صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۸۸۱۹۲

تأخیر غرب در لغو تحریم‌ها

روز ۲۷ دی ماه که روز اجرای برجام اعلام شد، در مورد ایران به معنای این بود که تهران طبق مفاد برجام تمام تعهدات خود را انجام داده است؛ اما با سپری شدن بیش از چهل روز از انعقاد برجام [...]
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یادداشت: علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی «العربی الجدید»، با تأکید بر اینکه تهران به فعالیت‌های هسته‌ای خود به‌صورت کامل ادامه داده و متعهد است، متذکر شد طرف غربی در اجرای تعهدات خود در برجام، از جمله در لغو تحریم‌های بانکی تأخیر کرده است.
روز ۲۷ دی ماه که روز اجرای برجام اعلام شد، در مورد ایران به معنای این بود که تهران طبق مفاد برجام تمام تعهدات خود را انجام داده است؛ اما با سپری شدن بیش از چهل روز از انعقاد برجام چگونگی اجرای تعهدات طرف غربی، از جمله لغو تحریم‌ها و تداوم تحریم بانک‌های ایران از سوی اروپا با هاله‌ای از ابهام مواجه است.
در این‌باره توجه به دو نکته ضروری به نظر می‌رسد؛
اول اینکه، گویا برجام به صورت آنچه در روی کاغذ آمده، در منظر غربی‌ها و آمریکایی‌ها مفهوم ندارد و تنها نسخه‌ای بود که پیچیده شد تا برخی از نگرانی‌ها و چالش‌های حال و آینده آنها، از جمله تأثیرگذاری برای شکل‌گیری مجلسینی در غیر تراز انقلابی در ایران را درمان کند.
دوم اینکه، برجام بزرگراهی است که تازه آغاز شده و بهره‌گیری از آن در انتخابات هفتم اسفند تنها ایستگاه اول آن است و به قول نفر اول انتخابات مجلس در تهران در ایام تبلیغات انتخاباتی، مجلس دهم باید مجلسی باشد که بتواند برجام‌های ۲، ۳، ۴ و... را در سایر حوزه‌های مواجهه بین ما و غرب، به ویژه آمریکا کلید بزند.
این در حالی است که اگر تعلل‌ها برای انجام تعهدات از سوی غرب در اجرای برجام از جنس تعیین شرط و امتیازطلبی برای آغاز برجام‌های دیگر باشد، انتظار ملت از مجلس فعلی و آینده این است که با روحیه انقلابی مقابل زیاده‌خواهی‌ها و نقض عهدهای آمریکایی‌ها و غربی‌ها بایستد و آنها را به اجرای برجام وادار کند.
ضمن اینکه همه مسئولان باید بدانند راهبرد نرمش قهرمانانه در مذاکرات، تنها مجوزی برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای با حفظ اصول بود و سخن گفتن از برجام‌های دیگر مستلزم تصمیم جدید و فرمان و بررسی جدید از سوی نظام است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات