تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۸۹۴۰۹

انتفاضه سوم ملت فلسطين؛ کابوس تازه صهيونيست‌ها (بخش سوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات - 1394/07/30 - شماره 26285 - صفحه 12)

اعراب فلسطين را تنها گذاشتند

عجيب است که بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل به ياري گرفتن از دوستان عربش متوسل مي‌شود و از آنها براي مداخله براي آرام کردن اوضاع ملتهب اراضي اشغالي فلسطين و ممانعت از وقوع انتفاضه سوم فلسطين ياري مي‌طلبد.

عبدالباري عطوان، مقاله‌نويس مشهور عرب در روزنامه مستقل راي‌اليوم نوشت: نتانياهو از آن دوستان و همپيمانان وفادار خود مي‌خواهد تا فشارهايي را بر محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين اعمال کنند تا وي نيروهاي امنيتي خود را به خيابان‌ها بکشاند تا دوشادوش نيروهاي اشغالگر اسرائيلي به سمت جوانان انقلابي فلسطين گلوله شليک کنند و شمار بيشتري از آنها را بکشند.

جوانان انقلابي فلسطين در سرزمين اشغالي که براي دفاع از مسجد الاقصي در مقابل يورش‌هاي يهوديان خود را فدا مي‌کنند هيچ‌وقت هيچ مداخله عربي را درخواست نکرده‌اند و تمام چيزي که مي‌خواهند اين است که آن مسئولان عرب شر خود را از فلسطين بکَنند و آن را به حال خود رها کنند و با بهانه‌هاي مختلف عليه فلسطين توطئه‌چيني نکنند چراکه کسي که در جبهه الاقصي و نگهبانان مدافع از هويت اسلامي آن با مال و سلاح و جان خود نايستاده است و امکانات خود را در اين مسير مقدس به کار نگرفته است اين حق را ندارد که خواهان آرام کردن انتفاضه شرافت و کرامت باشد تا نتانياهو و هرک‌نشين‌هايش را از تنگنايشان نجات دهد.

زماني که اين عرب‌ها سفير اسرائيل را بيرون نمي‌کنند و پرچم‌هاي اسرائيل را که آسمان کشورشان را کثيف کرده ،پايين نمي‌كشند و سفارت‌هاي اسرائيل را باز نگه مي‌دارند و بدون هيچ خجالت يا شرمساري به روند عادي‌سازي روابط با اسرائيل ادامه مي‌دهند اين افراد شايسته دفاع از مسجد الاقصي نيستند و همچنين شايسته اين نيستند که منتسب به مرداني باشند که به خاطر دفاع از آن شهيد مي‌شوند.

آن شهدايي که ظرف 10 روز گذشته به ضرب گلوله رژيم اشغالگر شهيد شده‌اند و به هزاران تن از برادرانشان پيوستند، از محمود عباس دستور نگرفتند و با دستورات وي به ميدان شرافت و مقاومت نيامدند. به همين دليل آنها در آينده نيز به حرف وي گوش نخواهند داد و دستورات وي را اجرايي نخواهند کرد بلکه حتي در نشانه گرفتن سنگهايشان به سمت وي ترديد نخواهند کرد چراکه سياست‌هاي تسليم‌پذير وي بود که اوضاع فلسطين را به سريال اهانت‌هاي اسرائيل کشاند. ظرف سال‌هاي مديد مردم فلسطين در مقابله با ماشين وحشي مرگ اسرائيل تنها ايستاده‌اند و در مقابل کندن درخت زيتونشان و بازداشت صدها جوانشان صف کشيده‌اند و همچنين مقابل شنيع‌ترين تبعيض‌هاي نژادي مسير صبر را در پيش گرفته‌اند اما زماني که صبرشان لبريز شد و تصميم گرفتند که به مقاومت خود ادامه دهند و فقط به خدا تکيه کردند، توطئه‌ها عليه مردم فلسطين از سوي عرب‌ها و غيرعرب‌ها آغاز شد.

ظرف 10 سال است که کميته چهار جانبه صلح خاورميانه در سکوت و جايگاه انفعالي به سر مي‌برد و تا زماني که عرب‌ها مقابل نتانياهو به زانو درمي‌آيند و به سياست‌هاي شهرک‌سازي وي تن مي‌دهند و در حال حاضر که مقاومت کليد خورده است و مردم فلسطين تصميم گرفته‌اند تا با اسرائيل برخورد کنند، اين کميته‌اي که بزرگترين جنايتکار جنگي در جهان (توني بلر) را به عنوان نماينده خود تعيين کرده است، دست به کار شده اما نه براي آنکه در حق مردم فلسطين منصفانه عمل کند بلکه براي آنکه اسرائيل را از جنايت‌هايش نجات دهد همانند کاري که در هنگام انتفاضه دوم کرد و نقشه‌راهي را تدوين نمود که فقط به شهرک‌سازي‌هاي بيشتر و اهانت‌ها انجاميد تا صرفاً با دروغ‌هايش تشکيلات خودگردان فلسطين را فريب دهد و انتفاضه را متوقف کند.

به خوبي مي‌دانيم که خون‌هاي گرانقدر و با ارزش فلسطيني‌ها خواهد ريخت همانطور که مي‌دانيم جوانان کم‌سن و سال شهيد خواهند شد و هزاران تن ديگر نيز در بازداشتگاه‌هاي نئونازي‌ها بازداشت خواهند شد اما مردم فلسطين هيچ گزينه ديگري جز مقاومت انتخاب نخواهند کرد. زماني که دادگاه عالي رژيم صهيونيستي قانوني را مبني بر 20 سال حبس عليه کساني که به سمت اشغالگران سراپا سلاح سنگ پرتاب مي‌کنند، تصويب کرد پس چه چيزي در مقابل اين جوانان باقي مي‌ماند جز اينکه به جاي سنگ از چاقو و بمب استفاده کنند و چه بسا فردا روزي از کمربندهاي انفجاري استفاده کنند.

يک کشور را در تاريخ معاصر براي من نام ببريد که اين‌چنين قوانين تروريستي و ظالمانه‌اي را صادر مي‌کند.مردم فلسطين اين دولت‌هاي عربي را که با دشمنان مردم فلسطين تباني کرده‌اند، رها کرده‌اند چراکه از خون شهداي مسجد الاقصي رهايي اين امت حاصل خواهد شد.

اين در حالي است که تلاش‌هاي بسياري درسطح منطقه و جهان به ويژه از سوي مسئولان اسرائيلي براي آرام کردن اوضاع در کرانه باختري رود اردن و پايان دادن به اعتراض هاي جوانان فلسطيني دراين منطقه جريان دارد.روزنامه "راي اليوم" در گزارشي به نقل از يک مسئول فلسطيني نزديک به محمود عباس (ابومازن) رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين، نوشت: تماس هايي از سوي برخي از مسئولان بين المللي با بسياري از طرف هاي عربي از جمله مسئولان تشکيلات خودگردان فلسطين در رام الله و نيز مصر، اردن و عربستان براي پايان دادن به اوضاع ناآرام و خشونت بار در اراضي فلسطيني جريان دارد.

اين مسئول فلسطيني افزود: تلاش هاي مسئولان اروپايي که حامل پيام هايي از مسئولان رژيم اسراييل بوده اند، حاکي ازآن است که تمايل دارند دوباره آرامش در کرانه باختري برقرار شود و به همين دليل ، بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسرائيل، علاوه برمنع بازديد از قدس براي وزراي کابينه، يک طرح جديد را براي ساخت و ساز شهرک هاي صهيونيست نشين متوقف کرد.

وي خاطرنشان کرد: تشکيلات خودگردان فلسطين، موضع مشخصي درقبال طرف اسرائيلي اتخاذ نکرده است، اما خواستار اين شده که اين رژيم کشتار شهروندان فلسطيني را متوقف کند، ايست هاي بازرسي را بردارد و از يورش نيروهاي خود به شهرها و مناطق فلسطيني درکرانه باختري رود اردن جلوگيري کند.تشکيلات خودگردان فلسطين از مضمون تماس هاي رژيم اسراييل با کشورهاي عربي و تماس هايي که طرف هاي عربي از طريق ميانجي‌گران انجام مي دهند، آگاه است، به ويژه اين که رايزني هايي که عرب ها با تشکيلات خودگردان انجام مي دهند، بر اساس اين تماس‌هاست که قطع نشده است و با تشديد وخامت اوضاع بر ميزان آن افزوده مي شود.

تماس تلفني عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان سعودي، با ابومازن ، نشانه اي از اين مساله است و دو طرف دراين گفتگو درباره تحولات و اوضاع متشنج در اراضي فلسطيني گفت و گو و تبادل نظر کردند.در سايه همين تماس ها، رژيم اسراييل نيز تماس هايي را با طرف هاي عربي با هدف متوقف کردن تنش ها و جلوگيري از شروع انتفاضه جديد برقرار کرد.

درهمين خصوص فاش شده است که ميان رژيم اسرائيل و اردن نامه هايي رد و بدل شده است که بر آرام شدن روحيه مردم در قدس تاکيد شده است.همچنين منابع سياسي وابسته به رژيم اسراييل فاش کردند که مصر وعده داده است در تلاش براي تثبيت و آرام سازي اوضاع در اراضي اشغالي،"حازم خيرت" سفير خود را به زودي به سرزمين هاي اشغالي بفرستد.

اين در حالي است که عمليات‌ فداکارانه جوانان فلسطيني در سرزمين هاي اشغالي سال 1948 که روندي فزاينده دارد، مقامات رژيم صهيونيستي به ويژه بنيامين نتانياهو نخست وزير اين رژيم را گيج و سردرگم کرده است.به گزارش خبرگزاري قدس(قدسنا) اين مجله امريکايي در گزارش خود نوشت: ديدگاه ها درباره اينکه افزايش خشونت و درگيري ها در فلسطين اشغالي و کرانه باختري به خصوص شهر قدس، به انتفاضه سوم منجر مي شود يا خير، متفاوت بود اما اکنون و پس از شکست مذاکرات سازش و همچنين جنگ اخير عليه نوار غزه و به دنبال آن برخي اتفاقات از جمله پرتاب سنگ و زخمي کردن اسرائيلي ها با چاقو و تير اندازي توسط فلسطينيان، تيراندازي نظاميان اسرائيلي به طرف فلسطينيان، درگيري ميان فلسطينيان با نظاميان اسرائيلي در اماکن مقدس، ادامه و گسترش شهرک سازي و بالاخره لغو توافقنامه‌هاي سابق به صورت شفاهي، از جمله مسائلي است که احتمال وقوع انتفاضه سوم را افزايش داده است.

اين مجله امريکايي افزود: هشدار ها نسبت به وقوع انتفاضه سوم چند روز بعد از گذشت پانزدهمين سالروز انتفاضه دوم، آغاز شده است، به طوري که اوضاع امنيتي در اسرائيل و کرانه باختري به خصوص در شهر قدس، از طريق تظاهرات فلسطينيان و حمله به نظاميان صهيونيست با چاقو و خودروهاي شخصي و پرتاب سنگ به طرف آنها، وهمچنين بازداشت‌هاي گسترده تشديد شد.مجله آمريکايي دي آتلانتيک در قسمت ديگري از گزارش خود خاطرنشان کرد: عمليات و اقدامات فلسطينيان با آنچه که در سال‌هاي اخير انجام مي دادند متفاوت است و اين امر کنترل اوضاع امنيتي را براي اسرائيل سخت تر کرده است.

از طرفي، نتانياهو که نگران امنيت شکننده صهيونيست‌ها در سراسر فلسطين اشغالي است به دستگاه هاي امنيتي رژيم صهيونيستي دستور داده است براي جلوگيري از فعاليت هاي جنبش اسلامي در سرزمين هاي اشغالي بهانه اي فراهم کنند.براساس اين گزارش، جلسه کابينه رژيم صهيونيستي با شماري محدود از وزيران صهيونيست به رياست نتانياهو تشکيل و در آن مسائل امنيتي و سياسي به ويژه راه هاي جلوگيري از فعاليت هاي جنبش اسلامي به منظور پيشگيري از گسترش عمليات هاي فداکارانه جوانان فلسطيني بررسي شد.

نتانياهو در پايان اين جلسه چهار ساعته از سازمان امنيت داخلي (شاباک) خواست تا اطلاعات مورد نياز درباره جنبش اسلامي را با هدف ايجاد راهي براي غير قانوني اعلام کردن آن به دادستاني رژيم صهيونيستي ارائه دهد. روزنامه صهيونيستي هاآرتص به نقل از يک مسئول بلند پايه رژيم صهيونيستي نوشت: در روزهاي آينده نشست‌هاي ديگري به منظور بررسي اين موضوع تشکيل خواهد شد. وي گفت:به نظر مي رسد مشکلي براي اجراي اين تصميم وجود نداشته باشد. اين مسئول صهيونيست افزود، يهودا فاينشتاين مشاور حقوقي کابينه با ممنوع کردن فعاليت هاي شاخه شمال جنبش اسلامي مخالفتي نداشت.

وي اضافه کرد: غير قانوني اعلام شدن فعاليت هاي جنبش اسلامي يک مساله حقوقي نيست بلکه تصميمي سياسي است. يکي از مسئولان شاباک در گزارشي اعلام کرد ، جنبش مقاومت اسلامي حماس و شاخه شمالي جنبش اسلامي دو محرک اصلي عمليات‌هاي فداکارانه عليه صهيونيست ها از جمله در سرزمين‌هاي اشغالي سال 48 هستند.هاآرتص نوشت: در صورت تصويب کابينه نتانياهو، وزير امنيت رژيم صهيونيستي دستور ممنوعيت فعاليت هاي جنبش اسلامي را امضا و آن را غير قانوني اعلام خواهد کرد. جنبش اسلامي يک جنبش سياسي است که در سال 1971 توسط شيخ عبدالله نمر درويش در داخل مناطق اشغالي 1948 تاسيس شد.

اين جنبش مجوز فعاليت خود را از رژيم صهيونيستي دريافت کرده و اعضاي آن فلسطيني هايي هستند که شناسنامه اسراييلي دارند. جنبش اسلامي در سال 1989 در انتخابات شوراهاي شهر رژيم صهيونيستي شرکت کرد و موفق شد رياست 5 شورا در مناطق عربي را از آن خود کند. در پي امضاي توافق اسلو بين سازمان آزادي بخش فلسطين و رژيم صهيونيستي، اين جنبش در سال 1996 به دو بخش شمالي و جنوبي تقسيم شد. شاخه جنوبي جنبش به رياست ابراهيم صرور با توافق اسلو موافق بود و آن را مفيد مي دانست و در مقابل، شاخه شمالي جنبش به رياست شيخ رائد صلاح مخالفت خود را با اين توافق اعلام کرد. در انتخابات کنست

(‌پارلمان) رژيم صهيونيستي، شاخه جنوبي جنبش اسلامي توانست از طريق ائتلاف با سياسيون عرب ساکن مناطق اشغالي 1948 و ارائه فهرست يکپارچه عربي، به چهار کرسي در پارلمان صهيونيستي دست پيدا کند.

اين در حالي بود که شاخه شمالي جنبش انتخابات کنست را تحريم کرده بود .مسئولان رژيم صهيونيستي گفته اند که شاخه شمالي جنبش اسلامي در تحريک و رهبري اعتراضات مردمي عليه تجاوز صهيونيست ها به مسجد‌الاقصي دست دارد. شيخ رائد صلاح رييس شاخه شمالي جنبش تاکنون چند بار به دليل مواضع سياسي و فعاليت‌هاي ضد صهيونيستي بازداشت شده است. به تازگي شايعاتي درباره بازداشت مجدد شيخ صلاح مطرح شد که وي اين شايعات را رد کرد. اين شايعات زماني قوت گرفت که شيخ يوسف ابوجامع از رهبران شاخه جنوبي جنبش در منزل خود در شهر رهط واقع در نقب جنوبي فلسطين به اتهام تحريک اقدامات خشونت آميز در قدس و کرانه باختري بازداشت شد.

در اين حال،يحيي موسي عضو ارشد جنبش حماس در گفتگوي اختصاصي با قدسنا درباره افزايش عزم مردم، به ويژه جوانان فلسطيني در مبارزه با دشمن صهيونيستي طي هفتههاي اخير اظهار داشت: ملت فلسطين، ملتي عظيم و بزرگ است و در بزنگاههاي تاريخي زماني که احساس خطر ميکند وارد ميدان ميشود و با تمامي امکانات خود و فدا کردن جان خودشان از مقدسات دفاع ميکنند.وي افزود،من معتقدم انتفاضه و قيام عمومي مردم فلسطين در شرايط کنوني نيز برخاسته از همين درک صحيح آنها نسبت به شرايط مخاطره آميز قدس و مسجدالاقصي است.

اين عضو ارشد حماس تاکيد کرد: هدف اصلي قيام ملت فلسطين آزادي قدس، مسجدالاقصي و کل اراضي اشغالي از دست صهيونيست‌هاست و به همين دليل معتقدم ما در آستانه ورود به مرحله نويني قرار داريم که در آن تاريخ منطقه از مسيري که در گذشته منحرف شده بود به مسير درست بازخواهد گشت.يحيي موسي تاکيد کرد: در واقع در اين مرحله نوين، بار ديگر توجه ملل منطقه بر روي اسرائيل به عنوان دشمن اصلي متمرکز خواهد شد. معتقديم دشمن صهيونيستي تنها دشمن اسلام و فلسطين است و به همين دليل بايد تلاشها براي نصرت مسجدالاقصي و کمک به فلسطين يکپارچه شود تا فلسطين از اشغال صهيونيستها که مهمترين بحران معاصر منطقه است رهايي يابد.وي درباره نتايج قيام عمومي ملت فلسطين نيز اظهار داشت، جداي از توصيفهايي که درباره اين انتفاضه انجام شده، بايد تاکيد کنم که نسل جديد فلسطين، نسلي شجاع، پرقدرت، با تدبير و با ارادههاي پولادين است.

اين جوانان در برابر هيچيک از پروژه هاي صهيونيستي از جمله بازداشت، زندان و کشتار سر تعظيم فرود نياوردهاند و همچنان به مبارزات خود ادامه مي دهند.عضو ارشد حماس افزود: با توجه به مشارکت نسل جديد فلسطين که به طور نامحدود آماده فداکاري است ما اميدواريم قيام کنوني در نهايت به آزادي فلسطين منجر شود.وي همچنين با انتقاد از سکوت کشورهاي عربي در قبال تحولات اخير، تاکيد کرد: مساله قدس و مسجدالاقصي تنها به ملت فلسطين اختصاص ندارد بلکه به کل ملل اسلامي متعلق است. ما يک ميليارد و 500 ميليون مسلمان در جهان داريم که بايد نسبت به اين مساله حساسيت داشته باشند. ما از کشورهاي عربي انتظار داريم که از فلسطين حمايت کنند و آنها بايد بدانند که اگر آتش صهيونيست‌ها در مسجدالاقصي خاموش نشود، همه پايتخت‌هاي عربي در معرض خطر قرار مي‌گيرند.

اين در حالي است که تظاهرات گسترده فلسطيني‌ها و عمليات‌هاي شهادت طلبانه آنها در کرانه باختري و سرزمين‌هاي اشغالي، صهيونيست‌ها را به شدت نگران کرده است. اين تحرکات که بازگشت انتفاضه را نويد مي‌دهد، براي فلسطينيان نيز بدون هزينه نبوده و تا کنون به شهادت و زخمي شدن دهها تن انجاميده است.به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري «وفا» فلسطين، با ادامه درگيري‌هاي شديد در مسجد الاقصي براي چندمين روز پياپي و زخمي شدن دهها فلسطيني و نيز بازداشت دهها تن ديگر، عمليات فلسطينيان در هدف قرار دادن سربازان اسرائيلي در فلسطين اشغالي ادامه دارد.

آنان هر روز خشم خود را نسبت به اقدامات تحريک‌آميز شهرک‌نشين‌ها و اهانت به مسجدالاقصي ابراز مي‌کنند.در آخرين مورد از اين عمليات‌ يک جوان فلسطيني در پاسخ به جنايات اشغالگران در کرانه باختري و قدس اشغالي، چهار سرباز صهيونيستي را با چاقو زخمي کرد تا اينکه با شليک نظاميان رژيم صهيونيستي به شهادت رسيد.وزير بهداشت فلسطين گفت: سربازان اسرائيلي از تمامي انواع گلوله‌هاي جنگي استفاده مي‌کنند. آنان در تيراندازي‌هاي خود نيم تنه بالاي بدن فلسطينيان را با هدف مي‌گيرند که نتيجه آن قتل يا معلوليت دائم است.صهيونيست‌ها اکنون هر کودک فلسطيني که سنگ پرتاب کند را تروريست خوانده و وي را فردي مسلح قلمداد مي‌کند.

اين اصل که در اسرائيل به "سنگ‌ها مي‌کشند" شهرت يافته اجازه مي‌دهد نظاميان و شهرک‌نشينان هم قاضي و هم جلاد باشند و به آساني کودکان و جوانان فلسطيني را تروريست بخوانند و به سمت آنها شليک کنند.در درگيري‌هاي اخير در رام الله نيز تک تيراندازهاي اسرائيلي تمامي کساني که سنگ پرتاب مي‌کردند را به شکلي برنامه‌ريزي شده و بي‌سابقه با گلوله‌هاي جنگي و پلاستيکي هدف قرار دادند به طوري که در اين تظاهرات دهها تن زخمي شدند. در اين درگيري‌ها به طور ميانگين هر 10 دقيقه يک فلسطيني به ضرب گلوله يا پرتاب گاز اشک آور مصدوم مي‌شد.طبق تصميمي که دولت نتانياهو اتخاذ کرد هر شهرک نشيني مي‌تواند سلاح حمل کند و با آزادي در خيابان‌ها بچرخد و هر زمان که بخواهند از آن استفاده کند.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2015\10\10-21\19-35-37.htm&storytitle=%C7%DA%D1%C7%C8%20%DD%E1%D3%D8%ED%E4%20%D1%C7%20%CA%E4%E5%C7%20%90%D0%C7%D4%CA%E4%CF

ش.د9402930

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات