صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۸۹۵۵۸

اخبار ویژه روزنامه‌های 1 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

پیغام آمریکا به متحدان /فعلا درباره کنار رفتن اسد حرف نزنید!

وزیرخارجه آمریکا از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواسته تا فعلا درباره کنار رفتن بشار اسد در سوریه صحبت نکنند.

منابع موثق اعلام کردند که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به بحرین به همتایانش در شورای همکاری خلیج‌فارس گفته است که فعلا از بحث بر سر رفتن بشار اسد از قدرت خودداری کنند.

به گزارش پایگاه خبری دام‌پرس به نقل از سایت سوریه نت (وابسته به مخالفان سوری)، منابع آگاه گفتند که کری در دیدارش با وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس در منامه، پایتخت بحرین در روزهای هفتم و هشتم مارس گفته است که «درحال حاضر صحبت از کنار رفتن بشار اسد از قدرت نکنید.»

به گزارش دیپلماسی ایرانی اظهارات کری یک هفته قبل از آغاز دور سوم مذاکرات صلح سوریه در ژنو صورت گرفته است.

سوریه نت در این زمینه می‌نویسد، نشانه‌ها حاکی از آن است که آمریکا از موضع خود در قبال کناره‌گیری اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت کوتاه آمده با وجود این که دولت آمریکا بارها خواستار کناره‌گیری او از قدرت شده است.

حال افراد نزدیک به فضای مذاکرات ژنو می‌گویند که به روشنی می‌توان دید که آمریکایی‌ها در پرونده سوریه تسلیم روسیه شده‌اند و تلاش دارند به هر نحوی به نوعی راه‌حل درباره پرونده سوریه برسند.

این گزارش می‌افزاید: تاکنون روس‌ها هرگونه بحث بر سر سرنوشت اسد را رد کرده‌اند و همچنان این عبارت را که سرنوشت اسد را مردم سوریه تعیین می‌کنند، تکرار می‌کنند. این عبارتی است که کاخ‌سفید نیز استفاده می‌کند. در عین حال روشن شده است که ایالات متحده به هیچ وجه آمادگی ندارد که روابط خود را با روسیه متشنج کند، برای همین هیچ فشاری را به روس‌ها وارد نمی‌آورد که نرمشی در مواضع حکومت سوریه در ژنو ایجاد کند، آمریکایی‌ها فقط به این که روس‌ها همراهی نظامی خود را در جنگ جاری در سوریه با ارتش سوریه کاهش داده‌اند، کفایت کرده‌اند و به صراحت می‌گویند به شدت از این نگرانند که ناگهان روس‌ها بخواهند مواضع خود را تغییر داده و موضعی پیش‌بینی نشده اتخاذ کنند.

با این دست فرمان دولت منتظر رفتارهای پوپولیستی جدید باشید

عقبگردهای ناشیانه در تصمیمات اقتصادی نشان می‌دهد دولت اراده‌ای برای بهبود وضعیت اقتصادی ندارد و صرفا رفتار پوپولیستی در پیش گرفته است.

روزنامه جوان در تحلیلی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم که با شعار تدبیر و امید روی کار آمد قرار بود نه با داس و نه با اتوبوس به جان مدیریت‌ها بیفتد و در عین حال امید را به بخش‌های مختلف اقتصادی بازگرداند، اما در عمل آنچه می‌توان در کارنامه بیش از هزار روزه این دولت یافت، عملیات روانی و تلاش از کیان واژه امید با تدبیر حمله به دولت قبل است. وگرنه نگاهی به روش‌های مظلوم‌نمایی در خون جگر خوردن شب‌های پرداخت یارانه به عنوان مصیبت عظمی و توزیع محدود سبد کالا چیزی جز حرکات پوپولیستی مورد تعریف خود نیست!

اما این تمام مسیر اقتصادی دولتی نبود که قرار بود تدبیر را جایگزین تصمیمات پوپولیستی کند. ارائه بسته‌های اول و دوم خروج از رکود، بزرگنمایی بیش از حد آثار برجام و بی‌برنامگی دولت در بهره برداری از نتایج برجام که پیشتر خود به آنها تاکید داشت، نشان داد دولت یازدهم بیش از آنکه به دنبال بهبود شرایط اقتصادی باشد به دنبال سرپوش گذاشتن بر ضعف مدیریت در میان شرکت‌های بزرگ اقتصادی دولتی و شبه‌د‌ولتی است.

عقبگردهای ناشیانه در تصمیمات اقتصادی نشان می‌دهد دولت اراده‌ای برای بهبود وضعیت اقتصادی ندارد و شعارهای اقتصادی روبنایی برای پیشبرد اهداف سیاسی صرف دولتمردان است.

برخی عقبگردهایی که می‌توان در این هزار روزه از آن یاد کرد عبارتند از تعطیل کردن توزیع سبد کالا بعد از یک مرحله و نیم. قرار بود با ابتکار بخشی از بدنه کارشناسی اقتصادی دولت یارانه‌ها تغییر چهره بدهد و با این روش از یارانه‌های نقدی رهایی یابد، اما بلافاصله و بعد از انبارگردانی کالاهای اساسی از این کار منصرف شد.

این روزنامه می‌افزاید: بسته اول با هدف خروج از رکود و تاکید و تمرکز بر تقاضای خارجی تدوین شد و برای آن نیروهای پیشرانی تعریف شد، ولی در عمل به دلیل ناکارآمدی این بسته رویکرد خود را تعطیل و با عقبگردی واضح به تحریک تقاضای داخلی تاکید شد. بسته دوم که در اثر ناکارآمدی بسته اول تهیه و تدوین شد قرار بود خروج از رکود را با تحریک تقاضای داخلی دنبال کند، اما واژه بزرگ خروج از رکود با عملکرد عجیب و سوال‌برانگیز و ناقص دولت تنها محدود به فروش 100 هزار خودروی قسطی شد اما در این میان برجام به سرانجام رسید، برجامی که شاه کلید حل مشکلات اقتصادی عنوان شد. ولی بلافاصله از آنجایی که ساختار اقتصادی معیوب‌تر از آن بود که با وعده‌های نصفه و نیمه غرب تاثیر بپذیرد، دولتمردان را به فراموشی گفته‌های خود رهنمون ساخت به نحوی که سهم برجام را در اقتصاد به کمتر از 30 درصد رساند، با این حال کارنامه اقتصادی دولت نشانی مثبت به بازارها و مردم نمی‌داد، لذا این بار دیگر از طرح اقتصادی سخنی به میان نیامد بلکه با بازی رسانه‌ای سوئیفت و شوهای هیئت‌های خارجی گره‌گشای اقتصاد را سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد.

به این ترتیب عمر دولت در حال گذر است بی‌آنکه وعده‌های دولت با نمود عینی در بازارها مواجه باشد و بخش واقعی اقتصادی را تحت‌الشعاع قرار دهد. لذا از هم‌اکنون نیز باید در انتظار حرکتی مقطعی و پوپولیستی در ماه‌های آخر این دولت بود. آنچنان که نشانه‌های آن قابل رویت است و آن هم مخالفت با حذف یارانه‌بگیرانی است که زمانی آن را اعضای کابینه مصیبت عظمی می‌دانستند.

مجازات‌های آمریکا همچنان مانع از معاملات بین‌المللی ایران می‌شود

یک روزنامه آمریکایی اذعان کرد مشکلات ایران برای نقل و انتقال پول در معاملات بین‌المللی همچنان باقی است.

وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: هدف مستتر توافق هسته‌ای در واقع نزدیکی ایران به غرب بود. چند ماه از توافق هسته‌ای ایران می‌گذرد اما هنوز بانک‌های ایرانی قادر به نقل و انتقال پول در سیستم بین‌المللی بانکی و تأمین اعتبار برای تجارت‌های خارجی‌شان نیستند.

ایران در باز گرداندن ده‌ها میلیارد دلار از درآمدهای نفتی‌اش که به علت تحریم‌های آمریکا در بانکهای خارجی توقیف شده است نیز با موانعی روبروست. شماری از بانک‌های غربی از بیم مجازات شدن توسط آمریکا از معامله با ایران طفره می‌روند.

این روزنامه می‌افزاید: مشکلات دامنه‌دار در دسترسی به سیستم مالی بین‌المللی، بانکهای ایرانی را برای نقل و انتقال آزادانه پول در سراسر جهان بشدت در تنگنا قرار داده است.

«آدام ژوبین» قائم مقام وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ادعا کرد: «این وظیفه ایران است که یک محیط رضایت‌بخش تجاری خلق کند.»

به گزارش وال‌استریت ژورنال در همین زمینه «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در ماه فوریه از آمریکا خواسته بود که علناً اعلان کند بانکها بی هیچ واهمه‌ای می‌توانند با ایران تجارت کنند، اما در غیاب یک چنین اعلامی؛ اجرای توافق هسته‌ای با مشکل مواجه خواهد شد.

«ولی‌الله سیف» رئیس کل بانک مرکزی ایران که در اجلاس مشترک «صندوق بین‌المللی پول» و «بانک جهانی» در واشنگتن شرکت کرده بود، از آمریکا خواست گام‌های بیشتری برای ایجاد سهولت در عقد قراردادهای بانکی بردارد و هشدار داد که اگر آمریکا چنین نکند توافق هسته‌ای به خطر خواهد افتاد.

سیف در سخنرانی 90 دقیقه‌ای‌اش در حاشیه اجلاس مذکور روز جمعه در واشنگتن گفت: «آنها باید به همه تعهداتشان در توافق عمل کنند؛ در غیر این صورت توافق هسته‌ای به حکم شروط خود خواهد شکست».

در این ارتباط «مصطفی روی» عضو هیئت مدیره و رئیس امور بین‌الملل یکی از شعبات بانک «پاسارگاد» در ایران به مشکلات این بانک در این زمینه اشاره کرده و شرح داده است که بعد از توافق هسته‌ای قصدداشت دو مورد نقل و انتقال بانکی با مؤسسات مالی که هدف تحریم‌های آمریکا نبودند انجام دهد اما در هر دو بار این امکان برایش میسر نشد. به او گفته شد که بانک فرستنده یک حساب جداگانه نقل و انتقال بانکی به یورو دارد و نمی‌خواهد با اتصال داشتن با ایران رابطه‌اش را با سیستم مالی آمریکا به خطر افکند.

وال‌استریت ژورنال در پایان نوشت: بانک‌های BNP Paribas و UBS و HSBC از جمله چندین بانک خارجی هستند که چند سال پیش بابت نقض تحریم‌های ایران و چند کشور دیگر در مجموع بیش از یک میلیارد دلار از سوی آمریکا جریمه شدند.

غرب‌گرایان عامل عمده بی‌هزینه شدن بدعهدی برای آمریکا

چه کسانی بدعهدی آمریکا را بی‌هزینه کردند؟! روزنامه جوان با طرح این سؤال نوشته: در گزارش مفصل و مطول سه ماهه وزارت خارجه به مجلس شورای اسلامی (که عمده آن عیناً تکرار برخی از مفاد برجام است) عامل بدعهدی و فریبکاری غرب، برخی رفتارهای داخلی در ایران عنوان شده و با متهم کردن ایران از شرکت‌های آمریکایی رفع اتهام شده است.

در این گزارش تغییرات کاملاً محسوس و معنی‌دار در فضای بین‌المللی به نفع ایران! و انجام سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی و اقتصادی کشورهای دیگر، دلیل موفقیت‌آمیز بودن برجام اعلام شده است! اما قرائن و شواهد بسیاری بر بدعهدی طرف غربی دلالت داشته و برخی واقعیات تلخ و گزنده از زبان بعضی از اعضای دولت نیز تأیید محکمی بر این مدعاست. در آخرین نمونه می‌توان به سخنان آقای سیف (رئیس کل بانک مرکزی) در حاشیه نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و گروه بانک جهانی، در شورای روابط خارجی آمریکا و سپس در مصاحبه با شبکه بلومبرگ اشاره کرد که آب پاکی را روی دست دولتمردان ریخته و در سخنانی با صراحت تمام دستاورد اقتصادی برجام برای ایران را تقریباً «هیچ» اعلام و عدم دسترسی به بیش از 100 میلیارد دلار از دارایی‌های ضبط شده ایران را دلیل روشنی بربدعهدی آمریکایی‌ها معرفی می‌نماید.

مواضع ضد و نقیض دولتمردان درباره برجام؛ آفتاب تابان و فتح‌الفتوح نامیدن آن از یک سو و اعتراف به بی‌تأثیر بودن برجام بر اوضاع اقتصادی کشور از سوی دیگر، مؤید انتقادهای دلسوزان نظام بوده و در نتیجه سؤالات جدی درباره علت و آثار شکست برجام (علت عدم تمایل غرب به اجرای برجام، ملموس نبودن آثار اقتصادی و امنیتی و سیاسی در پسابرجام، علت فرصت‌سازی برجام برای دشمن، تهدیدافزایی در پسابرجام) را در سطح جامعه ایجاد نموده است. چه اتفاقی افتاده که قورباغه‌ها هم برای ایران هفت‌تیرکش شده‌اند و رژیم‌های ضعیف منطقه نظیر رژیم وهابی حاکم بر حجاز (که دیروز برای اظهار ارادت به رئیس جمهور ایران صف کشیده و به تقلید پوشش رئیس جمهور ایران دست او را می‌فشردند) هم اینک به خود اجازه تهدید و تحریم هوایی و دریایی ایران را می‌دهند؟ چه چیزی در پسابرجام سبب شکل‌گیری اتحاد نامیمون اعراب علیه ایران و قراردادن نام حزب‌الله قهرمان در عداد گروه‌های تروریستی شده است؟ چه عاملی در پسابرجام موجب گنجاندن چهار بند ضد ایران در قطعنامه پایانی اجلاس همکاری اسلامی شده است؟... و دهها سؤال مهم و جدی دیگر.

واقعیت انکارناپذیر این است که اقدامات و رفتارهای برخی از دولتمردان، آمریکا و غرب را نسبت به بی‌هزینه و صفر بودن بدعهدی خود مطمئن کرده است. دولتمردان با علم و آگاهی کامل به خسارات فراوان برجام، برای وصول به اهداف و مقاصدسیاسی و حزبی خود، از برجام‌های بعدی دم می‌زنند. همچنین بدنه غیرانقلابی در دولت (به ویژه در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی) از شجاعت انقلابی لازم برخوردار نبوده و در مقابل نقض برجام از سوی غرب و شیطان بزرگ صرفاً با وارد کردن فشار از طریق ایمیل اکتفا می‌کنند!

این روزنامه می‌افزاید: برخی‌ها شیطان بزرگ را کدخدای جهان دانسته و با پیروی از هژمونی ظالمانه آمریکا تنها راه حل مشکلات کشور را تعامل با آمریکا می‌دانند. اینان آمریکا را دشمن نمی‌دانند؛ در حالی که شیطان بزرگ همواره از ایران به عنوان دشمن و محور شرارت یاد کرده و بر تحریم‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و... برای به زانو درآوردن ایران تأکید دارد.

در ادامه این تحلیل آمده است: رفتار متکبرانه آمریکا با ایران، حاصل برآوردی است که از ماهیت غربگرایان در ایران دارند و به همین دلیل از افراد غرب‌باور، غرب‌اندیش، غرب‌زده و غرب‌پرست به عنوان سرمایه‌های خود حمایت کرده و در آینده و در انتخابات بعدی نیز شاهد این حمایت به شکل گسترده‌تر خواهیم بود.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* با اینکه تلاش برای مقابله با منکرات، از وظایف همگانی به ویژه مسئولین ذیربط است، اما طرح کنترل نامحسوس وضعیت حجاب، صدای بلند ضبط ‌صوت‌ها در خودروها و سایر ناهنجاری‌ها و منکرات، ابهاماتی را پدید آورده است. اینکه اصولاً اقدامات نامحسوس از نظر فقهی چه جایگاهی دارد، عوارض منفی این قبیل اقدامات را چگونه می‌توان کنترل کرد و اصولاً این نوع مقابله با منکرات چه تاثیری در حل معضلات فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی خواهد داشت، از سوالات مهمی است که قبل از اجرای این طرح باید به آنها پاسخ داده شود.

* ناهماهنگی بین اداره پست و شرکت مخابرات، شهروندان اهوازی را کلافه و عصبانی کرده است. تماس‌ها و مراجعات بسیار زیاد از سوی مردم به خبرنگار ما در اهواز و مشاهده حضوری وی، حاکی است که بیشتر قبض‌های تلفن ثابت به مشترکین تحویل نمی‌شوند و شرکت مخابرات هم بلافاصله و بدون هیچگونه اطلاع قبلی تلفن‌ها را قطع می‌کند و متاسفانه مردم با ناراحتی و عصبانیت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه می‌کنند و ضمن ساعت‌ها معطلی در ازدحام صف و تحمل برخی بی‌حرمتی‌ها با پرداخت مبلغی بعد از چند روز خط تلفن آنها وصل می‌شود. شهروندان اهوازی سوال می‌کنند مسئولین شرکت مخابرات چه زمانی قادر به حل مشکلی به این سادگی هستند؟ شرکت مخابرات خوزستان با مشکلات زیادی از جمله عدم پرداخت حقوق برخی کارگران شرکت‌های پیمانکاری که از جمله ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند، نیز روبروست که موجب جو نارضایتی و ضعف عملکرد این شرکت شده است. انتظار مردم اینست که مسئولین بازرسانی را برای بررسی مشکلات شرکت مخابرات به استان بفرستند.

*********************************

روزنامه خراسان**

جماران نوشت:

این پایگاه اطلاع رسانی ضمن روایتی از ماوقع دیدار اخیر جمعی از فعالان سیاسی کشور با مقام معظم رهبری به روایت افشین علا، فعال سیاسی و ادبی به نقل از وی نوشت: «پیشنهاد ایشان (رهبر انقلاب) مبنی بر ایجاد گروهی برای بررسی مواردی که در صحنه سیاسی کشور مورد اختلاف است نیز از نکات جالب این دیدار بود. ایشان نفس اختلاف را طبیعی دانستند اما فعالان سیاسی را از چنگ انداختن به چهره یکدیگر برحذر داشتند. من فکر می کنم نکات مطرح شده در این دیدار می تواند نقطه عطفی در فضای سیاسی کشور باشد و صاحبنظران و دلسوزان نباید ساده ازکنار آن بگذرند.» وی افزود: رهبر انقلاب با تأکید بر لزوم حضور سلایق متنوع درعرصه ها، تنها خط قرمز نظام را رویارویی با انقلاب دانستند و اظهار داشتند حتی مخالف انقلاب بودن به خودی خود جرم نیست و نمی توان به این دلیل به کسی انگ ضدانقلاب زد و به حقوق او تعرض کرد.

پارس نیوز مدعی شد :

آمریکا نامه ای را از طریق سفارت ترکیه برای مقامات ایرانی ارسال کرده است.هنوز از محتوای این نامه و اینکه چرا این بار مستقیما از طرف جان کری برای محمد جواد ظریف ارسال نشده اطلاع دقیقی وجود ندارد.

9صبح مدعی شد :

شنیده ها حاکی از آن است با توجه به عدم رضایت رییس جمهوری از عملکرد فانی وزیر آموزش و پرورش، گودرزی وزیر ورزش و فرهادی وزیر علوم و تحقیقات این سه وزیر به زودی از کابینه دولت می روند. همچنین خبرهایی از اختلاف نظر در سطوح بالای دولت درباره ادامه فعالیت بعضی از وزرای اقتصادی وجود دارد ولی با این حال تیم اقتصادی دولت تا انتخابات آینده تغییری نخواهد کرد.

عصر ایران نوشت :

مصباحی‌مقدم از اعضای شاخص شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز که از راه‌یابی به مجلس دهم بازمانده گفت : در مورد ریاست خبرگان در مورد آقای هاشمی بسیار بعید می‌دانم. چون ترکیب انتخاب شده نشان نمی‌دهد همه حامی آقای هاشمی باشند حتی تعدادی از افرادی که در لیست آقای هاشمی در تهران بودند از آقای هاشمی حمایت نمی‌کنند.

عصرخبر نوشت :

انتشار عکسی از چهار دست و پا شدن رئیس جمهور آمریکا در دفتر کارش، با واکنش غیرمنتظره مخاطبان همراه شد. "باراک اوباما" در این عکس، چهاردست و پا روی زمین دفتر کارش در کنار فرزند "جن پساکی" مدیر ارتباطات کاخ سفید قرار دارد. کاربری به نام Paparipa Joe نوشت: "تظاهر می کند که کودکان را دوست دارد، آن هم پس از بمباران کودکان سوری."

*********************************

روزنامه ایران**

اتحادیه اروپا به دنبال لغو تحریم‌های «ایران ایر»

اتحادیه اروپا ماه آینده میلادی کارشناسان امنیت پرواز را به ایران اعزام خواهد کرد تا هواپیماهای شرکت ایران ایر را مورد ارزیابی فنی قرار دهند. به گزارش «ایسنا»، «جاکوب آداموویچ»، سخنگوی «کمیسیون اروپا» که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا است به «وال استریت ژورنال» گفت: «ایران ایر در سال 2010 به دلیل نگرانی‌های ایمنی مربوط به هواپیماهایش در لیست سیاه قرار گرفت اما 12 فروند از هواپیماهای این شرکت از ممنوعیت مذکور معاف بوده و به ایران ایر امکان داده‌اند خدمات پرواز به اروپا را حفظ کند.» وی در ادامه افزود: «آنچه اکنون اتفاق می‌افتد، انجام ارزیابی‌های فنی در ماه مه است تا مشخص شود آیا ایران ایر مشکلات ایمنی را حل کرده است. ایمنی پروازها به ملیت یک ایرلاین مربوط نیست.» این خبر در پی سفر اخیر هشت کمیسر اتحادیه اروپا به تهران که نخستین سفر در چند سال اخیر است اعلام شد. این مقامات به دنبال راه‌هایی برای تقویت روابط تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا هستند و در همین راستا پروژه‌های مشترکی را در بخش انرژی، مهاجرت و کارهای تحقیقاتی مشترک اعلام کرده اند.

زنگنه: نپذیرفتن بانوان در دانشگاه نفت تأسف‌آور بود

وزیر نفت پذیرش نشدن بانوان را در دانشگاه صنعت نفت در دولت دهم تأسف‌آور دانست و گفت: «خانم‌ها نسبت به آقایان وظایف خود را در شرایط برابر دقیق‌تر، مسئولانه‌تر و سالم‌تر انجام می‌دهند.» به گزارش «شانا»، بیژن زنگنه در مراسم گرامیداشت مقام زن و روز مادر با تأکید بر اینکه «ترکیب نیروهای حاضر در صنعت نفت تبعیض‌آمیز و به نفع مردان است اما این چیزی نیست که ما آن را خواسته باشیم»، افزود: «اگر از این به بعد استخدامی در صنعت نفت صورت گیرد که احتمال آن بسیار اندک است، قطعاً در این شرایط تبعیض مثبت به نفع بانوان خواهد بود.»

پرونده رئیس سابق «ایمیدرو» در انتظار تعیین دادگاه

واحد شریفی، وکیل خدامراد احمدی یکی از متهمان موسوم به فساد سه هزار میلیارد تومانی که پیش‌تر محکومیتش به ۱۰ سال حبس در دیوان عالی کشور نقض و از زندان آزاد شده، به «تسنیم» گفت: «هنوز شعبه دادگاه هم عرض برای رسیدگی پرونده اتهامی موکلم تعیین نشده است.» بنابر این گزارش، خدامراد احمدی رئیس پیشین ایمیدرو و متهم ردیف هشتم پرونده فساد سه هزار میلیاردی است که از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سراج به اتهام ارتشا به مبلغ جمعاً 9 میلیارد ریال (900 میلیون تومان) و مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به تحمل 10 سال حبس، رد مال به مبلغ 900 میلیون تومان، پرداخت همین میزان جریمه نقدی و محرومیت از مشاغل دولتی به طور موقت محکوم شد و دیوان عالی کشور به عنوان مرجع تجدید نظر، حکم صادره را تأیید کرد. با تأیید حکم از سوی دیوان عالی کشور، موکلم [احمدی] درخواست اعاده دادرسی کرد که درخواست او سال گذشته مورد موافقت دیوان قرار گرفت و پرونده با نقض رأی صادره، برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض دادگستری ارسال شد، اما تاکنون دادگاهی برای رسیدگی به این پرونده مشخص نشده است. براساس این گزارش، احمدی زمستان سال 93 با توجه به نقض حکم و توقف اجرای آن، با تودیع وثیقه‌ دو میلیارد تومانی آزاد شد.

تکذیب اسارت 4 ایرانی در سوریه

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: «اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها پیرامون اسارت 4 ایرانی در سوریه صحت ندارد.» به گزارش «میزان»، سید باقر حسینی تأکید کرد: «با توجه به شواهد و اطلاعاتی که از سوریه در اختیار ما وجود دارد، تا به این لحظه ما فرد یا افرادی را به عنوان اسیر در سوریه نداشته‌ایم.»

کری و ظریف نامزد دریافت جایزه «چتم هاوس» شدند

اندیشکده چتم هاوس انگلیس اعلام کرد: وزیران امور خارجه ایران و امریکا به طور مشترک نامزد دریافت سالانه این مؤسسه مطالعاتی شده‌اند. نقش کلیدی ظریف و جان کری در سال 2015 برای مذاکرات موفقیت‌آمیز هسته‌ای و حصول یک توافق تاریخی میان ایران و گروه 1+5 موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دلیل نامزدی این دو برای جایزه سالانه چتم هاوس در 2016 بوده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

انفجاری مرگبار در پایتخت افغانستان

انفجاری قوی، صبح سه‌شنبه مرکز کابل را به لرزه درآورد. این انفجار در محله‌ای شلوغ نزدیک چند پایگاه نظامی و سفارتخانه روی داد. در این انفجار 28 تن کشته و صدها نفر مجروح شدند. وزارت بهداشت افغانستان شمار مجروحان را 327 تن اعلام کرده است. وضعیت بسیاری از مجروحان نیز وخیم است. طالبان مسؤولیت حمله دیروز را به عهده گرفت.

کاروان «پاور» کودک کامرونی را کشت

کاروان نماینده آمریکا در سازمان ملل باعث مرگ یک کودک کامرونی شد. عبور سامانتا پاور، مشاور سابق باراک اوباما و نماینده آمریکا در سازمان ملل از منطقه‌ای مسکونی در کامرون باعث شد یک کودک 7 ساله توسط خودروهای کاروان او زیر گرفته و کشته شود. به گزارش آسوشیتدپرس، این حادثه نزدیک شهر موکولو در شمال کامرون روی داده است. هدف از سفر پاور به غرب آفریقا، بازدید از وضعیت پناهجویان و افراد بی‌خانمان عنوان شده است. در حالی که روستاییان کامرونی در کنار جاده ایستاده بودند و نظاره‌گر عبور کاروان بودند، یک کودک به میان جاده حرکت کرده و به خاطر سرعت بالای 100 کیلومتر در ساعت، این کودک 7 ساله آفریقایی زیر گرفته و کشته شد.

ادامه دستگیری‌های گولنی

پلیس ترکیه ده‌ها نفر را به اتهام داشتن ارتباط مالی با فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی ترکیه و مخالف اصلی رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور دستگیر کرده است. خبرگزاری آناتولی اعلام کرد عملیات پلیس که روی استانبول متمرکز است، در 9 استان اجرا شد و تاکنون 88 نفر دستگیر شده‌اند و حکم بازداشت 140 تن نیز صادر شده است. مدیران و کارمندان «بانک اسلامی آسیا» که پیروان گولن موسس آن هستند نیز جزو افراد دستگیرشده هستند. اصل تحقیقات پلیس در رابطه با جمع‌آوری کمک مالی 50 میلیون لیره‌ای برای گروه هواداران گولن است.

استعفای وزیر سوئدی منتقد صهیونیست‌ها

مهمت کاپلان، وزیر مسکن سوئد که رژیم صهیونیستی را به «نازی‌ها» تشبیه کرده بود، استعفا کرد. وی در سال 2009 میلادی در نشستی درباره اسلام‌هراسی، آزار یهودیان را در آلمان در دهه

30 میلادی یعنی دوران نازی‌ها، به اوضاع امروز فلسطینیان تشبیه کرده بود. این اظهارات اخیرا در رسانه‌های سوئد منتشر شد و اسحاق بچمن، سفیر رژیم صهیونیستی در سوئد از اظهارات پاکلان اظهار تاسف کرده است. کاپلان متولد ترکیه است و در 8 سالگی به سوئد مهاجرت کرد. وی در سال 2014 به عنوان نماینده حزب سبز وارد دولت ائتلافی سوئد شد.

بازداشت 20 داعشی در روسیه

مقامات انتظامی روسیه، دوشنبه در یک عملیات ویژه تحت عنوان «تاکسی» تعدادی از شهروندان آسیای مرکزی و یک شهروند تاجیک را که به جذب مهاجران کاری برای پیوستن به گروه تروریستی داعش مشغول بودند بازداشت کردند. بازداشت شهروندان آسیای مرکزی در حالی است که هفته گذشته مقامات انتظامی تاجیکستان انوشیروان عظیم‌اف ملقب به «عنس» شهروند 26 ساله این کشور را در اعزام بیش از 100 شهروند تاجیک به جنگ‌های سوریه و عراق متهم کردند. طبق گزارش‌ها، در حال حاضر بیش از 1000 شهروند تاجیک در درگیری‌های سوریه و عراق شرکت دارند.

قربانیان زلزله اکوادور بیش از400 تن

آمار قربانیان زلزله اکوادور تا صبح روز سه‌شنبه به 413 نفر افزایش یافت. پیش‌تر رافائل کوریا، رئیس‌جمهور این کشور، اخطار داده بود آمار کشته‌ها احتمالا افزایش خواهد یافت و گفت هنوز کسانی زنده در زیر آوار ساختمان‌های فروریخته هستند. او گفت این بزرگ‌ترین فاجعه‌ای است که بعد از 70 سال در اکوادور اتفاق می‌افتد. وی تصریح کرد بازسازی کشور، میلیاردها دلار هزینه خواهد داشت. زمین‌لرزه8/7 ریشتری، روز شنبه در شمال غربی اکوادور به وقوع پیوست و در پی آن بیش از 200 پس‌لرزه رخ داد.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات