تئوریسین ارشد جریان اصلاحات در سالنامه روزنامه شرق، در مقالهای که ارتباطی با تخصص وی در حوزه سیاست و امنیت ندارد، ضمن تمسخر روایات معصومین، خواستار حذف تقویم قمری از زندگی ایرانیان شده است!
به گزارش مشرق گویا موفقیت لیست اصلاحطلبان در انتخابات مجلس دهم در شهر تهران، باعث شده که برخی سران تجدید نظرطلب این جریان، به این توهم برسند که رأیآوری این لیست در این شهر، نه با هدف خدمت به مردم و رفع مشکلات کشور بلکه به معنای درخواست مردم برای حذف دین و مقدسات از عرصه کشور و زندگی مردم بوده است؛ توهمی که با اظهارات یکی از زنان راهیافته این جریان به مجلس درباره ضرورت آزادی کشف حجاب، نمود عینی یافت و اکنون با انتشار مطالب دینستیزانه در ویژهنامههای نوروزی نشریات اصلاحطلب، در حال تقویت و گسترش است.
در تازهترین اقدام دینزدایانه سردمداران این جریان، «سعید حجاریان» تئوریسین ارشد جریان اصلاحات که سالنامه نوروزی روزنامه اصلاحطلب شرق، از او به عنوان « نظریهپرداز و فعال سیاسی» یاد کرده است، در مقالهای که ارتباطی با تخصص وی در حوزههای سیاست و امنیت ندارد، ضمن تمسخر روایتی از پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق علیهالسلام، خواستار حذف «تقویم هجری قمری» از زندگی ایرانیان شده است!
وی با بیان اینکه «مسلمانان باید در آستانه قرن جدید هجری، در میان بربریت و مدنیت، دست به انتخاب سترگی بزنند»، نوشته است: «طبعاً [در صدر اسلام] محیط بیآب و علف بیابانی اقتضا میکرد با نجم و قمر راه بجویند و زمان را نظم دهند. آیا واقعاً تقویم قمری، قداستی برای ما دارد؟!»
حجاریان افزوده است: به نظر میرسد راهحل برای سامان دادن به مسائل شرعی، در نگه داشتن دو ماه ذیالحجه و رمضان است. اگر این دو ماه را نگه داریم، باقی تقویم قمری را میتوان به شمسی تطبیق داد و ثابت نگه داشت.
تئوریسین اصلاحات همچنین با «بدوی» خواندن متشرعان معتقد به عمل به اعمال و مناسبتهای تقویم قمری، با اختراع یک گناه کبیره جدید، نوشته است: «کسانی که مدنیت اختیار کردهاند، اگر به صحراگردی، بدویت و بربریت بازگردند، مرتکب گناه کبیره شدهاند.»
وی همچنین برای تقویت استدلال خود، به روش خشک مفتیهای وهابی از جمله ابنتیمیه اشاره کرده و با نسبت دادن روایت مشهور امام جعفر صادق علیهالسلام به این مفتی فرقه وهابیت، به تمسخر این دیدگاه پرداخته و نوشته است: «در نفی عقلانیت و سرایت فقه به همه چیز، بعضی از مجدّدین مانند ابنتیمیه تا جایی پیش رفتند که حتی منطق را چون واضعش ارسطو، فیلسوف یونانی است و ابزاری بیگانه با معارف دینی است، با آنکه دیگر مجددین، از جمله غزالی، بهرهگیری از این ابزار را برای فهم احکام فقهی ضروری میشمردند، حکم به تحریم این فن دادند؛ چرا که استفاده از منطق را موجب دور شدن از روح ایمان دینی میانگاشتند. معتقد بودند اولین کسی که از قیاس به عنوان شیوه استنتاج در فن منطق استفاده کرد، شیطان رجیم بود، برای توجیه عمل شیطانیاش در برابر بارگاه حضرت باریتعالی. یوتوپیای سلف صالح به آنان سویهای رادیکال و گرایشی کلگرایانه میبخشد...»
نظریهپرداز ارشد جریان اصلاحات در حالی رد ابزار «قیاس» در فقه را به مفتیهای وهابی و مجددان نسبت میدهد و از آن با لحن تمسخر بار و تحقیرآمیز یاد میکند که مردود بودن استفاده از ابزار «قیاس» در منابع مهم شیعه و حتی برخی منابع اهل سنت، از شخص رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله و امام جعفر صادق علیهالسلام نقل شده است.
در کتاب وسائلالشیعه (27/ 46) در روایتی از امام ششم این گونه میخوانیم: «عن ابن شبرمهًْ قال دخلت انا و ابو حنیفهًْ علی جعفر بن محمد (علیهالسلام) فقال لابی حنیفهًْ: اتق الله و لا تقس فی الدین برایک فان اول من قاس ابلیس.» (ترجمه: از ابنشبرمه نقل شده که گفت؛ من و ابو حنیفه نزد جعفر بن محمد علیهالسلام رفتیم؛ پس ایشان به ابو حنیفه فرمود: «از خدا پروا کن و در دین با نظر خودت قیاس مکن زیرا نخستین کسی که قیاس کرد، ابلیس بود.»
۱- در مورد ماههای قمری که در قرآن بدان اشاره شده و غالبا روایات اعمالی را مثلا در وضعیتهای مختلف قرار گرفتن ماه سفارش می کندتا دچار بعضی از عوارض و اثرات سوء به اصطلاح ماه گرفتگی و غیره نشودبعنوان نمونه همین اثرات جزر ومد شاهد آشکاری بر اثبات وجود این عوارض هست ۲-روزهای قمری بعنوان فرمول یا مبداء انجام فرائض و مستحباتی هست که باید اهل بود تا به درک آن رسید مثلا همین زاویه ها و جهتهای ماهواره ها که تا شما آنتن را بطرف آن تنظیم نکنی برنامه های آن را نمی توانی استفاده کنی۳-بحث قیاس :این وجیزه وخرافه بافی از عدم تحقیق و بی اطلاعی او حکایت دارد چون قیاس منطقی که در فقه شیعه هم گاها مورد استفاده هم قرار می گیرد بسیار است که اگر بر اساس اَشکال صحیح آن باشد به نتیجه عقلانی می رسد و معتبر در فقه است ،اما آنچه که ائمه علیهم السلام رد فرموده اندقیاس معادل استحسان هست نه قیاس به معنی مصطلح فقهی آن .
امیدواریم نشریات ما دراین فضای پوپولیستی و ژورنالیستی غرق نشوند و کمی با تامل و تحقیق در مورد مسائل تخصصی اظهار نظر کنند.