تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۸۹۴۶۳

ثمره اقدام و عمل ارتش در جنوب غرب کشور + عکس و فیلم

حدود 4 میلیون و 200 هزار هکتار از مرزهای کشور در غرب کشور آلوده به مین بود که از میان مناطق واگذار شده به قرارگاه پاکسازی ارتش ج.ا.ا، تا به امروز 2 میلیون و 475 هزار هکتار تنها توسط ارتش ج.ا.ا پاکسازی شده و تنها 2 هزار و سیصد هکتار آن باقی مانده است.
پایگاه بصیرت / آرش آرمین
امروز بیست و نهم فروردین، مصادف است با سالروز بزرگداشت ارتش جمهوری اسلامی ایران. ارتشی که به فرموده فرمانده کل قوا‌(حفظه‌اله) امروز هم شاخصه نظامی بودن و هم شاخصه انقلابی گری و روحیه معنوی را داراست.
در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، ارتش ج.ا.ا توانمندی و کارایی خود را در صحنه‌های مختلف کشور  نشان داده و در عمل دو شاخصه اصلی نظامی‌گری در کنار روحیه دینی و معنویت را به اثبات رسانیده است.
هر ساله مراسمی به پاس گرامی داشت این روز در کشور برگزار می‌شود که مهم‌ترین آن رژه یگان‌های رزمی و نمایش گوشه‌ای از دستاوردهای دفاعی ارتش ج.ا.ا در سراسر کشور می‌باشد.
به بهانه این روز مبارک، قصد داریم به بیان یکی از مهم‌ترین خدمات نیروی زمینی ارتش ج.ا.ا که از دوران جنگ تحمیلی 8 ساله تا به امروز تداوم داشته، اشاره کنیم و یادی کنیم از سربازان مخلص و دلیر این آب و خاک که با روحیه دینی و از سر صدق و پاکی، امروز جان به کف گرفته و در اثبات سربازی برای وطن در منطقه جنوب غرب کشور به انجام وظیفه می‌پردازند.
منطقه پیچ(زاویه) کوشک در 55 کیلومتری خرمشهر واقع است. این منطقه در دوران جنگ تحمیلی چندین بار بین نیروهای ایرانی و دشمن بعثی دست به دست شد و در نهایت رژیم بعثی عراق که نگران حمله رزمندگان اسلام از این منطقه و از دست رفتن شهر فاو بود، عظیم ترین میادین مین را در آن ایجاد کرد. میدانی که هر چه دیدگان کار می‌کرد پر بود از مین‌های ضد تانک، ضد نفر، گوجه‌ای و ... که ساخت کشورهای مختلف بلوک غرب و شرق بود.
 پس از جنگ، صدام هیچوقت نقشه‌های زمین‌های آلوده به مین را به ایران نداد. بنابراین مسئولین نظامی کشور برای آزادسازی این زمین‌ها به توان داخلی متکی شدند. حدود 4 میلیون و 200 هزار هکتار از مرزهای کشور در غرب کشور آلوده به مین بود که از میان مناطق واگذار شده به قرارگاه پاکسازی ارتش ج.ا.ا، تا به امروز 2 میلیون و 475 هزار هکتار تنها توسط ارتش ج.ا.ا پاکسازی شده و تنها 2 هزار و سیصد هکتار آن باقی مانده است.
این قرارگاه در قالب سه کمیته ایلام، کرمانشاه و خوزستان، وظیفه پاکسازی مناطق واگذار شده را بر عهده دارد. قرارگاه پاکسازی نزاجا در نتیجه اجرای این مأموریت مهم، بیش از 5 میلیون مین و مواد ناریه شناسایی و خنثی کرده و تا امروز 170 شهید و 750 جانباز بالای 50 درصد تقدیم کشور نموده است.
نتیجه این ایثار و جانفشانی‌ها‌، امروز دکل‌های عظیم نفتی و میادین نفتی منطقه می‌باشد. امروز شاهدیم حوزه‌های نفتی آزادگان و یادآوران از دل زمین‌های آلوده دیروز سر بیرون آورده‌اند و دکل‌های نفتی آن همچون چراغی روشنی بخش شب‌های منطقه را روشنی می‌بخشد و امید و نشاط دو چندان اقتصادی در بین مردم منطقه و در کشور بوجود آورده است. این دستاوردها همه مرهون خون پاک و مطهر شهدایی است که جان خود را در طبغ اخلاص گذاشتند تا آبادانی از دست رفته را به خوزستان و مردمانش بازگردانند. زحمات خستگی ناپذیری که دستاورد آن امروز پاکسازی بخش عظیمی از سرزمین‌های خوزستان است. دستاوردهایی که با خود شکوفایی اقتصاد صنعتی و کشاورزی منطقه را به ارمغان آورده است.
بعد از دوران جنگ تحمیلی، مردم منطقه خوزستان به دو عامل نیاز اساسی داشتند؛ یکی امنیت و دیگری پاکسازی زمین‌هایشان از میادین مین بود. مضاف بر این ذخایر عظیم نفتی مشترک با کشور عراق در منطقه آلوده وجود داشت که بهره‌برداری از آن‌ها نیازمند پاکسازی زمین‌ها بود.
امروز کشاورزی موجود در بخش عظیمی از بستان، سوسنگرد و خرمشهر و زمین های زیر کشت رفته نیشکر آن، ثمره تلاش‌ها و مجاهدت‌های سربازان وطن، اعم از ارتشی و سپاهی و غیره می‌باشد.
جناب سرهنگ فرمان اسعدی فرمانده کمیته خوزستان نزاجا، در جریان بازدید از منطقه پیچ کوشک در اواخر اسفند ماه سال گذشته، نوید پاکسازی زمین‌های این منطقه تا پایان نیمه اول امسال را داده و ابراز امیداوری کرد تا در پایان خرداد ماه شاهد جشن پاکسازی خوزستان و تحویل زمین‌های پاکسازی شده به مردم منطقه، استانداری خوزستان و مرزبانی باشیم.
 
گزارش تصویی از نحوه کشف و خنثی‌سازی مین‌ها و مواد ناریه در منطقه پیچ کوشک:

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات