صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۸۸۳۹۹

آمریکا، ریاض را فریب داد عربستان فرسوده شده است

نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور عرب تاکید کرد عربستان سعودی با دور شدن از مساله فلسطین و نزدیک شدن به اسرائیل به دام آمریکا و غرب افتاده است.

«عبدالباری عطوان» در روزنامه «رأی الیوم» نوشت: عربستان سعودی به دام تبلیغات تحریک‌آمیز آمریکا و غرب ضدایران افتاد، دامی که هدف از آن دور کردن عربستان از مسئله فلسطین و نزدیک شدن به اسرائیل به عنوان منجی و همپیمان برای مقابله با «خطر شیعی فارسی» است، و این خطر همان تبلیغات رسمی و رسانه‌‌ای آمریکا است که طی ده سال گذشته مشغول آن بوده‌اند.

وی افزود: پس از تکمیل تبلیغات تحریک‌آمیز و به نتیجه رسیدن آنها در فروش 200 میلیارد دلار اسلحه به کشورهای منطقه آمریکا از رویارویی با ایران دست کشید و عربستان را در نیمه راه تنها گذاشت، و همه راه‌های بازگشت را بست.

عطوان همچنین درباره تبلیغات عربستان سعودی برای جنگ‌افروزی در منطقه، اظهار داشت: سخنان تحریک‌آمیز عادل‌الجبیر وزیر امور خارجه سعودی و یا احمد عسیری سخنگوی عملیات «طوفان قاطعیت» (عملیات تجاوز به یمن) اینگونه بازتاب داده می‌شود که مردم عربستان و افکار عمومی این کشور از این جنگ‌ها حمایت می‌کنند، در حالی که گزارش‌های خبری در رسانه‌های بیگانه، و یا اظهارات کارشناسان سعودی و منطقه‌ای در تماس‌های مستقیم، برخلاف این ادعا است.

«هیو تیلور» روزنامه‌نگار آمریکایی در روزنامه واشنگتن‌پست نوشته که افکار عمومی در عربستان به شدت از جنگ‌های مستقیم این کشور در سوریه و یمن و یا جنگ‌های غیرمستقیم در لبنان و عراق و لیبی، نگران است.

سردبیر روزنامه رأی‌الیوم افزود: جمال خاشقجی از افراد نزدیک به حاکمیت در عربستان که از بارزترین حامیان دخالت نظامی در یمن و سوریه به شمار می‌آید و در نخستین ساعات عملیات طوفان قاطعیت از آن حمایت کرد، در اقدامی بی‌سابقه اذعان کرد که عربستانی‌ها از این جنگ‌ها نگران هستند.

عطوان با اشاره به سپری شدن یک سال از جنگ علیه یمن، تاکید کرد: طوفان قاطعیت عربستان را از نظر مالی و نظامی دچار فرسایش کرده است، و با وجود بسیج کردن تعداد بسیاری از هواپیماهای جدید و نیروهای عربی تحت عنوان ائتلاف عربی، هیچ نشانه‌ای از پیروزی در این عملیات وجود ندارد.

وی ادامه داد: دخالت سیاسی و نظامی غیرمستقیم (حمایت از معارضان سوری) یا مستقیم (ارسال جنگنده به پایگاه انجرلیک ترکیه و نیروهای ویژه به اردن برای ورود به خاک سوریه) تا این لحظه هیچ نتیجه‌ای نداشته است و شاید در صورت تغییر اوضاع و درگیری با روسیه نتایج معکوسی هم در پی داشته باشد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات