سال 88 رخ داد تجربه خوبي براي ملت ايران شد و دشمنان جمهوري اسلامي ايران نمي‌توانند بار ديگر اين دغل‌کاري‌ها و شيطنت‌ها را در کشور ايران اجرا کنند.

عضو هيات رئيسه مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: اميدوارم سياسيوني که در مراحل قبلي فريب خوردند اين بار هوشيار باشند و آب به آسياب دشمن نريزند، دست از بدسليقگي‌ بردارند و يکپارچگي ملي کشور را حفظ کنند، چرا که وحدت کلمه و يکپارچگي ملي براي همه جناح‌ها خير است، وحدت ملي سرمايه بزرگي است که اين سرمايه تحت هيچ شرايطي نبايد آسيب ببيند.

آیت الله کعبی: مجلس خبرگان رهبري با حضور مجتهدان با نفوذ مردمي پشتوانه مشروعيت نظام اسلامي است، همان طور که مردم به انتخابات مجلس شوراي اسلامي حساس هستند نسبت به انتخابات مجلس خبرگان هم بايد حساس باشند و در اين انتخابات هم شرکت حداکثري داشته باشند.

وي افزود: ممکن است در رسانه‌هاي داخلي، خارجي و فضاي مجازي تبليغات منفي کنند، از کاه کوه بسازند و دروغ پردازي کنند به طور قطع ملت ايران فريب تبليغات سوء و شيطاني دشمن عقده‌اي نظام اسلامي را نخواهند خورد.

آيت الله دري نجف آبادي تصريح کرد: مردم عزيز ايران سعي کنند در انتخابات مجلس خبرگان رهبري بهترين‌ها، قابل اطمينان‌ترين‌ها و معتمدترين‌ها از علما، اساتيد و بزرگان را انتخاب کنند که مجلس خبرگان موجب آرامش و آسايش ملت ايران و حتي دوستداران نظام اسلامي در عرصه جهاني است.

وي خاطرنشان کرد: به نظر مي‌رسد بحث نظارت کلمه‌اي است که گاهي غلط انداز است وظايف خبرگان رهبري در قانون اساسي به طور کامل بيان شده است و جاي هيچ گونه شک و شبهه‌اي باقي نمي‌ماند. مجلس خبرگان در چارچوب قانون اساسي بايد خدمت کنند و خارج از قانون اساسي مجلس خبرگان وظيفه و اختياري ندارند يکي از وظايف خبرگان تطبيق با شرايط است.

* ولايت فقيه حزبي و جناحي نيست

آيت الله عباس کعبي فقيه و حقوق دان برجسته کشور و عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم و نماينده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبري در رابطه با اهميت انتخابات پيش رو اظهار کرد: مجلس خبرگان رهبري مجلس ولايت فقيه است، مجلس خبرگان رهبري نقطه پيوند ملت و نظام اسلامي، نماد مردم سالاري اسلامي و تضمين کننده مشروعيت و مقبوليت نظام اسلامي است و از اين حيث وجود مجلس خبرگان رهبري از اهميت بالايي برخوردار است.

وي افزود: انتخاب تعدادي مجتهد عالم از جانب مردم در حقيقت باعث تقويت اعتماد ملي، نظام اسلامي و ولايت فقيه مي‌شود، به بياني ديگر مي‌توان گفت حماسه 7 اسفند تجديد بيعت با ولايت فقيه و رهبري خواهد بود، به همين خاطر از اهميت بالايي برخوردار است. معاندان هم با فتنه نفوذ در جستجوي راهي براي تضعيف حمايت مردم ايران از ولايت فقيه هستند. مجلس خبرگان فعال، قوي و کارآمد باعث صيانت نظام اسلامي و ولايت فقيه خواهد بود و سد مستحکمي در برابر نفوذ مي باشد، لذا اين انتخابات حساسيت زيادي از حيث مشارکت بالاي مردمي دارد.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم بيان کرد: مجلس خبرگان رهبري با حضور مجتهدان با نفوذ مردمي پشتوانه مشروعيت نظام اسلامي است، همان طور که مردم به انتخابات مجلس شوراي اسلامي حساس هستند نسبت به انتخابات مجلس خبرگان هم بايد حساس باشند و در اين انتخابات هم شرکت حداکثري داشته باشند.

وي در پاسخ به اين سوال که جريان نفوذ چه سناريويي را براي انتخابات پيش‌رو در دست دارند، عنوان کرد: به نظر من دوقطبي و جناحي کردن مجلس خبرگان را در دستور کار خود دارند چرا که تنزل درجه مجلس خبرگان، تنزل درجه رهبري و ولايت است، ولايت فقيه حزبي و جناحي نيست به تبع آن مجلس خبرگان هم حزبي جناحي نيست، لذا نبايد مجلس خبرگان را حزبي، جناحي و چند قطبي کرد، مجلس خبرگان يک مجلس کارشناسي مذهبي و مجلسي با پشتوانه مردم و محل حضور خبرگان منتخب مردم است در واقع مجلس خبرگان مورد احترام همه اقشار مختلف مردم و احزاب سياسي است.

آيت الله کعبي در پاسخ به اين سوال که چه خطراتي انتخابات مجلس شوراي اسلامي را تهديد مي‌کند تاکيد کرد: در نظام جمهوري اسلامي ايران جمهوريت و اسلاميت هر دو مورد توجه است نظام ما نظام تک مجلسي است و تنها مجلس قانونگذار همين مجلس شوراي اسلامي است، بنابراين مجلس شوراي اسلامي مجلس بااقتداري است تنها مجلسي در جهان است که در هفته دو الي سه بار قانونگذاري مي‌کند و کميسيون‌هاي فعالي دارد.

وي افزود: مردم هم تاثير انتخابات مجلس شوراي اسلامي را در زندگي خود به طور ملموس احساس مي‌کنند لذا انگيزه بالايي دارند که در انتخابات مجلس شوراي اسلامي شرکت کنند انتخابات مجلس شوراي اسلامي انتخابات واقعي و تاثيرگذاري در عرصه فرهنگ، اقتصاد و امنيت کشور است از اين جهت اهميت بسيار بالايي پيدا مي‌کند.

نماينده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبري خاطر نشان کرد: بنابراين آنچه که انتظار مي‌رود اين است که روابط سياسي احزاب و گروه‌ها در درون خانواده نظام اسلامي و بر پايه گفتمان نظام اسلامي صورت بگيرد و همه کساني که مي‌خواهند با عنوان نامزد در انتخابات شرکت کنند بايد مرزبندي شفافي با معاندان و دشمنان اسلام و انقلاب داشته باشند.

تهيه و تنظيم: سيد مجمد مشکوة الممالک


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات