صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۸۸۱۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 12 اسفند 1394 شماره 4309

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) پیشرفت صوری و منهای استقلال و عزت، پذیرفته نیست. پیشرفت، به معنی حل شدن در هاضمه‌ استکبار جهانی نیست و حفظ عزت و هویت جز با پیشرفت همه‌جانبه و درون‌زا دست‌یافتنی نیست. (94/12/9)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
تأخیر غرب در لغو تحریم‌ها

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی «العربی الجدید»، با تأکید بر اینکه تهران به فعالیت‌های هسته‌ای خود به‌صورت کامل ادامه داده و متعهد است، متذکر شد طرف غربی در اجرای تعهدات خود در برجام، از جمله در لغو تحریم‌های بانکی تأخیر کرده است.
روز 27 دی ماه که روز اجرای برجام اعلام شد، در مورد ایران به معنای این بود که تهران طبق مفاد برجام تمام تعهدات خود را انجام داده است؛ اما با سپری شدن بیش از چهل روز از انعقاد برجام چگونگی اجرای تعهدات طرف غربی، از جمله لغو تحریم‌ها و تداوم تحریم بانک‌های ایران از سوی اروپا با هاله‌ای از ابهام مواجه است.
در این‌باره توجه به دو نکته ضروری به نظر می‌رسد؛
اول اینکه، گویا برجام به صورت آنچه در روی کاغذ آمده، در منظر غربی‌ها و آمریکایی‌ها مفهوم ندارد و تنها نسخه‌ای بود که پیچیده شد تا برخی از نگرانی‌ها و چالش‌های حال و آینده آنها، از جمله تأثیرگذاری برای شکل‌گیری مجلسینی در غیر تراز انقلابی در ایران را درمان کند.
دوم اینکه، برجام بزرگراهی است که تازه آغاز شده و بهره‌گیری از آن در انتخابات هفتم اسفند تنها ایستگاه اول آن است و به قول نفر اول انتخابات مجلس در تهران در ایام تبلیغات انتخاباتی، مجلس دهم باید مجلسی باشد که بتواند برجام‌های 2، 3، 4 و... را در سایر حوزه‌های مواجهه بین ما و غرب، به ویژه آمریکا کلید بزند.
این در حالی است که اگر تعلل‌ها برای انجام تعهدات از سوی غرب در اجرای برجام از جنس تعیین شرط و امتیازطلبی برای آغاز برجام‌های دیگر باشد، انتظار ملت از مجلس فعلی و آینده این است که با روحیه انقلابی مقابل زیاده‌خواهی‌ها و نقض عهدهای آمریکایی‌ها و غربی‌ها بایستد و آنها را به اجرای برجام وادار کند.
ضمن اینکه همه مسئولان باید بدانند راهبرد نرمش قهرمانانه در مذاکرات، تنها مجوزی برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای با حفظ اصول بود و سخن گفتن از برجام‌های دیگر مستلزم تصمیم جدید و فرمان و بررسی جدید از سوی نظام است.

▼ گزارش روز
به یاد می‌آوریم

«عید» عنوانی است که امام خامنه‌ای برای انتخابات برگزیدند؛ عنوانی که در پس آن می‌توان معنایی، همچون وحدت، انسجام و همبستگی را یافت. در حقیقت رهبر معظم انقلاب، انتخابات را موسم نزدیک شدن دل مردم و مسئولان دانسته‌اند که به انسجام و وحدت بیشتر جامعه کمک می‌کند. بر همین اساس انتخابات هفتم اسفند نیز به یک عید بزرگ تبدیل شد. حضور پرشور و حماسه‌ساز مردم در سراسر کشور، احترام همه نامزدهای انتخابات به نتیجه انتخابات و دعوت به همدلی، وحدت و رفاقت برای ساختن ایران اسلامی از سوی برگزیدگان و بازماندگان از راه‌یابی به مجلسین، در حقیقت یک عید بزرگ ساخت؛ عیدی که اگرچه کام همه ما را شیرین کرد و مطمئناً به اقتدار، عزت و قدرت ایران در جهان می‌افزاید و موجب می‌شود دست بالای جمهوری اسلامی ایران در منطقه بیش از پیش باشد، اما این روزها خاطره‌های تلخی را نیز به یاد ایرانیان می‌آورد. به یاد می‌آوریم سال 1384 را که بازندگان انتخابات رأی مردم را زیر سؤال بردند و با دل چرکین بدون آنکه به منتخب ملت تبریک بگویند، بر طبل اختلاف کوبیدند. به یاد می‌آوریم سال 1388 را که افراد تا متوجه شدند مردم آنها را انتخاب نکردند، زیر میز انتخابات زدند و خود را برنده قطعی انتخابات دانستند. به یاد می‌آوریم فتنه 88 را که مردم را در مقابل هم قرار دادند و شد آنچه نباید... به یاد می‌آوریم هشت ماه آشوب و اغتشاش و روزهای تلخی که بر این ملت گذشت و همه و همه نتیجه نپذیرفتن خواست ملت ایران بود. لجاجت کسانی که رأی و نظر مردم را تنها زمانی دوست می‌دارند و می‌پسندند که به نظر آنها نزدیک باشد. به یاد می‌آوریم که نسبت‌های قومی و قبیله‌ای را نشان تقلب در انتخابات خواندند و خون به دل یک ملت کردند. به یاد می‌آوریم...
ای کاش عده‌ای الزامات جمهوریت را بپذیرند و بدانند که همیشه باید رأی و نظر مردم محترم باشد؛ خواه به نفع آنها و خواه به ضرر آنها.

▼ اخبار ویژه
1- خواهش مجلس آمریکا از ایران

مجلس نمایندگان ایالات متحده دهم اسفند، قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن از ایران خواسته شده است در «اقدامی انسان‌دوستانه» به تعهد خود مبنی بر کمک به یافتن رابرت لوینسون، مأمور پیشین اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا عمل کند. بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این قطعنامه ذکر شده‌، ایران موافقت کرده است تمامی اطلاعاتی را که درباره ناپدید شدن لوینسون در دست دارد، به دولت آمریکا ارائه کند. رابرت لوینسون، ۶۷ ساله و مأمور پیشین اف‌بی‌آی، شهروند آمریکایی است که ۹ سال پیش در جزیره کیش ناپدید شد. مقام‌های آمریکایی مدت‌ها تأکید داشتند آقای لوینسون تنها به منظور فعالیت تجاری به ایران سفر کرده بود، اما به‌تازگی برخی رسانه‌های آمریکا در گزارش‌هایی آوردند که آقای لوینسون در واقع در مأموریتی تأیید نشده و مخفی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، اطلاعات جمع می‌کرده است. رادیو فردا وابسته به دولت آمریکا این خبر را منتشر کرده است.
2- ارائه مستندات دلالی خرید ایرباس به رئیس‌جمهور
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ارائه مستندات «واسطه‌گری» برای خرید 118 فروند ایرباس به رئیس‌جمهوری برای برخورد با آنها خبر داده و از بالاترین مقام اجرایی کشور درخواست کرده است وقتی را برای ارائه این مستندات اختصاص دهد.
 
▼ اخبار
1- حزب‌الله به‌تنهایی از پس عربستان برمی‌آید
دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و آل‌سعود می‌خواهند بین شیعه و سنی فتنه‌انگیزی کنند، گفت: عربستان هر روز در یمن مرتکب جنایت می‌شود و جهان در این زمینه سکوت اختیار کرده است؛ اما ما نمی‌توانیم نسبت به این جنایات ساکت باشیم. وی با اشاره به حمایت سعودی‌ها از گروه‌های تروریستی در سوریه، افزود: هدف از جنگ در سوریه تنها دولت این کشور نیست، بلکه تمام ما را هدف قرار داده است. هیچ کشوری اجازه تجاوز به کشور دیگر را ندارد. اگر عربستان با حزب‌الله مشکل دارد، تنها با ما مواجه شود؛ چراکه دیگران در این خصوص گناهی ندارند. سیدحسن نصرالله گفت: عربستان تلاش کرد تا به ما فشار وارد کرده و ما را ساکت کند؛ اما موفق نشد، ما ساکت نخواهیم ماند. عربستان با چه معیاری با لبنان این‌گونه رفتار می‌کند؟ خودروهای بمب‌گذاری‌شده که به برخی از مناطق لبنان فرستاده می‌شد، از عربستان سازماندهی می‌شد. وی در ادامه تأکید کرد: ما در این معرکه، از هیچ‌یک از هم‌پیمانان‌مان نمی‌خواهیم خودش را به زحمت بیندازد، حزب‌الله به‌تنهایی می‌تواند این معرکه را پیش ببرد.
2- اعطای نشان درجه یک سازندگی سپاه به سردار عبداللهی
فرمانده کل سپاه که به منظور بازدید و تقدیر از کارکنان و دست‌اندرکاران فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به عسلویه سفر کرده بود، طی مراسمی از کارکنان، مدیران، متخصصان و دست‌اندرکاران این پروژه بزرگ و ملی تقدیر کرد. سردار سرلشکر جعفری با اعطای نشان درجه یک سازندگی سپاه به سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، مهندس حسین شریف‌آبادی و مهندس سیدحسن حسینی‌نیک، به برخی مدیران و دست‌اندرکاران دیگر مجموعه‌های سازندگی سپاه نیز نشان درجه دو سازندگی سپاه اعطا کرد. وی در این مراسم با بیان اینکه سپاه با تکیه بر توان داخل کشور وارد عرصه سازندگی شد و شروع به خدمت‌رسانی کرد، گفت: قرارگاه خاتم کارهای بسیار بزرگی انجام داده است و جزء بزرگ‌ترین مجموعه‌های سازندگی و مهندسی کشور و منطقه به شمار می‌رود و اقدامات جهادی قرارگاه توانسته است معرف قابلیت‌ها و توانمندی‌های بومی ملت ایران در عرصه سازندگی و صنعت کشور باشد.
3- ردّ درخواست تجدیدنظر شرکت ملی نفت از سوی دادگاه عدالت اروپا
دادگاه عدالت اروپا، با ردّ درخواست تجدیدنظر شرکت ملی نفت ایران، حکم مسدود کردن وجوه این شرکت در چهار سال گذشته را تأیید کرد. شورای اروپا، در سال ۲۰۱۲، وجوه تمامی مؤسسات تحت مالکیت دولت ایران در بخش نفت و گاز را به بهانه برنامه موشکی و هسته‌ای مسدود کرد. بر همین اساس، این شورا در ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۲، به مسدود کردن اموال شرکت ملی نفت ایران رأی داد. شرکت ملی نفت ایران از دادگاه عمومی خواست به ابطال این حکم رأی دهد، اما موفق نشد. این شرکت سپس با درخواست تجدیدنظر از دادگاه عدالت اروپا، خواستار ابطال حکم بدوی دادگاه عمومی شد. نتیجه این حکم اینکه مسدودسازی وجوه شرکت ملی نفت تا تاریخ ۱۶ ژانویه سال ۲۰۱۶ معتبر بوده است. از این تاریخ، با رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، باید وجوه مورد نظر آزاد می‌شد.

▼ اخبار کوتاه
«شیرین عبادی» از به‌اصطلاح مدعیان حقوق بشر که سال 88 ایران را به قصد پناهندگی ترک کرد و اکنون در لندن به‌سر می‌برد، در گفت‌و‌گو با یک رسانه آمریکایی ضمن انتقاد از تغییر نکردن مواضع داخلی و خارجی ایران در پسابرجام، خود را «بلندگوی ملت» نامید! وی گفت: «بعد از توافق رهبر ایران اعلام کرد که هیچ تغییری در مواضع داخلی و خارجی ایران ایجاد نمی‌شود. در پسابرجام آمار زندانیان افزایش یافته و در دولت نیز ما شاهد شعار «مرگ بر آمریکا» هستیم.»
«بلند گوندوز» کارگردان کُرد که با فیلم «کُردستان کُردستان» جایزه بهترین فیلم خارجی جشنواره بین‌المللی فیلم لندن را از آن خود کرده است، از دریافت این جایزه خودداری کرد. وی علت این اقدام را اعتراض به سکوت جامعه جهانی، به‌ویژه کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس در قبال حملات ترکیه به شهرهای کردنشین، اوضاع وحشتناک مردم این منطقه و حمایت نکردن غرب از مقاومت مردمی در شمال کردستان بیان کرده است.
اندیشکده «امریکن اینترپرایز» با اشاره به اینکه گروه تروریستی جبهه النصره در قیاس با تشکیلات تروریستی داعش خطر جدی‌تری علیه منافع آمریکایی به شمار می‌آید، تمرکز واشنگتن بر مبارزه با داعش را رویکردی کور و منحرف توصیف کرد. این گزارش تصریح کرده است، آمریکا با چشم‌پوشی و بی‌توجهی به خطرهایی که گروه جبهه النصره دربر دارد، هرگز قادر نخواهد بود منافع این کشور را در مقابل خطرات تروریستی محافظت کنند.
احمد شریف، رئیس شورای مرکزی جبهه تدبیر و توسعه گفت: جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی بیش از دو سال‌ونیم است که فعالیت خود را شروع کرده و در قالب استان‌ها دارای دفاتر است. وی درباره پیش‌‌بینی خود از ریاست مجلس آینده گفت:‌ تفاهم نسبی صورت گرفته است و ما شاهد رقابت جدی بین آقایان محمدرضا عارف و علی لاریجانی برای کرسی ریاست مجلس دهم نخواهیم بود.
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه‌ با شبکه ARD  آلمان ضمن استقبال از آتش‌بس در این کشور، گفت: در صورتی که معارضان مسلح سلاح خود را بر زمین بگذارند، می‌توانند به زندگی عادی خود بازگردند و عفو می‌شوند.
شورای پول و اعتبار، وام مسکن برای تسهیل در تأمین مسکن زوج‌های خانه‌‌اولی را در تهران ۱۶۰ میلیون و در شهرهای بزرگ ۱۲۰ میلیون تومان تصویب کرد.


************
تکذیب کانال خبری منتسب به هفته‌نامه صبح صادق
در پی انتشار خبرهایی در یک کانال تلگرامی با نام «صبح صادق» درباره گمانه‌زنی‌های مربوط به ریاست مجلس دهم در روزهای اخیر، به اطلاع می‌رساند: کانال مزبور هیچ ارتباطی با هفته‌نامه صبح صادق ندارد. در ضمن کانال رسمی هفته‌نامه صبح صادق با نشانی زیر فعال است و بنا به درخواست علاقه‌مندان اقدام به انتشار تیترها و عناوین مطالب این نشریه می‌کند.
sobhesadeghweekly@

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات