سیاسی >>  امام و رهبری >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۸۸۷۲۳

پيام هاي شعار سال

باتوجه به فضاي پسابرجام و بدعهدي آمريکا به تعهداتش در متن برجام، تأکيد چندباره بر اجراي اقتصاد مقاومتي حاوي اين پيام مهم نيز مي باشد که جمهوري اسلامي ايران، چاره‌کار مشکلات را در نگاه به درون، درونزايي و اجراي راهبرد اقتصاد مقاومتي مي‌داند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / مصطفي قرباني

اقتصاد مقاومتي به عنوان اقتصادي که در شرايط تحريم، تهديد، فشار و دشمني بتواند پويايي و رشد خود را حفظ کند، الگويي از اقتصاد است که از حدود چهار سال پيش از سوي مقام معظم رهبري براي گذار از شرايط تحريمي حاکم بر اقتصاد کشور و رويارويي قدرتمندانه با تکانه ها و نوسانات بين المللي ارائه شده است. معظم له در اين مدت، همواره بر ضرورت و نياز عاجل کشور بر اجراي اين الگو تأکيد کرده اند. از اين رو، ايشان امسال را نيز سال «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» نامگذاري کردند. با اين وجود، به نظر مي رسد که اين نامگذاري حاوي چند پيام عمده و اساسي باشد:

1- بيانگر اهميت و ضرورت اين مقوله است. درواقع، معظم له با تأکيد چندباره بر اين موضوع و نامگذاري سال با اين عنوان، حياتي بودن اين موضوع را گوشزد مي کنند. به بياني، ايشان با نامگذاري شعار سال به «اقتصاد مقاومتي»، مي خواهند اين نکته مهم را گوشزد کنند که اقتصاد مقاومتي نبايد صرفاً در حد شعار و در روي کاغذ باقي بماند، بلکه به عنوان يک راهبرد و سياست کلي بايد هدايتگر و جهت دهنده به تمامي برنامه ريزي ها و اقدامات دستگاه هاي مختلف کشور باشد.

2- بيانگر اين است که تاکنون در عمل به اين مقوله کم توجهي و قصور صورت گرفته است؛ زيرا اگر اقدام در اين زمينه رضايت‌بخش و در مسير منطقي قرار داشت، نياز چنداني به نامگذاري عنوان مهمي مانند شعار سال به «اقتصاد مقاومتي» نبود. ابراز نارضايتي مقام معظم رهبري از اجراي اقتصاد مقاومتي و تأکيد بر تشکيل ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، در ديدار چند وقت پيش معظم له با اعضاي هيئت دولت، نشانگر اين موضوع است.

3- باتوجه به فضاي پسابرجام و بدعهدي آمريکا به تعهداتش در متن برجام، تأکيد چندباره بر اجراي اقتصاد مقاومتي حاوي اين پيام مهم نيز مي باشد که جمهوري اسلامي ايران، چاره‌کار مشکلات را در نگاه به درون، درونزايي و اجراي راهبرد اقتصاد مقاومتي مي‌داند. از اين رو، اين تأکيد مي‌تواند منتقل کننده پيام عظمت و اقتدار به دشمن و عاملي براي افزايش توان چانه زني کشورمان در مقابل کشورهاي 1+5 باشد.

4- روي ديگر اين عنوان متوجه دولت است که به بهانه اجراي برجام از اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي غفلت نورزد. به بيان ديگر، همانگونه که با انعقاد برجام ميان جمهوري اسلامي ايران و کشورهاي 1+5، برخي در داخل موضوع اقتصاد مقاومتي را سالبه به انتفاع موضوع تلقي کردند، مقام معظم رهبري با تأکيد بر اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، آنهم در شرايط پسابرجام که فضاي غالب متوجه رفع تحريم هاست، به سياستگذاران و دست اندرکاران دستگاه هاي مسئول کشور اين نکته را گوشزد مي کنند که فضاي موجود نه تنها مانع اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نيست، بلکه بر ضرورت آن نيز افزوده است؛ زيرا با عنايت به اين نکته که از اجراي برجام به عنوان گامي براي «بين المللي شدن» ايران تعبير مي‌کنند، در شرايط موجود، شرط حفاظت از بنيان هاي هويتي - فرهنگي و حل مشکلات اقتصادي کشورمان، منوط به نگاه به درون و ادغام راهبردي در فرايندهاي به اصطلاح جهاني است. ادغام راهبردي در عين تأکيد بر حفظ تعاملات بين المللي براي توسعه کشور، بر آن است که دروازه‌هاي اقتصاد ملي تنها بايد بدان حد به روي بازارهاي خارجي گشوده شود که اولاً منجر به ورشکستگي اقتصاد ملي نشود و ثانياً از بستر اين ارتباطات بتوان به مثابه کاتاليزوري براي تقويت اقتصاد ملي بهره برد.

در پايان قابل ذکر است است که اجراي اين راهبرد، در شرايط پيچيده منطقه و جهان، ضامني براي عبور موفق کشور از اين شرايط بوده و مي‌تواند نقطه قوت و اتکاي نظام اسلامي براي تغيير در هندسه قدرت نظام جهاني باشد. از اين رو، اميد مي رود که در سال جديد، با عزم راسخ و همت مضاعف، تمامي دستگاه ها و نهادهاي مسئول در راستاي اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي قدم بردارند تا جايگاه کشورمان در نردبان قدرت نظام بين الملل ارتقا يابد و شاهد کاهش وابستگي هاي اقتصادي و راهبردي کشور به بيگانگان باشيم.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات