تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۸۸۷۰۵

چگونگی تحقق اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی، اقتصادی غیر رانتی و مستقل از نفت است، مردم به جای دولت نقش اصلی را ایفا می کنند، تولید ثروت از طریق تکنولوژی و شرکت های دانش بنیان یکی از پایه های اصلی آن است، تولید کننده‌های داخلی توانمندی لازم برای رقابت با شرکت های خارجی را دارند. صرفه جویی و مصرف بهینه به فرهنگ عمومی تبدیل شده است و ده‌ها شاخصه دیگر
پایگاه بصیرت / علی کارگر

سال 1395 توسط مقام معظم رهبری به عنوان "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامیده شد و محور و چارچوب حرکت کشور در سال جاری مشخص گردید. نکات بسیار زیادی در این ریل گذاری یک ساله نهفته است که تأمل در آنها مسیر رسیدن به این هدف را هموارتر می نماید.
1- اقتصاد مقاومتی به اندازه مورد نیاز واکاوی و تئوریزه شده است و در تبیین این موضوع نه تنها اقتصاددانان، بلکه مسئولین و دولتمردان نیز سهیم شده اند به طوری که امروز هر ایرانی علاقه‌مند به چنین مباحثی می تواند ویژگی‌های اصلی اقتصاد مقاومتی را بیان نماید. این اقتصاد، غیر رانتی و مستقل از نفت است، مردم به جای دولت نقش اصلی را ایفا می کنند، تولید ثروت از طریق تکنولوژی و شرکت های دانش بنیان یکی از پایه های اصلی آن است، تولید کننده‌های داخلی توانمندی لازم برای رقابت با شرکت های خارجی را دارند. صرفه جویی و مصرف بهینه به فرهنگ عمومی تبدیل شده است و ده‌ها شاخصه دیگر که در این مجال قصد پردختن به آنها را نداریم. نکته مهم و اساسی این است که تئوری پردازی تنها مقدمه ای است برای اقدام و عمل، و گرنه "دو صد گفته چون نیم کردار نیست" و تا زمانی که نتوانیم در میدان عمل اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم، شاهد هیچ گونه تحولی در اقتصاد ایران نخواهیم بود.
2- عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی تنها به عهده دولت نیست ولی دولت نقشی تعیین کننده در این زمینه دارد و باید علاوه بر اینکه فعالیت های اقتصادی خود را مطابق با الگوی های اقتصاد مقاومتی سامان می دهد، مردم را نیز به حرکت در این مسیر ترغیب و تشویق نماید؛ یعنی با سیاست‌های اقتصادی، سرمایه داران را به سرمایه گذاری در تولید ترغیب کند و مصرف کنندگان را به سمت اصلاح الگوی مصرف سوق دهد. مردم نیز در تحقق اقتصاد مقاومتی نقشی کمتر از دولت ندارند، وقتی که مصرف گاز در کشور کاهش یابد و این گاز در پالایشگاه ها به محصولات پتروشیمی تبدیل شود، یعنی یک گام بسیار بزرگ در تحقق اقتصاد مقاومتی، مصرف بهینه برق یعنی اینکه در نیروگاه ها سوخت کمتری مصرف شود و بخشی از برق تولیدی صادر شود. خرید کالاهای ایرانی توسط مردم یعنی حمایت از تولید کننده های داخلی. این موارد گوشه هایی کوتاه از نقش مردم در اصلاح الگوی مصرف و تحقق اقتصاد مقاومتی است و لذا در سال جاری که به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم باید همدلی و همزبانی دولت و ملت را به کمال رسانده و با اعتماد و خیرخواهی متقابل، همکاری طرفینی را به نهایت خود برسانیم.
3- ریل‌گذاری یک ساله کشور که توسط مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و با مشورت کارشناسان و مسئولین صورت می گیرد، جزیره ای نیست و مانند حلقه های یک زنجیر به هم پیوسته اند. نگاه به نام‌گذاری آنها در بیست سال اخیر نشان می دهد که حداقل 15 سال حرکت در راستای استقلال اقتصادی کشور در اولویت قرار گرفته است. اگر چه ملت ایران در سال 1357 و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به استقلال سیاسی و تا حدی استقلال فرهنگی رسید و لیکن از آنجا که استقلال اقتصادی محقق نشد، ما به استقلال کامل دست نیافتیم. لذا امروز وابستگی اقتصادی ما به نفت و مشکلات بعدی آن استقلال سیاسی و فرهنگی ما را نیز مورد تهدید جدی قرار داده است. بنابراین لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی این است که همواره شعارهای سال‌های قبل را نیز نصب العین خود قرار داده و به هیچ وجه از آنها عدول نکنیم.
 4- در شرایطی که تهدیدات منطقه ای و فرامنطقه ای متوجه کشور ما می باشد، داعش چهره دنیای اسلام را مخدوش نموده، استحاله فرهنگی و جنگ نرم دشمن از طریق رسانه ها و ماهواره ها بنیان های دینی ما را هدف گرفته است و اپوزسیون داخلی به دنبال ایجاد اختلاف و دو دستگی در جامعه است و صدها موضوع دیگر اعم از فرهنگی، اجتماعی و ... در جامعه وجود دارد، لیکن مسأله اقتصاد مقاومتی نسبت به آن موضوعات اولویت پیدا می کند. این بدان معنی نیست که موارد مذکور اهمیت ندارند، بلکه نشان دهنده اهمیت اصلاح ساختار اقتصادی کشور است.
"وقتي انسان نگاه مي‌کند، در ميان مسائل اولويت‌دار، از همه فوري‌تر و نزديکتر، مسئله اقتصاد است. اگر به توفيق الهي، هم ملت و هم دولت و مسئولان گوناگون، بتوانند در مسئله اقتصاد کارهاي درست و بجا و متقن را انجام دهند، اميد اين هست که در مسائل ديگر، مثل مسائل اجتماعي، مثل آسيب‌هاي اجتماعي، مثل مسائل اخلاقي، مثل مسائل فرهنگي هم تأثيرگذار باشند."(پیام نوروزی امام خامنه‌ای‌(حفظه‌الله) در ابتدای سال)
 اگر ساختار اقتصادی ما اصلاح شود، زمینه برای رفع سایر موضوعات فراهم می شود. امروز مهم‌ترین دلیل کندی پیشرفت ما در مقابله با تهدیدات داخلی و برخی تهدیدات خارجی ضعف ساختار اقتصادی ماست و لذا بر همه دلسوزان نظام فرض است که با درک اهمیت این موضوع از هیچ اقدامی در این راستا فروگذار نکنند.
"اگر ما بخواهيم مشکل رکود را حل کنيم، مشکل توليد داخلي را حل کنيم، بخواهيم مسئله بيکاري را حل کنيم، بخواهيم گراني را مهار کنيم، علاج همه اين‌ها در مجموعه مقاومت اقتصادي و اقتصاد مقاومتي گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتي شامل همه اين‌ها است. مي‌شود با اقتصاد مقاومتي به جنگ بيکاري رفت؛ مي‌شود به جنگ رکود رفت؛ مي‌شود گراني را مهار کرد؛ مي‌شود در مقابل تهديدهاي دشمنان ايستادگي کرد؛ مي‌شود فرصت‌هاي بسياري را براي کشور ايجاد کرد و از فرصت‌ها استفاده کرد؛ شرطش اين است که براي اقتصاد مقاومتي کار و تلاش انجام بگيرد." (پیام نوروزی امام خامنه‌ای‌(حفظه‌الله) در ابتدای سال)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات