صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۸۹۴۷۵

دیپلمات آمریکایی: انتظار بیجا داریم که ایران نتواند از خود دفاع کند

یک دیپلمات اسبق آمریکایی تأکید کرد در حالی که ایران در معرض تهدید قرار دارد نمی‌توان توقع داشت که این کشور از خود دفاع نکند و موشکی نداشته باشد.

«چارلز ناس» (کاردار سفارت آمریکا در سال‌های 1978 و 1979) با اشاره به سرمقاله اخیر روزنامه واشنگتن پست که آزمایش‌های موشکی ایران را تخطئه کرده بود، نوشت: ایران یکی از تأثیرگذارترین کشورها در منطقه خاورمیانه است. البته شکی نیست که یک سری آزمایش‌ها از تنوعی از موشک‌های ایران، پرسش‌هایی را در مورد مقاصد و نیات حقیقی ایران از این تجربیات در ذهن ایجاد کرده است؛ اما نکته اینجاست که تاکنون هیچ فرد خارجی این آزمایش‌های موشکی را مورد بررسی دقیق قرار نداده است و اصلاً مشخص نیست آیا موشک‌های آزمایش شده از نوع بالستیک بوده است یا نه؟ و این مسئله خود جای بحث دارد.

وی می‌افزاید: هیئت سردبیری واشنگتن پست در سرمقاله مورد اشاره خود (7 اوریل) در مورد ایران، از واقعیات سیاسی و نظامی منطقه غافل مانده است. ایران بیش از سه دهه است که در تحریم به سر می‌برد و این تحریمها کار به روزکردن نیروهای مسلح ایران را فوق‌العاده دشوار کرده است.

چارلز ناس تصریح کرد: حمله نظامی عراق به ایران و هشت سال جنگ هم به سهم خود همه توانمندی‌های نظامی ایران را ضعیف‌تر از قبل کرد. در همان دوره زمانی عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج (فارس) مدرن‌ترین تسلیحات نظامی به ارزش میلیاردها دلار را خریداری کردند و خریدهای نظامی عربستان حتی از روسیه هم پیشی گرفت.

وی در پایان نوشت: نکته مهم‌تر آنکه عربستان ائتلافی متشکل از کشورهای مسلمان سنی مذهب علیه ایران تشکیل داده و این ائتلاف به نوبه خود تهدیدی بالقوه علیه ایران است. با این همه؛ بدیهی است که نباید از ایران انتظار داشت از خود دفاع نکند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات