تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۸۹۲۱۹
گزارش انتقادی «جوان» از گستاخی‌ها علیه جمهوری اسلامی که همچنان بی‌پاسخ مانده است

پاسخ نامتوازن ایران به شیوخ گستاخ، سیاستی ناکارآمد است

پایگاه بصیرت / سعيد همتي

(روزنامه جوان - 1394/08/10 - شماره 4665 - صفحه 5)

اينكه حجم گستاخي‌ها و كج رفتاري مقامات برخي كشورها طي دو سال اخير به شدت افزايش يافته را ديگر نمي‌توان صرفاً يك ادعا ناميد، چنانكه مي‌توان با ذكر دهها نمونه از اظهارات برخي كشورهاي غربي و همپيمانان آنها در منطقه به وضوح به چنين برداشتي رسيد.

روند رو به رشد بي‌ادبي‌ها نسبت به جامعه ايراني و نظام جمهوري اسلامي ايران در حالي سير صعودي به خود مي‌گيرد كه يكي از شعارهاي تبليغاتي- انتخاباتي دولت يازدهم بازگرداندن عزت به پاسپورت‌هاي ايراني بود و «تنش زايي در سياست خارجه» اولويتي انكارناپذير از سوي دستگاه سياست خارجه به جامعه انتقال مي‌يافت.

از سوي ديگر توسعه روابط با كشورهاي غربي با هدف پايان دشمني‌هاي 36 ساله هم شعاري بود كه برخي جريانات حامي دولت طي ماه‌هاي گذشته سر داده و آن را به عنوان يك مطالبه اجتماعي تلقين مي‌كردند. تئوري پردازان و پياده نظام رسانه‌اي اين طيف همچنين نسبت به سياست‌هاي دولت گذشته در قبال كشورهاي منطقه نظير عربستان، بحرين و اردن هم انتقاد كرده و اين اصل ذهني را تكرار مي‌كردند كه با تغييرات جزئي در رفتار و مواضع دولتمردان مي‌توان جاي تنش با كشورهاي منطقه تعامل پايدار را جايگزين كرد.

وزير خارجه بحرين هم به جمع گستاخان پيوست

همانطور كه اشاره شد سير توهين‌هاي مقامات ساير كشورها در ماه‌هاي اخير دور بسيار تندي به خود گرفته كه آخرين آن را بايد توهين وزير امور خارجه بحرين به ايران در نشست ميامي دانست. وزير امور خارجه بحرين ضمن مقايسه ايران با گروهك تروريستي داعش مدعي شده است خطر ايران براي منطقه از خطر داعش كمتر نيست. روزنامه صهيونيستي جروزالم پست (Jpost) ضمن انعكاس اظهارات وي نوشت: «شيخ خالد بن احمد آل خليفه» وزير امور خارجه بحرين روز شنبه در يك كنفرانس امنيتي در منامه اظهار داشت كه تهديد ايران براي منطقه و تلاش اين كشور براي براندازي حكومت‌هاي عربي به بزرگي تهديد گروه تروريستي دولت اسلامي است.

در ادامه اين گزارش آمده است: «او‌ضمن متهم كردن ايران به قاچاق اسلحه براي گروه‌هاي شيعي در بحرين گفت: اين اقدامات ايران، تهديدي كمتر از داعش براي ما نيست.» وزير امور خارجه بحرين به مسئله يمن نيز اشاره كرده است. جروزالم پست در اين رابطه مي‌نويسد: «وي افزود كه شبه نظاميان حوثي در يمن - كه كشورهاي عربي خليج [فارس] در حال مبارزه با آنها بوده و آنها را متهم مي‌كنند كه نماينده ايران هستند در حالي كه اين گروه و ايران چنين اتهامي را رد كرده‌اند- تنها زماني مي‌توانند آينده‌اي در اين كشور داشته باشند كه خلع سلاح شده و در راه حل سياسي شركت كنند.» در حالي وزير امور خارجه بحرين ايران را به قاچاق اسلحه براي گروه‌هاي شيعي در بحرين متهم كرده كه دستگاه سياست خارجه بار ديگر ترجيح داده نسبت به چنين اظهارات گستاخانه‌اي سكوت اختيار كند.

سابقاً «خالد بن احمد آل خليفه» هم مدعي شده بود تهران از تروريسم حمايت مي‌‌كند، به عنوان نمونه وي چند وقت پيش در جريان سفرش به انگليس با برگزاري ميزگردي تحت عنوان «سياست خارجي و دفاعي كشورهاي شوراي همكاري بعد از توافق هسته‌اي» در مقر سفارت كشورش در لندن مدعي شد: توافق هسته‌اي ايران همه نگراني‌هاي كشورهاي منطقه را از بين نمي‌برد. توافق هسته‌اي بين جمهوري اسلامي ايران و 5+1 مشكلات حقيقي را حل نكرده و تنها به قضاياي جزئي پرداخت.

اين در حالي است كه رفتار ايران همچنان بر دخالت‌هاي امور داخلي كشورهاي همسايه و بر افروختن نا آرامي‌ها در منطقه مبتني است. وزير امور خارجه بحرين با بيان اينكه «روشن است كه ايران همچنان با همه ابزارهاي غير قانوني و نامشروع، اقدام براي بر هم زدن امنيت و صلح را ادامه مي‌دهد»، ادعاهاي هميشگي‌اش درباره دخالت ايران در امور داخلي منامه را تكرار كرد و مدعي شد ايران از تندروها حمايت مي‌كند، افراد فراري از پيشگاه عدالت را پناه و گروه‌هاي تروريستي را آموزش مي‌دهد. ايران همچنين سلاح و مواد منفجره كه براي نابودي كامل شهرها كفايت مي‌كنند را به ديگر كشورها قاچاق مي‌كند.

در حالي وزير امور خارجه بحرين اينگونه ايران را با اتهامات سنگين مواجه مي‌كند كه نظام بحرين از زمان آغاز موج جديد انقلاب فراگير مردمي عليه خانواده حاكم در تاريخ 14 فوريه 2011 تا كنون از هيچ تلاشي براي سركوب انقلاب مردمي دريغ نكرده و علاوه بر بيكار كردن انقلابيون، صدها تن از معترضان را زنداني و دهها تن ديگر را به كام مرگ كشانده است. هم‌اكنون دهها تن از رهبران انقلاب بحرين در زندان‌هاي آل خليفه به سر مي‌برند و اين در حالي است كه وزير امور خارجه كشورمان تاكنون پاسخي در خور توجه به اظهارات همتاي بحريني خود نداده و وي را نسبت به اقدامات ضدحقوق بشري كشورش گوشزد نكرده است.

سكوت در قبال گستاخي‌هاي روزافزون آل‌سعود

نمونه‌هاي ديگر از گستاخي مقامات بلند پايه ساير كشورها عليه جمهوري اسلامي ايران را مي‌توان اظهارات وزير امور خارجه عربستان دانست كه طي شش ماه نزديك به 10 بار كشورمان را با انواع و اقسام اتهامات غيرواقعي مواجه ساخته است.

«ايران كشوري متجاوز است كه خاك يك كشور عربي را اشغال كرده، اگر مي‌خواهد نقشي در حل بحران داشته باشد بايد نيروهاي خود و نيروهاي حزب‌الله را از سوريه خارج كند و دست از حمايت تسليحاتي از بشار اسد بردارد» اين يكي از اتهاماتي است كه وزير امور خارجه رژيم آل‌سعود در نشست خبري با وزير امور خارجه آلمان به جمهوري اسلامي ايران نسبت داده و در آن تلاش كرده با فرافكني نقش مستقيم آل‌سعود در بحران‌هاي منطقه‌اي، بار ديگر كشورمان را به دخالت در سوريه متهم كند. عربستاني‌ها بارها طي دو سال اخير از دولتمردان كشورمان خواسته‌اند رفتار خود را در مورد بسياري از تحولات و موضوعات مورد مناقشه تغيير دهند؛ موضعي كه عموماً با سكوت دولت مواجه مي‌شود و چنانچه پاسخي از سوي دولتمردان صورت گرفته در بهترين حالت از سوي سخنگوي دستگاه ديپلماسي و نه رئيس‌جمهور بيان شده است.

عادل الجبير همچنين درباره حادثه منا با اين ادبيات گستاخانه ايران را مورد خطاب قرار مي‌دهد: «ايراني‌ها بايد آخرين كساني باشند كه از مديريت مراسم حج انتقاد كنند زيرا آنها بارها تلاش كرده‌اند مراسم را به هم بزنند و از آن بهره‌برداري سياسي كنند.» نمونه ديگري از سخنان ايران‌ستيزانه عادل الجبير را مي‌توان مرداد ماه امسال دانست. وي در ديدار با وزير امورخارجه ايتاليا در مورد نقش ايران در بحران سوريه موج تازه‌اي از تخريب‌ها را عليه ايران آغاز مي‌كند: «ايران اعزام اعضاي حزب‌الله لبنان به سوريه را ترغيب و تسهيل كرده است، بنابراين در كشتار مردم سوريه دست داشته است و ما بر اين باوريم كه ايران نبايد در آينده سوريه نقشي به عهده داشته باشد.

تنها نقشي كه ايران بايد در سوريه داشته باشد اين است كه از سوريه خارج شود، اجازه دهد كه اين فرآيند پيش رود، بنابراين ما سوريه‌اي خواهيم داشت كه اسد در آن هيچ نقشي نخواهد داشت.» اين گونه اظهارات الجبير نه تنها پاسخ روشن و همسطحي دريافت نكرد بلكه تنها با عبارت‌هاي بي‌خاصيت و نرمي نظير «عربستان و ديگر كشورها بايد در منطقه نقش اساسي داشته باشند»، «به نفع ما نيست عربستان را از دست بدهيم، منفعت عربستان نيز با از دست دادن ما محقق نمي‌شود»، «ايران و عربستان منافع مشترك و چالش‌هاي مشترك دارند پس چرا نبايد با هم همكاري كنيم» و «ما به بهبود روابط و دوستي با عربستان چشم دوخته‌ايم» خلاصه شد.

گستاخي اين بار از سوي وزير خارجه امارات

شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان وزير خارجه امارات هم از جمله ديگر وزراي كشورهاي منطقه است كه در سخنراني سازمان ملل تأكيد مي‌كند كه ايران بايد پرچم خود را از جزيره ابوموسي بردارد.

وزير خارجه امارات ضمن ابراز اميدواري درباره موفقيت در مذاكرات هسته‌اي ايران گفت: «منطقه نيازي به تنش‌ها و بي‌ثباتي بيشتر ندارد.»

گستاخي‌هاي مكرر آمريكايي‌ها هم بدون پاسخ مانده‌اند

اگر چه حجم و كيفيت مقامات امريكايي‌ها طي دو سال اخير را مي‌توان در قالب كتابي به رشته تحرير درآورد اما يكي از نمونه‌هاي آن را مي‌توان اظهارات رئيس‌جمهور امريكا دانست كه بعد از توافق وين در 23 تير امسال مدعي مي‌شود: رژيم ايران يك دين سالاري بي‌رحم است! پايگاه اينترنتي پرس ريدر در گزارشي به نقل از روزنامه واشنگتن تايمز اظهارات باراك اوباما در كنفرانس تلفني با حاميان دموكرات خود (شهروندان) درباره توافق هسته‌اي با جمهوري اسلامي ايران را اينگونه بر خروجي خود قرار مي‌دهد: باراك اوباما از حاميان مردمي خود خواست با نمايندگان‌شان در كنگره رايزني كنند تا توافقنامه هسته‌اي تصويب شود.

اين نشريه به نقل از باراك اوباما نوشت: رايزني‌اي كه در طرف مقابل درحال انجام شدن است بسيار شديد است و تأمين مالي خوبي براي آن صورت گرفته و اين رايزني بي‌وقفه است. وي افزود: هم اكنون مخالفان اين توافق در دفاتر نمايندگان كنگره پر شده‌اند. نمايندگان كنگره اين مسئله را حس مي‌كنند. من مي‌توانم به شما بگويم كه چه وقتي سر و صداي آنها بلند مي‌شود. شما بايد با اين واقعيت‌ها در تعامل باشيد. مي‌خواهم همه كساني كه تماس تلفني من را گوش مي‌كنند به حركت درآيند و منتظر نمانند. وي مدعي شد: رژيم ايران يك دين سالاري بي‌رحم است كه ضد امريكايي و ضد‌اسرائيلي است. اظهارات تند و پرخاشگرايانه مقامات تركيه، انگليس و آلمان و فرانسه را هم مي‌توان به اين ليست اضافه كرد؛ اظهاراتي كه هيچ گاه با پاسخ قاطع وزير امور خارجه كشورمان مواجه نشده است.

در پايان بايد يادآور شد چنانچه توهين و اتهام‌زني مقامات دستگاه سياست خارجه ساير كشورها با پاسخ متوازن و همسطح روبه‌رو نشود، اين روند تا ماه‌هاي آينده شكل بدتر و گسترده‌اي به خود می‌گيرد. حال نوع تعامل كشورهاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي پس از انقلاب اسلامي با ايران به دلايل متفاوتي از جمله قدرت‌طلبي آنها هيچ گاه شكل دوستانه به خود نگرفته اما طي ماه‌هاي اخير شكل تهاجمي‌تر و گستاخانه‌اي به خود گرفته كه بخشي از آن در اظهارات مقامات اين كشور، عليه جمهوري اسلامي شكل بيروني به خود گرفته و آخرين آن سخنان عادل الجبير در نشست خبري با وزير امور خارجه دولت آلمان است كه بدان اشاره شد.

اين طبيعي است زماني كه ما پاسخ‌هاي مناسبي در سطح وزير به دولتمردان عربستاني نمي‌دهيم و تنها به اظهارات خنثاي سخنگوي دستگاه ديپلماسي بسنده مي‌كنيم، رفتار بي‌ادبانه عربستاني‌ها نه تنها تصحيح مي‌شود بلكه شكل گستاخانه‌تري به خود مي‌گيرد.

http://javanonline.ir/fa/news/750608

ش.د9404405

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات