صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۸۸۹۲۲

اخبار ویژه روزنامه‌های 21 فروردین ماه

روزنامه کیهان **

بازی با آمار شغل درست نمی‌کند

با وجود وعده‌های 2 ساله دولت درباره کاهش نرخ بیکاری و رساندن آن به نرخ تک‌رقمی (زیر 10 درصد)، این نرخ در سال 94 افزایش یافت.

به گزارش روزنامه‌های اعتماد و شرق و به نقل از گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری در سال 94 با چهاردهم درصد افزایش نسبت به سال 93، به 11 درصد رسید. دولت در سال 93 ادعا کرده بود نرخ بیکاری را کاهش داده و در سال 94 این نرخ را به زیر 10 می‌رساند.

براساس این گزارش در سال 94 شهرنشین‌ها بیشتر از روستاییان زیر تیغ بیکاری بودند. نرخ بیکاری برای سال 1394 در مناطق شهری کشور 12/2 و در نقاط روستایی 8/1 درصد گزارش شده است.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، 9 استان کشور نرخ بیکاری تک‌رقمی و 22 استان نرخ بیکاری دورقمی را در سال گذشته تجربه کرده‌اند؛ در حالی که در سال 93 حدود 19 استان نرخ بیکاری دورقمی داشته‌اند. 19 استان کشور دارای نرخ بیکاری بالاتر از میانگین (11درصد) هستند.

نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله حاکی از آن است که 26/1 درصد از جمعیت فعال در این سن بیکار بوده‌اند. نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نیز حکایت از آن دارد که 23/3 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار هستند.

سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص زمانی در کشور 9/8 درصد است اشتغال ناقص زمانی شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع (هفته سرشماری شده) حاضر در سر کار یا غایب موقت از کار به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری و پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و... بودند و کمتر از 44 ساعت کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده‌اند.

بیشترین نرخ بیکاری را استان کهگیلویه و بویراحمد با 17/7 درصد داشته است.

براساس این گزارش بخش صنعت با 0/6 درصد افت اشتغال مواجه شده است. نرخ بیکاری از ‍10/4 درصد در سال 92 به 11 درصد در سال جاری رسیده است.

یادآور می‌شود مرکز آمار ایران مهرماه سال 1393 ادعا کرده بود نرخ بیکاری در تابستان 93 تک‌رقمی شده و به 9/5 درصد رسیده است. اما بررسی‌های بعدی معلوم کرد 670 هزار شغل در همان سال از بین رفته است. چند روز بعد سعید لیلاز عضو مرکزیت کارگزاران تصریح کرد:‌ نرخ بیکاری 16 تا 20 درصد است و نه 9 درصد.

حسین راغفر اقتصاددان نیز همان زمان گفته بود: انتشار نرخ بیکاری فصلی در تابستان امسال به 9/5 درصد از یک سو و آشکار شدن از دست رفتن 670 هزار شغل در بخش‌های اقتصادی، کشاورری، صنعت و خدمات ایران در این مدت نشان از خلأها و ابهام‌های زیادی در انتشار و تبیین داده‌های آمار اشتغال و بیکاری کشور دارد.

راغفر همچنین اظهار داشت: «گزارش مرکز آمار گزارشی ناقص است. به این معنا که باید در کنار این نرخ‌های منتشر شده توضیح‌های مناسبی هم ارائه شود. توضیح در این باره که چرا نرخ مشارکت کاهش یافته علی‌رغم آن که روز به روز به جمعیت جویای کار در کشور اضافه می‌شود و یا این که چرا با کاهش 670 هزاری مشاغل در سال گذشته نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده است؟»

این اقتصاددان اصلاح طلب گفت: «اگر ما آمار اشتغال ناقص را در کنار آمار اشتغال مطلق قرار دهیم، نرخ بیکاری به بالای 30 درصد خواهد رسید. رقمی که هیچ‌گونه نسبتی با رقم منتشر شده از سوی مرکز آمار ندارد. انتشار چنین گزارش‌هایی می‌تواند مشکلات فراوانی را برای کشور به دنبال داشته باشد. زیرا انتشار این آمارهای ناقص حساسیت‌ مسئولین در مورد این موضوع و اعتماد مردم نسبت به آمارهای رسمی را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن انتشار چنین آمارهایی این شائبه را به وجود می‌آورد که این داده‌ها داده‌هایی سیاسی هستند؛ اتفاقی که می‌تواند خطر بزرگی را برای کشور داشته باشد.»

هاشمی از توئیت رضایت داشت

مشاور هاشمی رفسنجانی نوشت: مسئول سایت به خود من گفت وقتی این توئیت را انتخاب کردم و بازتاب و آمار دیدن آن را خدمت آیت‌الله گزارش دادم، اعلام رضایت کردند.

به گزارش جهان‌نیوز، غلامعلی رجایی که در رسانه‌های اصلاح‌طلب به عنوان منبع موثق ارائه صحیح‌ترین اخبار از آقای هاشمی شناخته می‌شود، طی یادداشتی در روزنامه‌ شرق، اعتراف جالبی درباره مدیریت توئیتری منتسب به آقای هاشمی کرده است!

نزدیکان آقای هاشمی طی چند روز اخیر، تلاش زیادی کردند که او را از زیر بار جمله معنادار «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها...» که در توئیتر منتشر شده بود، برهانند، ولی یادداشت امروز غلامعلی رجایی حاوی یک نکته قابل تأمل‌تر است.

مشاور هاشمی در بخشی از این یادداشت در توجیه عدم انتساب توئیت مذکور به هاشمی و تبلیغ آن در سایت رسمی وی نوشته است: «ایشان بر سایتشان نظارت دوری دارند و سایتشان تحت نظارت فرزند ارشدشان مهندس محسن هاشمی و با کمک بعضی مشتاقان هاشمی- نظیر مسئول فعلی سایت- اداره می‌شود و آیت‌الله به دلیل پرداختن به مسائل کلان کشور و مجمع و منطقه و... فرصت رسیدگی به چنین امور جزئی و ورود به چنان موردهایی را نداشته و ندارند و دیگر اینکه ایشان همان‌گونه که گفته‌اند، اساساً توئیتی ندارند و هرکس ادبیات این توئیت‌ها را که منسوب به ایشان است نگاه کند، درمی‌یابد ادبیات به کار رفته در این توئیت‌ها ادبیات هاشمی نیست. مثل توئیتی که در مرگ مرحوم آیت‌الله طبسی منتشر شد که: خداحافظ رفیق روزهای سخت!»

رجایی اما در ادامه نکته قابل توجهی را درباره رضایت هاشمی از توئیت «خداحافظ رفیق روزهای سخت!» که انتخابی و غیرهماهنگ شده با وی بوده می‌نویسد: «مسئول سایت به خود من گفت وقتی این توئیت را انتخاب کردم و بازتاب و آمار دیدن آن را خدمت آیت‌الله گزارش دادم، اعلام رضایت کردند.»(!)

در کنار اعلام رضایت آقای هاشمی از توئیت‌های اینچنینی که بازتاب و آمار قابل توجهی دارد، یک نکته قابل تأمل این است که توئیت مربوط به موشک‌ها نیز از همان ساعات اولیه با بازتاب و آمار قابل توجهی روبه‌رو شد و طبیعتاً مدیر سایت باید گزارش این توئیت جنجالی را به جناب هاشمی داده باشد. اگر اینگونه است که ظاهراً طبق اعتراف مشاور ایشان باید روال همین باشد، بنابراین آقای هاشمی روزهای متعددی برای تکذیب یا تصحیح آن فرصت داشته‌اند!

از سوی دیگر وقتی نزدیکترین افراد به آقای هاشمی مسئولیت تبلیغات رسانه‌ای او را برعهده دارند، عدم هماهنگی و ندانستن مواضع به روز وی، قابل قبول نیست.

اعلام رضایت هاشمی از توئیت کذایی در حالی است که وی بعد از گسترش اعتراض عمومی، علیه همان توئیت موضع‌گیری کرده بود. به گزارش دفتر هاشمی وی در این موضع‌گیری که در ضمن یک دیدار نوروزی اتخاذ شد، گفته بود: تقویت قدرت موشکی کشور را لازم می‌دانم.

فرهیختگان: بسته‌های دولت درد رکود را درمان نمی‌کند

«فعالان بخش خصوصی می‌گویند بسته‌های ضد رکود دولت، دردی را دوا نمی‌کند.»

روزنامه فرهیختگان ضمن انتشار این ارزیابی خاطرنشان کرد: تحریم‌های اقتصادی علیه ایران برداشته شد اما هنوز دولت با مشکل بزرگ‌تری روبه‌رو است.

مشکلی به نام رکود که اقتصاد کشور را در خود بلعیده است. پارسال دولت بسته خروج از رکود را اجرایی کرد که فاز نخست آن منجر به تحرک مقطعی در بخش خودرو شد و بخش دیگر آن که مربوط به کارت اعتباری خرید کالای ایرانی است هنوز اجرا نشده است.

اینکه آیا این بسته دولت کمکی به خروج اقتصاد از رکود کرد یا نه، حالا دیگر مهم نیست. مهم سال جدیدی است که اقتصاد بدون تحریم‌ها را پیش روی قرار داده است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری هم در نخستین اظهاراتش در سال 95، خروج اقتصاد از رکود و رسیدن به رشد اقتصادی پنج درصدی را در سال جدید نوید داد. بخش صنعت و مسکن که به عنوان پیشران‌هایی که می‌توانند کمک زیادی به خروج اقتصاد از بحران رکود کنند، از سوی ناظران اقتصادی مطرح شده است. ولی هنوز این دو بخش مهم اقتصادی در خواب زمستانی هستند و نیاز به محرک‌های جدی‌تری برای کمک به خروج اقتصاد کشور از رکود دارند.

هوشنگ ادهمی عضو اتاق بازرگانی ایران، می‌گوید: «دولت در سال گذشته تلاش کرد تورم را مهار کند و رودخانه لجام گسیخته‌ای به نام تورم را سد کند؛ اما متأسفانه آب رودخانه را خشکاند. تورم کاهش یافت اما رونق اقتصادی پدید نیامد. درحالی که رونق اقتصادی و خروج اقتصاد از رکود از طریق گردش نقدینگی و توسعه اقتصادی به وجود می‌آمد.

پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی نیز معتقد است: اقتصاد با بسته از رکود خارج نمی‌شود. من فکر می‌کنم با بسته نمی‌توان اقتصاد را از رکود خارج کرد. چراکه شاید مهم‌ترین اثر این بسته‌های خروج از رکود کند کردن آهنگ عمیق‌تر شدن رکود است.

همچنین اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه می‌گوید: «بسته خروج از رکود دولت در سال گذشته آن‌طور که باید شفاف نبود. به‌طوری که کشاورزی و صادرات در آن دیده نشد و گویا فقط برای سود چند کارخانه خودروسازی اجرا شد که به نظر من کارساز نبود. درحالی که تلاش دولت باید بر مبنای جذب حداکثری سرمایه در کشور باشد. این موضوع هم جز با کمک بخش خصوصی و به گردش درآمدن سرمایه‌های مردم محقق نخواهد شد.

نگرانی سایت حامی دولت برای اختیارات زیاد رئیس دفتر روحانی

یک سایت حامی دولت از رشد بیش از اندازه و دور از اندازه رئیس دفتر رئیس جمهور ابراز نگرانی کرد.

انتخاب نوشت: رشد بیش از اندازه و به دور از نظارت جایگاه رئیس دفتر رئیس جمهور، اگر در دولت احمدی‌نژاد بد بود، به طور حتم در دولت روحانی نیز باید مورد نقد قرار بگیرد؛ اینکه همواره رؤسای دفتر رئیس جمهور، دور از رئیس جمهور در هیئت دولت می‌نشستند، اما فقط همین دو دوره اخیر است که رئیس دفتر، چسبیده به رئیس جمهور می‌نشیند، جایگاهی عجیب و شگفت‌انگیز!

انتخاب با اشاره به ماجرای مشایی و فربه شدن جایگاه وی در حد معارفه با وزرا نوشت: در دولت یازدهم نیز این روند ادامه پیدا کرد. اولین فردی که روحانی انتخاب کرد، پست ریاست دفتر رئیس جمهور بود. نهاوندیان چهره‌ای آرام، همه کاره دفتر رئیس جمهور شد، دفتری که دیگر نه تنها «دفتر رئیس جمهور» است، بلکه در قامت رئیس جمهور ظاهر می‌شود، موضعی بالا نسبت به وزرا و معاونین رئیس جمهور دارد؛ با این تفاوت که به کسی پاسخگو نیست و نظارتی نیز بر آن نمی‌شود.

نهاوندیان و مشایی، تنها رؤسای دفتر رؤسای جمهور هستند که چسبیده به رئیس جمهور،‌ در هیئت دولت می‌نشینند و در همه کارها، قدرت دخالت دارند؛ مسئله‌ای که در دولت احمدی‌نژاد، تأثیری منفی بر رئیس دفتر او گذاشت و باعث شد، نام «مشایی» در عمده جریان‌های اقتصادی- سیاسی مشکوک و دچار اشکال، به چشم بخورد، آنهم به دلیل فضایی فاقد نظارت و بازرسی که امکان فعالیتی خارج از چارچوب و خطوط قرمز را مهیا می‌سازد و نتیجتاً باعث تولید فساد می‌شود؛ نکته‌ای که شاید روزی در مورد رئیس فعلی دفتر رئیس جمهور نیز صدق کند.

نویسنده با طرح این سؤال که آیا چنین مدیریتی ممکن است؟! می‌نویسد: به طور کلی حوزه‌های تحت اختیار رئیس دفتر رئیس جمهور شامل: اداره کل حوزه دفتر- معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی- معاونت امور سیاسی- معاونت مراسم و تشریفات- معاونت هماهنگی، پیگیری‌های ویژه و خدمات مدیریت، می‌شود.

اما این موضوع به همین جا ختم نمی‌شود چرا که با گسترش اختیاراتی که این دفتر در دوره مشایی پیدا کرد امروز نیز دایره آن وسعتی بیش از اندازه پیدا کرده که به دور از نظارت نهادهایی قانونی مانند مجلس و بازرسی است.

اگر به سایت ریاست جمهوری مراجعه کنید در بخش تفکیک اخبار سه حوزه قابل مشاهده است؛ معاون اول، نهاد ریاست جمهوری و دفتر رئیس جمهور. به طور مشخص اخبار مربوط به مسئول دفتر رئیس جمهور در سایت ریاست جمهوری ذیل یک سرفصل جداگانه مورد توجه قرار گرفته، در حالی که اخبار مربوط به معاون اول رئیس جمهور با وجود لینکی که در این صفحه به خود اختصاص داده، به سایت دیگری ارجاع داده شده است.

این در حالی است که شنیده‌های خبرنگار «انتخاب» حکایت از آن دارد که اختیارات شگفت‌انگیز رئیس دفتر رئیس جمهور، باعث می‌شود خیلی از حوزه‌ها، بلاتکلیف و معلق رها شوند، به طور مثال شورای اطلاع‌رسانی دولت یا هیئت مدیره روزنامه ایران که براساس قانون تحت ریاست رئیس دفتر رئیس جمهور است، تا به امروز کمتر از انگشتان یک دست، افتخار زیارت رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت دکتر روحانی را داشته است! در واقع انبوه فعالیت‌ها و اختیارات رئیس دفتر رئیس جمهور باعث شده بسیاری از کارهای مهم دولت، معلق باشد، چرا که حتی رئیس دفتر رئیس جمهور حاضر نیست این اختیارات شیرین را به دیگران تفویض کند!

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* سازمان امنیت فدرال روسیه از دستگیری پنج نفر از عناصر داعش توسط ماموران این سازمان در منطقه ولگاگراد روسیه خبر داد. روابط عمومی سازمان امنیت فدرال روسیه دیروز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نیروهای سازمان امنیت فدرال روسیه پنج عضو یک گروه افراط‌گرای «جماعت پالاسوفسکی» مرتبط با داعش را در استان ولگاگراد دستگیر کردند. به نوشته خبرگزاری روسیا سگودنیا، اعضای این گروه مشغول بارگیری برای گروه تروریستی داعش به منظور اعزام آن‌ها به سوریه و جنگیدن در صفوف این گروه تروریستی بودند. شهر پالاسوفسک روسیه که افراد دستگیر شده از ساکنان آن بودند شهری کوچک 15 هزار نفری واقع در مجاورت مرز روسیه و قزاقستان است. روابط عمومی سازمان امنیت فدرال روسیه خاطرنشان کرد: ماموران این سازمان از افراد دستگیر شده مقادیری مهمات، مواد منفجره و ملزومات بمب و نیز نشریات و کتاب‌های افراط‌گرایان کشف کردند.

* دو نامزد دمکرات آمریکا برای ریاست جمهوری این کشور در یک جنگ تبلیغاتی، همدیگر را فاقد صلاحیت می‌دانند: برنی سندرز نامزد ریاست جمهوری آمریکا در سخنرانی انتخاباتی خود در فیلادلفیا گفت هیلاری کلینتون اخیراً گفته بود که من صلاحیت رئیس‌جمهور شدن را ندارم. من در پاسخ به این حرف او می‌گویم من معتقدم اگر او همچنان از نهادها و شرکتهای بزرگ دهها میلیون دلار برای مبارزات انتخاباتی خود پول دریافت کند، صلاحیت رئیس‌جمهور شدن را ندارد. به نظر من شما که پانزده میلیون دلار از وال استریت پول دریافت کرده اید، صلاحیت رئیس‌جمهور شدن را ندارید. به نظر من شما که به جنگ ویرانگر و فاجعه آمیز عراق رای مثبت دادید، صلاحیت رئیس‌جمهور شدن را ندارید. شما به علت حمایت از پیمانها و قراردادهای تجاری مخرب که میلیونها فرصت شغلی را از مردم آمریکا گرفته است، صلاحیت رئیس‌جمهور شدن را ندارید. شما به علت حمایت از توافقنامه تجارت آزاد پاناما صلاحیت رئیس‌جمهور شدن را ندارید.

* این روزها، به ایام هلاک شدن سران گروه‌های تروریستی تکفیری در عراق و سوریه تبدیل شده است. در عراق «ابوهریره السعودی» و «ابوکباب داعشی» کشته شدند و در سوریه یکی از مشهورترین جنایتکاران که سه سال قبل جگر یک سرباز سوری را خورده بود در کمین ارتش سوریه افتاد و به هلاکت رسید.

* حامد قادرمرزی در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره احتمال بازگشت محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 گفت: هشت سال دولت آقای احمدی‌نژاد دوران طلایی فروش نفت در ایران بود و پول زیادی در اختیار ایشان و تیمشان که اکثراً ناکارآمد بودند قرار گرفت اما این تیم ضربه خطرناکی به کشور زد. قادرمرزی گفت: سطح ادبیات ایشان در عرصه داخلی و بین‌المللی در حد یک رئیس‌جمهور نبود. عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: آقای احمدی‌نژاد و کسانی که از حضور ایشان منتفع می‌شدند، قطعا تمایل دارند که دوباره به خیابان پاستور و ساختمان ریاست جمهوری بازگردند اما امیدوارم شورای محترم نگهبان با کسی که 11 روز خانه‌نشینی کرد و اغلب اطرافیانش در زندان اوین هستند، برخورد همه جانبه داشته باشد. وی افزود: کشور ما حاصل خون شهیدان و ایثارگران و بزرگان است و ارزان به دست نیامده که به دست هر کسی بدهیم. ضمن این که دولت و ریاست جمهوری پست اصلی در کشورمان پس از رهبری است لذا به نظر من جا دارد شورای نگهبان از همین الان از طریق افراد دلسوزی به ایشان تذکر دهند که کشور را به سمت تنش یا ناآرامی نبرند. قطعا حضور آقای احمدی‌نژاد در عرصه سیاست مفید نخواهد بود. قادرمرزی درباره اینکه آیا احمدی‌نژاد می‌تواند در سال 96 رقیب جدی روحانی به حساب بیاید نیز گفت: «من میانگین درک سیاسی مردم ایران را بالاتر از این می‌دانم که بخواهند به اشتباهی به نام احمدی‌نژاد در تاریخ یک بار دیگر فرصت ظهور بدهند.»

*********************************

روزنامه ایران**

زنجانی فهرست اموال خارجی خود را به شرکت نفت داد

بابک زنجانی، میلیاردر نفتی که با رأی شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به عنوان مفسد فی الارض به اعدام محکوم شده، فهرست اموال خود را در خارج از کشور به همراه یک وکالت بلاعزل به شرکت نفت داد. رسول کوهپایه‌زاده درخصوص اموال موکل خود به خبرنگار «ایران» گفت: حدود دو سال قبل که تحقیقات دادستانی درباره موکلم ادامه داشته و دادگاهی نیز برای رسیدگی به اتهام وی تشکیل نشده بود، بابک زنجانی داوطلبانه اموال داخلی خود را با ارزشیابی معاون دادستان تهران به میزان دو هزار و 600 میلیارد تومان، همراه وکالت بلاعزل در اختیار شرکت نفت قرار داد.

وی توضیح داد: بابک زنجانی وقتی متوجه شد که در فهرست تحریم قرار گرفته تصمیم می‌گیرد، اموال خود را در خارج از کشور به تعدادی از دوستان خود منتقل کند. اکنون امانتداران زنجانی در خارج از کشور پس از صدور رأی اعدام از سوی دادگاه انقلاب تهران، از همکاری برای استرداد وجوه و اموال سرباز می‌زنند. در همین راستا، موکل به تازگی در جلسه‌ای با حضور مسئولان دادستانی و شرکت نفت، به طور مبسوط درباره اموال خارجی خود صبحت و راهکارهای لازم را برای استیفای اموال خارج از کشور در اختیار گذاشتند و به طور مشخص و با جزئیات اعلام کرده که کدام یک از اموال را می‌توان الان پیگیری کرد. موکل اموال را مشخص کرده و راهکارهای لازم را با جزئیات به مسئولان دادستانی و شرکت نفت ارائه کرده است. وی در خصوص شایعه دریافت حق الوکاله میلیاردی خود گفت: این مبلغ 800 میلیون تومان بوده که هنوز پرداخت نشده است.

مونیز: پاره کردن برجام مبتنی بر رویکرد منطقی نیست

وزیر انرژی امریکا در اظهاراتی اعلام کرد که سیاست ترامپ (یکی از نامزدهای جمهوری خواه) برای پاره کردن توافق هسته‌ای ایران مبتنی بر اطلاعات و دیدگاه‌های غلط است. ارنست مونیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت: «چنین کاری به لحاظ فنی امکانپذیر است اما اگر رویکردی منطقی و عقلانی داشته باشیم، هیچ محاسبه‌ای نمی‌تواند ما را به چنین محاسبه و نتیجه‌گیری سوق دهد.» مونیز گفت: «بسیار بعید است که قدرت‌های دیگر جهان یعنی چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان که به همراه ما با ایران درباره مسأله هسته‌ای مذاکره کردند و به توافق رسیدند، از چنین اقدامی از طرف رئیس جمهوری آینده امریکا تبعیت کنند.

تقلای معاون صدام برای سازماندهی اقدام علیه ایران

«عزت الدوری» معاون صدام حسین رئیس‌جمهوری سابق عراق، با انتشار یک پیام ویدئویی در فضای مجازی، ضمن طرح برخی ادعاهای واهی علیه جمهوری اسلامی ایران، از مردم عراق خواست تا علیه سلطه ایران در آن کشور قیام کنند و به خونریزی پایان دهند. به گزارش ایسنا، وی همچنین در نامه‌ای به کشورهای عربی، از آنها خواست تا برای مقابله با ایران به ائتلاف عربی به رهبری پادشاهی سعودی بپیوندند. الدوری در مورد بحران یمن گفت که باید ایران و هوادران این کشور در یمن را مجبور کرد قطعنامه‌های شورای امنیت و گفتمان ملی به ریاست حکومت قانونی یمن و تحت نظارت شورای همکاری خلیج فارس را بپذیرد. الدوری بعد از سقوط رژیم صدام حسین در سال 2003 ناپدید شد. پیشتر شایعه شده بود که الدوری در 17 آوریل سال گذشته در درگیری‌ها در نزدیکی شهر تکریت در شمال بغداد کشته شده است. اما مقامات عراقی به دلیل نداشتن DNA الدوری نتوانستند هویت جسد پیدا شده در درگیری‌های تکریت را تشخیص دهند.

سفارت ایران درلبنان، ادعای «جعجع» را تکذیب کرد

بخش رسانه‌ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان با صدور بیانیه‌ای، ادعای «سمیر جعجع» رئیس حزب «نیروهای لبنانی» درخصوص انتخابات ریاست جمهوری لبنان را تکذیب و تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران، انتخاب رئیس جمهوری لبنان را یک موضوع داخلی می‌داند و براساس اصول قانون اساسی و مشی راهبردی آن در سطح سیاست خارجی در این پرونده دخالت نمی‌کند.» به گزارش ایرنا، رئیس حزب «نیروهای لبنانی» پیش‌تر ادعا کرده بود که سفیر ایران در لبنان به برخی دیپلمات‌های غربی گفته است اگر می‌خواهید رئیس جمهوری لبنان انتخاب شود، به واتیکان بروید و بخواهید که ژنرال «میشل عون» را برای عقب‌نشینی از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری قانع کنند.

*********************************

روزنامه خراسان **

عصرایران مدعی شد :

سفارت روسیه در تهران به انتشار خبر ازدواج با دختران روسی واکنش نشان داد و متن «خبر در خصوص ویزای ازدواج و دریافت تابعیت روسیه صحت ندارد» را بر روی در سفارت روسیه در تهران نصب نمود.

خبرآنلاین مدعی شد :

حضورنادر قاضی‌پور در بازی تراکتورسازی و حریف آسیایی‌اش در تبریز جو ورزشگاه را به قدری متشنج کرد که حضورش در وی آی پی 30 دقیقه طول کشید و در نهایت هم نیروهای امنیتی از او خواستند زودتر ورزشگاه را ترک کند.

سایت تیک نوشت:

شبکه خبری العربیه چند روز مانده به سالگرد انتشار خبر کشته شدن «عزت الدوری» معاون صدام حسین معدوم، ویدئویی جدید از وی منتشر کرده که در آن، از آمریکا خواسته شده در برابر نفوذ ایران در عراق، ایستادگی کند.بر اساس این گزارش، الدوری در پیام ویدئویی خود که زمان دقیق ضبط آن مشخص نیست گفته: «از نظر ما مسئولیت هر آنچه در عراق از جانب ایران و عواملش و شبه‌نظامیان اتفاق می‌افتد، بر گردن آمریکا است.»

تابناک نوشت :

حسام نواب صفوی بازیگر کشورمان در جدیدترین مطلب صفحه شخصی اش در اینستاگرام نوشت: به ایران مثل یک ابر قدرت نگاه کنید این بساط مضحک تحریم را جمع کنید یواش یواش دارد خون سربازان ایران به جوش می‌آید از نجابت ایران سوء استفاده نکنید وخیلی محترم از در دوستی برای ریشه کردن تروریسم استفاده کنید.

سایت خرداد نوشت :

اندیشکده "امریکن اینترپرایز" با انتشار گزارشی تحلیلی به قلم "جی. متئیو مک اینیس" با اشاره به آزمایش های موشکی اخیر ایران می نویسد: ایران مشتاق به خروج از انزوای بین المللی پس از توافق هسته ای است اما به وضوح حتی رهبران میانه رو ایران نیز پشت سر برنامه توسعه موشکی نهادهای نظامی آن کشور قرار دارند. این تحلیلگر در ادامه اشاره می کند که روحانی به برنامه موشکی کشورش به عنوان جزئی اساسی از دفاع نگاه می کند.

شفاف نیوز نوشت :

اسرائیل نشنال نیوز در گزارشی نوشت: موشه کاتساو رئیس اسبق اسرائیل به سبب احتمال خودکشی در پی رد تقاضایش برای آزادی مشروط، تحت مراقبت های ویژه قرار گرفته است.وی به دلیل فساد اقتصادی و اخلاقی در زندان به سر می برد.

صراط نیوز نوشت :

در میان افراد راه یافته به مجلس دهم، و افرادی که احتمال پیروزی آنها در دور دوم وجود دارد، شاید بتوان محمدرضا میرتاج الدینی را رییس مجلس مطلوب احمدی نژاد قلمداد کرد. البته او هنوز وارد مجلس نشده و باید در دور دوم در انتخابات تبریز شانس خود را بیازماید.به جز میرتاج الدینی، شاید بتوان فردی مانند حاجی بابایی را مطلوب "مرد خانه نشین" برای ریاست مجلس دانست اما او وزن سیاسی لازم برای ریاست مجلس را ندارد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

آنکارا و تل‌آویو در آستانه عادی‌سازی روابط

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد فریدون سینیرلی‌اوغلو، معاون وزیر خارجه این کشور، پنجشنبه با جوزف چاکن اور نماینده ویژه نخست‌وزیر اسرائیل در لندن دیدار کرده است. این بیانیه می‌افزاید طرفین در این دیدار توافق بر سر ترمیم روابط دوجانبه را تقریبا نهایی کردند و این توافق در نشست آتی که بزودی برگزار خواهد شد، قطعی می‌شود. ترکیه زمانی متحد منطقه‌ای مهم رژیم صهیونیستی بود. روابط 2 طرف در سال 2010 میلادی پس از حمله نظامیان اسرائیلی به یک فروند کشتی ترکیه حامل کمک‌های انسان‌دوستانه برای نوار غزه،

تیره شد.

محکومیت وزیر سابق لبنانی به 13 سال زندان

وزیر سابق اطلاع‌رسانی لبنان که پس از مدت‌ها برای دوره‌ای از زندان آزاد شده بود، جمعه توسط دستگاه قضایی لبنان به 13 سال حبس محکوم شد. میشال سماحه چندین دوره وزیر اطلاع‌رسانی و وزیر گردشگری لبنان بود. دولت آمریکا در سال 2007، میشال سماحه را به ایجاد نام‌امنی و بی‌ثباتی در دولت لبنان و حمایت از تروریسم متهم کرد. آمریکا مدعی بود که این اقدامات سماحه به منافع آمریکا در لبنان ضرر می‌رساند، به همین دلیل دولت آمریکا در سال 2012 نام این وزیر لبنانی را در لیست تروریسم قرار داد.

پیام حمایت‌آمیز روسیه به حزب‌الله

منابع ارشد وابسته به جریان «8 مارس» لبنان اعلام کردند حزب‌الله از طرف مسؤولان روسیه پیامی دریافت کرده است. در این پیام آمده است: مسکو اصولا انتخاب رئیس‌جمهور توافقی را تایید می‌کند ولی ما انتخاب شما [حزب‌الله] را تایید می‌کنیم. لبنان از تابستان سال گذشته تاکنون در خلأ سیاسی به سر می‌برد و گروه‌های سیاسی به علت کارشکنی‌های جریان 14 مارس هنور نتوانسته‌اند بر سر یک نامزد توافقی به اجماع برسند. تداوم خلأ سیاسی در این کشور، عدم تشکیل جلسات پارلمان و ایجاد اختلال در خدمات‌رسانی دولت را در پی داشته است.

حضور فیدل بین مردم کوبا

فیدل کاسترو، رهبر تاریخی انقلاب کوبا برای نخستین‌بار طی مدت طولانی در هاوانا در بین مردم ظاهر شد. به گزارش رویترز، او در مراسم بزرگداشت ویلما اسپین، یکی از زنان قهرمان انقلاب کوبا و همسر رائول کاسترو، رئیس‌جمهور فعلی و برادرش ظاهر شد که در سال 2007 در سن 77 سالگی درگذشت. فیدل از مرکزی آموزشی به نام اسپین بازدید کرده و در آنجا به همراه دانش‌آموزان و معلمان کودکستان‌ها و دبستان‌ها در مراسمی که از تلویزیون پخش شد شرکت کرد.

برافراشته شدن پرچم عراق در مرکز هیت

اداره تبلیغات جنگ ارتش عراق از ورود ارتش و نیروهای دولتی به مرکز شهر هیت در غرب الرمادی و برافراشتن پرچم عراق بر بالای ساختمان‌های این شهر استراتژیک خبر داد. در بیانیه این اداره آمده است: نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم و تیپ 73 لشکر 16 توانستند خود را به مرکز شهر هیت رسانده و پرچم عراق را بر بالای ساختمان‌های مرکز این شهر به اهتزاز درآورند. طبق این گزارش، همزمان با پیشروی گسترده نیروهای عراقی در شهر هیت، نیروهای تروریستی داعش با سوزاندن خانه‌ها و بمبگذاری کوچه‌های این شهر پا به فرار گذاشتند. هیت در استان الانبار عراق شهری راهبردی برای ارتش این کشور محسوب می‌شود. بازپس‌گیری این شهر از تروریست‌های داعش باعث خواهد شد مسیرهای ارتباطی و ارسال تجهیزات برای تروریست‌های داعش در استان الانبار و سوریه قطع شود. فرماندهان عراقی می‌گویند بازپس‌گیری این منطقه زمینه را برای ورود به دیگر مناطق شمال غرب الانبار و همچنین زمینه را برای آزادسازی شهر فلوجه فراهم خواهد کرد. در همین حال گزارش دیگر از الانبار حاکی است که نیروهای ارتش و بسیج مردمی پیش از ظهر جمعه در محور دیگری از استان الانبار به منطقه معروف به «کیلومتر 160» رسیده‌اند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات