تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۸۹۲۹۶

اجرای اقتصاد مقاومتی با مشارکت همگانی‌(دولت و مردم)

پایگاه بصیرت / علی محمّد عزّتی

مطالعه و دقّت در سخنرانی ها و بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی به وضوح نمایانگر این حقیقت است که ایشان به عنوان رهبر جامعه در صدد رفع مشکلات مردم، در سطح ملّی و داخلی کشور هستند و با تمام توان وارد صحنه شده‌اند و از هر فرصتی برای هدایت‌گری مجموعه کلّ قوا اعم از اجرایی، قانون‌گذاری و قضایی برای خدمات رسانی سازنده و زیربنایی به آحاد ملّت و رفع مشکلات معیشتی و احقاق حقوق قانونی آنان تلاش می‌کنند.
ایشان در بیانات اخیر خود در جمع مسئولین کشور، بار دیگر موضوع رسیدگی و رفع مشکلات مردم را به صراحت بیان داشته و لزوم حرکت در مسیر حمایت از تولیدات داخلی در هر دو زمینه کشاورزی و صنعتی را مورد تأکید قرار دادند.
موضوع تکیه بر اقتصاد ملّی و توان مردمی یکی از دغدغه های اصلی رهبری طی چندین سال گذشته بوده است. مرور شعارهای سال‌های گذشته این گفته را اثبات می‌کند. اما اجرا و عملیاتی شدن این مهم نیازمند توجّه جدی از سوی دولت و ملّت است.
باید گفت راهکارهای بسیاری برای تحقّق این امر وجود دارد و خود معظّم له نیز بارها در سخنرانی های مفصّلشان این راهکارها را برای دولت و مردم تشریح کرده اند، امّا آنچه در کل نتیجه گیری می شود این است که این آمریکا و امثال آن‌ها نیستند که می توانند ناجی کشور ما باشند، بلکه آنان با دشمنی دیرین خود تمام توان خود را برای فلج نمودن این کشور، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به کار گرفته و خواهند گرفت و هیچگاه مورد اعتماد نبوده و نخواهند بود.
لذا بهتر است به جای تکیه بر مذاکرات مختلف برای لغو تحریم ها و اتلاف وقت در این زمینه:
- توان و انرژی خود را مصروف ایده‌پردازی و کنکاش در خصوص شناسایی راه ها و روش‌های دستیابی سریع به خودکفایی کشور در عرصه های مختلف کنیم.
- امسال روز ملّی فناوری هسته ای در حالی فرا رسید که شعار رئیس دولت تدبیر و امید در عمل تحقق نیافته و علاوه بر ایست قسمتی از فعالیت های هسته‌ای، عملاً چرخ اقتصادی مردم سرعتی نگرفته است.
- بی شکّ لغو تحریم ها ثمرات خوبی برای کشور به ارمغان خواهد آورد امّا تاریخ انقلاب اسلامی نشان داده است که دشمن هرگز نخواهد گذاشت این اتفاق بیافتد. لذا مسئولین سخت‌کوش و دلسوز کشور بایستی ضمن تلاش برای تحقّق این امر، مجدّانه در جهت تقویت و گسترش بسترها، زیربناها و زیرساخت‌های لازم برای پیاده سازی اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اقدام کرده و آن را به صورت عملیّاتی در کشور اجرایی کنند.
- افتتاح و راه اندازی کارخانه تولید مواد منفجره نسل جدید – اکتوژن- نقطه قوّتی در صنایع دفاعی بود که نشان از حرکت قابل تحسین نخبگان و فرماندهان عرصه نظامی ما در جهت تقویت قدرت بازدارندگی کشور می باشد و حمایت و تقویت چنین دستاوردهایی در جهت توانمندسازی قدرت دفاعی کشور، راهی امن برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی فراهم خواهد آورد.
- بدیهی است برای رسیدن به خودکفایی کامل و بی ثمر شدن تحریم ها راهی جز همکاری دو سویه دولت و ملت نیست و تعبیر زیبای مقام معظم رهبری - همدلی و هم زبانی دولت و ملّت- باید اتفاق بیافتد تا شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش کشور باشیم و این مستلزم آن است که مردم خود را ملزم به ورود به عرصه اقتصاد مقاومتی کرده و هر کس در حدّ توان خود چه در بعد مصرفی – با مصرف بهینه و به دور از اسراف و تبذیر، حذف کالاهای خارجی که مشابه آن در داخل کشور تولید می شود از سبد کالاهای مصرفی خود، اعتماد و بها دادن به تولیدات داخلی و تغییر ذائقه مصرف، روی آوردن به فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی و اجتناب از تجمّل گرایی، غربزدگی و الگوگیری از فرهنگ منحط غربی، و ... – و چه در بعد سازندگی و تولید – با ایجاد کارگاه های تولیدی کوچک و بزرگ اعمّ از مشاغل خانگی و صنایع دستی تا کارخانجات بزرگ تولیدی و سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی، به جای احتکار سرمایه در بانک ها (برای دریافت سود بانکی) یا سرمایه گذاری در مشاغل کاذبی همچون خرید و فروش زمین و ... – بکوشند و دولت نیز بسترها و زمینه های لازم را برای این کار مهیّا سازد.
- و حرف آخر اینکه برای داشتن کشوری مقتدر و انقلابی پا برجا، چاره ای جز مشارکت همگانی و تکیه بر دانایی و دارایی خود نداریم و اگر خدای نکرده روزی دچار بحرانی غیرقابل جبران شویم هیچ کشوری دلش به حال ایرانی نخواهد سوخت، چه رسد به دولتمردان حیله‌گر و منفعت‌طلب آمریکایی و انگلیسی.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات