صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۱۲۰۵

اخبار کوتاه یک‌شنبه 27 خرداد

گوئلام فائوری، مدیر بخش غیر نظامی ایرباس به روزنامه آلمانی «هامبورگر آبند بلات» گفته است: «در حالی که ما هنوز در انتظار جزئیات تحریم‌های جدید هستیم، اما بعید است که بتوانیم 97 هواپیمای باقی مانده از سفارش‌های ایران را تحویل دهیم.» به نوشته این گزارش، ایرباس از تحریم‌های آمریکا متأثر می‌شود؛ زیرا در همه جت‌های این تولیدکننده اروپایی هواپیما، قطعات آمریکایی استفاده می‌شود. پیش از این شرکت آمریکایی بوئینگ نیز اعلام کرده بود هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نخواهد داد.
روزنامه «استاندارد» و هفته‌نامه «پروفیل» در گزارش‌هایی اعلام کرده بودند، بین سال‌های 1999 تا 2006، سرویس فدرال اطلاعات آلمان موسوم به «بی‌ان‌دی» از حدود 2000 هدف در نهادهای سیاسی، سازمان‌های بین‌المللی، بانک‌ها، شرکت‌ها و تولید‌کنندگان سلاح در اتریش جاسوسی می‌کرده است. در واکنش به این گزارش‌ها، سباستین کورتز، صدراعظم اتریش در نشستی خبری در حضور الکساندر ون‌در بِلِن، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد: «نباید چنین چیزی بین دولت‌های دوست وجود داشته باشد.»
ایلدریم، نخست‌وزیر ترکیه در پاسخ خبرنگاری درباره اجازه آنکارا به آمریکا برای استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک در حمله احتمالی به ایران گفت: برای حمله به یک کشور، هرگز از پایگاه‌های ما استفاده نخواهد شد. همچنین، از زمان پیمان «قصر شیرین» (Şirin Kasir)، یعنی ۶۰۰ سال پیش تا کنون هیچ جنگی میان ایران و ترکیه روی نداده است. تصور قرار گرفتن در صف مقابل همسایه‌مان در یک جنگ احتمالی، محال بوده و امکان ندارد.
دولت آلمان اعلام کرد، دفتر ویژه‌ای ایجاد کرده است که هدف از آن دادن مشاوره به شرکت‌هایی است که از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نگرانی دارند. وزارت دارایی این کشور با اعلام این خبر گفت: شرکت‌ها می‌توانند پرسش‌های خود درباره همکاری با ایران را با دفتر مذکور در میان بگذارند. این وزارتخانه تأکید کرد، برلین همچنان به تعهدات خود درباره برجام پایبند خواهد بود.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس از طرح سؤال از رئیس‌جمهور از جانب ۸۰ نماینده مجلس شورای اسلامی خبر داد و یادآور شد: محوریت طرح سؤال از رئیس‌جمهور که به امضای ۸۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده، افزایش بی‌سابقه قیمت سکه، خودرو و ارز است.
طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی قبول اشتباهات از سوی تیم اقتصادی دولت را تنها راه مدیریت گرانی‌های اخیر دانست و گفت: تیم اقتصادی دولت باید قبول کند تصمیمات‌شان قابل تجدیدنظر است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات