صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۸۹۲۴۱

اخبار ویژه روزنامه‌های 26 فروردین ماه

روزنامه کیهان **

عبور هاشمی و روحانی از لاریجانی در پسا‌برجام

پس از یک سال تظاهر به حمایت از لاریجانی، مدعیان‌ اصلاح‌طلبی، کارگزاران در حال دور زدن وی برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم هستند.

روزنامه‌های زنجیره‌ای شرق و آفتاب یزد در موضعی عجیب از توافق هاشمی و روحانی برای ریاست عارف در مجلس دهم خبر داده‌اند که نوعی قیم مآبی را تداعی می‌کند. در مقابل برخی خبرها از بیشتر بودن رای‌های لاریجانی در مجلس در مقایسه با عارف حکایت می‌کند.

اما علی صوفی یکی از اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، در گفت‌وگویی اعلام کرد که «توافق برای ریاست مجلس دهم بین سران اصلاحات، آقایان هاشمی، روحانی و رئیس دولت اصلاحات صورت گرفته و توافق این بوده و هست که ریاست کرسی مجلس آینده از آن عارف باشد.»

صوفی می‌افزاید: شنیده‌ام که در این باره آقای هاشمی با آقای روحانی صحبت کرده‌اند و موافقت ایشان هم اعلام شده است.

در حالی که 200 منتخب مجلس دهم به ملاقات لاریجانی رفتند، صوفی مدعی شده 90 درصد منتخبان مجلس اصلاح‌طلبند! این در حالی است که اصلاح‌طلبان اذعان دارند باید برای به دست آوردن نیمی از آرای نمایندگان، 50 کرسی دیگر را به دست آورند.

به گفته صوفی و حکیمی‌پور بر اساس میثاق‌نامه‌ای که نامزدها امضا کرده‌اند، اصلاح‌طلبان و نامزدهای عضو لیست ائتلاف امید برای ریاست مجلس از محمدرضا عارف حمایت خواهند کرد.

تاجرنیا عضو حزب‌ اتحاد ملت هم به مهر گفت: لاریجانی در دوره نهم مجلس کمک شایانی به مجلس و تصویب برجام کرد اما واقعیت این است که وقتی بافت و چهره مجلس عوض شده است، مردم هم انتظار دارند در مدیریت مجلس نیز تغییراتی ایجاد شود. لاریجانی دو دوره در مجلس، سمت ریاست پارلمان را عهده‌دار بوده است و در دوره دهم انتخابات مجلس نیز با کمک اصلاح‌طلبان در قم رای آورد. اگر اصلاح طلبان در قم به لاریجانی کمک نمی‌کردند، وی موفق به رای‌آوری نمی‌شد؛ بنابراین خوب است که لاریجانی فرصت ریاست مجلس را برای عارف فراهم کند، کما اینکه عارف در انتخابات ریاست جمهوری شرایط بسیار مهمی را برای کشور فراهم کرد.

حسین مرعشی سخنگوی سیاست‌باز کارگزاران هم که تا چندی پیش مدعی حمایت از لاریجانی بود، در مصاحبه با روزنامه هفت صبح اظهار داشت: محمدرضا عارف سرلیست لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان بوده است و به همین دلیل و با توجه به استقبال مردم از او، عارف مورد حمایت تمامی طیف‌های اصلاح‌طلبی برای ریاست مجلس است. ما برای علی لاریجانی هم احترام بسیار زیادی قائل هستیم اما همه توجهات ما به سمت عارف است. اما این موضوعی نیست که احزاب و شخصیت‌های اصلاح طلب از بیرون از مجلس درباره آن تصمیم‌گیری کنند. در فراکسیون امید که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت آن را تشکیل خواهند داد این مسائل مورد بحث قرار خواهد گرفت.»

توهم سرمایه‌گذاری خارجی یا گشودن دروازه‌های اقتصاد به واردات؟!

مسئولان دولت یازدهم در شرایطی چشم به سیل سرمایه‌گذاری خارجی در دوره پسابرجام دوخته‌اند که در روند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای میزان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور کاهش یافته است.

به گزارش «فردا» بزرگان دولت یازدهم در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی مثنوی‌ها سروده‌اند. در دوره مذاکرات هسته‌ای و پس از آن، دولت مردان تأکید بسیاری بر سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌اند تا جایی که در تبیین ضرورت این نوع سرمایه‌گذاری و بیان مقادیر ضروری سرمایه‌گذاری خارجی گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند. به عنوان مثال آقای رئیس جمهور در روز تقدیم لوایح بودجه 95 و برنامه ششم توسعه به مجلس در 27 دی 1394 می‌گوید: «دستیابی به رشد 8 درصد مستلزم جذب سالیانه حداقل 30 تا 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی است». همچنین رئیس کل بانک مرکزی، در بیانی عجیب برای فتوحات برجام می‌گوید: «این دوره آغاز دوره‌ای جدید و پایان دوره‌ای خاص است که البته با همت و تلاش‌های انجام شده توسط تیم مذاکره کننده و برنامه‌ریزی‌های انجام شده ثبات خاصی در اقتصاد کشور ایجاد شده است. ... اقتصاد کشور ظرفیت بالایی دارد و می‌توان 200 تا 300 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرد و ورود هیئت‌های مختلف نشان دهنده ظرفیت بالای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.»

شاید از همه اینها جالب‌تر اظهارنظر دو سال پیش محمدباقر نوبخت باشد که در گفتگوی ویژه خبری 8 اسفند 1392 گفته بود: «ما نیازمند منابع ارزی هستیم به گونه‌ای که هر ساله 150 میلیارد دلار! منابع لازم داریم تا سرمایه‌گذاری جدید صورت بگیرد».

نویسنده می‌افزاید: سؤال این است که واقعاً چه میزان سرمایه‌گذاری خارجی می‌توان جذب کرد و اصولاً سرمایه‌گذاری خارجی چقدر در اقتصاد ایران مؤثر است؟ دولتمردان یازدهم در حالی صحبت از ضرورت جذب منابع ده‌ها و صدها میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی می‌کنند که سرمایه‌گذاری خارجی در کشور حتی در دورانی که تحریمی در کار نبوده است هرگز بیش از 0/8 درصد (هشت دهم درصد) تولید ملی نبوده است! کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (UNCTAD) در گزارش‌های سالانه خود به سطح و تغییرات سرمایه‌گذاری خارجی در جهان و کشورهای مختلف می‌پردازد. به گزارش آنکتاد، سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پیش از سال‌های جدید تحریم‌ها، حداکثر 3 میلیارد دلار بوده است. براساس این گزارش حداکثر میزان سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در ایران در سال 2012 بوده که حدود 4/6 میلیارد دلار است که این میزان هرگز از یک درصد تولید ناخالص داخلی کشور فراتر نبوده است، ضمن اینکه حدود 75 درصد از همین مقدار سرمایه‌گذاری خارجی نیز در بخش نفت و گاز بوده که صرف تولید و صادرات نفت خام و نه ایجاد ارزش افزوده قابل قبول می‌شده است. در همه سال‌های پیش و پس از 2012، سرمایه‌گذاری خارجی از عدد 4/5 میلیارد دلار کمتر بوده است.

جالب این است که مسئولان دولت یازدهم در شرایطی چشم به سیل سرمایه‌گذاری خارجی در دوره پسابرجام دوخته‌اند که با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای میزان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور کاهش یافته است. براساس گزارش پیشین آنکتاد، در نخستین سال اجرای توافق ژنو (سال 2014)، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به میزان 2 میلیارد و 105 میلیون دلار بوده که بیانگر کاهش 31 درصدی نسبت به سال قبل از آن است.

حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا باید انتظار داشت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور با رشدی هزاران درصدی! مواجه شده و به اعداد شگفت‌انگیز 50 و 150 و 200 و 300 میلیارد دلار برسد؟

بخشی از ریشه این توهم در رفتارهای پسابرجامی هیئت‌های تجاری خارجی است؛ اما نکته این است که تردد هیئت‌های تجاری خارجی که عموماً غربی هستند، به معنای قصد و غرض آنها برای سرمایه‌گذاری در ایران نبوده و نیست. برخلاف تصور موجود، مهم‌ترین دلیل حضور هیئت‌های اقتصادی اروپایی در ماه‌های اخیر، افزایش صادرات کالا به ایران بوده است و نه سرمایه‌گذاری. به این دلیل که اولاً در شرایط رکود جهانی، فعالان اقتصادی بیش از آنکه به دنبال سرمایه‌گذاری باشند، به دنبال بازارگشایی و تصاحب بازارهای دیگر هستند.

المانیتور: آمریکا همچنان مانع معاملات و درآمدهای دلاری ایران است

دولت آمریکا اجازه دسترسی حتی محدود به نظام مالی آمریکا را به ایران نخواهد داد و این به این معناست که ایران در دسترسی به پول معاملات خود از جمله نفت که به دلار باشد همچنان با مشکل مواجه خواهد بود.

این تحلیل را المانیتور منتشر کرده است. اخیراً «جک‌لو» وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «آمریکا به تعهد خود در قبال توافق با ایران درباره لغو تحریم‌هایش به ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش پایبند خواهد بود اما دولت «باراک اوباما» حتی امکان دسترسی محدود به نظام مالی آمریکا را نخواهد داد.

تارنمای آمریکایی «المانیتور» در نوشتاری به قلم «باربارا اسلاوین» خاطرنشان کرد: جک لو این اظهارات را در پاسخ به پرسش المانیتور در شورای روابط خارجی مطرح کرد؛ اظهاراتی که تردیدها درباره چگونگی انجام معاملات بین‌المللی توسط ایران و دسترسی به ذخایر ارز (پول) قوی را در وهله نخست در بانک‌های آسیایی که تا قبل از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ژانویه (دی) گذشته مسدود بود، عمیق‌تر می‌کند.

المانیتور می‌افزاید: کارشناسان بانکداری معتقدند با توجه به سلطه دلار بر معاملات بین‌المللی و مالی به عنوان یکی از ذخایر اصلی ارزی جهان، ایران بدون دسترسی هر چند محدود به معاملات اصطلاحاً «برگشت‌پذیر» (U-turn transactions) در کسب منافع کامل از توافق هسته‌ای مشکل خواهد داشت. این اصطلاح، به معاملاتی از جمله درباره فروش نفت اشاره دارد که به دلار انجام می‌گیرد و حتی در صورتی که پول انجام چنین معاملاتی در بانک آمریکایی نباشد باید از طریق یک نهاد مالی آمریکایی فرایند «کلیرینگ» انجام شود.

مسئله معاملات برگشت‌پذیر به لحاظ سیاسی به موضوعی جنجال برانگیز بدل شده است و طرح‌هایی در کنگره آمریکا وجود دارد که اساساً چنین معاملاتی را برای ایران غیرقانونی می‌کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که مشکلات ایران در جذب سرمایه‌گذاری و مراودات تجاری خارجی به سایر سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ربط دارد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در این باره به المانیتور گفت: پیشنهاد ما تغییر در معاملات تغییرپذیر نیست. ایران با چالش‌های بسیاری در انجام معاملات تجاری مواجه است که برخی از آنها به اقدامات تجاری خود ایران مربوط است. برخی دیگر به فعالیت‌هایی خارج از حوزه هسته‌ای مربوط می‌شود که شامل تداوم حمایت از تروریسم، اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه و آزمایش‌های موشکی است که هنجارها را نقض می‌کند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا خاطرنشان کرد چالش کنونی چگونگی همکاری با نظام مالی جهان است که اکنون پیچیده شده و توجهات فراوانی را به شروط قانونی آمریکا جلب کرده است.

لو، از پاسخگویی به این پرسش که آیا بخشی از بیش از 100 میلیارد دلار درآمد نفتی و سایر دارایی‌های ایران که از سال 2012 تا ژانویه 2016 در بانک‌های خارجی مسدود بودند، به دلار است یا نه، خودداری کرد.

«الیزابت روزنبرگ» مقام ارشد سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا و از کارشناسان مرکز امنیت آمریکایی جدید در این زمینه به المانیتور گفت: بدون وجود معاملات برگشت‌پذیر محدود، دسترسی ایران به ذخایر ارز خارجی به دلار دشوار خواهد بود. همچنین استفاده ایران از ارزهای کمتر تبدیل‌پذیر همچون روپیه هند برای انجام معاملات بزرگ بدون توجه به دلار آمریکا دشوار خواهد بود. ایران چنین محدودیت‌هایی را از طریق استفاده از نظام تهاتری دور زده است اما ترجیح می‌دهد به جای تداوم دریافت کالاهایی از هند و چین، تولیدات اروپایی را با استفاده از دلار یا یورو خریداری کند.

المانیتور نوشت: در حالی که چنین وضعیتی قدرت تحریم‌های مالی آمریکا را به عنوان ابزاری دیپلماتیک افزایش می‌دهد، تحریم‌ها در عین حال، واشنگتن را به یک هدف بدل می‌کند. مقام‌های ایرانی از جمله آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر عالی ایران، درباره روند کند بهبود اقتصادی در ایران از زمان اجرای برجام انتقاد کرده‌اند. پاسخ رهبر ایران، توسعه اقتصاد مقاومتی و تمرکز بر خودکفایی به جای تجارت با غرب است.

افزایش 90 درصدی هزینه‌های جاری در دولت یازدهم

هزینه‌های جاری دولت 90 درصد افزایش یافته است.

در فاصله 30 ماهه ابتدای مردادماه 1392 تا پایان دی‌ماه 1394، مجموع هزینه‌های جاری دولت یازدهم 368 هزار میلیارد تومان بوده است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی میانگین ماهانه مخارج جاری دولت یازدهم 12300 میلیارد تومان بوده که 90 درصد نسبت به مخارج دولت دهم و 139 درصد نسبت به مخارج دولت‌های نهم و دهم، افزایش نشان می‌دهد. به گزارش مشرق میانگین هزینه‌های جاری دولت دهم ماهانه 6400 میلیارد تومان و میانگین 8 ساله دولت‌های نهم و دهم 5100 میلیارد تومان بوده است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد هزینه‌های جاری دولت در میانه سال 1392 و با تغییر سکاندار قوه مجریه به ناگاه تا 2 برابر افزایش پیدا کرد و این رشد نابهنگام در سال‌های 93 و 94 نیز ادامه پیدا کرده است.

افزایش عجیب هزینه‌های جاری دولت در 3 سال اخیر در حالی است که مسئولان بارها نسبت به کسری بودجه و خزانه خالی و افت فاحش درآمد نفتی ابراز گلایه کرده‌اند.

بی‌انضباطی مالی و بودجه‌ای یکی از بارزترین انتقاداتی بود که به دولت احمدی‌نژاد از سوی کارشناسان اقتصادی صورت می‌گرفت، اما آمارها نشان می‌دهد دولت فعلی به مراتب پرخرج‌تر از دولت قبل است.

روحانی در مناظرات انتخاباتی سال 1392 با مورد توجه قرار دادن مقوله افزایش هزینه‌های جاری دولت، گفته بود: «دولت در سال‌های گذشته اموالی را که جزو ثروت ملی بود، می‌فروخت و برای بودجه‌های جاری خرج می‌کرد. در سال 91، 151 هزار و 396 میلیارد از سهام برای مخارج روزمره دولت بر بودجه جاری هزینه شد. دولت از سرمایه‌های ملی برای هزینه‌های جاری صرف می‌کند و حجم دولت نیز مرتبا افزایش پیدا می‌کند.»

در دولت یازدهم که تحریم‌ها و افت بهای نفت بیش از پیش درآمدهای ارزی کشور کاهش یافت، دولت راضی به صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری خود نشد و ترجیح داد گرانقیمت‌ترین دولت نام بگیرد و در رکود اقتصادی به جای اینکه منابع خود را به بخش عمرانی اختصاص دهد، صرف هزینه‌های جاری و مصرفی کند.

پیش از این مسعود میرکاظمی عضو کمیسیون انرژی مجلس به «نسیم آنلاین» گفته بود: متاسفانه بررسی آمار بودجه‌های جاری در سه سال دولت آقای روحانی، نشان می‌دهد که رقم آن نزدیک به هشت سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم است.

وی با انتقاد از روش‌های تامین مالی در دولت گفت: متاسفانه دولت از طریق افزایش پایه پولی و نقدینگی که آن هم حاصل بدهی بانکها به بانک مرکزی است، تامین مالی مورد نیاز خود را انجام می‌دهد. همچنین یکی دیگر از راه‌های تامین مالی دولت افزایش خالص بدهی خارجی بانک مرکزی است. در این روش بانک مرکزی معادل ریالی پولهای بلوکه شده را به خزانه می‌ریزد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* هفته گذشته «شیخ ابراهیم زکزاکی» با وکلای خود که از اعضای جنبش اسلامی نیجریه هستند و یکی از دوستان و همراهانشان نیز ملاقات داشته است. در این دیدار شیخ در رابطه با اتفاقات اخیری که رخ داده بود، گفتگو کرد. «عبدالرحمان یولا» که در این دیدار حضور داشت گفت: شیخ هنوز تحت درمان مخصوصاً از ناحیه چشم چپ است.

* در یک برنامه زنده تلویزیونی از شبکه «روتانا خلیجیه»، مجری زن این برنامه به انتقاد شدید از اعتقادات وهابی و سلفی پرداخت و آن را عامل اصلی وقوع جنایات و حملات تروریستی در اقصی نقاط جهان دانست. «نادین البدیر» نویسنده و فعال رسانه‌ای اهل عربستان سعودی که با شجاعت کم نظیری سخن می‌گفت، سخنان خود را در ابتدا با چند پرسش آغاز کرد و پرسید: «واقعاً چه کسی اقدامات تروریستی در کشورهای اروپایی، عراق، سوریه، افغانستان و دیگر کشورها را مرتکب می‌شود؟ آیا این اقدامات تروریستی نشان دهنده چهره اسلام حقیقی هستند؟ این مجری سپس به پاسخ سئوالات خود پرداخت و گفت:‌ عاملین این حملات انتحاری و کسانی که در سوریه و عراق مردم بی‌دفاع را می‌کشند، کسانی هستند که ما شاید آنان را بشناسیم، شاید از دوستان و آشنایان ما باشند. اینها همان افرادی هستند که در جامعه ما بوده‌اند و اکنون به چنین جنایاتی دست زده‌اند. "البدیر" در پایان به انتقاد شدیدی از آموزه‌های سلفی و وهابیت پرداخت و گفت: مشکل از آموزش‌هایی است که ما در مدارس و دانشگاه‌ها به فرزندانمان می‌آموزیم و به آنها یاد می‌دهیم که هر کس غیر از دین و مذهب ما را داشت، کافر است. کجایند بزرگان سلفی و وهابی تا بیایندو جواب این خونهایی که در جهان به ناحق ریخته می‌شود را بدهند؟

*********************************

روزنامه خراسان**

دولت بهار مدعی شد :

ترجیح لاریجانی بر عارف برای ریاست مجلس دهم از سوی برخی چهره‌ها و شخصیت‌های جریان اصلاح‌طلب عصبانیت عارف را در پی داشته است.ابوالفضل شکوری عضو حزب اعتماد ملی گفت: ممکن است در لابی‌های درون‌گروهی، اصلاح‌طلبان به این نتیجه برسند که از آقای عارف خواهش کنند که برای نایب‌رئیسی مجلس کاندیدا شود و برای ریاست کاندیدا نشود و او هم قبول کند؛ ولی این بحث انصراف نیست.

پارسینه مدعی شد :

با عدم اجازه شرکت به آمریکایی‌ها در ماراتن شیراز، اکبر نقدی دونده اهل مرند به نشانه‌دوستی پرچم آمریکا را در خط پایان بالا برد.

سایت آستان مدعی شد:

از چند ماه قبل، هموطنانی که قصد سفر به آلمان را داشته‌اند، برخلاف روال گذشته که برای وقت گرفتن جهت مصاحبه و صدور ویزا از طریق سایت سفارت آلمان در تهران اقدام می‌شد، اما مدتی است که برخی افراد یا دفاتر خاصی نظیر آژانس‌ها یا بیمه‌ها، برای فروش وقت سفارت تبلیغ می‌کنند و یکی دو نفر از ایرانی‌ها که از این طریق وقت گرفته‌اند تایید کردند که به راحتی با خریدن وقت سفارت، کارشان انجام شده است.این نوبت ها در حال حاضر بین 500 هزار تا یک میلیون تومان معامله می‌شود.بر اساس این گزارش، نکته جالب توجه این است که وقت سفارت به نام و شماره پاسپورت فرد متقاضی صادر می‌شود و این به معنای این است که احتمال می‌رود دلالان، با عوامل داخلی در سفارتخانه در ارتباط باشند.

عصرایران مدعی شد :

شاید امروز خود اصول‌گرایان به این نتیجه رسیده باشند که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و دو انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال 94، با یک فقدان محبوبیت اجتماعی روبرو شده‌اند. البته این فقدان و محبوبیت و نبود سیاست‌های جذاب باعث شده است تا برخی از اصول‌گرایان به این فکر کنند که این نقطه ضعف خود را با افرادی مانند محمود احمدی نژاد پر کنند.

*********************************

روزنامه ایران**

پوردستان: ارتش در سوریه، کنار سپاه است

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: یگان‌های واکنش سریع سوریه را در این کشور سازماندهی کرده‌ایم و آموزش‌های لازم خود را به آنها منتقل می‌کنیم. به گزارش «تسنیم»، امیر احمدرضا پوردستان در حاشیه مراسم رونمایی و تحویل‌دهی چندین دستاورد نزاجا در جمع خبرنگاران افزود: «مأموریت ما در سوریه مستشاری است و در کنار ارتش سوریه و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور داریم.» وی همچنین با اشاره به پیام رونمایی از دستاوردهای «نزاجا» گفت: «پیام اصلی بازدارندگی است، ما به دنیا می‌گوییم که اهل تجاوز نیستیم اما دست روی دست نمی‌گذاریم که دیگران به کشور ما تجاوز کنند.»

درخواست مجدد ۳ قانونگذار امریکایی برای سفر به ایران

سه نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا که ماه فوریه گذشته خواستار سفر به ایران شده بودند، در نامه‌ای به وزیر خارجه کشورمان، خواستار پیگیری این درخواست شده‌اند. به گزارش «ایلنا» به نقل از پایگاه «واشنگتن فری بیکن»، «مایکل پمپئو» قانونگذار ایالت «کانزاس»، «لی زلدین» از ایالت «نیویورک» و «فرانک لوبی‌یاندو» نماینده ایالت «نیوجرسی» پیش از این اعلام کرده بودند که با حضور در دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن، برای دریافت روادید تقاضا داده‌اند. این سه نماینده جمهوریخواه کنگره امریکا در ماه فوریه گذشته اعلام کرده بودند، می‌خواهند با سفر به تهران بر نحوه اجرای توافق هسته‌ای توسط ایران نظارت کنند. پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن» نوشت: «این درخواست همچنان بی‌پاسخ مانده و این نمایندگان جمهوریخواه در نامه خود به «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران خواستار پیگیری این درخواست شده‌اند.» این نمایندگان تأکید کرده‌اند که «در صورت رد شدن درخواست صدور روادید، باید دلیل آن توضیح داده شود.» این سه نماینده کنگره از مخالفان توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 بوده‌اند. در پی انتشار این خبر، منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم به «جام جم آنلاین» گفت: «در صورتی که این نمایندگان برای ملاقات با خانواده‌های شهدای هسته‌ای کشورمان که به دست تروریست‌ها به شهادت رسیدند همچنین بازدید از مزار شهدا و ملاقات با افرادی که در جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شده‌اند تعهد بدهند می‌توان در مورد سفر آنها به ایران فکر کرد.»

برخورد با منتشر کننده «توئیت» منسوب به هاشمی

مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه «هاشمی رفسنجانی و رهبر معظم انقلاب بعد از عید با هم تلفنی گفت‌وگو کردند»، گفت: «هاشمی و رهبری تقریباً ماهانه دیدار می‌کنند اما نمی‌دانم بعد از عید دیداری داشته‌اند یا نه.» غلامعلی رجایی در گفت‌وگو با «عصر ایران» در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نیست برای جلوگیری از حاشیه‌های سیاسی، صفحات هاشمی در شبکه‌های اجتماعی بهتر مدیریت شود، گفت: «بله، این نکته درستی است و الان هم مدیریت می‌شود. سایت آیت‌الله هاشمی سال‌هاست که سر پاست و وجود یک یا دو خطا در آن طبیعی است. باید بگویم با کسی که آن توئیت (دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها) را زده بود، برخورد شد و او هم اشتباه خود را پذیرفته است.» این فعال سیاسی ادامه داد: «در کنار این اتفاقات شایعه‌ای ایجاد شد که مشاور هاشمی گفته است تمام شبکه‌های اجتماعی منتسب به هاشمی بسته شده است که یک بداخلاقی آشکار بود». وی خاطرنشان کرد: «نام مشاور هاشمی را جعل کردند و این جعل در شبکه خبر و دیگر بخش‌های خبری زیرنویس شد. مشاور هاشمی اسم و رسم دارد و این حرکت یک جعل و فریب آشکار بود.» رجایی تصریح کرد: «صدا و سیما حضور هاشمی در مجلس گرامیداشت حجاج جان‌باخته با حضور رهبری را سانسور کرد و دفتر مجمع مجبور شد بیانیه بدهد که هاشمی در این مراسم حضور داشته است. حالا صدا و سیما می‌گوید مشاور هاشمی چنین گفت در حالی که چنین مشاوری وجود ندارد.» مشاور هاشمی همچنین با انتقاد از اتهام زنندگان به هاشمی گفت: «این تخریب‌ها خواسته یا ناخواسته پروژه‌ای است برای تنها‌سازی رهبری. رهبر معظم انقلاب دلگرم می باشند به یاران امام که امروز در کنار ایشان هستند.»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

احضار سفیر آمریکا توسط سودان

در پی صدور بیانیه آمریکا در رد همه‌پرسی درباره اتحاد 5 ایالت منطقه آشوب‌زده دارفور، وزارت خارجه سودان جری پی لانیِر، کاردار آمریکا را احضار کرد. وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی از همه‌پرسی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، نتایج آن را بیانگر اراده دارفوری‌ها ندانست که به‌زعم واشنگتن بسیاری از آنها تحت تاثیر خشونت‌ها مجبور به ترک منطقه و آواره شده‌اند. عبدالغنی نعیم، معاون وزارت خارجه سودان نیز به کاردار آمریکا گفت: «بیانیه ایالات متحده پیامی اشتباه در زمانی اشتباه» منتقل می‌کند و محکوم است. درگیری بین جوامع مختلف در منطقه دارفور در غرب سودان در دهه 1980 آغاز شده و از سال 2003 هنگامی که مخالفان دولت عمرالبشیر، رئیس‌جمهور سودان کمپینی برای سرنگونی وی آغاز کردند به طور چشمگیری افزایش یافت. آمریکا در سال 1997 خارطوم را به حمایت از تروریسم، بی‌ثبات کردن کشورهای همسایه و نقض حقوق بشر متهم و تحریم‌های اقتصادی را علیه آن اعمال کرد.

طرح لغو مصونیت نمایندگان کرد در ترکیه

همزمان با سرکوب کردها توسط ارتش ترکیه و مخالفت حزب دموکراتیک خلق به عنوان نخستین حزب سیاسی کردها در پارلمان، دولت آنکارا برای لغو مصونیت سیاسی نمایندگان این حزب و دیگر نمایندگان مخالف خود آماده می‌شود. دولت داووداوغلو پیش‌نویس طرح متممی را به مجلس ارائه کرده تا مصونیت قضایی نمایندگان متهم به همکاری با تروریست‌ها را لغو کند اما نکته اینجاست که منظور دولتی که خود حامی تمام‌عیار داعش است از «همکاری با تروریست‌ها» تنها شامل شبه‌نظامیان کرد می‌شود. به گزارش رویترز به نقل از مسؤولان حزب حاکم عدالت و توسعه براساس قوانین کنونی، نماینده‌ای که در مظان ارتکاب جرمی پیش یا پس از انتخابات باشد، نباید تحت بازداشت، بازجویی یا محاکمه قرار گیرد، مگر آنکه مجمع عمومی بر خلاف آن تصمیم‌گیری کند. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه از مدت‌ها قبل به دنبال فرصتی برای پیگرد قانونی اعضای حزب دموکراتیک خلق است. او آنان را به همکاری با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) متهم می‌کند.

تعطیلی دفتر مرکزی اخوان در اردن

پلیس اردن دفتر مرکزی جنبش اخوان‌المسلمین، مهم‌ترین حزب مخالف دولت را تعطیل کرد. جمیل ابوبکر از مقامات ارشد اخوان به خبرگزاری رویترز گفت که نیروهای پلیس با دستور شهردار امان، کارکنان را از این دفتر تخلیه و آنجا را پلمب کردند. دفتر اخوان‌المسلمین اردن در حالی تعطیل شده است که این جنبش از بیم انحلال و ممنوعیت فعالیت در بهمن‌ماه 1394 وابستگی خود به جنبش اخوان‌المسلمین مصر را قطع کرد. اخوانی‌ها مهم‌ترین گروه مخالف ارتباط با اسرائیل در اردن بوده‌اند اما در پی سرنگونی حکومت مرسی در مصر در 2013 و روی کار آمدن ژنرال عبدالفتاح السیسی که به ممنوعیت فعالیت این جنبش در مصر انجامید، شاخه اخوان‌المسلمین اردن نیز عملا زیر فشار شاه اردن برای تعطیلی دفاترش بود.

ناکامی حزب حاکم کره جنوبی

دولت محافظه‌کار حاکم در کره جنوبی نتوانست در انتخابات سراسری روز گذشته پیروز شود. حزب «سائنوری» براساس برآوردهای اولیه نتوانسته حائز اکثریت پارلمانی شده و بین 118 تا 147 کرسی از300 کرسی مجلس ملی را در دست خواهد داشت در حالی که انتظار می‌رود حزب اصلی مخالف «مینجو» 97 تا 128 کرسی را کسب کند. دیگر حزب مخالف یعنی حزب مردم که از مینجو منشعب شده نیز 31 تا 43 کرسی را می‌گیرد.با وجود این، حضور پررنگ حزب سائنوری در مقایسه با 2 رقیب سیاسی دچار انشقاقش احتمالا در انتخابات ریاست‌جمهوری دسامبر 2017 (یک سال و نیم دیگر) باعث پیروزی سائنوری خواهد شد تا جای خانم پارک گئونهای رئیس‌جمهور فعلی را پس از یک دوره 5ساله بگیرد. رئیس‌جمهور کره‌جنوبی تنها یک دوره 5ساله در قدرت می‌ماند و بر مسائل داخلی و سیاست خارجی کنترل دارد. ارائه لوایح قانونی از سوی رئیس‌جمهوری کنونی کره‌جنوبی به پارلمان روندی کند دارد و اغلب با جنجال سیاسی به بن‌بست می‌رسد.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات