صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۸۳۱۳۲

اخبار و تحلیل های روزانه 29 مهرماه

دیپلماسی انقلابی

پس از سفر وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان به عنوان یکی از اعضای مؤثر اتحادیه اروپا در رأس هیئتی اقتصادی به تهران، وزیر خارجه این کشور، «اشتاین مایر» دومین عضو کابینه آلمان فدرال، همزمان با اعلام رسمی پایان تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه ایران در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ که روز شنبه در تهران برگزار ‌شد، شرکت کرد. وی پس از دیدار با مسئولان جمهوری اسلامی ایران، به بهانه توسعه فرهنگی و دانشگاهی در دانشگاه تهران سخنرانی کرد که حاشیه مهم آن، حضور دانشجویان با دست‌نوشته‌هایی بود که به حمایت آلمان در تجهیز صدام به سلاح شیمیایی اعتراض کردند.

اگرچه نشریات صهیونیستی از سفر اشتاین‌مایر به ایران بسیار عصبانی شدند و آن را نشان سیر نزولی دیپلماسی و شکست سیاست خارجی آلمان تحلیل کردند؛ اما باید توجه داشت که سیاست‌گذاری غرب برای نفوذ در اوضاع پسابرجام که برخی زودهنگام از آن به پساتحریم تعبیر می‌کنند، همچنان در دستور کار غربی‌ها، از جمله آلمانی‌ها قرار دارد و باید مسئولان مربوطه به ویژه در حوزه فرهنگی، دیپلماسی و آموزشی بسیار محتاطانه و با هوشیاری مراقب نفوذ دشمنان انقلاب باشند. به ویژه آنکه زنجیره سفر وی به منطقه با ریاض و امان تکمیل گردید و درباره ارتباط این سفرها گمانه‌های تحلیلی هم زده شد. برخی خبرگزاری‌ها هدف سفر اشتاین مایر را میانجیگری بین تهران و ریاض و تشویق آنها به حل مناقشات فیمابین و اختلافات دو کشور از طریق گفت‌وگو دانستند؛ در حالی که میانه دو کشور در حال حاضر به دلیل مدیریت مداخله‌گرانه عربستان در کشورهای منطقه و حمایت از داعش و فاجعه منا تیره است و تا زمانی که در مسئولان عربستان عزمی جدی برای دست‌کشیدن از حمایت تروریسم و ضمانت بر تکرار نشدن حوادثی از جنس منا دیده نشود، نمی‌توان به مسیر دیپلماسی وارد شد.

ترجمه

نگرانی آمریکا از همکاری‌های روسیه و ایران در عراق

گروه ترجمه- روزنامه «واشنگتن‌تایمز» 21 اکتبر 2015 (29 مهر) در مقاله‌ای به راهبردهای مشترک ایران و روسیه در عراق پرداخت و نوشت: دیدار این هفته ژنرال جوزف دانفورد، رئیس جدید ستاد ارتش آمریکا درعراق در مقطعی حساس، درراستای راهبرد ضمنی دولت اوباما در همکاری با نیروهای دست‌نشانده‌ ایران علیه دولت اسلامی (داعش) صورت گرفته است. حتی مقامات عراقی گفته‌اند، یک پالایشگاه مهم روز سه‌شنبه از دست نیروهای جهادی خارج شده است. طی این سفر، ژنرال دانفورد درباره نقش ایران اظهار نظر علنی نکرد؛ اما به نظر می‌رسید، وی مشتاق بود تعهد آمریکا در زمینه مبارزه با داعش را نشان دهد؛ آن هم در زمانی که روسیه (متحد کلیدی ایران) به دنبال جلب نظر عراق برای حضور در این کشور به منظور مبارزه علیه داعش است.

در ادامه مقاله آمده است: ژنرال دانفورد گفته است، روسیه که درگیر جنگ در سوریه است، حداقل طی یک ماه آینده وارد جنگ عراق نخواهد شد. مداخله نظامی روسیه در سوریه و مشارکت در هسته اطلاعاتی مشترک در بغداد با ایران، سبب بروز نگرانی‌هایی در واشنگتن شده است که رقیب دیرینه‌اش در جنگ سرد، در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] کسب نفوذ می‌کند؛ اما ژنرال دانفورد این موضوع را که مقامات عراقی به دنبال کسب رضایت روسیه برای حملات هوایی در عراق هستند، رد کرد.

در پایان مقاله آمده است: نشانه‌هایی وجود دارد که مسکو و واشنگتن تلاش می‌کنند تنش‌های دوجانبه را کاهش دهند. این دو کشور روز سه‌شنبه اقدامات جدیدی به منظور کاهش خطر برخوردهای هوایی هواپیماهای خود صورت دادند. نقش شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، همچنان برای آمریکا چالش‌ساز است؛ در حالی که دولت اوباما به دنبال دوره جدیدی از روابط با ایران است و کاخ سفید همکاری میان آمریکا و نیروهای ایرانی در عراق را رد می‌کند. چشم‌انداز سیاست حمایت آمریکا از نیروهای امنیتی عراق علیه دولت اسلامی (داعش) در رمادی افزایش یافته است؛ در حالی که آمریکا چشم خود را به روی همکاری ایران با نیروهای امنیتی عراق در شمال این کشور بسته است.

گزارش روز

عذرخواهی‌های تکراری

وعده‌ها و معذرت‌خواهی اقتصادی در دولت یازدهم به تکراری بی‌پایان تبدیل شده است؛ از وعده گذر از رکود اقتصادی تا بازشدن قفل‌های اقتصادی با کلید مذاکره در برابر معذرت‌خواهی رئیس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی خود به دلیل اجرای دور از شأن توزیع سبد کالا، طلب بخشش اسحاق جهانگیری به دلیل ناتوانی دولت در ایجاد شغل برای جوانان و عذرخواهی روز گذشته محمدباقر نوبخت از اوضاع اقتصادی که شایسته ملت ایران نیست!

البته اینکه مسئولان ارشد دولتی تا این حد به موضوع اقتصادی حساس بوده و خود را به پاسخگویی و عذرخواهی بابت ناکارامدی سیاست‌ها و اشتباهات‌شان ملزم می‌دانند، تحسین‌برانگیز است؛ اما آیا بهتر نیست دولت راه چاره‌ای برای حل این معضلات بیندیشد و گام‌های مؤثری برای رفع مشکلات اقتصادی بردارد؟ دولت یازدهم در سال‌های پشت سر گذاشته خود، همواره تلاش کرده است بهبود اوضاع اقتصادی کشور را به تحریم‌های غربی آمریکایی و مذاکرات هسته‌ای گره بزند و عملاً از اقدام جدی برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور استنکاف کرده است. موضوعی که هشدار چهار وزیر با ارسال نامه‌ای درباره اوضاع اقتصادی و اعتراض بسیاری از اقتصاددانان را به همراه داشته است. تا آنجا که حتی بسیاری از اقتصاددانان همسو با دولت نیز نسبت به عملکرد دولت واکنش نشان داده‌اند و با ضعیف خواندن عملکرد دولت تأکید می‌کنند، دولت چشم خود را بر بسیاری از واقعیت‌های اقتصادی بسته است.

گفتنی است، همه اینها درست در حالی اتفاق می‌افتد که دولت برنامه جامع اقتصاد مقاومتی و تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) مبنی‌بر توجه به تولید ملی را در برابر خود دارد.

اخبار

سود 14 میلیارد دلاری آمریکا بابت جریمه تحریم‌ها

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه نوشت: بانک فرانسوی «کردیت اگریکول» با پرداخت جریمه 787 میلیون دلاری به مقامات آمریکا برای پایان‌دادن به اتهامات این بانک برای نقض تحریم‌های ایران موافقت کرد. این بانک متهم شده است، از طریق نظام مالی آمریکا به‌طور غیرقانونی به نقل و انتقال پول پرداخته و تحریم‌ها علیه ایران، سودان و دیگر کشورها را نقض کرده است. براساس این توافق، بانک‌ها برای یک بازه زمانی خاص نوعاً برای مدت سه سال، تحت نظارت گسترده قرار می‌گیرند و در صورتی که شرایط توافق را رعایت نکنند، اتهامات مجرمانه علیه آنها به جریان خواهد افتاد. از سال 2009 تاکنون، ده‌ها بانک بین‌المللی که عمدتاً اروپایی بودند، 14 میلیارد دلار به آمریکا جریمه پرداخت کرده‌اند. بانک «بی‌ان‌پی پاریباس» بزرگ‌ترین بانک فرانسه، سال گذشته جریمه‌ای بیش از 9/8 میلیارد دلار را به آمریکا پرداخت کرد و از انجام تراکنش‌های دلاری به مدت یک سال محروم شد تا تحقیقات مربوط به نقض تحریم‌های واشنگتن را پایان دهد.

دستیابی داعش به گاز «سارین»

یک عضو حزب جمهوریخواه خلق‌های ترکیه افشا کرد، گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه از آنکارا گاز «سارین» دریافت کرده‌اند. «باریش آرکاداش» گزارش داد: «تحقیقات سازمان ملل در سوریه نشان می‌دهد، داعش گاز سارین دارد و از آن استفاده می‌کند... ما نیز به‌زودی ثابت خواهیم کرد که گروهک داعش این گاز را از ترکیه گرفته است و برخی از سرویس‌های کشور ترکیه و شاید شرکت‌های خاصی در این جنایت بزرگ دخالت دارند». وی همچنین از دولت اردوغان خواست، به محض اینکه این اطلاعات مهم اثبات شد؛ استعفای خود را تقدیم کند. گفتنی است، گروه‌های تروریستی ۲۱ آگوست گذشته در «غوطه شرقیه» واقع در «ریف دمشق» حملات شیمیایی را ترتیب دادند که شمار زیادی از افراد غیرنظامی، از جمله زنان و کودکان کشته شدند.

اخبار کوتاه

وزارت بهداشت فلسطین تعداد شهدای انتفاضه قدس را 46 نفر و آمار مجروحان را 1829 نفر اعلام کرد که برخی از آنها به ضرب گلوله‌های جنگی و برخی دیگر به ضرب گلوله‌های مشقی یا در اثر استنشاق گاز اشک‌آور آسیب دیده‌اند. همچنین، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» نوشت: «بنتزی سائو» رئیس پلیس رژیم صهیونیستی بیان کرده است: شش تیم ویژه تحقیقاتی به‌زودی به قدس اشغالی فرستاده می‌شوند تا در ادامه تلاش‌ها برای سرکوب مبارزات فلسطینیان با آژانس امنیت داخلی این رژیم (شین‌بت) و دیگر نهادهای امنیتی همکاری داشته باشند.

نمایندگان اکثریت جمهوریخواه کنگره در یادداشتی خطاب به اوباما از وی خواستند، سپاه پاسداران ایران را در فهرست گروه‌های تروریست قرار دهد. نمایندگان کنگره نوشتند: «بسیاری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، مانند حسین همدانی که هفته گذشته در درگیری با تروریست‌های داعش کشته شد، در سوریه فعال هستند و فعال‌ترین آنها قاسم سلیمانی است». وزارت خزانه‌داری آمریکا در حالی نیروی قدس سپاه را از سال ۲۰۰۷ به عنوان گروه تروریستی معرفی کرده است که حمایت‌های آمریکا از گروه‌های تروریستی در سوریه به شکلی علنی ادامه دارد.

«روشنیان» معاون سازمان فضایی ایران از برنامه‌ریزی برای مذاکره با پنج کشور روسیه، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و چین برای تعاملات بین‌المللی ایران در عرصه هوافضا خبر داد. معاون فناوری سازمان فضایی ایران، درباره بازپس‌گیری ماهواره مصباح گفت: تلاش ما در زمینه بازپس‌گیری ماهواره بلوکه شده مصباح، همچنان ادامه دارد و اگر این امر تحقق یابد، آماده‌سازی برای پرتاب این ماهواره، سه ماه طول می‌کشد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نحوه تبادل سوخت هسته‌ای گفت: ما اکنون حدود نُه تن اورانیوم غنی‌شده داریم که باید براساس تعهدمان در برجام یا آن را رقیق می‌کردیم یا در بازارهای فروش عرضه می‌داشتیم که ترجیح ما بر آن بود تا این میزان اورانیوم غنی‌شده را در بازار به فروش برسانیم. وی افزود: بر اساس این، اورانیوم غنی‌شده برای فروش به کشور روسیه ارسال خواهد شد و ما به ازای آن اورانیوم طبیعی دریافت می‌کنیم.

تعداد طرح‌های اقتصادی که «بنیاد برکت» برای توانمندسازی اقتصادی در مناطق محروم در آنها مشارکت کرده است، معادل 215 طرح اقتصادی بوده که اجرای این طرح‌ها با اشتغال‌زایی 138 هزار و 805 نفر همراه شده است. بنیاد برکت در تمامی 31 استان کشور در مجموع، بیش از چهار هزار و 250 میلیارد تومان به منظور توانمندسازی اقتصادی، اجرای طرح‌های زیربنایی و عمرانی، احداث مدارس برکت، ساخت و تکمیل بیمارستان، ارائه‌ خدمات سلامت الکترونیک، بانکی و بیمه‌ای، ساخت مساجد و مراکز فرهنگی سرمایه‌گذاری کرده است.

یک کارآفرین اقتصاد مقاومتی درباره میزان تولید ماهی کپور و سود حاصل از آن در مجمع تولیدی گفت: صادرات هر 15 ماهی کپور معادل صادرات یک بشکه نفت است. ماهی‌های گرم آبی، یکی از مهم‌ترین منابع تأمین پروتئین است. سالانه حدود 140 هزار تن ماهی گرمابی در ایران تولید می‌شود. سرانه مصرف ماهی در کشور حدود هشت کیلوگرم است که یک‌سوم متوسط سرانه جهانی آن است. ماهی کپور به دلیل ارزش غذایی بالا و برخورداری از بازار صادراتی مناسب، از جمله عرصه‌هایی است که از منظر اقتصاد مقاومتی و امنیت غذایی موضوعیت دارد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات