صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۸۷۷۴۴

اخبار ویژه روزنامه‌های 4 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

از بده‌ بستان با شهرام جزایری تا ائتلاف با طالبان در مجلس ششم

نایب رئیس مجلس ششم گفت: اصلاح‌طلبان می‌خواهند مجلسی را تشکیل بدهند که حامی قانون‌شکنی، فساد، جنگ و تحریم نباشد.

به گزارش ایلنا محمدرضا خاتمی، با اشاره به فضای انتخاباتی کشور گفت: متاسفانه انتخابات در شرایطی نابرابر در حال برگزاری است. دست اصلاح‌طلبان برای ورود این میدان آن چنان پر نیست ولی به خاطر علاقه به جمهوری اسلامی ایران و پایبندی به اصول دموکراسی علیرغم همه مشکلات و محدودیت‌ها وارد میدان انتخابات شده‌اند.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان می‌خواهند مجلسی را تشکیل بدهند که حامی قانون‌شکنی، فساد، جنگ و تحریم نباشد، تصریح کرد: این مجلس باید در عین انجام وظایف خود و نظارت بر دولت و سایر نهادهای حاکمیتی همراه خوبی برای دولت یازدهم برای از بین برداشتن محدودیت‌ها و مشکلات باشد تا حاصل آن گشایش در معیشت مردم فضای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و همچنین گشایش‌های بیشتر در سیاست‌های خارجی باشد.

این اظهارات در حالی است که اولا مجلس ششم آلوده به بزرگ‌ترین مفاسد اقتصادی - از ریاست بهزاد نبوی بر یک شرکت نفتی با رانت 8 میلیارد دلاری تا رشوه‌های کلان و هنگفت شهرام جزایری به شماری از نمایندگان این مجلس بود. ثانیا بزرگان همین مجلس و حامیان آنها در رسانه‌های اصلاح‌طلب با صراحت‌ می‌گفتند شعارهای ما در انتخابات، توسعه سیاسی بوده و بنابراین نباید مردم، انتظارات اقتصادی از مجلس داشته باشند. ثالثا برخی از نمایندگان همین مجلس صراحتا خواستار حضور در کنار طالبان و جنگ با آمریکا بودند؛ که مشابه آن قبلا در حمله آمریکا به عراق و خالد بن ولید توصیف شدن صدام از سوی جریان موسوم به چپ پیش آمده بود. مجلس ششم همچنین با تسلیم‌طلبی باعث گستاخی و طلبکاری و فشار آمریکا و غرب علیه ایران شد و سرانجام برخی اعضای آن در آمریکا و اروپا پناهندگی گرفتند. اهمیت خیانت‌های مجلس ششم و برخی دست‌اندرکاران آن نظیر رضا خاتمی به حدی بود که اروپایی‌ها با اشاره به رد صلاحیت‌ همین‌ ها در انتخابات مجلس هفتم مدعی شدند این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسند.

«بله به سرمایه‌داری و نه به دموکراسی» /ترجیح اوباما در انتخابات ایران

یک روزنامه آمریکایی نوشت، ترکیب هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی هسته اصلی حزبی را تشکیل می‌دهند که اوباما امیدوار به پیروزی آن در انتخابات آتی ایران است.

نیویورک‌پست می‌نویسد: دولت اوباما در اتخاذ سیاست نرم خود در برابر ایران این توجیه را دارد که نشان دادن حسن‌نیت در برابر ایران می‌تواند به میانه‌روهای ایران فرصت حضور پررنگ‌تر در بدنه قدرت را فراهم ساخته و امید تغییر رفتار دولت ایران را همچنان برای واشنگتن‌ زنده نگه دارد. روز جمعه و همزمان با برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان رهبری نتیجه این تئوری مشخص خواهد شد. سوال اینجاست که میانه‌روهایی که اوباما به آنها امیدوار است چه کسانی هستند؟ شعار حزب منتسب به رفسنجانی «بله به سرمایه‌داری، نه به دموکراسی» است.

این روزنامه می‌افزاید: ترکیب هاشمی‌رفسنجانی و حسن روحانی هسته اصلی حزبی را تشکیل می‌دهند که اوباما امیدوار به پیروزی آن در انتخابات آتی ایران است. این دو نفر سابقه پوشیدن لباس میانه‌روها را دارند. در سال 1985-86 آنها حتی دولت ریگان را متقاعد ساختند که می‌توانند به بسته‌ شدن فصل انقلاب در ایران کمک کرده و ایران را به سمت شرایط عادی هدایت کنند. هر سه نفر در مذاکرات محرمانه‌ای که به رسوایی‌های ایران گیت منتهی شد نقش داشتند.

این حزب همواره تحت تاثیر مدل چینی ایجاد شده توسط دنگ ژیائوپنگ و افراد بعد از وی در دهه 1980 و 90 قرار داشته‌اند. مدل چینی بر این اصل استوار است که هر چند ورود دموکراسی غربی برای مللی که در سیستمی پدرسالارانه زندگی می‌کنند، دردناک و به صورت بالقوه خطرناک است اما اتخاذ سرمایه‌داری هم نسبتا آسان و هم به شدت سودآور است.

دولت در مرحله محاسبه است یا رویش نمی‌شود نرخ رشد را اعلام کند؟!

درحالی که در آخرین ماه سال نرخ رشد اقتصادی 94 هنوز هم اعلام نشده، رئیس بانک مرکزی می‌گوید: هنوز در مرحله محاسبات نرخ رشد اقتصادی هستیم. این درحالی است که نرخ رشد اقتصادی به شکل فصلی (هر 3 ماه یکبار) باید اعلام شود.

روزنامه فرهیختگان در این‌باره نوشت: «هنوز در مرحله محاسبات نرخ رشد اقتصادی هستیم.» این پاسخی بود که ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک‌مرکزی به انتقادها نسبت به تأخیر دولت در اعلام نرخ رشد اقتصادی بیان کرد.

فرهیختگان افزود: به گفته سیف دلیل این تأخیر به دلیل ابهامات در محاسبه نرخ سود بانکی است. آن‌طور که رئیس کل بانک مرکزی گفته است «هنوز نتوانسته‌ایم این نرخ را اعلام کنیم، اما امیدوارم هرچه سریع‌تر این موضوع انجام و اعلام شود.» پیش‌تر برخی منتقدان نسبت به آنچه «محرمانه‌سازی» آمارها از سوی دولت خواندند، انتقاد کرده بودند.

بنابر برخی گزارش‌ها، نرخ رشد اقتصادی امسال 2 درصد منفی بود و در حقیقت رکود کامل حاکم بوده است.

دولت یازدهم رکورد همه دولت‌ها در خلق نقدینگی را شکست!

حجم نقدینگی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون معادل تمام دوران ماقبل آن افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، براساس جدیدترین آمار که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد، حجم نقدینگی در پایان دی ماه امسال به حدود 950 هزار میلیارد تومان رسیده است. براساس آمارهای رسمی بانک مرکزی، حجم نقدینگی در ابتدای دولت یازدهم (ابتدای مرداد 1392) حدود 479 هزار میلیارد تومان بود.

افزایش حجم نقدینگی به 950 هزار میلیارد تومان به معنای آن است که این شاخص در 2/5 سال دولت یازدهم تقریباً 2 برابر شده است.

به عبارت دیگر نقدینگی ایجاد شده در ایران از زمان جمع‌آوری آمارهای پولی در کشور در قبل از انقلاب (1352) تا مرداد ماه 1392 و روی کار آمدن دولت روحانی، 479 هزار میلیارد تومان بوده است.

حال آن که دولت روحانی در 2/5 سال ابتدایی خود تقریباً معادل همه دولت‌های قبل از خود، نقدینگی جدید به اقتصاد کشور تزریق کرده است (بیش از 471 هزار میلیارد تومان).

فائزه در آمریکا مأموریت مهدی در انگلیس را پی می‌گرفت؟!

فائزه هاشمی در سفر به آمریکا، در خانه یکی از افراد بازداشتی اقامت داشته است.

سایت خودنویس (وابسته به نیک‌آهنگ کوثر رفیق گرمابه و گلستان مهدی هاشمی در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت) ضمن انتشار این خبر نوشت: فائزه هاشمی، که از منظر عمومی، پیشروترین فرد خانواده رفسنجانی است، در سال‌های بعد از انقلاب بیشتر از برادران و خواهرانش، حتی مهدی، به سفر رفته است. او که معمولاً دلایل سفر خود را اعلام نمی‌کند، در سال 2012 به اسم انجام فعالیت‌های مرتبط با المپیک لندن، سر از جلسه راستی‌آزمایی برادرش درآورد.

یک منبع هفته پیش به خودنویس گفت که فائزه هاشمی در آمریکا، مهمان خانواده‌ای است که فرزندشان در ایران زندانی است و علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی، وکالت او را نیز برعهده گرفته است.

حضور فرزند هاشمی در ایالات متحده همزمان با انتخابات نمی‌تواند بدون دلیل باشد. مهدی هاشمی، سال‌ها پیش به سردبیر خودنویس گفته بود که همه کارها در خانواده ]هاشمی رفسنجانی[ تقسیم شده است و هر کسی وظیفه خودش را دارد.

به گزارش خودنویس، خانم هاشمی اما به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «سفر من به آمریکا چنین معنایی ندارد. اکنون اگر کسی بخواهد از آن سوی مرزها دستوری بگیرد، نیازی ندارد به آن کشورها سفر کند. چرا که وسایل ارتباطی به قدری پیشرفته شده که دیگر نیازی به چنین سفرهایی وجود ندارد.» این مسئله اما وجود دارد که کلیه ارتباطات خانواده هاشمی در داخل، تحت نظر است و تجربه انجام مذاکرات و گفتگوها با افرادی خارج از کشور، همیشه از سوی فائزه هاشمی انجام گرفته است.

به گفته یک منبع خودنویس، خانم هاشمی در سال 1389 و در زمان حضور برادرش در دوبی، با مهدی به شکل ویدیویی گفت‌وگو کرد، اما این گفت‌وگوها هیچ گاه منتشر نشد. با توجه به حضور برخی شرکای قدیمی وی در آمریکای شمالی، باید دید تقسیم وظایفی که منتهی به سفر فائزه به آمریکا شده، چیست. از طرف دیگر، حمایت برخی چهره‌های اصلاح‌طلب ساکن آمریکا از فهرست هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان، ممکن است از سوی فائزه هاشمی بدون پاسخ نمانده باشد.

خودنویس می‌افزاید: فائزه هاشمی روابط بسیار خوبی با برخی از رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری در نیویورک دارد. البته نهادهایی که سوابق نقض حقوق بشر در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی را زیر سؤال نبرده‌اند.

یادآور می‌شود مهدی هاشمی قبل از بازگشت به ایران، مدت طولانی در انگلیس اقامت داشت که در پوشش سرکشی به دفاتر دانشگاه آزاد در خارج صورت گرفت.

مشاور لاریجانی: حضور جلالی در لیست اصلاح‌طلبان باعث تأسف است

حسین شیخ‌الاسلام، مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس می‌گوید: حضور جلالی در لیست اصلاح‌طلبان باعث تأسف است.

شیخ‌الاسلام در جریان نشست خبری، در پاسخ به این سؤال که چرا هیچ کس از طیف علی لاریجانی در لیست ائتلاف اصولگرایان نیست و چرا جلالی در لیست اصلاح‌طلبان قرار دارد اظهار داشت: رقابت‌های انتخاباتی ما را دچار این سردرگمی کرده و خطوط با هم خلط شده است در حالی که ما نیاز به شفافیت داریم تا مردم به خوبی همه را بشناسند اما این خلط مرزها از شفافیت کم کرده است. ائتلاف باید بر اساس اصولی باشد و این جای تأسف است.

آن گونه که «خبر آنلاین» نوشته، وی افزود: در رابطه با برجام از ابتدا نظرم این بود که باید به مجلس برود. چون این یک توافق است و با اینکه نام این توافق عوض شود اما ماهیت آن عوض نمی‌شود. من مصاحبه‌ای کردم که در آنجا گفتم که برجام باید به مجلس برود. آقای لاریجانی آن را دید و برای من خصوصی یادداشت نوشت که چرا شما این حرف را می‌زنید. من هم برای ایشان توضیح دادم. اما ایشان گفت: درک من از قانون اساسی این نیست که تو می‌گویی. من فکر می‌کنم دست آقا را باید باز بگذاریم تا ایشان تصمیم بگیرد. بعد هم گفت: تو مشاور من هستی و این تلقی می‌شود که این حرف‌ها حرف من هم هست.

مشاور سیاست خارجی رئیس مجلس ادامه داد: این حرفها بود تااینکه آمریکا تصمیم گرفت برجام را به کنگره ببرد. وقتی این اتفاق افتاد دوباره با آقای لاریجانی صحبت کردم و گفتم حالا که این اتفاق افتاده بد است که ما برجام را به مجلس نبریم. گفتم حالا می‌توانم حرف‌هایم را بزنم؟ ایشان گفت: این حرف‌ها را نگو چون دست مرا می‌بندی. من هم حرفی نزدم. تا اینکه حضرت آقا همان حرفی را زد که من می‌خواستم بگویم. یعنی ایشان فرمودند؛ برجام باید در مجلس بررسی شود.

اپوزیسیون: انتخابات را تحریم می‌کنیم اما مردم به ما محل نمی‌گذارند

پس از سازمان تروریستی منافقین، ابوالحسن بنی‌صدر و شیرین عبادی، رضا ربع پهلوی نیز خواستار تحریم انتخابات شد.

فرزند ناکام محمدرضا پهلوی در بیانیه‌ای مدعی شد رأی ندادن خود یک رأی است و با رأی ندادن می‌توانیم به جهان نشان دهیم که رأی ما «نه» به جمهوری اسلامی است.

وی مدعی شده «پرهیز از شرکت در انتخابات می‌تواند شروع حرکتی برای نه گفتن به جمهوری اسلامی باشد».

همچنین بنی‌صدر رئیس جمهور مخلوع که پیش از این خواستار تحریم انتخابات شده بود ادعا کرده انتخابات مهندسی شده است. وی به رادیو عصر جدید گفته «مردم پای صندوق‌ها می‌روند تا بگویند ما فاقد هرگونه حقی هستیم»(!)

از سوی دیگر فرج سرکوهی از عناصر فراری در سایت اخبار روز نوشت: انتخابات مسئله ما نیست و مسئله حکومت و جناح است. وی در عین حال درباره تحریم انتخابات اذعان کرد: تحریم انتخابات هنگامی مؤثر است که اکثریت رأی‌دهندگان به آن بپیوندند اما در موقعیت کنونی، تحریم جز واکنشی منفعل نیست و بی‌مخاطب است. چرا که نیروهای فراخوان دهنده، با لایه‌های مهم جامعه پیوند بالفعل و مؤثر و واقعی ندارند و اکثریت مردم بی‌اعتنا به فراخوان تحریم، در انتخابات شرکت می‌کنند.

وی درباره فراخوان شرکت نیز می‌نویسد: این نیروها مردم را به رأی دادن به این و آن جناح حکومتی فرا می‌خوانند. چنین فراخوانی به معنای آن است که فراخوان دهنده؛ هویت مستقل سیاسی و برنامه مستقل نداشته، مخاطبان فرضی خود را به گرایش‌های حکومتی حواله داده، خود را به عنوان نیروی سیاسی نفی و به دنباله‌رو جناح‌های حکومتی تقلیل می‌دهد. فراخوان شرکت نیروهای غیرحکومتی نیز چون فراخوان تحریم بی‌مخاطب است چرا که این نیروها نیز، چون نیروهای فراخوان تحریم، با هیچ لایه‌ای از جامعه پیوند بالفعل، مؤثر و واقعی ندارند.

سرکوهی می‌افزاید: فراخوان شرکت در انتخابات کنونی به «حاشیه کمیک یک تراژدی بی‌رمق» بدل شده است. اینان مردم را فرا می‌خوانند که به پنج یا شش نفر در انتخابات خبرگان رأی ندهند و گمان می‌کند که چنین اقدامی، «پیامی قوی» است به حکومت و حکومتی که جنبش سبز بدان گستردگی را سرکوب کرد، این پیام را جدی می‌گیرد.

سرکوهی می‌نویسد: به نظر من انتخابات مسئله نیروهای دموکراسی‌خواه، آزادی‌خواهان طرفدار عدالت اجتماعی، چپ‌ها، روشنفکران مستقل و... نیست. گرایش‌هایی که به عنوان غیر خودی و غیر حکومتی از فعالیت سیاسی مستقل، از حق نامزد شدن، از آزادی بیان و... محروم‌اند، در انتخابات جا و نقشی ندارند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* شماری از افراد ناشناس به بنرهایی با تصویر سید حسن خمینی و صالحی‌منش (نامزد مجلس از حوزه تهران) حمله کردند. به گزارش خبرنگار عصر ایران این افراد بنرها را پاره کردند و پایین کشیدند. آنها از معرفی خود یا ارایه هرگونه مجوز قانونی خودداری کردند. این اقدام، با مخالفت و مقاومت شماری از مردم عادی و حامیان صالحی‌منش کاندیدای مجلس رو به رو شد و به درگیری با مهاجمان انجامید. مهاجمان گفته بودند فکر می‌کردند در بنر عکس کروبی است. قبل از این هم شماری از افراد ناشناس در حمله مشابه بنر تبلیغات انتخابات با تصویر سیدحسن خمینی (نوه امام خمینی) و صالحی‌منش کاندیدای نمایندگی مجلس را پاره کردند.

* یکی از نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی شهرستان رودبار استان گیلان که در سه مرحله رد صلاحیت شده بود در وقت اضافه، تاییدیه صلاحیت خود را از شورای نگهبان دریافت کرد و وارد تبلیغات انتخاباتی شد و با برپایی ستادهای ویژه در سطح شهرستان رودبار، معادلات را تغییر داد. به گزارش خبرنگار ستون جهت اطلاع از رودبار فرمانداری شهرستان رودبار نیز طبق قانون طی اطلاعیه‌ای اسم این نامزد نمایندگی را به لیست پانزده نفر قبلی اضافه کرده و اطلاعیه‌ قبلی را باطل و جمع‌آوری نموده است. ضمناً مردم شهرستان رودبار انتظار دارند یکی از دیگر از نامزدهای نمایندگی مجلس که به سرنوشت همین فرد دچار شده بود، تایید صلاحیت خویش را بگیرد و وارد تبلیغات انتخاباتی بشود. به عبارت روشن‌تر، مردم شهرستان رودبار یک تو راهی دیگر هم دارند!

* عبدالمنعم عبدالرحمن، سرکنسول عربستان سعودی دیروز به منظور افتتاح کنسولگری این کشور در کردستان عراق وارد اربیل شد. یک منبع در گفتگو با خبرگزاری المعلومه عراق با اعلام این خبر گفت: قرار است کنسول عربستان با «مسعود بارزانی» نخست‌وزیر این اقلیم دیدار کند. سرکنسول عربستان گفت: عربستان درصدد افزایش تبادل تجاری با دولت اقلیم کردستان است. ثامر سبهان، سفیر عربستان در عراق ماه گذشته به کردستان عراق سفر و با مسئولان این اقلیم دیدارو گفتگو کرده بود. سفیر عربستان به خاطر دخالت در امور داخلی عراق در جهت تجزیه کردستان مورد اعتراض نمایندگان مجلس این کشور قرار گرفته است.

* الجزایر برای حجاج خود دستنبدهای الکترونیکی می‌سازد. رئیس سازمان حج و زیارت الجزایر دیروز گفت: کشورش از عربستان خواسته است برای حاجیان الجزایری دستنبد الکترونیکی بسازد تا در صورت بروز فاجعه‌ای چون فاجعه منا، بتوان به وسیله آنها حجاج را شناسایی کرد. «یوسف عزوزه» در گفت وگو با رادیو الجزایر افزود: الجزایر از نخستین کشورهایی بود که به عربستان پیشنهاد داد که از حاجیان امسال، نمونه‌گیری شود و تار مو یا قسمتی از ناخن‌های آنها را به عنوان نمونه در بانک اطلاعات خود نگهداری و در حوادثی مانند فاجعه منا از آن استفاده کند. در حادثه منا در مناسک حج گذشته حدود 50 نفر از حاجیان الجزایری کشته شدند که شناسایی شمار زیادی از آنها چند مدت به طول انجامید. رئیس سازمان حج و زیارت الجزایر تاکید کرد که به همتای عربستانی خود، درصدد آماده‌سازی دستنبدهای الکترونیکی برای حاجیان هستند و توافق ساخت این دستبندها بین دو کشور صورت گرفته است.

*********************************

روزنامه ایران**

ظریف: توافقی درباره جزئیات آتش‌بس در سوریه نشده است

«هنوز جزئیات نحوه اجرای آتش‌بس در سوریه مورد توافق قرار نگرفته است.» ظریف با اعلام این خبر افزود: درباره اصل آتش بس در مونیخ توافق شد و جزئیات آن هم باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.»

وزیر خارجه کشورمان پس از دیدار و گفت‌وگو با «ایگور سراداک» وزیر خارجه بوسنی که به تهران سفر کرده، در نشست خبری مشترک در پاسخ به سؤالی درباره موضع ایران در قبال آتش‌بس در سوریه گفت: «جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بوده که بحران سوریه، راه‌حل نظامی ندارد و تنها راه گفت‌وگو بین اطراف درگیر و سایر کشورها باید تسهیل کننده این امر باشد و نه تعیین چارچوب و مشروط کردن گفت‌وگوها.»

ادعای بی‌اساس وزیر کشور بحرین علیه ایران

وزیر کشور بحرین در اظهاراتی خصمانه علیه کشورمان مدعی شد که ایران در امور داخلی کشورش دخالت می‌کند. به گزارش«ایسنا» به نقل از خبرگزاری رسمی «کویت»، «شیخ راشد بن عبدالله آل خلیفه » در دیدار با مقامات این کشور در ادعاهایی بی اساس گفت: «ایران در امور داخلی عربستان، بحرین، کویت و دیگر کشورهای عربی دخالت می‌کند که هدف اصلی آن تضعیف وحدت ملی از طریق تفرقه‌افکنی میان شهروندان شیعه و سنی این کشورها است.»

وی همچنین مدعی شد: «گروه‌های تروریستی در بحرین پس از آموزش در ایران به وجود آمده‌اند و از آن پس دست به اقدامات تروریستی زده‌اند.» به گزارش «ایسنا»، وی در حالی این ادعاهای بی اساس را مطرح کرده است که حکومت بحرین، با وضع قوانین و محدودیت‌های سختگیرانه برای فعالان سیاسی و حقوق مدنی به نارضایتی‌ها در این کشور دامن زده است. مقامات ایران همواره ضمن رد این ادعاهای تکراری و ساختگی تأکید می‌کنند که ملت‌ها خود باید درباره‌ امور کشورشان تصمیم‌گیری کنند و دیگر کشورها نباید هیچ دخالتی در این امور داشته باشند.

توضیح مطهری درباره لغو سخنرانی انتخاباتی‌اش

علی مطهری درخصوص خبری مبنی بر لغو سخنرانی‌اش در دانشگاه «پرند» ضمن ارسال متنی به «ایلنا» اعلام کرد: «خبر لغو سخنرانی اینجانب در دانشگاه آزاد پرند توسط نیروهای خودسر در روز دوشنبه سوم اسفند صحت ندارد، بلکه اینجانب به علت نبود امکان تنظیم برنامه آن سخنرانی با سایر برنامه‌ها، ضمن تشکر از مسئولان آن دانشگاه، آن برنامه را نپذیرفتم، لذا لغو برنامه توسط افراد خودسر تکذیب می‌شود.»

*********************************

روزنامه خراسان **

الف نوشت:

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در کانال تلگرامی‌اش نوشته است:‌ جریان موسوم به اصلاح طلبی در سال ۸۸ و در آزمون پذیرش نتایج انتخابات چندان موفق نبود.حالا نوبت جریان موسوم به اصول گرایی است که در آزمون پذیرش نتایج انتخابات ۹۴ میزان تحمل خود را نشان دهد. آشنا دو موضوع را مورد اشاره قرار نمی دهد؛ اول اینکه آیا در انتخابات سال 92 اصولگرایان آزمون خود را در پذیرش نتیجه انتخابات پس نداده اند؟ و دوم اینکه آیا مشاور فرهنگی رئیس جمهور به شکل قطعی از نتیجه انتخابات روز جمعه مطلع است؟

نامه نیوز مدعی شد :

در پی سخنان آقای ظریف در خصوص دیپلماسی کشورمان در قبال سیاست های دولت سعودی و اشاره به سکوت در این خصوص تعدادی از خانواده های شهدای مکه و منا بیانیه ای در این خصوص منتشر کردند که در بخشی از آن آمده است : آقای ظریف این جمله شما که فرموده اید ما حتی وقتی 500 تن از زائران ایرانی در عربستان شهید شدند رابطه خود را با برادران عربستانی قطع نکردیم، استفاده خارجی دارد یا داخلی؟! منفعت سیاسی دارد یا بین المللی؟نفع شخصی که نداشت چون با تمسخر شما توسط وزیر مریض دولت سعودی روبرو شد.

عصر ایران نوشت:

شهردار کرمانشاه با 10 رای موافق اعضای شورای شهر کرمانشاه استیضاح و برکنار شد. غلامرضا باقری عضو شورای شهر کرمانشاه با بیان اینکه اعضای شورای شهر از توضیحات شهردار کرمانشاه قانع نشدند، تاکید کرد: در نهایت شهردار کرمانشاه با رای موافق 10 عضو شورای شهر کرمانشاه استیضاح شد.

عصر خبر نوشت :

به دلیل اینکه تیم برنده مزایده واگذاری تبلیغات صدا و سیما نتوانست تعهدات خود را انجام دهد، این مزایده باطل شد.بنابراین گزارش، به گفته برخی شرکت های دخیل در تبلیغات صدا و سیما، کنسرسیوم متشکل از بانک توسعه و تعاون و چند شرکت دیگر که برای ٣ سال حدود هفت هزار میلیارد تومان را پیشنهاد داده و برنده مزایده شده بود، نتوانست تعهداتش را اجرایی کند و با این اوصاف این مزایده عملا باطل شد.

شفاف نیوز مدعی شد :

یکی از مدیران شرکت پتروپارس به اتهام گرفتن رشوه از یکی از مجموعه‌های طرف قرارداد با این شرکت، بازداشت شده است.پتروپارس یک شرکت پیمانکاری در نفت و گاز است که طرح هایی همچون فاز 12 پارس جنوبی را اجرا کرده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

شادی آلمان‌ها از سوختن پناهجویان

در یک اقدام نژادپرستانه نفرت‌انگیز، گروهی 30-20 نفره از آلمانی‌ها هنگام سوختن محل اسکان پناهجویان در شهر بواتزن در ایالت شرقی زاکسن آلمان به پایکوبی پرداختند. برخی از اعضای این گروه افراطی حتی سعی داشتند مانع کار آتش‌نشانان شوند. یک سخنگوی پلیس گفت: این گروه «شادی بی‌شرمانه‌ای» نسبت به مشاهده شعله‌های آتش‌ نشان می‌دادند و جملات «تحقیرآمیزی» خطاب به آتش‌نشانان به زبان می‌آوردند. این رخداد 2 شب پس از رفتار خشونت‌آمیز یک گروه 100 نفره از آلمانی‌ها رخ داد که مسیر یک اتوبوس حامل پناهجویان را در زاکسن سد کردند و با فریاد «ما مردم (آلمان) هستیم» و «برگرد به خانه‌ات» پناهجویانی را خطاب قرار دادند که به وضوح با هراس و اضطراب از اتوبوس پیاده می‌شدند.

دستگیری قاتل میشیگان

سخنگوی پلیس فدرال میشیگان از بازداشت عامل تیراندازی در این ایالت خبر داد. قبل از بازداشت فرد مظنون، پلیس اعلام کرده بود به دنبال یک مرد سفیدپوست حدودا 50 ساله است که با تیراندازی به سمت مردم در کالامازو 7 نفر را کشته و 3 نفر را مجروح کرده، سپس سوار بر خودروی شورولت فرار کرده بود. به گزارش رسانه‌های آمریکایی، قاتل سفیدپوست در 4 نقطه به سمت مردم تیراندازی کرد و یکی از مقتولان یک کودک 8 ساله بود که در حال غذا خوردن در رستوران هدف تیراندازی قرار گرفت.

اظهارات آمانو درباره برنامه اتمی امارات

دبیرکل آژانس بین‌المللی اتمی در سفر به امارات و بازدید از نیروگاه اتمی این کشور، پیشرفت ابوظبی در زمینه اتمی را ملموس توصیف کرد. این در حالی است که توصیف یوکیو آمانو از هرگونه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با نگاهی متخاصمانه و حاکی از سوء‌ظن همراه بوده است. به گزارش تارنمای اماراتی «24»، آمانو روز یکشنبه وارد امارات شد و با «عبدالله‌بن زاید» وزیر خارجه این کشور دیدار کرد و در جریان آخرین تحولات ساخت نیروگاه براکه قرار گرفت. وی در این بازدید گفت: نیروگاه براکه اولین نیروگاه در جهان است که عملیات ساخت 4 رآکتور اتمی مشابه در آنِ واحد، در آن انجام خواهد شد.

افزایش شمار کشته‌های توفان فیجی به 21 تن

مقام‌های محلی از افزایش شمار کشته‌شدگان توفان گرمسیری وینستون در فیجی به 21 تن خبر دادند. توفان وینستون یکی از قدرتمند‌ترین توفان‌های ثبت شده در تاریخ فیجی است. سازمان هواشناسی فیجی هشدار داد این توفان در تمام مجمع‌الجزایر اقیانوس آرام موجب بارش باران‌های سیل‌آسا و ایجاد امواج بزرگ و قوی خواهد شد. توفان وینستون از هفته پیش در اقیانوس آرام جنوبی آغاز شده و مجمع الجزایر «وانواتو» و جزایر «تونگا» را درنوردیده است.

تمدید وضعیت فوق‌العاده در تونس

ریاست‌جمهوری تونس یکشنبه‌شب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس‌جمهور پس از رایزنی با نخست‌وزیر و رئیس پارلمان درباره وضعیت امنیتی تصمیم گرفته که بار دیگر وضعیت فوق‌العاده را تمدید کند و این حکم از روز 22 فوریه اجرایی خواهد شد. در ماه نوامبر و به دنبال انفجار بمبی که یک اتوبوس را در پایتخت تونس هدف قرار داد، رئیس‌جمهوری این کشور دستور برقراری وضعیت فوق‌العاده را صادر و اعلام کرد که تونس وارد جنگی علیه تروریسم شده است.

مخالفت واشنگتن با پیشنهاد صلح پیونگ‌یانگ

دولت آمریکا پیشنهادی را از جانب کره‌شمالی برای بررسی توافق صلح در شبه‌جزیره کره دریافت کرد اما زمانی که پیونگ‌یانگ بررسی مساله کاهش تسلیحات اتمی خود را رد کرد، این مساله را نپذیرفت. وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقامات آمریکا نوشته بود دولت باراک اوباما شرطش مبنی بر اینکه پیونگ‌یانگ گام‌هایی برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای‌اش قبل از انجام هر مذاکره صلحی بردارد را کنار گذاشته و به جای آن از پیونگ یانگ خواسته برنامه سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی جزو مذاکرات باشد.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات