صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۸۸۴۰۹

کریس ارنستوخلیفه هیفتر کیست؟

هیفتر ظرف سه سال توانست شهروندی آمریکا را به دست آورد و بخش عمده ای از 20 سال اقامتش در آمریکا را در حومه ویرجینیا در نزدیکی ساختمان مرکزی سیا در لنگلی به سر برد.شهروند آمریکایی که یک جبهه جنگ داخلی در لیبی را هدایت می کند .
شهروند آمریکایی که یک جبهه جنگ داخلی در لیبی را هدایت می کند کیست و چرا 20 سال را در حومه ویرجینیا و قطعا زیر سایه حمایت های سیا سپری کرده است؟

در سال 1991 نیویورک تایمز گزارش داد «که 350 سرباز تبعیدی لیبیایی از سوی مقامات اطلاعاتی آمریکایی در زمینه خرابکاری و دیگر مهارت های چریکی آموزش دیده اند. قرار است از طرح آموزش این تبعیدیان، برای عملی کردن تمایل دولت ریگان در سرنگون کردن معمر قذافی استفاده شود.»

ژنرال پیشین لیبیایی خلیفه هیفتر رهبر این گروه موسوم به «ارتش ملی لیبی» و یکی از کسانی بود پس از ورود به ایالات متحده، اقامت این کشور به او داده شده بود. هیفتر ظرف سه سال توانست شهروندی آمریکا را به دست آورد و بخش عمده ای از 20 سال اقامتش در آمریکا را در حومه ویرجینیا در نزدیکی ساختمان مرکزی سیا در لنگلی به سر برد.

هیفتر که در سال 1943 در شرق لیبی به دنیا آمده بود، یکی از افسران ارتش بود که در کودتای سال 1969 که قذافی را به قدرت رساند مشارکت داشت. اما در اواخر دهه 1980 هیفتر در چاد کشور همسایه لیبی در حالی که برای ارتش قذافی می جنگید به اسارت درآمد. قذافی از پذیرش اینکه هیچ لیبیایی در چاد به اسارت گرفته شده سرباز زد، در نتیجه بسیاری از این سربازان در زمان اسارت، به گروه های شورشی مخالف قذافی تبدیل شدند. اندکی بعد هیفتر و عده ای دیگر برای اقامت در آمریکا توسط نیروی هوایی آمریکا به نیویورک انتقال داده شدند.

در سال 1996 در گزارش سرویس پژوهشی کنگره ادعا شد که هیفتر «سرگرم تشکیل و آماده سازی یک ارتش برای اقدامی نظامی در لیبی» است. همچنین در این گزارش آمده بود که گروه ارتش ملی لیبی به همراه بسیاری از اعضای آن به حالت تبعید درآمریکا به سرمی برند.

هیفتر در بخش عمده ای از دو دهه ، دست کم بخشی از اوقاتش را در فعالیت های مرتبط با آژانس اطلاعات مرکزی همکاری داشته است.
در همان سال واشنگتن پست گزارش داد که هیفتر به سمت رییس یک گروه کنترا مانند مستقر در آمریکا موسوم به ارتش ملی لیبی تعیین شده است.

به نوشته مجله نیویورکر هیفتر در بخش عمده ای از دو دهه پیش از آن تاریخ، دست کم بخشی از اوقاتش را در فعالیت های مرتبط با آژانس اطلاعات مرکزی همکاری داشته است.

ایتان کورین از نیویورک تایمز گزارش داد که او توانسته است شواهد بسیاری را از یک رابطه طولانی بین ژنرال هیفتر، آمریکا و جبهه ملی آزادی بخش لیبی که در آن زمان گروه اصلی مخالف قذافی به شمار می رفت پیدا کند. این شواهد شامل تاکیداتی دال بر این است که سیا ژنرال هیفتر را برای کمک به آماده سازی فعالیت های نظامی علیه قذافی استخدام کرده است. هیفتر که در ویریجینا ساکن بود، مسئول آموزش لیبیایی های ساده و معمولی به عنوان شورشیان احتمالی آینده بود.

راس بیکر از بیزینس اینسایدر گزارش داد که «یک ژنرال پیشین قذافی که ازاو رویگردان شده، از سوی آمریکا پذیرفته شده و در ویرجینیا درخارج از واشنگتن دی سی سکونت دارد. نام این شخص خلیفه هیفتر است.»

بیکر افزوده بود: «احتمال این موضوع بسیار زیاد است که روی هیفتر به شکل یک دارایی بالقوه برای مصارف بعدی حساب باز شده باشد. درست همانطور که چهره ای مثل احمد چلبی برای عراق پس از صدام در آب نمک قرار داده شده بود، ممکن است برای هیتفر نقش مشابهی در نظر گرفته شده باشد، چرا که اطلاعات آمریکا خود را برای دست زدن به یک اقدام نظامی در لیبی آماده می کند.»

در 20 مارس 2011 ایالات متحده در حمله هوایی علیه لیبی در کنار انگلیس و فرانسه قرار گرفت. یازده سال بعد دنیس کوسینیچ در کنگره نطقی ایراد کرد. کوسیینیچ این روایت تبلیغ شده دولت اوباما را به چالش کشید که آمریکا برای جلوگیری از تعمیق بحران انسانی به وجود آمده از سوی دولت قذافی بوده که دست به مداخله نظامی در این کشور زده است.

کوسینیچ در ادامه گفت: «فرمانده جدید ارتش مخالفان لیبی دو هفته پیش عازم لیبی شده، ظاهرا حوالی همان زمانی که رئیس جمهور فرمان عملیات های پنهانی را امضا کرده است. آیا این فرمانده جدید دو دهه گذشته را در داخل لیبی سرکرده است؟ نه، او این مدت را در حومه ویرجینیا، یعنی جایی که هیچ وسیله مشهودی برای حمایت از مردم لیبی در اختیار نداشته به سر برده است. اسم او ژنرال خلیفه هیفتر است. انسان تعجب می کند که او چه وقت برنامه سفرش را ریخته و آژانس مسافرتی او که بوده؟»

هیفتر با این امیدواری که هیچ مشکلی برای پیروزی بر دیگر کسانی که برای سرنگون کردن قذافی می جنگیدند نخواهد داشت، به لیبی بازگشت. مصطفی  قریانی یکی از سخنگویان مخالفان گفت که هیفتر با خیال رهبری وارد شهر شده است.

اما بعد از بالغ بر دو دهه غیبت از کشورش، هیفتر نتوانست کنترل کامل جناح شورشی را از عبدالفتاح یونس نخست وزیر پیشین قذافی بگیرد. هرچند ظرف چند ماهی که هیفتر فرماندهی کامل را از یونس دریافت کرد، به شکل مرموزی مورد سوء قصد قرار گرفت.

تا سال 2014 هیفتر موضع خود را محکم کرده و در می همان سال «عملیات دیگنیتی» را آغاز کرد. در مارس 2015 هیفتر رسما به عنوان فرمانده ارتش دولتی سوگند خورد که مورد شناسایی سازمان ملل قرار گرفته و در توبروک مستقر بود. اما دیوان عالی لیبی حکم کرد که نیروی اپوزیسیون هیتفر در لیبی، لیبی را به دو دولت رقیب تبدیل کرده است.

در می سال 2014 زمانی که از دبورا جونز سفیر آمریکا در لیبی پرسیده شد آیا مصر و امارات پشت هیفتر هستند یا خیر او جواب داد: «من هیچ حرفی در این زمینه ندارم که در اختیار شما بگذارم.»

اما در فوریه 2015 بی بی سی گزارش کرد که «بعد از سرنگونی قذافی هیچ دولتی نتوانسته تشکیل شود که کنترل کامل این کشور را در دست داشته باشد. هر چند که دو ائتلاف نظامی ادعا می کنند که نمایندگان دولتی مشروع هستند.

یکی از این دو ارتش در لیبی سفلی قرار دارد، گروهی از شبه نظامیان که شامل گروه های اسلامگرای مختلف و همچنین نیروهایی از شرق کشور هستند  که از پارلمان منتخب پیشین حمایت می کنند. این گروه با واگذار کردن هر نقشی به اعضای سابق رژیم قذافی در حوزه سیاست شدیدا مخالفند و مورد حمایت قطر و ترکیه قرار دارند. گروه دیگر «دیگنیتی» است به رهبری یک ژنرال یعنی خلیفه هیفتر... این گروه ترجیح می دهد از برخی اعضای رژیم پیشین در سیاست استفاده کند و مورد حمایت مصر و امارات قرار دارد.»

آمریکا همچنان علائم دو پهلویی را در این باره ارسال می کند که آیا این کشور در حال حاضر از هیفتر حمایت می کند یا خیر. در می 2014 جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سئوالی درباره هیفتر پاسخ داد: «ما اخیرا هیچ تماسی با وی نداشته ایم.» او در ادامه گفت که این وزارتخانه حملات خشونت آمیزی را که به رهبری هیفتر در لیبی صورت می گیرد نادیده نمی گیرد.

اما درست چند روز بعد بود که جونز سفیر آمریکا گفت که او اقدامات هیفتر را علیه «تروریست های» اسلامی در لیبی «یکسره محکوم نمی کند.» اقدامات هیتفر از سوی عده ای «یک کودتا» توصیف شده بود.

همانطور که چهره ای مثل احمد چلبی برای عراق پس از صدام در آب نمک قرار داده شده بود، ممکن است برای هیتفر نقش مشابهی در نظر گرفته شده باشد، چرا که اطلاعات آمریکا خود را برای دست زدن به یک اقدام نظامی در لیبی آماده می کند.
خانم سفیر افزود که «به روشنی پیداست که هیفتر یکی از افراد اثرگزار در لیبی است و رویکرد ما هم اکنون توجه به کلیه افراد اثرگزار است.»

اما علایم دو پهلو همچنان ارسال شد، آنجا که یک مقام ناشناس آمریکایی به مجله نیویورکر گفت که «دولت آمریکا هیچ کاری به ژنرال خلیفه هفتر ندارد. هیفتر مردم را می کشد و می گوید که تروریست ها را مورد حمله قرار می دهد، اما تعریف او از تروریست ها بسیار فراگیر است.»

 در اینکه هیفتر در دوره ای مورد حمایت سیا بوده تردیدی نیست، اما اینکه آیا او همچنان از حمایت های مستقیم آمریکا برخوردار است یا خیر، معلوم نیست. دست کم آنکه هیفتر در اقدامات خود از کمک آمریکا بهره می گیرد.

در نوامبر 2015 دو جنگنده اف-15 آمریکایی حملاتی را علیه رقبای هیفتر در درنا انجام دادند. در آن زمان ساکنان سیرت و تریپولی گزارش کردند که هواپیماهای جاسوسی و پهبادهای آمریکایی را در آسمان مشاهده کرده اند.

حمله هوایی دیگر آمریکا هفته گذشته صورت گرفت، زمانی که جنگنده بمب افکن ها هدفی را که گفته می شد یک اردوگاه آموزشی داعش است در مناطق روستایی لیبی در نزدیکی مرز تونس مورد حمله قرار دادند که در نتیجه آن دست کم 49 نفر کشته شدند، از جمله  کارکنان سفارت صربستان که از سوی داعش گروگان گرفته شده بودند.

هر دوی این حملات که علیه برخی از رقبای هیفتر برنامه ریزی شده بودند، نشان می دهند که دست کم نقشی که خلیفه هیفتر شهروند آمریکا در وقایع لیبی دارد، مورد حمایت کشور دوم اوست.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات