تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۸۸۷۹۶

شوك 139رأيي مجلس به دلواپسان

اشاره: صبح روز يكشنبه با 139راي موافق، و پس از حاشيه‌هايي طرح يك فوريتي اقدام متناسب و متقابل جمهوري اسلامي ايران در اجراي برنامه جامع اقدام مشترك ميان جمهوري اسلامي ايران و 1+5 در اولويت كار مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت. محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان، سيدعباس عراقچي، مجيد تخت‌روانچي و علي‌اكبر صالحي رئیس سازمان انرژی اتمی و از مذاكره‌كنندگان ارشد هسته‌اي نيز براي حضور در جلسه بررسي و تصويب گزارش كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درباره برجام كه يك فوريت آن در جلسه علني 12مهر 94 به تصويب رسيده بود در جلسه حاضر شدند. پس از سخنراني مخالفان و موافقان، نمايندگان مجلس كليات طرح اقدام متناسب و متقابل جمهوري اسلامي ايران در برجام را به تصويب رساندند. نمايندگان مجلس پس از تصويب تغيير دستور مجلس به بررسي كليات طرح اقدام متناسب و متقابل جمهوري اسلامي ايران پرداختند و در نهايت كليات طرح برجام را با 139راي موافق و100راي مخالف و 12راي ممتنع از 253 نماينده حاضر در جلسه تصويب كردند. لاريجاني پس از تصويب كليات گفت: جزئیات طرح برجام روز سه‌شنبه در مجلس بررسي خواهد شد.
پایگاه بصیرت / علی زمانی

(روزنامه آرمان - 1394/07/20 - شماره 2875 - صفحه 2)

تجمع نمايندگان دلواپس مقابل جایگاه هيات‌‌ رئيسه

دلواپسان مجلس و نمايندگان عضو جريان پايداري در مقابل تريبون هيات رئيسه تجمع كردند. در زمان بررسي طرح اقدام متناظر ايران در اجراي برجام، نمايندگان دلواپس مجلس با ابتكار حسينيان و كريمي قدوسي مقابل جایگاه هيات‌رئيسه تجمع كردند و در اين ميان دوندگي رسايي در صحن مجلس و تردد دائم وي به جايگاه هيات رئيسه نمود بيشتري داشت. در ميان تجمع‌كنندگان كريمي قدوسي، نبويان، رسايي، حسينيان و آقاتهراني حضور فعال‌تري داشتند و دائم با هيات رئيسه و رئيس جلسه مذاكره می‌کردند. البته در ميان اين افراد برخي نمايندگان نيز با محافظه‌كاري بيشتري حضور می‌یافتند و دائم از جمع آنها جدا می‌شدند و دوباره به صف آنها می‌پیوستند كه رسايي از جمله اين افراد بود.

اظهارات بذرپاش در مخالفت با برجام

عضو هیات رئیسه مجلس با كليات طرح اجراي برجام مخالفت كرد و گفت كه كسي منتظر مجلس نيست و توافق از روز 26مهر اجرا مي‌شود. بذرپاش در سخنان خود به هيات رئيسه مجلس انتقاد كرد كه چرا باعث شده مجلس اينطور دوتكه شود. مهرداد بذرپاش افزود: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در كمتر از دو ساعت اين طرح را بررسي كرده و 200پيشنهاد را هم بررسي و يكجا رد كرده است. وی ادامه داد: آيا اين بررسي به نظر شما درست و كارشناسانه است؟ اينكه ما از دولت خواسته‌ايم لايحه بدهد آيا كار بدي است؟ آيا تندروي است و آيا كاسب تحريم هستيم؟ بعضي‌ها نمي‌دانم اين اعداد را از كجا مي‌آورند و مي‌گويند 80درصد، 90درصد و بعضا 120درصد مردم موافق هستند. اگر ما به دنبال رأي و استفاده سياسي بوديم آن طرف مي‌ايستاديم.

بذرپاش مدعي شد: كسي منتظر ما نيست. خطي را شروع كردند كه مي‌گويند هر روز تاخير اينقدر ميليارد ضرر است. اين دروغ است. هر كس اين حرف را مي‌گويد به خاطر اين است كه شما را تحت فشار قرار دهد. نماینده تهران در مجلس در ادامه به سخنان وندي شرمن اشاره كرد و از اعضاي تيم مذاكره‌كننده خواست به صحبت‌هاي او پاسخ بدهند. بذرپاش گفت: اين يك سند است. اين طرح را در كمتر از دو ساعت بررسي كردند. اينكه گفته مي‌شود برجام حفره‌هاي امنيتي دارد آيا نبايد براي ‌آن راه‌حلي ببينيم؟

واكنش بروجردي به اظهارات بذرپاش

علاءالدين بروجردي در واكنش به سخنان مهرداد بذرپاش در مخالفت با طرح اجراي برجام گفت: ايشان جزو تيم تهيه‌كننده طرح هستند البته نه به معناي اينكه اصل طرح را تهيه كرده باشند. رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس ادامه داد: چهار نفر از فراكسيون اصولگرايان و سه‌نفر ديگر از فراكسيون رهروان نشستيم تمام ابعاد موضوع را دوستان پيشنهاد و نظر دادند. ما چند ساعت وقت گذاشتيم اما آقاي رسايي طرح جايگزين را مطرح كردند. چند دقيقه به ايشان وقت داده شد و طرح‌شان را تشريح كردند، اما رأي نياورد. اگر ملاك رأي آوردن است و ما هم بر اساس رأي آوردن در مجلس هستيم چرا اعتراض داريد؟ در ادامه اين سخنان بذرپاش اعتراض خود را مطرح كرد كه رئيس مجلس به او متذكر شد: شما هم مثل بقيه بايد اجازه بگيريد تا بتوانيد صحبت كنيد. يك نماينده موافق كليات اجراي برجام از نمايندگان خواست كليات اين طرح را تاييد كنند و نگاهي يك‌بعدي به آن نداشته باشند.

سيدبهلول حسيني در صحبت‌هاي خود گفت: چرا ما بايد اين طرح را رد كنيم در حالي كه حاصل دو سال مذاکرات طاقت‌فرساست و زحمات زيادي براي آن كشيده شده است؟ ما نبايد نسبت به موضوع برجام و توافق نگاهي يك بعدي داشته باشيم. الياس نادران نیز در تذكري گفت: هيچ يك از 200 پيشنهاد نمايندگان درباره برجام در كميسيون امينت ملي بررسي نشده كه اين سخن نادران با واكنش لاريجاني روبرو شد و گفت: تمام آنچه كه شما گفتيد مربوط به طرح‌هاي عادي است اما طرح برجام يك طرح عادي نيست.

وي در تذكري با استناد به تبصره‌های 3 و 5 ماده 145 آيين‌نامه داخلي مجلس، افزود: بررسي طرح‌ها و لوايح علاوه بر كميسيون تخصصي بايد در كميسيون‌هاي فرعي نيز انجام شود و نظرات كميسيون‌هاي فرعي در كميسيون اصلي مطرح شود و بعد گزارش نهايي كميسيون اصلي تدوين شود كه متاسفانه اين اتفاق نيفتاد. لاريجاني در واكنش به تذكرات نادران گفت: تمام آنچه كه شما گفتيد مربوط به رسيدگي به طرح‌ها و لوايح عادي است ولي طرح برجام طرح عادي نيست. در پي تذكر مهرداد لاهوتي مبني بر الزام آيين‌نامه براي رسيدگي به طرح‌ها و لوايح مهم به مدت سه‌ساعت در مجلس، لاريجاني اين تذكر را وارد دانست و از مجلس نظرخواهي كرد كه از 245 نماينده حاضر 146نماينده اين تذكر را وارد دانستند.

بنابراين مجلس طرح برجام را در سه‌ساعت مورد رسيدگي قرار مي‌دهد. بر اساس رأي‌گيري انجام شده چهار نماينده موافق و چهار نماينده مخالف برجام در جلسه علني مجلس در كنار سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و نماينده دولت در قالب سه‌ساعت به ارائه نظرات خود بپردازند. سپس لاريجاني پيشنهاد دوم را به رأي گذاشت كه از 245نماينده حاضر در جلسه 146رأي موافق، 33رأي مخالف و 10رأي ممتنع به اين درخواست داده شد. بدين‌ترتيب مجلس با اعلام نظر چهار نماينده موافق و چهار نماينده مخالف و به همراه اظهارنظر كميسيون امنيت و نماينده دولت رأي مثبت داد.

اظهارات نادران در مخالفت با كليات برجام

يك نماينده عضو فراكسيون ايثارگران مجلس هم گفت: امروز روزي است كه مسئولان بابت دفاع از كشور، ساليان دراز است كه جيره و مواجب مي‌گيرند. به گزارش ايسنا، الياس نادران در مخالفت با كليات طرح برجام، افزود: بنده تابع فراكسيون‌هاي مجلس و حتي شوراي عالي امنيت ملي نيستم بلكه تابع قانون اساسي و آيين‌نامه داخلي مجلس‌ هستم. مجلس بايد بر اساس قانون اين طرح مهم را دوشوري رسيدگي مي‌كرد اما متاسفانه آن را يك شوري كرد. وي در نقد عملكرد اقتصادي دولت افزود: چرا دولت و وزرا در حوزه اقتصادي طي دو سال و نيم گذشته دست روي دست گذاشتند كه امروز كار به جايي برسد كه از كم‌كاري و ناكارآمدي، وزراي اقتصادي هم دادشان بلند شود.

نماينده تهران خطاب به دولتمردان پرسيد: ‌آيا شما مسئوليت فشار اقتصادي تا قبل از 26مهرماه را مي‌پذيريد كه مدام از خسارت‌هاي اقتصادي تاخير در اجراي برجام پس از اين تاريخ را مطرح مي‌كنيد؟ آيا ناكارآمدي اقتصادي خود را قبول داريد؟ وي با بيان اينكه رد پاي گزارش برجام در اين طرح ديده نمي‌شود، اظهار کرد: مجلس با طرح برجام مصوبه سه‌ ماه قبل خود را لغو مي‌كند. اين مصوبه براي خط كشيدن روي همه آرمان‌هاي ملت تهيه شده است. علي لاريجاني رئيس مجلس اما در صحبت‌هايي و پس از ادعاهاي زاكاني در جلسه علني در مجلس تاكيد كرد: شوراي عالي امنيت ملي و شخص امير شمخاني با طرح اقدام متناظر در برابر اجراي برجام موافق است و اينكه آقاي زاكاني مي‌گويند ايشان موافق اين موضوع نيستند خلاف واقع است و اين صحبت‌ها در مجلس صحيح نيست.

عليرضا زاكاني در جلسه علني دیروز مجلس گفته بود: انعكاس اين طرح به كميسيون تخصصي يعني كميسيون برجام خلاف قانون است. در حالي كه اين كميسيون 40 روز وقتش را صرف بررسي توافقنامه هسته‌اي کرده و گزارشي را تدوين کرد در بررسي طرح مربوط به برجام كنار گذاشته شد. در حالي كه آقاي لاريجاني طرحي را كه دو ماه قبل آماده كردند به فراكسيون دادند. ما سكوت كرديم اما امروز كه آقاي لاريجاني از دو فراكسيون هزينه كردند ما اعتراض خود را بيان مي‌كنيم. نماينده اسفراين درباره مهم‌ترين آثار تصويب برجام هم گفت: بهبود زمينه سرمايه‌گذاري و بهبود گشايش اسناد اعتباري از جمله آثار مثبت تصويب طرح برجام است. هادي قوامي در دفاع از كليات طرح برجام افزود: همانطور كه مقام معظم رهبري گفته‌اند نبايد كشور را دچار بحث‌هاي تنش‌زا و حاشيه‌اي كرد.

علي لاريجاني اظهار كرد: بنا به اعلام نماينده دولت وزرا و هيات محترم دولت موافق برنامه جامع اقدام مشترك ميان جمهوري اسلامي ايران و ۱+۵ هستند. علي لاريجاني در جلسه علني ديروز مجلس و در جريان بررسي طرح اقدام متناظر و متقابل جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام گفت: در جريان بررسي‌ها برخي نمايندگان مدعي شدند كه بعضي از اعضای هيات دولت و وزرا با برجام مخالفند كه بر اساس نامه‌اي كه معاون محترم پارلماني دولت به هيات رئيسه مجلس داد اين موضوع درست نيست و ايشان تاكيد داشتند كه همه اعضاي دولت با برجام موافق هستند. زاكاني مدعي شد: از ديروز به ما گفتند دبيرخانه امنيت ملي مخالف اين طرح است و گفتند اين طرح را از دستور خارج كنيد. اما باز هم با اصرار لاريجاني اين طرح در مجلس مطرح شد.

در پاسخ به اين ادعاها علي لاريجاني خاطرنشان كرد‌: اينكه گفته مي‌شود طرح از دو ماه پيش تدوين شده و در اختيار رهبري قرار گرفته نادرست است. چرا كه خود رهبري فرمودند من دخالتي در موضوع بررسي برجام در مجلس نمي‌كنم و فقط تاكيد داشتم كه مجلس درباره برجام كنار گذاشته نشود و قطعا بايد اظهارنظر كند، اما آيا مقصود رهبري فقط گزارش كميسيون برجام بود؟ ظاهرا اين نيست. وي افزود: ما بر اساس قانون و صلاحديد طرح را با دبيرخانه كميسيون امنيت ملي بررسي كرديم. همين آقاي زاكاني نيز از سوي مجلس به همراه آقاي جلالي براي بررسي اين طرح به دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي مامور شدند و اينكه ادعا مي‌شود نظرات دبيرخانه در اين طرح ديده نشده كذب است.

رئيس قوه مقننه تصريح كرد: شنبه شب اين طرح خط به خط و با حضور آقاي شمخاني بررسي شد و ايشان هيچ ابهامي نداشتند و من تعجب مي‌كنم كه برخي اظهارات در مجلس مطرح مي‌شود. وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به تشكيل كميسيون مشتركي از هر دو فراكسيون براي بررسي طرح برجام گفت: من دو روز قبل در يك جلسه‌اي با آقاي حداد صحبت كردم و ايشان اظهار داشتند كه به نظر شما بايد درباره برجام چه كرد كه من پيشنهاد خود را دادم و اتفاقا آقاي حداد نيز همين نظر را داشت و بر همين اساس براي بررسي طرح اقدام متناظر گروهي ويژه متشكل از هر دو فراكسيون اكثريت مجلس تشكيل شد و آقاي زاكاني را در جريان اين موضوع قرار داديم و گفتيم بايد طرحي باشد كه بعد از كميسيون برجام و مجلس بررسي شود تا اجراي برجام تعيين تكليف شود و آقايان توكلي، زارعي، بذرپاش، حقيقت‌پور و بروجردي از اعضاي هر دو فراكسيون در جلساتي آن را بررسي نمودند و نظرات همه اين دوستان نيز ديده شد.

لاريجاني تصريح كرد: تنها يك موضوع در طرح برجام با مخالفت برخي از اعضاي آن كارگروه همراه بود كه تشخيص داده شده به مصلحت نظام نيست و در شرايط كنوني نمي‌شود اين بند در طرح اصلي گنجانده شود و در دبير خانه شوراي امنيت ملي نيز همين نظر را داشتم و همه اين تلاش‌ها براي همگرايي در مسير مصلحت كشور انجام شد.

وي با بيان اينكه من مخالف رد برجام در مجلس هستم، گفت: درباره برجام نظرات مختلفي است و بعضي از آقايان نيز به صراحت اعلام كردند كه برجام بايد در مجلس رد شود كه البته من مخالفم. برخي از دوستان معتقدند كه بايد برجام رد شود و برخي ديگر معتقدند بايد به دولت بازگردانده شود و دولت مجددا ملاحظاتي را در مذاكره با ۱+۵ بگنجاند كه به نظر من تيري است در تاريكي و شايد شرايط مجدد براي مذاكرات فشرده هسته‌اي وجود نيايد.

نظر ديگر هم اين است كه ما به دولت اجازه دهيم در چارچوب مصوبات شوراي عالي امنيت ملي كه به تاييد و تاييد تصويب مقام معظم رهبري مي‌رسد اجرا كند و ملاحظات مجلس را نيز درباره آن و در جريان اجرا ببيند. وي افزود: يكي از مهم‌ترين ملاحظات ما بحث‌ تحريم‌هاست كه بايد با يك برنامه درست، به‌طور كامل برداشته شود. موضوع ديگر نيز مساله‌ نظامي است كه حساسيت ويژه‌اي دارد و ما در اين طرح آورديم كه پدافند هسته‌اي مساله موشكي و توان نظامي ما قابل مقابله نيست و بايد مقابله شود.

اخطار حسينيان و پاسخ‌هاي لاريجاني

روح‌ا... حسينيان نماينده اصولگراي مجلس در جريان معرفي كليات طرح ارجاع برجام چند اخطار را مطرح كرد كه با پاسخ‌هاي رئيس مجلس مواجه شد. حسينيان گفت: اصل ۵۳ قانون اساسي تصريح مي‌كند هرگونه قرارداد كه موجب سلطه بيگانگان شود ممنوع است، اگر ما ان.پي.تي را پذيرفته‌ايم پس نظارت را پذيرفته‌ايم، اما بين نظارت و سلطه فرق است. نظارت بر اين مبناست كه هر گاه كشوري انحرافي پيدا كرد دستگاه‌هاي لازم آن را پيدا و مطرح مي‌كنند اما دخالت و سلطه بيگانگان چيز ديگري است. در برجام چند جا اجازه داده‌ايم كه بيگانگان بر ما دخالت كنند. اين صحبت‌هاي حسينيان با واكنش لاريجاني همراه بود كه از او خواست بيان كند در كجاي برجام بر دخالت بيگانگان تاكيد شده است. حسينيان در پاسخ عنوان كرد: اينكه ۱۰ سال يا ۱۵ سال يا ۲۵سال خود را از توسعه و تحقيق محروم كرده‌ايم سلطه برعلم و اقتصاد ماست. خيلي از مواردي هم كه درباره موشك‌هاي بالستيك مطرح شده سلطه است.

حسينيان در ادامه عنوان كرد: يكي از وظايف رهبري تعيين سياست‌هاي كلي جمهوري اسلامي است. رهبري بارها خطوط قرمز كلي را مشخص كردند، اما آقاي ظريف و آقاي صالحي بارها از خطوط قرمز عبور كردند. برجام بارگاهي است براي عبور از خطوط قرمز رهبري. به‌علاوه موافقتنامه‌ها وقتي كه تصويب مي‌شوند بايد در مجلس امضا شوند. ما اصلا برجام را به رسميت نمي‌شناسيم و تا برجام به تصويب مجلس نرسيده، مجلس نمي‌تواند درباره چيز غيرقانوني تصميم بگيرد. لاريجاني نيز در پاسخ به اخطارهاي حسينيان متذكر شد: اينكه مي‌گوييد قانون اساسي گفته مجلس بايد بررسي كند، خب مجلس نيز دارد بررسي مي‌كند و اين اشكال وارد نيست. درباره سلطه بيگانگان نيز ما اين مساله را قبول نداريم. اين سلطه بيگانگان نيست. مگر الان كه آژانس بر نطنز نظارت دارد اين سلطه بيگانگان است يا وقتي كه ما ان.‌پي.‌تي را پذيرفتيم اين سلطه بيگانگان بود؟ در ادامه حسينيان به صحبت‌هاي لاريجاني معترض شد كه رئيس مجلس به او اجازه صحبت مجدد نداد.

اظهارات زاكاني در مخالفت با كليات برجام

عليرضا زاكاني نماينده اصولگراي مجلس گفت كه ادعاهای مربوط به برجام نادرست است. زاكاني در مخالفت با كليات طرح اجراي برجام اظهار كرد: ما امروز در دوره حساسي از تاريخ عمر مجالس به ويژه مجلس نهم قرار داريم. امروز بحث برجام است كه با عنايت به ابعاد مختلفي كه دارد بايد براي تصويب به مجلس داده شود، اما متاسفانه دولت تدبير و اميد نخستين گام را جهت ارسال آن به مجلس انجام نداد. وي همچنين عنوان كرد: اعلام كردند كه تحريم‌ها لغو مي‌شود، اما هيچ تحريمي به غير از چهار تا و نصفي به دستور رئيس‌جمهور آمريكا لغو نمي‌شود. تحريم‌هاي ‌ايالت متحده لغو نمي‌شود. البته تحريم‌هاي كنگره تنها تحريم‌هايي است كه مجاز بوده لغو شود.

زاكاني ادامه داد: اعلام كردند تيم مذاكره‌كننده با مقامات كشور هماهنگ بوده در كليات بله اما در جزئيات نه. دبير شوراي عالي امنيت ملي اعلام كردند كه كميته هسته‌اي جلسات آن‌چناني نداشته و در اين دو سال فقط ۲۰ بار جلسه گذاشتند. زاكاني همچنين گفت: بعداز توافق، رهبري در ديدار با خبرگان رهبري فرمودند بايد اگر لغوي صورت نمي‌گيرد تعليق در برابر تعليق باشد. سوال من اين است كه كجاي طرحي كه الان مطرح شده اين فرمايش رهبري را مد نظر قرار داده است؟ اگر برجام به اين طرح كه هست مدنظر قرار گيرد خطرات بزرگي براي كشور خواهد داشت. اعلام كردند براي ما مشكلات امنيتي نمي‌آورد اما آنچه گفت مي‌شود در مقام شعار است و حرف‌هايي كه آقايان ظريف و صالحي و عراقچي و شمخاني مي‌زنند با يكديگر تناقض دارد.

اين نماينده مجلس در بخش پاياني صحبت‌هاي خود با اشاره به اسناد مربوط به برجام و قطعنامه گفت: اعلام كردند سند ديگري هم هست كه بين آمريكا و ايران برقرار شده؛ اگر بر طبق آنچه در برجام عنوان شده پيش برويم ۳۱ سال طول مي‌كشد كه بتوانيم ۹۰ هزار سو داشته باشيم. به علاوه مسير ارائه شكايات ما و حق خواهي ما مسدود است. ما از آقاي عراقچي پرسيديم اگر شكايت داشته باشيم به چه كسي بايد شكايت كنيم؟ ايشان گفتند به خدا. اگر قرار بود به خدا شكايت كنيم چرا اين‌قدر مذاكره كرديم. ما تيم مذاكره‌كننده را متهم به خيانت نمي‌كنيم اما نتوانسته حقوق ملت را از گرگ‌هاي آمريكاي و اروپا بگيرد.

برخي در پي صف ابوسفيان و رسول‌الله هستند

نماينده مردم شاهرود گفت: برخي رسانه‌ها در پي درست كردن صف ابوسفيان و رسول‌ا... و يزيد و امام حسين (ع) هستند. بايد در فضاي غيراحساسي و بسيار معقول نظرات موافقان و مخالفان طرح برجام را گوش كرد. كاظم جلالي گفت: آيا بنده مي‌توانم بدون سروصدا و جار و جنجال (اقدامي كه برخي از نمايندگان انجام دادند) تذكرم را بيان كنم؟ آقايان نادران و زاكاني طرح برجام را براي ذلت ملت دانستند، اين سخن غيرفاخر آنان توهين به كميسيون امنيت ملي و طراحان طرح است. وي ادامه داد: همه دوستان و طراحان از اين سخنان معترض و ناراحتند. آنان مي‌پرسند آيا ما دنبال ذلت ملت هستيم؟ اين آقايان ادبيات فاخري نداشتند و به همكاران خود توهين كردند. جلالي تاكيد كرد: از نظر ما مخالفان طرح برجام نيز برادران ما هستند.

رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس گفت: برخي دوستان بر اين تصورند كه با اجراي برجام كشور دچار خسران مي‌شود. اين تصور، تصور اشتباهي است. وي خطاب به دلواپسان گفت: بخشي از شرايط امروز كشور متوجه عملكرد دولت گذشته است، چرا در آن مقطع نسبت به كاغذپاره خواندن اسناد بين‌المللي هيچ موضع‌گيري‌ای نكرديد؟ چشم‌ها را بشوييد و با نگاه بدبيني موضوع را دنبال نكنيد و مذاكره‌كنندگان را خائن ندانيد. وي ادامه داد: در دولت گذشته هيچ صداي مخالفي به جز صداي دكتر لاريجاني نسبت به عملكرد دولت گذشته بلند نمي‌شد.

در آن مقطع روساي جمهور دو كشور تركيه و برزيل در پيشنهادي خواستار خروج سوخت از ايران و بعد فروش سوخت به ايران بودند چون دولت با اين پيشنهاد موافق بود اما تنها صداي مخالف، صداي دكتر لاريجاني بود. جلالي افزود: يكي از مقامات ارشد دولت قبل به بنده گفت چرا لاريجاني مخالفت مي‌كند. ما پس از تحويل سوخت، مجددا سوخت توليد مي‌كنيم. متاسفانه در آن مقطع هيچ صدايي از مخالفت اصولگرايان بلند نشد. علاءالدين بروجردي در دفاع از كليات طرح اجراي برجام گفت كه اين طرح منافع ملي را حفظ خواهد كرد.

تشنج در مجلس در خلال سخنان صالحي

مجلس در خلال صحبت‌هاي علي اكبرصالحي عضو تيم مذاكره‌كننده براي دقايقي متشنج شد. در جريان بررسي طرح كليات طرح اجراي برجام صالحي به عنوان نماينده دولت پشت تريبون مجلس قرار گرفت تا صحبت‌هايي را مطرح كند اما نمايندگان مخالف، مانع از رسيدن صداي او به ساير نمايندگان شدند. در اين هنگام صالحي چندين بار با فرياد از نمايندگان تقاضا كرد كه به صحبت‌هاي او گوش بدهند و اجازه بدهند او صحبت كند اما اين اتفاق نيفتاد و لحظاتي بعد در ميان فريادهاي نمايندگان تعدادي از نمايندگان مخالف از جمله ابراهيم كارخانه‌اي، دخيل عباس زارع‌زاده و فرج‌ا... عارفي به سمت تريبون مجلس هجوم بردند كه اين اقدام با همراهي تعداد ديگر از نمايندگان همراه شد و برخي نمايندگان از جمله كاظم جلالي، عابد فتاحي و كمال‌الدين پيرموذن سعي كردند فضاي مجلس را آرام كرده و اجازه ندهند آسيبي به صالحي وارد شود. در ادامه فضاي مجلس براي دقايقي ديگر ادامه پيدا كرد و در نهايت با دخالت رئيس مجلس كه از نمايندگان خواست روي صندلي‌هاي خود قرار بگيرند تشنج پايان يافت. با اين حال برخي نمايندگان همچنان به فريادهاي خود ادامه دادند.

يك بار براي هميشه سكوت خود را مي‌شكنم

رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: برخي دوستان امروز براي من آرزوي مرگ كردند و خود را در جايگاه خدا قرار دادند و من يك بار براي هميشه سكوت خود را مي‌شكنم و سپس به بيان موضوعاتي پرداخت كه مورد اعتراض چند نماينده قرار گرفت. وي تاكيد كرد: من هيچ‌گاه قصد توهين نداشته و ندارم و هيچ حرفي را نيز خلاف اصول و اعتقادم نمي‌گويم. اما امروز برخي دوستان با قسم جلاله به من گفتند كه روي تو سيمان مي‌ريزيم و تو را دفن مي‌كنيم و در تلويزيون نيز براي من آرزوي مرگ كردند و گفتند اين آقا كه ۶۶ ساله است معلوم نيست تا پايان برجام زنده باشد چرا كه عمر مفيد براي ايراني‌ها ۷۲ سال است و آيا اين اخلاق است؟ صالحي تصريح كرد: شخصيت من به گونه‌اي است كه هيچ‌گاه توهين نمي‌كنم و تاكنون سكوت كرده‌ام.

خواهش مي‌كنم آقاي رئيس مجلس را طوري مديريت كنيد كه من صحبت‌هايم را يك بار براي هميشه بگويم. سپس دوستان فرياد بزنند. من مي‌خواهم تنها يك موضوع تخصصي را اعلام كنم. بايد همه بدانند مسائل علمي وارونه مطرح مي‌شود اما بايد مردم بدانند كه واقعيت‌ها چيست. اين پلوتونيومي كه دوستان فرياد مي‌زنند و مي‌گويند مهم است و در اراك از بين مي‌رود، ما بعد از ۳۰ سال ۲۴۰ كيلوگرم از آن از تاسيسات اراك خواهيم داشت و دوستان نيز مي‌گويند از اين پلوتونيوم‌ها مي‌شود در نيروگاه‌هاي قدرت استفاده كرد. حال آنكه اين ۲۴۰ كيلوگرم بعد از ۳۰ سال براي ما حاصل مي‌شود و در عين حال هر نيروگاه سوخت ۵۰۰ كيلوگرم است و هفت درصد آن مي‌شود ۳۵ كيلوگرم و ما بعد از ۳۰ سال ۵- ۶ مجتمع را مي‌توانيم تغذيه كنيم.

مخالفت نمايندگان مجلس با رأي‌گيري با ورقه

علي لاريجاني رئيس مجلس با اشاره به درخواست برخي نمايندگان از جمله حميد رسايي براي رأي‌گيري طرح اجراي برجام با ورقه گفت: هرگاه طبق آيين‌نامه حداقل ۱۰ نفراز نمايندگان تقاضا داشته باشند به جاي استفاده از دستگاه رأي‌گيري علني و با ورقه باشد اين تقاضا به رأي گذاشته خواهد شد. او ادامه داد: آقاي رسايي و چند نفر ديگر اين مساله را درخواست كردند. فرق اين نوع رأي‌گيري نيز با رأي‌گيري با دستگاه اين است كه اسم و نام افراد در روزنامه‌ها درج مي‌شود. نمايندگان مجلس با ۱۴۹ رأي موافق، ۷۰ رأي مخالف و ۱۶ رأي ممتنع مخالفت خود را با اين پيشنهاد اعلام كردند.

http://armandaily.ir/fa/Main/Detail/130786

ش.د9404174

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات