صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۸۷۸۲۰

در دو سال گذشته شاهد افزایش مطالب نوشتاری و تبلیغی در زمینه یکی از ناهنجاری‌های اجتماعی به نام «ازدواج سفید یا هم‌خانگی» هستیم، ضمن توضیح درباره این معضل، بفرمایید که این سبک زندگی چه پیامدهایی خواهد داشت؟

مدتی است که رسانه‌های تجدیدنظرطلب با پرداختن به موضوع ازدواج سفید در قالب گزارش، خبر، گفت‌وگو و... علاوه بر عادی‌سازی این موضوع تلاش می‌کنند با توجیهاتی چون مشکلات اقتصادی جوانان و... آن را امری اجتناب‌ناپذیر و راه‌حلی جایگزین برای کسانی که از پذیرفتن مسئولیت ازدواج فرار می‌کنند ‌معرفی کنند. ازدواج سفید سبکی از زندگی مشترک است که در آن دو نفر بدون ازدواج رسمی یا مدارکی ثبت‌شده با هم زندگی می‌کنند و رابطه عاطفی و جنسی با یکدیگر دارند. 
پدیده شومی از سبک زندگی غربی که این روزها دامنگیر جامعه اسلامی ما نیز شده است و دلیل اصلی ظهور معضل ازدواج سفید یا همان عارضه هم‌خانگی غیرشرعی است، نبود مسئولیت‌پذیری است. این رابطه که نه از سوی خانواده و نه نهادهای اجتماعی و قانونی پذیرفته نمی‌شود، می‌تواند آسیب‌های بسیاری به‌همراه داشته باشد که از جمله آن بهره‌کشی جنسی بدون بهره‌برداری از حقوق اجتماعی است. در این میان، نهاد‌ها و مراکز تأثیرگذار ارتباط جمعی کشور از قبیل رسانه‌ها نقش مهمی در پذیرش سبک زندگی غربی یا استحکام سنت‌های حسنه اسلامی در بین افکار عمومی بر عهده دارند. 
«ازدواج سفید» برای عادی‌سازی روابط نامشروع و انحرافات اخلاقی ابتدا از سوی رسانه‌های بیگانه مورد استفاده قرار گرفت. در این میان بی‌بی‌سی فارسی یکی از اصلی‌ترین مروّجان این رابطه ویرانگر، ویژه‌برنامه‌ها و رپرتاژهای خبری متعددی را برای «زنای رایگان» تولید کرده و برای تحمیل این سبک زندگی منحط به شهروندان ایرانی با همه توان به میدان آمده و برخی نشریات و رسانه‌های داخلی نیز با ترویج این موضوع به دنبال عادی‌سازی آن هستند. برخی از حامیان دولت صرفاً به دلیل اینکه این سبک زندگی سبب کاهش هزینه‌های زندگی و کاهش مسئولیت‌پذیری دولت می‌شود، از ترویج این سبک زندگی استقبال کرده‌اند. برای نمونه روزنامه «قانون» در تاریخ 28/11/1393 در گزارش مفصلی به تبلیغ ازدواج سفید پرداخت و آن را یک نوع نوآوری نامید! همچنین، روزنامه «ابتکار» نیز در مطلبی با عنوان «دیگر کسی حاضر به امضای عقدنامه نیست؟» مشکلات مالی، محک‌زدن رابطه، آشنایی بیشتر، ‌نداشتن اعتقاد به ازدواج، هزینه‌های بالای اجاره یا خرید مسکن و نبود تناسب دخل و خرج و... را عامل ترویج این سبک از زندگی ذکر کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات