تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۸۷۶۰۵
بررسی رمز ماندگاری انقلاب اسلامی در بیانات 19 دی رهبر معظم انقلاب:

انتخابات و ماندگاری انقلاب/ حضور حداکثری و انتخاب اطمینان بخش

با بسط و گسترش بیش از بیش ارزش‌های انقلابی در منطقه و در میان مسلمانان جهان، دشمنی های دشمنان معاند و شیطان صفتان بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که مرکز نشر و ترویج این ارزش‌هاست، روز به روز بیشتر شده و در دشمنی خود وحدت می کنند.
پایگاه بصیرت / محمد امین سواری
نظام اسلامی آرزوی معصومین علیهم‌السلام و راهی برای رسیدن به هدف خلقت یعنی سعادت بشر بوده است، با وقوع انقلاب اسلامی در ایران این آرزو تحقق یافته، لذا حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است، حضرت امام(ره) در این باره می فرمایند: حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر- ولو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است؛ برای اینکه امام عصر هم خودش را فدا می کند برای اسلام (25آبان 1360 درجمع مسئولان بنیاد شهید سراسر کشور).
با این دید، همواره ملت شریف و انقلابی جمهوری اسلامی ایران در بزنگاه های مختلف مبادرت به حفظ نظام به طرق مختلف نموده و می نماید.
با بسط و گسترش بیش از بیش ارزش‌های انقلابی در منطقه و در میان مسلمانان جهان، دشمنی های دشمنان معاند و شیطان صفتان بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که مرکز نشر و ترویج این ارزش‌هاست، روز به روز بیشتر شده و در دشمنی خود وحدت می کنند.
لذا با توجه به شدت یافتن دشمنی ها در موقعیت فعلی، مقام عظمای ولایت که همواره فرمایشاتشان دقیق و راهگشا بوده امسال در 19 دی و درجمع مردم قم تکلیف و وظیفه همگان را در مقظع فعلی برشمرده و مجدداً حفظ روحیه انقلابی میان مردم و مسئولین را یادآور شدند.
محوربندی سخنان معظم له در زیر می‌آید:

محور اول: تکلیف امروز
نمی‌خواهم من تاریخ را عوض بکنم. ما مسائل روز داریم؛ امروز باید ببینیم تکلیف ما برای فردا چیست.
حضرت آقا با برجسته نمودن مسائل روز یعنی انتخابات، صحبت از تکلیف برای فردا می نمایند، گفتن همین امر در ابتدای بیانات اهمیت این جلسه را مضاعف می کند و به نظر می رسد که تکلیف ما باید تا آخر جلسه مشخص شود.

محور دوم: عِدّه و عُدّه دشمنان علیه انقلاب
از ابتدای انقلاب اسلامی دشمنان به راه های مختلف و با تعداد متفاوت دشمنی خود را ابراز نموده اند، اما حضرت آقا در این محور به منسجم بودن دشمنان و وحدت آنان اشاره می کنند تا اهمیت دفاع و حفظ نظام و مرزهای آن را دو چندان نمایند.
ایشان درمورد تعداد و گسترده بودن جبهه دشمن فرمودند:
"ما یک جبههی وسیع دشمن در مقابل خودمان داریم. جبههی وسیع دشمن از سردمداران رژیم صهیونیستی تا سردمداران دولت آمریکا، تا دیگر ایادی و عوامل استکبار جهانی، تا عوامل تکفیری، تا داعش؛ یعنی ببینید چه جبههی عظیمی است. یک طیف عظیم و نامتجانس؛ این‌ها همه دشمن نظام جمهوری اسلامیاند؛ [پس]یک جبهه ای وجود دارد."
"کلیدهای اقتصادی دست اینهاست، قدرت‌های سیاسی دست اینهاست، نظام‌های امنیّتی دست اینهاست، سرویس های اطّلاعاتی مال اینهاست؛ این‌ها در مقابل نظام جمهوری اسلامی هستند. خب، یک عدّه ای وقتی چشمشان به این جبهه می افتد، دلشان می‌ریزد."
وقتی ایشان که ولی فقیه جامعه اسلامی و خود منشأ امید برای مسلمانان هستند، سخن از تعداد و توانایی دشمنان می کنند، اهمیت موضوع و حساس و مهم بودن شرایط مشخص می‌َشود.
 
محور سوم: ماندگاری انقلاب
در این محور مهم، حضرت آقا انقلاب اسلامی را با دیگر نهضت ها و انقلاب ها از جمله ملی شدن نفت و مشروطیت مقایسه می کنند و مهمترین نقطه تمایز و برتری انقلاب اسلامی بر سایر انقلاب ها را «ماندگاری انقلاب» عنوان می کنند.
ایشان با وجود محدود بودن خواسته های مردم در دیگر انقلاب ها دوام نیاوردن آن انقلاب‌ها را ناشی از نداشتن عناصر ماندگاری انقلاب بیان نمودند.
ایشان در این باره می فرمایند:
"خب ببینید، بحث انقلاب اسلامی بحث نفت نبود، بحث استقلال کامل بود؛ استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی؛ با این شعارها آمد به میدان؛ قابل مقایسهی با نهضت ملّی نیست امّا آن نهضت طاقت نیاورد؛ این نهضت، این انقلاب هم موفّق شد، هم باقی ماند، ماندگار شد."
همچنین در مقایسه مشروطیت و انقلاب اسلامی عنوان می کنند:
"انقلاب اسلامی نگفت حکومت سلاطین را محدود کنیم؛ گفت اصلاً سلطنت یعنی چه؟ معنای سلطنت چیست؟ یک ملّتی دارند زندگی می‌کنند، مملکت مال آنهاست، چرا باید یک نفری بیاید مسلّط بر مردم باشد و فرمان او بر زندگی مردم جاری باشد؛ اصلاً انقلاب اصل سلطنت را، اصل حکومت مطلقه را آمد از بین برد. امّا انقلاب ماند؛"
مقام معظم رهبری در ادامه بسط محور سوم (ماندگاری انقلاب) به لزوم تحلیل نمودن ماندگاری انقلاب می پردازند و این کار را مانع ترس و ریختن دل برخی ها (همچنان که در محور قبلی فرمودند)می دانند. ایشان می فرمایند:
" اگر ما بتوانیم تحلیل درستی از این حوادث پیدا کنیم، آنوقت دیگر این بذر ترس و رعب و ناامیدی که بعضی در دل مردم می‌پاشند بکلّی خواهد پوسید و از بین خواهد رفت؛ [اگر] بتوانیم درست بفهمیم، راه آینده این کشور کاملاً روشن خواهد شد."
 
محور چهارم: همت دشمن، از بین بردن ماندگاری انقلاب
در این بخش حضرت آقا از دو محور قبل استفاده و آن دو را معطوف به محور اول(مسائل روز) می نمایند و خبر از مسئله ای مهم می دهند؛ ایشان می فرمایند:
"من به شما عرض بکنم، الان همه مراکز فکر و اندیشهی سیاسی در دنیای استکبار - چه در آمریکا، چه در بعضی از کشورهای دیگر استکباری- متوجّه این است که چه کار کنند که بتوانند این درخت را، درخت تناور را که یک روزی یک نهال باریکی بود و نتوانستند آن را از بین ببرند و حالا درخت تناوری شده، ریشه کن کنند، سرنگون کنند؛ همه همّت این است."
 
محور پنجم: افزایش ماندگاری انقلاب
« همه همّت من و شما باید این باشد که این ماندگاری را افزایش بدهیم.»
مقام معظم رهبری بعد از اشاره به دشمن با آن امکانات(محور دوم) و انقلاب اسلامی با آن ماندگاری(محور سوم) و با خبر دادن از سعی دشمن در مسائل روز(محور چهارم) در محور پنجم چگونگی افزایش ماندگاری انقلاب اسلامی را عنوان می کنند تا بتوانیم به تکلیف امروز برای فردای خود در مسائل روزمان(محور اول) عمل کنیم؛ ایشان سه عنصر بسیار مهم را در شرایط حال برای افزایش ماندگاری انقلاب اسلامی برمی‌َشمارند:
عنصر اول افزایش ماندگاری انقلاب: انتخابات،
«همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند»
"یکی از کارها همین انتخابات است. انتخابات در واقع یک نفس تازه دادن به ملّت ایران است؛ [ملّت ایران] یک نفس تازهای پیدا می‌کند، طبیعت انتخابات این است.
حضور مردم یکی از آن عناصری است که دشمن را ناکام می‌کند. اینکه ما تکیه می‌کنیم، تأکید می‌کنیم، اصرار میورزیم بر این که مردم همه شرکت کنند در انتخابات و من بارها این را قبلاً گفته ام -حالا چند بار یادم نیست- که حتّی آن کسانی که نظام را قبول ندارند، برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند. ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، عیبی ندارد امّا انتخابات مال رهبری نیست، مال ایران اسلامی است، مال نظام جمهوری اسلامی است. همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند؛ این موجب می‌شود که نظام جمهوری اسلامی تقویت بشود، پایداری آن و ماندگاری آن تأمین بشود، کشور در حصار امنیّت کامل باقی بماند."
عنصر دوم افزایش ماندگاری انقلاب: درست انتخاب کردن
تکلیف دومی که حضرت آقا بر گردن نیروهای انقلابی و مؤمن و عموم ملت می گذارند در حقیقت مانع ورود موریانه به ساختار نظام و مراکز تصمیم گیر می شود. ایشان درباره این عنصر مهم فرمودند: "مسئله دوّم درست انتخاب کردن است. خب آراء و سلایق ممکن است مختلف باشد، عیبی ندارد امّا همه سعی کنند درست انتخاب کنند. سعیمان را بکنیم؛ ممکن است این سعی به نتیجه برسد و انتخاب درست باشد؛" (ایشان در ادامه در مورد اهمیت دو مجلس مواردی را فرمودند.)
عنصر سوم افزایش ماندگاری انقلاب: نتیجه ی اطمینان بخش
« به نظر من این راه خوبی است »
حضرت آقا در بیان عناصر ماندگاری انقلاب و تکلیف ملت، نسخه هایی به ترتیب از عام به خاص و از خاص به اخص تجویز نمودند، ایشان نفس انتخابات را حافظ اصل نظام، درست انتخاب کردن را حافظ برخی از دستگاه های نظام و عنصر سوم را جهت عدم نفوذ دشمن در دستگاه و رسیدن به نتیجه مطمئن بیان می کنند(یعنی هر عنصر از عنصر قبلی کامل تر جامع تر و غیر قابل نفوذتر است).
ایشان در این عنصر مهم رجوع مردم انقلابی به عقبه نامزدها را بیان کردند: ایشان فرمودند:
" انسان باید به شکل اطمینان بخشی به نتیجه برسد. به نظر بنده اینجور می‌رسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم -خود بنده هم وقتی این فهرست‌ها را میآورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدم‌های این فهرست‌ها را نمی شناسم امّا اعتماد می‌کنم به آن کسانی که [این‌ها را] معرّفی کردهاند، و نگاه می‌کنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرّفی کردهاند، چه کسانی هستند.
اگر دیدم این‌ها آدم‌های متدیّن و مؤمن و انقلابی هستند، به حرفشان اعتماد می‌کنم و به [فهرست] آنها رأی می‌دهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را دادهاند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلی اهمّیّتی نمی‌دهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر آمریکا است، به حرفشان اعتماد نمی‌کنم؛ به نظر من این راه خوبی است- نگاه کنیم ببینیم این فهرستی که به ما داده می‌شود برای مجلس شورای اسلامی یا مثلاً برای مجلس خبرگان، این فهرست را چه کسی دارد به ما می‌دهد. به افرادی اعتماد بکنیم که واقعاً به دینداری این‌ها و به تقیّد این‌ها اعتقاد داشته باشیم؛ بدانیم اینها متدیّنند، بدانیم انقلابی اند، بدانیم در خطّ‌اند، در راه امام‌اند، امام را واقعاً قبول دارند؛ راهش این است که اینها را بدانیم. اگر چنانچه کسانی این جور عمل بکنند و این تحقیق را بکنند، کار خودشان را انجام دادهاند؛ خدای متعال ثواب خواهد داد، ولو اینکه در یک مورد، اشتباه هم اتّفاق بیفتد."
چه شده است که حضرت آقا با مقدمه ای طویل شروع به بیان عناصر ماندگاری انقلاب در این شرایط حساس می کنند؟
این امر وقتی مشخص می شود که ببینیم دشمن در حال لیست دادن و نسخه پیچیدن  است.
نامزدهای انقلابی زیاد هستند (بالاخره همه مورد تأیید شورای نگهبان هستند) لذا اگر هر فرد انقلابی بخواهد به نامزد مورد علاقه خود رأی بدهد، رأی خود را هدر داده است و این منافی رسیدن به "نتیجه اطمینان بخش" است.
پس با توجه به راهی که حضرت آقا به عنوان راه خوب مشخص نموده اند، نیروهای انقلابی باید از رأی خود بگذرند و به نظر جمع معتمدین و انقلابی رجوع کنند تا نتیجه ای مطمئن برایشان رقم بخورد و آراء هدر نرود.
در حقیقت ایثار افراد در رأی خود و اعتماد به نظر دیگر نیروهای انقلابی مانع شکست آرا در این شرایط حساس و بسیار مهم است.
این کار نه شوخی و نه ملاحظه کاری بلکه رعایت "حق الناس" و جلوگیری از "نفوذ" است...
آری؛ شرایط حساس، مهم و خطیر است...
مهم است چون ماندگاری انقلاب در خطر است.
مهم است چون این امر تکلیف امروز برای فرداست.
مهم است چون کفر در مقابل نظام جمهوری اسلامی وحدت کرده و در حال تدارک جنگ تمام عیار علیه اسلام و مسلمین است.
مهم است چون حفظ نظام از اوجب واجبات است...
اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
1
6
چرا برخی کلمه ها چسبیده شده؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
0
0
نظر بسیار عالی ی هست
کجایند که می گویند لبیک یا خامنه ای
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات