تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۸۷۸۸۴

اهميت و جايگاه مجلس خبرگان رهبري در کلام امامین

مجلس خبرگان رهبری یکی از نهادهای اساسی و حساس نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که سه وظیفه اصلی و ذاتي آن؛ شناسایی، انتخاب و نظارت بر رهبری است. از این رو انتخابات مجلس خبرگان بسیار مهم بوده و با توجه به اين كه ركن ركين انقلاب و ستون و خيمه انقلاب اسلامي است، نمایندگان منتخب مردم در مجلس خبرگان رهبري، مسئولیت خطیری برعهده دارند.
پایگاه بصیرت / سيد حميدرضا متوليان
يکي از مسايلي که بر حساسيت انتخابات آتي مجلس خبرگان مي‌افزايد، همزماني و تجميع آن با دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي است. اين مساله موجب شده که خواسته يا ناخواسته روند اين دو انتخابات در يکديگر تاثيرگذار باشد. ضمن آنکه تجميع اين دو مي‌تواند بر ميزان مشارکت در انتخابات مجلس خبرگان نيز بيفزايد.
مجلس خبرگان رهبری یکی از نهادهای اساسی و حساس نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که سه وظیفه اصلی و ذاتي آن؛ شناسایی، انتخاب و نظارت بر رهبری است. از این رو انتخابات مجلس خبرگان بسیار مهم بوده و با توجه به اين كه ركن ركين و ستون و خيمه انقلاب اسلامي است، نمایندگان منتخب مردم در مجلس خبرگان رهبري، مسئولیت خطیری برعهده دارند.
از اين رو اهميت این مجلس را در  کلام حضرت امام خميني(ره) و حضرت امام خامنه اي(مدظله) بررسی می‌کنیم:
1- اهميت مجلس خبرگان رهبري در كلام حضرت امام خميني(ره):
حضرت امام خميني (ره) رهبر و بنيانگذار نظام مقدس جمهوري اسلامي، نگاه ويژه‌اي به مجلس خبرگان رهبري داشتند و بر همين اساس به دليل حساس و تعيين كننده بودن آن، بارها در سخنان خود بر اهميت و جايگاه اين مجلس در نظام جمهوري اسلامي تأكيد می‌كردند. در زير به گزيده اي از بيانات حضرت امام(ره) در خصوص مجلس خبرگان رهبري مي پردازيم:
معمار بزرگ انقلاب اسلامی ایران در پیامی به اجلاس خبرگان رهبری، درباره اهمیت مجلس خبرگان می فرمایند: بالاترین انحراف، که منجر به انحراف تمام ارگان ها می شود، انحراف رهبری است، که امروز شما نقش اول آن را دارید، راه خود را با قدرت الهی و تعهد به اسلام بزرگ و قوت ایمانی و روحی ادامه دهید. به هیچ چیز الاّ مصالح اسلام و مسلمین فکر نکنید. امام (ره) در همین پیام، مسئولیت خبرگان را در رأس همه مسئولیت ها دانسته و خطاب به نمایندگان این مجلس تأکید می کنند:«تاریخ و نسل های آینده درباره شما قضاوت خواهند کرد».
امام خمینی(ره)، مجلس خبرگان را در راستای تقویت رهبری و پشتوانه کشور برای حفظ امنیت، استقلال و آزادی کشور دانسته و خطاب به آحاد مردم می فرمایند: تعیین خبرگان و فقیه شناسان، از تکلیف بزرگ الهی است و هیچ کس را عذری در مقابل اسلام و پیشگاه خداوند قهار نخواهد بود.
ايشان در بخشي ديگر مي‌فرمايند: مردم در انتخابات خبرگان«اگر مسامحه نمایند و خبرگان را روی موازین شرعیه و قانون انتخاب نکنند، چه بسا که خساراتی به اسلام و کشور وارد شود که جبران پذیر نباشد.»
2- اهميت مجلس خبرگان رهبري در كلام حضرت امام خامنه اي(مدظله):
در حقيقت مجلس خبرگان در نظام جمهوري اسلامي ، تعيين‌ كننده ترين و مهمترين ركن از اركان نظام است، مجلسي كه براي حفاظت از دستاوردهاي انقلاب و نظام جمهوري اسلامي و مشروعيت بخشيدن به آن نقش اساسي دارد و حضرت امام خامنه اي(مدظله) نيز بارها اين مهم را مورد تأكيد قرار داده و به كرات، حفظ و صيانت از اين مجلس را به آحاد مردم گوشزد كردند كه در زير به بخشي از بيانات ايشان در مورد اهميت مجلس خبرگان رهبري مي پردازيم:
از منظر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه اي(مدظله)، مجلس خبرگان مهمترین هنرش این است که نگذارد در کشور خلاء رهبری به وجود آید. معظم له حضور در انتخابات خبرگان را صف آرایی در مقابل دشمنان استقلال و عزت ملت ایران دانسته، می فرماید: هر کس که می‌خواهد این کشور و این ملت عزیز، سربلند و موفق باشد، باید در صحنه های اجتماعی و سیاسی این کشور حضور داشته باشد که مظهر اعلای آن هم همین انتخابات است.
ايشان در بخش ديگري مي فرمايند: اهميت انتخابات خبرگان رهبري، كه شايد هيچ كدام از انتخابات‌هاي كشور به اين درجه از اهميت و حساسيت نباشد، در اين است كه با اين انتخابات، مردم افراد خبره‌ مورد اعتماد خودشان را انتخاب مي‌كنند، تا اين‌ها آماده‌ به كار باشند براي لحظه حساس فقدان رهبري در كشور. اين مجموعه مورد اعتماد ملت بايد بنشينند و با بصيرت كامل، رهبري را كه قادر بر اداي تكاليف رهبري مي‌دانند، انتخاب كنند و به مردم معرفي كنند.
اگر چنين جمعي در آن هنگام «يعني هنگامي كه كشور به تعيين رهبر احتياج پيدا كرده است»، يا به خاطر اينكه رهبر قبلي از دنيا رفته است و يا خداي نخواسته از صلاحيت‌ها افتاده است، كه بايد رهبر ديگري را انتخاب كنند، حضور نداشته باشد و آماده به كار نباشد، آن چنان گرهي در دستگاه مديريت كشور به وجود خواهد آمد كه با هيچ سرانگشتي اين گره باز شدني نيست.
نتيجه گيري:
در واقع فلسفه وجودي مجلس خبرگان رهبری صیانت از امنیت و آرامش‌ خاطر ملت است، كه در جریان ارتحال جانسوز امام امت و تعیین و انتخاب رهبر معظم انقلاب در مجلس خبرگان رهبری، تجربه بسیار موفق و یک سند قاطع و گویا بر اهمیت مجلس خبرگان در تأمین امنیت و آرامش نظام است که با اقدام شایسته و دقیق امید دشمنان را ناامید ساخت و هر چه که می‌گذرد حقانيت انتخاب آن بیش از پیش بر همگان آشکار می‌شود.
از اين رو با اين ويژگي و خصوصيات مهم كه در مورد مجلس خبرگان رهبري برشمرديم، مجلس خبرگان ركن ركين انقلاب و ستون و خيمه انقلاب اسلامي است، بايد جايگاه آن براي مردم تبيين شود و حساسيت آن براي آحاد جامعه تشريح شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات