صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۸۸۷۵۷

اخبار ویژه روزنامه‌های 16 فروردین ماه

روزنامه کیهان **

ناامیدی یک افراطی مجلس ششمی از اصلاح‌طلبان مجلس دهم

عضو فراکسیون افراطیون در مجلس ششم می‌گوید مجلس دهم مانند مجلس ششم نخواهد بود. ناصر قوامی همچنین تصریح کرد از اصلاح‌طلبان راه یافته به مجلس برنامه‌ای ندیده است.

این عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم به سایت ضدانقلابی زیتون گفته است: باید دید 60 نفر باقی مانده برای دور دوم چه برنامه‌ای دارند و دارای چه تفکراتی هستند، در حال حاضر قضاوت در مورد چند و چون برنامه مجلس دهم کار مشکلی است. می‌توان گفت مجلس به همان سبک مجالس قبل دایر می‌شود و تا حدودی همراه دولت خواهد بود.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه نخبه‌های شرکت‌کننده در انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت گسترده شده‌اند، می‌توان گفت آنها که از اصلاح‌طلبان باقی مانده و به مجلس راه یافته‌اند در رده‌های سوم و چهارم بوده‌اند که خود امیدی به نماینده شدن و ورود به مجلس را نداشتند.

قوامی گفت: این مجلس تفاوت زیادی با مجلس ششم دارد. از طرف دیگر من کمتر برنامه درست و حسابی از این نمایندگان (اصلاح‌طلب) دیده‌ام.

خسارت محض یعنی همین معامله یکطرفه دولت با غرب

در حالی که کشورهای غربی به هیچ یک از تعهدات خود در اجرای برجام پایبند نبوده‌اند، مدیر کل سازمان انرژی اتمی اعلام کرد اقدامات شفافیت‌ساز ایران، فراتر از توافقاتی بوده که این کشور با آژانس انرژی اتمی داشته است.

به گزارش رجانیوز، یوکیا آمانو در بیانیه‌ای که پس از دیدارش با رؤسای جمهور و نمایندگان کشورهای 5+1 منتشر کرده، آورده است: «من (در جلسه) یادآوری کردم که ایران هم اکنون در معرض شدیدترین نظام راستی‌آزمایی هسته‌ای جهان قرار دارد. این کشور نه تنها توافقنامه پادمانی با آژانس، بلکه پروتکل الحاقی را هم اجرا می‌کند؛ اقدامات شفافیت‌سازی که فراتر از تعهدات ایران در توافقات رسمی با آژانس هستند نیز مورد موافقت قرار گرفته‌اند.»

دولت در حالی تمامی تعهدات برجام را عملیاتی کرده است که کشورهای 5+1 تنها بر روی کاغذ وعده انجام برخی از تعهدات را داده‌اند. این در حالی است که پس از انعقاد برجام، منتقدین با اشاره به عبارات ابهام‌برانگیز و تفسیرپذیر این سند از امکان دبه کردن آمریکایی‌ها سخن می‌گفتند و خواهان مسدود شدن راه‌های فرار کشورهای غربی از تعهداتشان پیش از اجرایی شدن تعهدات ایران بودند.

منتقدان معتقد بودند زمانی که ایران تعهدات خود را که عموماً قابلیت بازگشت‌پذیری ندارند، اجرایی کند کشورهای 5+1 دیگر هیچ فشار یا انگیزه‌ای برای انجام تعهداتشان ندارند چرا که این کشورها بدون دادن یک امتیاز در عمل به تمامی خواسته‌های خود رسیده‌اند.

البته مقامات دولتی با خلق عبارات مبالغه‌آمیز در وصف برجام توافق به دست آمده را پیروزی دیپلماتیک ایران توصیف کرده و بدون توجه به عبارات به کار برده شده در برجام و شرایط تحمیل شده به ایران، توافق به دست آمده را ضامن رفع فوری همه تحریم‌ها، آغاز سریع مبادلات تجاری، افزایش فروش نفت و انتقال بدون دردسر پول به کشور و... می‌دانستند.

حال در شرایطی که دیپلمات‌های غربی در سایه کم‌توجهی و نابلدی دیپلمات‌های ایرانی تنها با برگه «وعده توقف تدریجی بخشی از تحریم‌ها» تمامی برگه‌های هسته‌ای ایران را بر روی کاغذ و در صحنه عمل سوزاندند، پا را فراتر نهاده و با همین برگه درصدد هستند ایران را در دیگر حوزه‌ها نیز عقب برانند.

صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری اخیر در همین راستا قابل ارزیابی است. باراک اوباما در این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آمریکا چه زمانی تعهدات خود را در قبال تسهیل تجارت برای ایران فراهم می‌کند گفت: «یکی از کارهایی که لو (وزیر خزانه‌داری آمریکا) و همتایان او داخل گروه 5+1 و جاهای دیگر انجام خواهند داد روشن کردن این برای بنگاه‌های تجاری است که چه نوع معاملاتی در واقع مجاز هستند؛ برای شرکت‌ها و اداره‌های حقوقی‌شان زمان خواهد برد تا طی چند ماه آینده اطمینان پیدا کنند که در صورت تجارت با ایران برایشان خطر مسئولیت وجود نخواهد داشت. بنابراین ما برای حل برخی از نگرانی‌هایی که ایران ابراز کرده با آنها همکاری خواهیم کرد.»

بنابراین همان طور که منتقدان پیش از این معتقد بودند تعامل و مبادله شرکت‌های تجاری خارجی با ایران تنها در صورتی محقق خواهد شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا به این دست از شرکت‌ها اجازه تجارت را بدهد. به بیان دیگر رابطه تجاری ایران و کشورهای دیگر همانند زمان تحریم‌ها تابع تصمیم‌گیری‌های دولت آمریکاست.

استراتژی آمریکا برای عقب راندن ایران در موضوع موشکی پس از موفقیت این کشور در سمبلیک کردن برنامه هسته‌ای ایران در حالی است که همانند برجام یک، عده‌ای در داخل با هجمه خیانتکارانه به صنعت دفاعی کشور جاده‌صاف‌کن سیاست‌های آمریکا در ایران شده‌اند.

روایت سایت حامی دولت از هشدار اقتصادی کارشناسان

یک سایت حامی دولت هشدار داد سیاست‌های اقتصادی دولت در جهت تعمیق رکود و افزایش نقدینگی عمل کرده و در نهایت ممکن است مانند فنری به انفجار قیمت‌ها منتهی شود.

خبر آن‌لاین که از سوی دو تن از مدیران ارشد دولتی اداره می‌شود، در تحلیلی خاطر نشان کرد: نرخ دلار 29 تومان گران‌تر از بودجه 95 شد؛ این مهمترین خبری است که بازار در اولین روز کاری رسمی خود با آن روبه‌رو شده است. در حالی که ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی پیش از آغاز سال جدید اعلام کرد که دولت قصد دارد در شش ماه دوم سال 95 ارز را تک نرخی کند، اما او این وعده را سال قبل هم داد. وعده‌ای که برای محقق نشدن آن بارها مورد پرسش از سوی کارشناسان اقتصادی قرار گرفت.

دولت یازدهم طی سه سال گذشته اهتمام ویژه‌ای بر کاهش نرخ تورم داشته است. بنابر اعلام بانک مرکزی میانگین نرخ تورم در سال 94 به 11/9 درصد رسیده است. اما نکته اینجاست که این اتفاق بدون تحقق رشد اقتصادی صورت گرفته است؛ اگرچه دولت بارها اعلام کرده که اقتصاد ایران گرفتار رکود است، اما رکود هنوز دامن اقتصاد ایران را رها نکرده است. حتی برخی اقتصاددانان معتقدند که نرخ رشد اقتصادی نیمه اول سال 94 منفی هم شده است.

به گزارش خبر آن‌لاین کارشناسان اقتصادی به دولت هشدار می‌دهند، در شرایط رکودی کاهش بیش از حد نرخ تورم می‌تواند مشکل‌ساز باشد و رکود در بخش تولید و صنعت را تعمیق بدهد. برخی‌ها هم معتقدند رسیدن به رشد اقتصادی با کنترل تورم و کاهش آن ممکن نیست. با این حال ولی‌الله سیف اصرار دارد که چون بانک مرکزی حساسیت‌ ویژه‌ای روی ثبات اقتصاد دارد، حفظ ثباتی که به سختی در اقتصاد ایجاد شده است باید ادامه یابد. شاید به همین دلیل با وجودی که سال گذشته، رییس کل بانک مرکزی نسبت به اجرای سیاست ارز تک نرخی وعده داد، وعده‌ای که در نهایت پایان سال این اتفاق نیفتاد. ولی‌الله سیف گفته بود زمانی بانک مرکزی سیاست ارز تک نرخی را اجرایی خواهد کرد که ثبات در فضای اقتصادی ایجاد شود،اما آیا ثبات با کاهش تورم اتفاق خواهد افتاد؟

نکته دیگر سیاست حمایت از تولید و اشتغال است که طی دو سال گذشته با ارایه دو طرح خروج از رکود، در دستور کار دولت قرار گرفته است. بعد از اجرای طرح دوم خروج از رکود، که با وام خودرو و افزایش وام مسکن همراه شد، هنوز اقتصاد از رکود خارج نشده، با این حال تورم روند کاهشی خود را ادامه می‌دهد. اتفاقی که کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند سیاست کاهش نرخ تورم درست مثل فنری است که ممکن است هر لحظه رها شود و قیمت‌ها روند انفجاری به خود بگیرد. کما اینکه ثبت رقم 905 هزار میلیارد تومان نقدینگی در اسفندماه این خطر را بیشتر کرده است.

انگلیس: توافق هسته‌ای دیدگاه ما به ایران را تغییر نداده است

وزیر دفاع انگلیس می‌گوید دیدگاه این رژیم در قبال ایران به خاطر توافق هسته‌ای تغییر نکرده است.

مایکل فالون در مصاحبه با الجزیره گفت با وجود توافق هسته‌ای، دیدگاه ما نسبت به ایران عوض نشده است.

خبرنگار پرسید «کشورهای حوزه خلیج فارس در این باره که توافق هسته‌ای با ایران لطمه‌ای به امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس نمی‌زند با کشورهای غربی هم نظر نیستند، از این رو شما چه تضمین‌هایی به کشورهای حوزه خلیج فارس داده‌اید که امنیت‌شان به هیچ وجه تحت تأثیر این توافق قرار نخواهد گرفت؟» و فالون جواب داد: ما خواهان تقویت روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم و به صورت ویژه برای استحکام امنیت منطقه تلاش می‌کنیم و به دنبال افزایش حضورمان در منطقه خلیج فارس هستیم و می‌خواهیم که این حضور دایمی باشد. از این رو ما پایگاه‌های دریایی جدیدی در منطقه خلیج فارس می‌سازیم و تعداد نیروهای‌مان در خلیج فارس را افزایش می‌دهیم. به همین منظور ما مسئله ایجاد پایگاههای هوایی جدید و اجرای آموزش‌های میدانی را مورد بررسی قرار می‌د‌هیم. همچنین ما با هم‌پیمانان‌مان شفاف بوده‌ایم. با وجود آنکه ما در انعقاد توافق هسته‌ای با ایران مشارکت داشته‌ایم این به منزله آن نیست که هوشیاری ما در قبال ایران و اقدام‌های این کشور کاهش یافته است بلکه برعکس هوشیاری در قبال ایران افزایش یافته است.

وی افزود: از آنجا که ایران توافق هسته‌ای را امضا کرده است، بسیار مهم است که مطمئن شویم اقدام‌های ایران، صلح‌جویانه است. ما منتظریم که شاهد این تغییر در روش ایران باشیم. بنابراین انعقاد توافق هسته‌ای با ایران دیدگاه ما نسبت به این کشور را تغییر نداده است.

آمریکا با بشار اسد مخالفت می‌کند حتی اگر مردم سوریه او را انتخاب کنند!

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، حتی در صورت برگزاری انتخابات شفاف و رأی مردم سوریه به بشار اسد، کاخ سفید باز هم با اسد مخالفت می‌کند.

الیزابت ترودو رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد؛ موضع واشنگتن حتی در صورت پیروزی بشار اسد در انتخابات، لزوم کناره‌گیری وی از قدرت و تشکیل دولت انتقالی خواهد بود.

وی در پاسخ به خبرنگاری که سؤال کرد آمریکا همواره تکرار می‌کند آینده قدرت در سوریه به مردم بستگی دارد و باید توسط مردم این کشور مشخص شود، در صورت برگزاری انتخابات شفاف ریاست جمهوری در سوریه و پیروزی مجدد بشار اسد، موضع آمریکا چه خواهد بود، تصریح کرد: «موضع ما در خصوص اسد تغییری نکرده است، اسد مجبور است کناره‌گیری کند.» الیزابت ترودو اظهار داشت، «تصمیم‌گیری بر سر چگونگی انجام آن باید در چارچوب مذاکرات سیاسی سازمان ملل که در اواسط ماه آوریل شروع خواهد شد، مشخص شود.»

خروجی سیاست اقتصادی دولت افزایش تورم است نه ایجاد اشتغال

یک اقتصاددان اصلاح‌طلب برخلاف ادعاهای دولتی تصریح کرد، رفع تورم در سال 95 افزایش می‌یابد و سیاست‌های کنونی اقتصادی، ایجاد اشتغال نمی‌کند.

حسین راغفر در مصاحبه با فرارو گفته است: «سیاست دولت در افزایش وام مسکن به 160 میلیون تومان بیش از آنکه موجب تولید مسکن ارزان قیمت شود و در اختیار خانواده‌های جوان قرار بگیرد فقط رانت بسیار بزرگی را به جیب کارتل‌های مسکن و سوداگران مستغلات وارد و تورم قابل توجهی به مسکن تزریق می‌کند.»

وی ادامه داد: «لذا می‌توان پیش‌بینی کرد که شروع این سیاست می‌تواند موجب افزایش قیمت مسکن شود که در شرایط کنونی با حباب بسیار بزرگی روبه‌رو است و عملا منافع کارتل‌های بزرگی که در بخش‌های سیاست‌گذاری کلان کشور نفوذ دارند تامین شود و مسکن از سبد خانوارهای متوسط هم دورتر شود.»

راغفر درباره میزان رشد اقتصادی در سال 95 گفت: «سیاست‌های اقتصادی کنونی خلق شغل نخواهد کرد، اما رشد اقتصادی بدون خلق شغل هم امکان‌پذیر خواهد بود که می‌تواند موجب افزایش واردات کالاها شود و بخشی از خدمات و واسطه‌گری‌ها را متورم‌تر کرده و سهم فعالیت‌های سوداگری و دلالی را افزایش دهد.»

وی ادامه داد: «در این شرایط افزایش قیمت مسکن به اسم رشد اقتصادی خود را در سبد بخش مستغلات و مسکن نشان خواهد داد. البته بعید است که این امر منجر به رشد بخش مسکن شود چون اکنون تعداد زیادی مسکن لوکس وجود دارد که متقاضی ندارند.»

وی افزود: «لذا در صورت افزایش قیمت مسکن ممکن است اندکی به تقاضای این بخش افزوده شود و افرادی که منتظر بودند قیمت‌ها کاهش پیدا کند از هراس بدتر شدن شرایط اقدام به تقاضا کنند؛ اما واقعیت این است که این تقاضا قابل توجه نخواهد بود چون قیمت مسکن سال‌ها است که با حباب روبرو است که کارتل‌هایی که در سیاست‌گذاری‌های بخش عمومی نفوذ دارند مسبب آن هستند.»

وی افزود: «در سال جدید زمینه برای افزایش قیمت ارز فراهم خواهد شد و باعث می‌شود که صادرات محصولات در انبار مانده فولاد و پتروشیمی منطقی شود وبا قیمت‌های ارزان‌تر اما با توجه به افزایش قیمت ارز ناکارآمدی خود را پوشش دهند.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «لذا تورم در سال 95 به طرز چشمگیری بالا خواهد رفت بدون اینکه اشتغال افزایش یابد و اگرچه شاهد حضور تدریجی شرکت‌های خارجی خواهیم بود اما آنها بیشتر برای فعالیت در بخش‌های تولید کالاهای مصرفی وارد کشور خواهند شد نه سرمایه‌گذاری‌هایی که به رشد اشتغال در کشور منتهی شود.»

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* سازمان اطلاعات مصر از حماس درخواست کرده اطلاعاتی درباره اسرای اسرائیلی در دست این جنبش دراختیار مصر بگذارد. روزنامه «العربی‌ الجدید» چاپ لندن نوشت منابع مصری اعلام کردند در سفری که هیات حماس به قاهره داشت، سازمان اطلاعات مصر از این جنبش درخواست کرده اطلاعاتی درباره نظامیان اسیر اسرائیلی بدهد. بر اساس این گزارش، اینکه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هفته گذشته در کنفرانسی خبری اعلام کرد در پرونده نظامیان مفقود در غزه پیشرفت حاصل شده همزمان با سفر گروه حماس به قاهره پس از برگشت از دوحه و مشورت‌هایی که با اعضای این جنبش از جمله «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس انجام شده، بوده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که «ابو عبیده» فرمانده کل گردا‌ن‌های عزالدین القسام شاخه نظامی حماس جمعه شب (13فروردین) گفت‌وگویی با شبکه «الاقصی» انجام داد و همزمان تصاویر مربوط به چهار نظامی رژیم صهیونیستی اسیر در دست حماس نیز منتشر شد. وی خطاب به اسرائیلی‌ها گفت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با شما درباره اسرائیلی صادق نیست؛ وی همچنین تاکید کرد القسام هیچ اطلاعات رایگانی درباره این اسرا به تل آویو نخواهد داد.

* تلویزیون فرانسه گفت اختلاف مهمانداران شرکت هواپیمایی ایرفرانس با مدیران خود بر سر چگونگی پوشش در پروازها به ایران هنوز حل نشده است. این شرکت می‌گوید کارمندانش «موظف به احترام به فرهنگ و قوانین کشورهای مقصدند.» به گزارش فارس، پس از آنکه تلویزیون فرانسه در گزارشی مدعی امتناع مهمانداران شرکت ایرفرانس از پوشش اسلامی در پروازهای آتی این شرکت به ایران شد، ایرفرانس واکنش شفاف و فوری به این خبر نشان داد. در گزارش تلویزیون فرانسه که در نشریه «لوپوآن» نیز بازتاب داشت، ادعا شده بود شرکت ایرفرانس دستورالعملی برای استفاده از روسری و شلوار توسط مهمانداران دریافت کرده است،اما اتحادیه صنفی مهمانداران فرانسوی بر عدم تمایل مهمانداران برای تبعیت از این دستورالعمل پافشاری می‌کنند. قرار است نخستین پرواز از دور جدید پروازهای ایرفرانس به ایران که پس از 8 سال دوباره برقرار شده است، دو هفته دیگر انجام شود. اکنون مهمانداران و دیگر خدمه پروازی ایرلاین‌های خارجی به هنگام حضور در فرودگاه‌های ایرانی، در صورت پیاده‌شدن از هواپیمای خود برای اقامت موقت در مقصد، بر اساس قوانین مربوط به لزوم رعایت حجاب اسلامی، در انتخاب نحوه پوشش خود در خارج از هواپیما، ملاحظاتی را رعایت می‌کنند.

* وزیر امورخارجه اندونزی گفت هیچگونه دیدار محرمانه‌ای با اسرائیلی‌ها نداشته‌ایم. به گزارش خبرگزاری انتارا، رتنو مارسودی، وزیر امورخارجه اندونزی در پاسخ به ادعای معاون وزیر امورخارجه اسرائیل در خصوص دیدارهای محرمانه میان مقامات دو کشور، گفت: اینجانب هیچگونه دیدار و یا توافق محرمانه‌ای را با اسرائیل نداشته‌ام. وی با رد هرگونه دیدار با طرف اسرائیلی و تکذیب ادعای‌های مقامات اسرائیل، گفت: آنان ادعا کرده‌اند که با مقامات وزارت امورخارجه اندونزی و اینجانب دیدار نموده‌اند که اینجانب این موضوع را بشدت تکذیب می‌کنم.

*********************************

روزنامه ایران**

مزایده باقیمانده اموال بابک زنجانی در آینده نزدیک

مسئول کمیته مطالبات وزارت نفت از انتشار آگهی فروش و مزایده باقیمانده اموال بابک زنجانی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «با وجود همکاری وزارت نفت هنوز هیچ اقدام مثبتی برای پرداخت بدهی متهم نفتی صورت نگرفته است.» سیدعلی اصغرهندی در گفت‌وگو با «شانا» درباره اینکه آیا «بابک زنجانی غیر از اموالی که اعلام شده اموالی دیگری هم دارد»، تصریح کرد: «اموالی که قبل از حکم اعلام شده، تغییری نکرده است، مگر آن‌که درباره برخی از اموال چیزی نگفته یا مورد شناسایی دادستانی و شرکت ملی نفت ایران قرار نگرفته باشد.» وی درباره اعلام شماره حساب جدید از سوی شرکت ملی نفت ایران هم با بیان اینکه تاکنون چندین شماره حساب در اختیار وی قرارداده شده، افزود: «با وجود اعلام شماره حساب‌های متعدد هیچ گونه اقدام عملی برای پرداخت بدهی صورت نگرفته است.»

تبلیغات سنگین جمهوریخواهان علیه توافق هسته‌ای

«واشنگتن پست» نوشت: «دستورالعمل دموکرات‌ها برای به دست آوردن دوباره اکثریت در مجلس سنای امریکا روشن است: سناتورهای جمهوریخواه آسیب‌پذیر در انتخابات را به دونالد ترامپ داوطلب پیشتاز حزب جمهوریخواه در انتخابات درون حزبی گره بزنید. واکنش جمهوریخواهان هم این است: یک مجلس سنای دموکرات، امریکا را از امنیت دور می‌کند.» به گزارش «انتخاب»، کمیته ملی حزب جمهوریخواه برای مجلس سنا پخش آگهی های دیجیتالی انتخاباتی در پنج ایالت را از پنجشنبه در فیس‌بوک و یوتیوب آغاز کرده است. در این آگهی‌ها بشدت از تأیید توافق هسته‌ای ایران، ظهور داعش و تمایل اوباما به تعطیلی بازداشتگاه نظامی گوانتانامو در خلیج کوبا انتقاد می‌شود.

هشدار دولت پاکستان به رسانه‌های ضد ایرانی

وزیر کشور پاکستان با رد ادعاها درخصوص ماجرای دستگیری یک جاسوس هندی به رسانه‌های کشورش هشدار داد تا این موضوع را به ایران ارتباط ندهند. به گزارش «ایسنا»‌ به نقل از روزنامه «ایندیا تایمز»، «نثار علی‌خان» وزیر کشور پاکستان در اظهاراتی خطاب به رسانه‌های کشورش با تأکید بر اینکه «ایران هیچ ارتباطی با فعالیت‌های شبکه جاسوسی هند ندارد»، تصریح کرد: «ایران و پاکستان دهه‌ها است که از طریق پیوندهای مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی با یکدیگر ارتباط دارند و هیچ چیزی نمی‌تواند مانع از این روابط باشد.»

محسن رضایی: هم موشک هم گفت‌وگو

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ «منطق جمهوری اسلامی هم گفت‌وگو است و هم موشک.» به گزارش «ایسنا»، محسن رضایی در حاشیه مراسم ختم والده سردار حسین سلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر برخی انتقادات مطرح شده نسبت به پروژه موشکی ایران اظهار کرد: «یک دست موشک و با یک دست گفت‌وگو. منطق جمهوری اسلامی همین است که هم موشک داشته باشد و هم گفت‌وگو کند.»

مهدی هاشمی دوباره در بیمارستان بستری شد

مهدی هاشمی رفسنجانی که دوران محکومیت خود را در ندامتگاه «اوین» سپری می‌کند، روز شنبه یک بار دیگر برای انجام عمل جراحی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. مدیر اجرایی بیمارستان محل بستری مهدی هاشمی با تأیید این خبر به «تسنیم» گفت: «این بیمار همچنان در بیمارستان بستری است و زمان ترخیص وی هنوز مشخص نشده است.» وی درباره علت بستری شدن مهدی هاشمی به دلیل محرمانه بودن اطلاعات پرونده پزشکی بیمار، اظهار نظری نکرد. از سوی دیگر، سهراب سلیمانی، مدیرکل زندان‌های استان تهران درباره بستری شدن مهدی هاشمی به «ایسنا» گفت: «مهدی هاشمی دو روز قبل به بیمارستان منتقل شده است.»

این مقام مسئول در دستگاه قضایی در مورد علت منتقل شدن مهدی هاشمی به بیمارستان، توضیحی ارائه نکرد. مهدی هاشمی 18 مردادماه سال گذشته براساس ماده 134 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92، برای تحمل 10 سال محکومیت حبس، به زندان اوین منتقل شد.

*********************************

روزنامه خراسان **

جماران نوشت:

حجت الاسلام سید رضا اکرمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به نتایج به دست آمده انتخابات مجلس و خبرگان در تهران، گفت: شاید دلیل اصلی این نتیجه در تهران بد اخلاقی بعضی از برادران و نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی نسبت به برجام و دولت بود، همان گونه که ملاحظه شد، مردم این رفتارها را نپذیرفتند و جواب آنها را دادند.

پارسینه نوشت :

نامزد پیشتاز جمهوری خواهان آمریکا روز یکشنبه در جمع هواداران خود در ذکر قصورات دولت اوباما؛ توصیفی هم از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران داشت.ترامپ گفت: من او را زیر نظر گرفته ام. او از جمهوری خواهان ما خیلی باهوش تر است. خیلی باهوش و زیرک است. خیلی راحت می تواند کری و مذاکره کنندگان ما را فریب دهد. این یک واقعیت است.او در حال حاضر قهرمان بزرگ ایرانی هاست. به این خاطر قهرمان است که ما را در مذاکرات بدجور شکست داد.با این حال من از او زیرک تر و باهوش تر هستم.

خبر آنلاین نوشت :

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت وگو با این سایت با بیان اینکه نمی دانم چرا آقای روحانی در همه جلسات مجمع تشخیص مصلحت شرکت نمی کنندافزود :احمدی نژاد تقریبا در تمام جلسات در این دوره ساکت است. آیت ا... جنتی و امینی حضور دائم دارند اما از کم حرف ترین ها هستند. اما جوانترها بیشتر اظهار نظر می کنند.وی همچنین گفت:سید حسن خمینی را هنوز چهره ای می دانم که در آینده قابل استفاده خواهد بود. به شرطی که کاملا مراقبت کند تا در دام یک جریان سیاسی نیفتد.

پارس نیوز نوشت:

به‏ تازگی سیستم جدیدی توسط جمهوری آذربایجان در کنسولگری خود در تبریز در حال راه ‏اندازی است که به موجب آن تمامی ایرانیان متقاضی ویزای آذربایجان باید شش صفحه پرسشنامه را در کنسولگری تکمیل کنند.تاکنون فقط یک برگ مشخصات شناسنامه‏ ای تکمیل می‏شد.سرویس اطلاعاتی جمهوری آذربایجان با ایجاد یک گلوگاه اطلاعاتی به بهانه اخذ ویزا توانسته است بانک های اطلاعاتی مفیدی از ایرانیان متردد به آن کشور جمع ‏آوری کند.

عصرایران مدعی شد :

نام یک شهروند ایرانی در بزرگترین فساد مالی در عراق منتشر شده است. 2 رسانه غربی مدعی کشف بزرگترین پرونده فساد مالی در بخش نفت عراق شدند. براساس این ادعا، شماری از وزیران و مقامات ارشد عراق و یک شرکت نفتی مستقر در موناکو در مالکیت یک ایرانی در این پرونده بزرگ فساد مالی و رشوه در عراق دخالت داشتند.

صراط نیوز نوشت :

پایگاه اینترنتی شبکه هفتم تلویزیون رژیم صهیونیستی ادعا کرد که این رژیم در یک مسابقه ورزشی بین المللی که قرار است سه شنبه آینده در دوحه پایتخت قطر برگزار شود، شرکت می کند و پرچم آن برای نخستین بار در این کشور عربی به اهتزاز درمی آید.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

انفجارهای خطرناک در فرانسه

لوفیگارو نوشت: صبح یکشنبه 3 انفجار در محل فعالیت شرکت «س د ترانس» در منطقه صنعتی بَسان به آتش‌سوزی مهیبی در محل منجر شد. «س د ترانس» یک شرکت پشتیبانی حمل و نقل مواد شیمیایی است. تدابیر ایمنی در محیط حادثه اتخاذ شده و آتش‌نشانان در محل حاضر شده‌اند. برخی رسانه‌ها اخبار ضد و نقیضی درباره تعداد انفجارها اعلام می‌کنند. روز جمعه نیز وقوع یک انفجار قوی در پاریس در اثر نشت گاز دست‌کم 5 مجروح بر جا گذاشت. این حادثه هراس مردم از تکرار حملات تروریستی را در پی داشت.

دومین مقر اصلی داعش در ریف حمص در آستانه آزادی

ارتش سوریه، یکشنبه موفق شد در ادامه عملیات آزادسازی شهر القریتین در ریف حمص، خط دفاعی داعش را بشکند و از چند محور وارد این شهر شود. طبق گزارش شبکه خبری المیادین، ارتش سوریه حداقل از 2 محور شمال غربی و جنوبی شهر القریتین در حال پیشبرد عملیات است و تاکنون چندین محله و منطقه در اطراف شهر و خط تماس شهری را آزاد کرده است. القریتین در آگوست 2015 اشغال شد و پس از آزادسازی تدمر، آخرین دژ محکم داعش در ریف حمص است که در آستانه آزادسازی قرار گرفته است. یکی از ابعاد مهم شهر القریتین در ریف حمص، موقعیت مهم مواصلاتی این شهر در مرکز سوریه است.

انفجار در جنوب ریاض

وزارت کشور سعودی از وقوع یک انفجار در روز شنبه گذشته خبر داد. به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی، به نقل از «منصور الترکی» سخنگوی این وزارتخانه، در انفجاری که ساعت 11:30 دقیقه بامداد شنبه در جنوب ریاض پایتخت عربستان رخ داده، یک نفر کشته شده است. تارنمای فرامنطقه‌ای رای‌الیوم نیز در خبری تکمیلی این قربانی را یک نیروی امنیتی معرفی کرده است و ضمنا خبر داده داعش مسؤولیت این حمله را به عهده گرفته است به ترتیبی که در جریان آن یک گشتی امنیتی شهر الدلم از توابع الخرج واقع در جنوب شرق ریاض با یک بسته انفجاری هدف قرار گرفت. همچنین 2 گشتی امنیتی عربستان نیز خسارت دیدند.

تشدید تنش‌های نژادی در بلژیک

درگیری میان راستگرایان افراطی و مخالفان نژادپرستی در مولنبک بلژیک فضایی پرتنش ایجاد کرد. این در حالی است که هر 2 تظاهرات، به منظور جلوگیری از تکرار حوادثی نظیر آنچه روز یکشنبه هفته گذشته رخ داد، ممنوع اعلام شده بود. درگیری میان این 2 گروه دستگیری 2 تن را در پی داشت. مولنبک منطقه‌ای در حومه بروکسل است که از زمان حملات خونین پاریس، چند تن از مظنونان فعالیت‌های تروریستی در آن دستگیر شدند.

عذرخواهی وزیر فرانسوی از زنان مسلمان

وزیر حقوق زنان فرانسه یک روز پس به کار بردن تعبیر «برده» درباره زنان مسلمان و در پی افزایش انتقادات، از موضع خود عقب‌نشینی کرد و عذر خواست. لورانس روسینول در اظهاراتی گستاخانه مدعی شده بود برخی زنان مسلمان، مانند کنیزان آمریکایی و آفریقایی چند دهه پیش، خودشان «بردگی» را انتخاب می‌کنند. این وزیر زن فرانسوی این اظهارات را روز چهارشنبه در مخالفت خود با گرایش برندهای جهانی به مدهای اسلامی و طبق «حجاب» و سرمایه‌گذاری زیاد در داخل فرانسه مطرح کرد.

آتش‌سوزی وزارت دفاع روسیه

روز گذشته حریق نسبتا بزرگی در ساختمان تاریخی وزارت دفاع روسیه در منطقه خاموونیکی در مرکز مسکو در گرفت. به گزارش ریانووستی میدان حریق در این ساختمان در ضلع جنوبی کاخ کرملین و در جوار رودخانه به مساحت

50 مترمربع بود که در نتیجه آن ساختمان‌های مرکز شهر و اطراف وزارت دفاع بعد از وقوع حریق تخلیه شدند. به گزارش وزارت دفاع روسیه این حریق که از نظر شدت درجه 2 محسوب می‌شد از طبقه سوم ساختمان

8 طبقه این وزارت در خیابان زنامنکا آغاز شده بود. نماینده سازمان امداد روسیه اعلام کرد در این حادثه 7 نفر نجات پیدا کردند و 40 نفر مستقلا جان خود را نجات داده‌اند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات