تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۸۹۶۲۹

سيدحسين موسويان: عربستان و ‌متحدانش از تجاوز‌ صدام به ایران حمايت كردند

مقدمه: سيدحسين موسويان، مذاكره‌كننده سابق هسته‌اي با حضور در شبكه الجزيره به پرسش‌های چالشي مجري این شبكه پاسخ داد. موسويان گفت: ايران نه به‌دنبال جنگ ايدئولوژيك است و نه دنبال سلطه ايدئولوژيك، بلكه ايران از شيعه و سني در مقابل تروريسم حمايت مي‌كند. انتخاب نوشت؛ بخش‌هايي از پرسش و پاسخ موسويان با خبرنگار الجزيره را در ادامه بخوانيد:

(روزنامه آرمان – 1394/08/12 – شماره 2893 – صفحه 6)

* چه تحولي رخ داد كه عربستان حاضر شد با ايران درباره سوريه مذاكره كند؟

** اين بدان دليل است كه براي همه روشن شده دو ائتلاف جهاني يكي توسط آمريكا و متحدانش و ديگري توسط روسيه، ايران، عراق، سوريه و حزب‌ا... وارد كارزار مقابله با داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي شده و ائتلاف دوم به رهبري ايران و روسيه موفق‌تر بوده است. درباره روابط سوريه و ايران بايد اين نكته را هم اضافه كنم كه دو كشور يك قرارداد استراتژيك سال‌ها قبل امضا كرده‌اند كه به موجب آن هر يك از دو كشور مورد تجاوز قرار گيرد، ديگري از او در مقابل تجاوز و مداخله حمايت خواهد كرد. در زمان تجاوز صدام به ايران، عربستان و ديگر متحدانش از تجاوز صدام حمايت كردند اما سوريه از ايران حمايت كرد. لذا امروز ايران هم مقابله به مثل كرده و از سوريه در مقابل مداخله خارجي و تجاوز تروريست‌ها حمايت مي‌كند.

* خط قرمز ايران در سوريه چيست؟ ايران در آخر خط چه مي‌خواهد؟

** خط قرمز ايران سلطه گروه‌هاي تروريستي و افراطي بر سوريه ومنطقه است. ايران به‌دنبال حكومت ابدي بشار اسد بر سوريه نيست. ايران به‌دنبال پاكسازي سوريه و عراق از تروريسم است. حقيقت اين است كه 60% خاك سوريه در اشغال گروه‌هاي تروريستي داعش و القاعده و جبهه النصره و امثالهم است كه مورد حمايت مالي و تسليحاتي سعودي‌ها هستند. امروز دنيا بايد تصميم بگيرد كه اولويت با مبارزه با تروريسم است يا مبارزه با اسد.

ايران معتقد است اول بايد تروريسم را منكوب كرد و تماميت ارضي سوريه را تضمين كرد. طرف ديگر به رهبري سعودي‌ها دنبال حذف اسد است. ايران معتقد است سرنوشت سوريه بايد توسط مردم سوريه در يك انتخابات آزاد حتي تحت نظارت سازمان ملل است. ايران مخالف مداخله خارجي براي تعيين رئيس جمهور مردم سوريه است. اما انتخابات در سوريه بعد از پاكسازي سوريه از اشغالگران تروريست و نه قبل از آن.

* اخيرا ايران موضع تهاجمي‌تر گرفته و نيروي نظامي‌وارد سوريه كرده است. چه اتفاقي افتاده كه ايران اينگونه وارد ميدان شده؟

** اكنون واضح است كه روسيه و ايران قاطعانه وارد معركه بحران سوريه شده‌اند چون متوجه شده‌اند كه طرف مقابل هيچ محدوديتي براي مداخله نظامي‌و مالي براي ساقط كردن كشور و حكومت سوريه ندارد و حتي به‌دنبال تجزيه سوريه است. سال گذشته جو بايدن در سخنراني خود در دانشگاه هاروارد گفت كه مشكل آمريكا متحدينش در منطقه هستند كه با كمك‌هاي مالي و تسليحاتي به تروريست‌ها، دنبال ساقط كردن اسد هستند. او از تركيه و امارات و عربستان به عنوان حاميان اصلي تروريسم نام برد. لذا روسيه و ايران قاطع وارد شده‌اند. هدف هم محو تروريسم از عراق و سوريه است. اگر ايران نبود بغداد و اربيل تاكنون سقوط كرده بود.

* استراتژي ايران و حزب‌ا... چيست؟ حمايت ايدئولوژيك از شيعه و مسلط كردن شيعه بر منطقه؟

** استراتژي كليدي حزب‌ا... حفظ تماميت ارضي لبنان و پيشگيري از ورود تروريست‌ها به خاك لبنان است. تروريست‌ها وارد عراق شده و سرزمين عراق را اشغال كرده و امروز هم پول دارند و هم نفت و هم سرزمين و هم اسلحه و ارتش. طبيعي است كه حزب‌ا... بايد وارد مقابله پيشگيرانه شده و با تجاوزات داعش در سوريه و عراق بجنگد. روزي كه لبنان از خطر تروريسم تكفيري مصونيت پيدا كند، حزب‌ا... به داخل لبنان برخواهد گشت. درباره ايران هم بايد گفت ترديدي نيست كه ايران از حريم عتبات مقدسه در سوريه و عراق حفاظت خواهد نمود و اين امري حياتي براي ايران است اما ايران نه به‌دنبال جنگ ايدئولوژيك است و نه سلطه ايدئولوژيك برمنطقه. ايران نخستين كشوري بود كه به كمك كردهاي سني شتافت و اربيل را كردستان عراق از تجاوزات داعش رهانيد. كردهاي عراق، سني هستند و نه شيعه. حقيقت اين است كه ايران از شيعه و سني در مقابل تروريسم حمايت مي‌كند. تروريسم تكفيري سني بيشتر ازشيعه كشته است ودر كشتار مرزي بين شيعه و سني و مسيحي قائل نيست.

* استراتژي ايران حفظ كدام منطقه در سوريه است؟ رقه، حلب يا دمشق؟

** استراتژي روسيه و ايران اولويت بخشيدن به حفظ دمشق است. چند ماه قبل ايران اطلاعات موثقي پيدا كرد كه تركيه و عربستان عملياتي براي سقوط دمشق طراحي كرده‌اند و لذا تهران و مسكو تلاش نموده‌اند كه دمشق سقوط نكند چون پايتخت و مركز فرماندهي نيروهاي نظامي‌و امنيتي سوريه است. سقوط پايتخت به معني سقوط حكومت مركزي و متعاقبا كشور و ملت سوريه است. ايران به‌دنبال حفظ تماميت ارضي سوريه و جلوگيري از هم پاشيدن ساختار نيروهاي نظامي‌و امنيتي سوريه است.

* آيا اسد خط قرمز ايران است؟

** ايران با انتخابات آزاد و منتخب اكثريت مردم سوريه موافق است. هر فرد معتدلي كه منتخب اكثريت ملت سوريه باشد مورد حمايت ايران خواهد بود. ايران از حكومت كرزاي در افغانستان حمايت كرد با وجودي كه كرزاي يك سني پشتون بود. دقيقا به همين دليل ايران از نخست وزيري يك شيعه در عراق حمايت كرد زيرا شيعه در عراق اكثريت را دارد. لذا ايران در عمل ثابت كرده كه طرفدار حكومت اكثريت است خواه سني يا شيعه. اما ايران تحمل نخواهد كرد كه سوريه به دست اقليت وهابي يا سلفيهاي افراطي بيفتد. ايران معتقد است مردم سوريه بايد تصميم بگيرند. ايران از تصميم اكثريتي مردم سوريه در انتخاب رئیس جمهور حمايت خواهد كرد خواه انتخاب آنها يك علوي يا سني يا مسيحي باشد.

* برخي مانند عربستان معتقدند كه ايران به كشورهاي عربي تجاوز كرده و بايد از خاك كشورهاي عربي خارج شود.

** اينها فراموشكاران هستند. اينها فراموش كرده‌اند كه در ماه‌هاي اول انقلاب يك كشور عربي يعني عراق به رهبري صدام به ايران تجاوز كرد و عربستان و همه كشورهاي متحد آن از تجاوز صدام حمايت كردند و يك ميليون ايراني را كشتند و 600 ميليارد دلار به ايران خسارت زدند. اينها فراموش كردند كه از ابتداي انقلاب تاكنون آمريكا و كشورهاي متحد عربش به رهبري عربستان از جنگ نظامي‌تا جنگ اقتصادي و سياسي و اطلاعاتي عليه ايران براه انداخته و قصد نابودي ايران را داشته‌اند. ايران به هيچ كشور عربي تجاوز نكرد. صدام به‌دنبال تجزيه ايران بود و نه فقط تغيير نظام. عربستان و كشورهاي حاشيه خليج فارس از تجزيه ايران حمايت كردند.

اين سياست اعراب همسايه بوده است. بنابراين اگر كشورهاي عرب متخاصم منطقه به رهبري عربستان سياست خصمانه عليه ايران را متوقف كنند، ايران هم انعطاف خواهد داشت. تا اينجاي كار استراتژي منطقه اي ايران استراتژي دفاعي در مقابله با سياست‌هاي تجاوزكارانه و مداخله جويانه بوده است چون ايران مورد تجاوز يك كشور عربي با حمايت ساير اعراب بوده است. اينها واقعيات تاريخي است كه نبايد فراموش شود.

http://armandaily.ir/?News_Id=133156

ش.د9404239

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات