تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۸۸۱۴۲
پس از 11 سال یک رئیس‌جمهو رعضو اتحادیه اروپا به ایران آمد؛

میزبان توافق مهمان تهران

(روزنامه ابتكار ـ 1394/06/18 ـ شماره 3238 ـ صفحه 1)

گروه سیاسی- بیش از ده سال از آمدن توماس کلستیل آخرین رئیس‌جمهور اتحادیه اروپا به تهران می‌گذرد که این بار شاهد حضور هاینس فیشر رئیس‌جمهور اتریش در تهران هستیم. پس از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 فصل جدیدی از مناسبات و روابط ایران و اروپا آغاز شده که در این راستا روز گذشته رئیس‌جمهور اتریش دیدارهایی با رهبر معظم انقلاب و همچنین رئیس‌جمهور ایران داشته است و در خصوص ضرورت تدوین ساختارهای مناسب و نقشه راه مطلوب به منظور ایجاد روابط همه جانبه، دراز مدت و پایدار در بخش‌های مختلف به گفت‌و‌گو پرداختند. حجت‌الاسلام حسن روحانی دیروز در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و اتریش با بیان این‌که تهران و وین در طول تاریخ در کنار یکدیگر بوده و در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی، فعالیت‌ها و اقدامات مشترک داشته‌اند، اظهار کرد: بعد از توافق هسته‌ای فرصت مناسبی ایجاد شده که سطح همکاری‌های خود را متناسب با خواست ملت‌ها و ظرفیت‌های موجود گسترش دهیم. وی با اشاره به این‌که هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط دو کشور وجود ندارد، گفت: این همکاری مورد استقبال دو ملت بوده و همواره از حمایت ملی برخوردار است. وی همکاری را مهمترین عامل تحکیم اعتماد دانست و افزود: هرچه روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بیشتر شود، اعتماد افزایش یافته و پایه‌های توافق وین مستحکم‌تر می‌شود.

زمینه‌های مساعد سرمایه‌گذاری آغازی برای روابط دوجانبه

رئیس‌ شورای عالی امنیت ملی به فرصت‌های فراوان سرمایه‌گذاری در ایران از جمله در حوزه انرژی، راه و راه آهن، بانک و بیمه، گردشگری، تحقیقات و فناوری و همچنین توسعه بنادر جنوبی و کریدورهای ارتباطی میان آب‌های جنوب و سراسر آسیای میانه اشاره و افزود: ارائه تسهیلات لازم فرودگاهی و روادید علاوه بر توسعه روابط دو ملت، کارآفرینان و بخش خصوصی دو کشور را برای عمق بخشیدن به همکاری‌ها یاری خواهد کرد. وی با اشاره به زمینه‌های مساعد سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی، صنعت، راه، بنادر و گردشگری، روابط بانکی و بیمه‌ای، گفت: این می‌تواند، آغاز بسیار خوبی برای ایجاد حرکت جدیدی در روابط دوجانبه دو کشور باشد. وی با بیان این‌که روابط تهران و وین تنها به عرصه اقتصادی محدود نمی‌شود، یادآوری کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های علمی، پزشکی، فناوری‌های نو و هوا‌و‌فضا پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و آمادگی داریم در همه این زمینه‌ها همکاری‌های گسترده‌ای با اتریش داشته‌ باشیم. روحانی در ادامه با قدردانی از میزبانی اتریش برای مذاکرات بسیار مهم هسته‌ای ایران با 1+5، بیان کرد: ایران در اجرای توافق هسته‌ای کاملاً مصمم است و معتقدیم این توافق بایستی از سوی دو طرف به خوبی اجرایی و عملیاتی شود. وی با بیان این‌که آثار توافق هسته‌ای ایران به نفع منطقه، اتحادیه اروپا و جهان است، یادآوری کرد: امیدوارم با این توافق شاهد صلح، ثبات، امنیت و همکاری‌های بیشتر در سطح جهان باشیم. پیام توافق هسته‌ای ایران صلح، دوستی، گفت‌وگو و همکاری و توسعه آینده منطقه و جهان است و باید این مسیر را به خوبی دنبال کنیم.

آمادگی ایران برای همکاری با اتحادیه اروپا در خصوص آوارگان

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تحولات و ناامنی‌های موجود در منطقه و خطر تروریسم را مورد تاکید قرار داد و گفت: تروریسم و خشونت در یک منطقه محصور نمی‌ماند و برای ریشه کردن آن علاوه بر عزم جدی، مبارزه همه جانبه جهت زدودن زمینه‌های جذب و سربازگیری این گروه‌ها از نقاط مختلف بویژه اروپا ضروری است. وی ضمن مثبت ارزیابی کردن تصمیم برخی دولت‌های اروپایی و از جمله اتریش برای پذیرش گروهی از آوارگان، تاکید کرد: در گام اول پول و اسلحه نباید به تروریست‌ها برسد. آینده مردم سوریه و عراق فقط باید توسط مردم این کشورها تعیین شود و ایران آماده است در این مسیر و با اتحادیه اروپا همکاری کند. وی پایان خونریزی‌ها، مهار همه جانبه تروریسم، رسیدگی و بازگشت آوارگان، زمینه‌سازی برای دمکراسی و تشکیل حکومتی با مشارکت همه گروه‌ها و اقوام را مراحلی دانست که باید با به رسمیت شناختن دولت‌های مرکزی مورد توجه قرار گیرد.

افزایش روابط تهران – وین تا حجم 300 میلیون یورو

«هاینس فیشر» رئیس جمهور اتریش درباره همکاری‌های ایران و اتریش گفت: روابط ایران و اتریش دارای سابقه دیرینه است و اتریش هرگز سوابق استعماری در ایران نداشته از این رو خوشحالیم که مشکلاتی در این زمینه به ارث نبرده‌ایم. وی ادامه داد: مذاکرات بین ایران و 1+5 که مرحله آخر آن در اتریش بود، نتیجه بسیار مثبتی داشت و نتیجه مورد نظر ایران و 1+5 و اتحادیه اروپا به دست آمد و دبیر کل سازمان ملل هم از آن حمایت کرد و این باعث می‌شود فصل جدید حرکتی در تاریخ روابط ایران و دیگر کشورها افتتاح شود. البته باید دقت کنیم که هم ظاهر خوب و هم محتوای خوبی داشته باشد. همچنین فیشر گفت: اتریش تمایل دارد در زمینه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی فرصت‌های جدیدی در مسیر توسعه روابط دو کشور ایجاد کند. هدف از این سفر جهش در روابط پایدار و گسترده با ایران است و علاوه بر اقتصاد خواهان تقویت روابط فرهنگی و علمی هستیم. وی افزود: این دیدار من از ایران به دعوت روحانی انجام شد و ما تلاش داریم روابط خود را تا حجم 300 میلیون یورو برسانیم. ما از افزایش همکاری‌های فرهنگی و علمی بین دو کشور حمایت می‌کنیم و معتقدیم که هر دو طرف باید از همکاری‌ها بهره‌مند شوند به همین دلیل به دنبال این هستیم که سهم دو کشور 50 – 50 باشد و کسی سهم بیشتری از تبادلات نداشته باشد. وی در پایان تاکید کرد: سهم برابر در روابط به نفع هر دو کشور است و ما تلاش می‌کنیم اسنادی که امروز امضاء شدند، عملیاتی شوند.

هدیه روحانی به رئیس جمهور اتریش

همچنین روحانی رئیس‌جمهور ایران دیروز از رئیس جمهور اتریش به صورت رسمی در کاخ سعدآباد استقبال کرد و پس از آن، چند نشست مشترک بین آن دو و هیات‌های همراه برگزار شد. در زمانی که رئیس‌جمهور اتریش در حال ترک ساختمان کاخ سعدآباد بود، رئیس جمهور کشورمان آلبوم عکسی به او هدیه داد که عکس‌های دیدارهای دوجانبه دیروز در آن مشاهده می‌شد.

امضای 4 سند همکاری میان ایران و اتریش

در این دیدار روسای جمهور ایران و اتریش 4 سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. یادداشت تفاهم همکاری زیست محیطی بین سازمان حفاظت محیط زیست ایران و وزارت فدرال کشاورزی، جنگلداری، محیط زیست و مدیریت آب اتریش توسط وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر کشاورزی اتریش به امضا رسید. همچنین یادداشت تفاهم تشکیل هشتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و معاون صدر اعظم و وزیر علوم اتریش امضا شد.

پیشنهاد رئیس قوه قضائیه برای گفتگوهای مشترک حقوق بشری میان ایران و اتریش

در دیدار هاینس فیشر رئیس‌جمهور اتریش با رئیس قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی انجام گفتگوهای تئوری و علمی مشترک میان دو کشور با محوریت حقوق بشر را گام موثری برای رسیدن به درک متقابل از مفهوم کرامت انسانی اعلام کرد و از آمادگی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نشست‌های مشترک خبر داد. همچنین در این دیدار هاینس فیشر رئیس جمهور اتریش نیز با استقبال از پیشنهاد آیت‌الله آملی‌لاریجانی درباره برگزاری گفتگوهایی در سطح علمی در خصوص مفاهیم حقوق بشری گفت: با این پیشنهاد شما بسیار موافق هستم و درباره آن فکر خواهم کرد و نتیجه آن را از طریق سفیر خود در ایران به اطلاع خواهیم رساند. هاینس‌ فیشر بعد از ظهر دیروز با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

http://ebtekarnews.com/?newsid=18087

ش.د9402761

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات