صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۸۷۸۶۱

وارونه‌نمایی جامعه در آستانه انتخابات

بدون توجه به واقعیت‌‌های جامعه ایرانی مدعی شد، تقریباً هیچ اثری از اخبار انتخابات در مبادلات میان افراد در شبکه‌های اجتماعی پربیننده در میان ایرانیان (مانند تلگرام یا فیس‌بوک) به چشم نمی‌خورد. ...
یادداشت: رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه طی ۲۴ ساعت گذشته در صفحه‌های ویژه انتخاباتی، خط‌های خبری- تحلیلی نظیر وارونه‌نمایی فضای عمومی جامعه در آستانه انتخابات را محور فعالیت‌های تبلیغاتی خود قرار داده‌اند. شماری از رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه در آخرین اخبار و تحلیل‌های خود، فضای عمومی جامعه را سرد و برکنار از شور انتخاباتی به تصویر کشیده‌اند. در این زمینه، یکی از رسانه‌های فعال تارنمای «رادیو فردا» در گزارشی با عنوان «مواجهه جامعه ایران با انتخابات مجلس دهم چگونه است؟» بدون توجه به واقعیت‌‌های جامعه ایرانی مدعی شد، تقریباً هیچ اثری از اخبار انتخابات در مبادلات میان افراد در شبکه‌های اجتماعی پربیننده در میان ایرانیان (مانند تلگرام یا فیس‌بوک) به چشم نمی‌خورد. ... به این‌ترتیب هر آنچه در باب مشارکت سیاسی دیده می‌شود، در حد تبلیغات اندک تلویزیون دولتی و برخی همایش‌های کم‌مخاطب است. «بی‌بی‌سی» فارسی نیز در گزارشی با عنوان «ایران؛ فعالیت انتخاباتی و نیهیلیسم» با هدف پایین آوردن سطح و ارزش مشارکت مردم در انتخابات، گزارش خود را این‌چنین آغاز کرد: کسانی که قائل به مشارکت در انتخابات حاضر هستند و نیز به مطلوبیت دموکراسی باور دارند، باید بپذیرند که دفاع‌شان و منطق‌شان نیهیلیستی (پوچ‌انگارانه) است.
یکی از مهم‌ترین محورهای تحلیل و گزارش‌های رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی زیر ذره‌بین قرار دادن شکاف‌های موجود بین اهداف و دیدگاه‌های جریان‌های سیاسی کشور طی روزهای گذشته بوده است. تارنمای «رادیو زمانه» نیز با عنوان «مردم ایران چرا رأی می‌دهند؟» در گفت‌وگویی با «حسین قاضیان» روزنامه‌نگار و پژوهشگر دانشگاه سیراکیوز آمریکا، این جمع‌بندی را مطرح کرد که حضور در پای صندوق رأی ممکن است به دلیل ترس یا مهر شناسنامه، از روی عادت، برای امتیازگیری، تلاش برای تغییرات سیاسی و «نه» گفتن به رقیب باشد. رادیو زمانه در گزارش دیگری بحث «رفراندوم نمایی» این انتخابات را مطرح کرد و نوشت: رأی ندادن به چند نفر که این روزها سه نفر از آنان در فضای مجازی به «مثلث جیم» مشهور شده‌اند، حالت رفراندوم به خود گرفته و برای نظام اسلامی بسیار حیثیتی شده است. تارنمای سعودی «العربیه» نیز که تا به‌حال بوی انتخابات در کشورش به مشام کسی نرسیده است، در تحلیلی با عنوان «انتخابات ... خیمه‌شب‌بازی تکراری» با هدف دلسردی مردم و بدبینی به انتخابات مطالب سخیفی نوشته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات