صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۸۹۱۳۲

زمزمه شوک به حامل‌های انرژی در ریزش بورس و رکوردشکنی سکه

یک روزنامه اصلاح‌طلب برای چندمین روز متوالی از سقوط بیشتر شاخص بورس و افزایش قیمت طلا و سکه خبر داد.

اعتماد درباره ریزش بیشتر بورس نوشت: بیشتر گروه‌های بورسی با ریزش مواجه شده و از روند رو به رشد عقب‌نشینی کردند.

معاملات بازار سهام خلاف انتظار فعالان بازار، در بیشتر گروه‌ها منفی دنبال شد به طوری که در پایان معاملات یکشنبه شاخص کل متأثر از معاملات منفی بیشتر گروه‌ها و نمادها به ویژه نمادهای اخابر، خودرو و شبندر با افت (373/27) واحدی به ارتفاع 80 هزار و 280 واحدی رسید که در این میان نمادهای حکشتی و صندوق بیشترین تأثیر مثبت را ایجاد و از ریزش بیشتر شاخص پیشگیری کردند.

این روزنامه همچنین از «رکوردشکنی سه باره سکه در پنج روز خبر داد و نوشت: قیمت سکه برای سومین بار در پنج روز گذشته، رکورد بالاترین قیمت را در 365 روز اخیر شکست.»

در واقع قیمت سکه تمام بهار طرح جدید با نوسان 28 هزار تومانی در سه هفته اخیر، به بیش‌از یک میلیون و 34 هزار تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ داده که بازار جهانی طلا تعطیل بود.

این در حالی است که این اتفاق یک بار در روز چهارشنبه هفته گذشته هم رخ داد و بر این اساس در عرض پنج روز، سه بار رکورد بالاترین قیمت سکه طرح جدید شکسته شد تا رکورد سال گذشته سکه تمام طرح جدید جابجا شود.

این روزنامه در عین حال از قول فرشاد مؤمنی نوشت: دولت از دستکاری قیمت‌ها پرهیز کند.

مؤمنی می‌گوید: نکته‌هایی که در روزهای اخیر در خصوص دستکاری قیمت بنزین و حامل‌های انرژی مطرح می‌شود و اظهارنظرهای نسنجیده‌ای که در مورد بازار ارز شنیده می‌شودحکایت از این دارد که کسانی که از تجربه گذشته درس نگرفته‌اند و فراموش کرده‌اند که شوک 550 درصدی قیمت حامل‌های انرژی نه مصرف بنزین را کاهش داد و نه گرفتاری‌های مالی دولت را بهبود بخشید، فقط هزینه تولید زیاد شد و شاخص فلاکت رشد معنی‌داری داشت و هیچ کدام از انتظارات و وعده‌های چنین روندی محقق نشد.

بحران بدهی ریالی دولت به مراتب درجه اهمیت بیشتری دارد و به نظر می‌رسد رئیس جمهور باید مداخله کرده و نگذارد چوب بی‌کفایتی مدیران اجرایی‌ای که بلد نیستند دستگاه‌های خود را مدیریت کنند، باعث شوند روندهای پراسراف و پراتلاف و ناکارآمد عرضه کالا و خدمات از دولت ادامه داشته باشد. باید رئیس جمهور گوشزد کند که به جای دستکاری در قیمت‌ها به عنوان فوری‌ترین راه حل و مخرب‌ترین آنها، دولت روی مسئله کارایی در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها تمرکز کنند و به آشفتگی‌های موجود در اقتصاد که رکود عمق یافته و بحران جدی در بخش مولد هست، بیش از این دامن نزند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات