صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۸۹۶۰۲

غرب‌گرایان عامل عمده بی‌هزینه شدن بدعهدی برای آمریکا

چه کسانی بدعهدی آمریکا را بی‌هزینه کردند؟! روزنامه جوان با طرح این سؤال نوشته: در گزارش مفصل و مطول سه ماهه وزارت خارجه به مجلس شورای اسلامی (که عمده آن عیناً تکرار برخی از مفاد برجام است) عامل بدعهدی و فریبکاری غرب، برخی رفتارهای داخلی در ایران عنوان شده و با متهم کردن ایران از شرکت‌های آمریکایی رفع اتهام شده است.

در این گزارش تغییرات کاملاً محسوس و معنی‌دار در فضای بین‌المللی به نفع ایران! و انجام سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی و اقتصادی کشورهای دیگر، دلیل موفقیت‌آمیز بودن برجام اعلام شده است! اما قرائن و شواهد بسیاری بر بدعهدی طرف غربی دلالت داشته و برخی واقعیات تلخ و گزنده از زبان بعضی از اعضای دولت نیز تأیید محکمی بر این مدعاست. در آخرین نمونه می‌توان به سخنان آقای سیف (رئیس کل بانک مرکزی) در حاشیه نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و گروه بانک جهانی، در شورای روابط خارجی آمریکا و سپس در مصاحبه با شبکه بلومبرگ اشاره کرد که آب پاکی را روی دست دولتمردان ریخته و در سخنانی با صراحت تمام دستاورد اقتصادی برجام برای ایران را تقریباً «هیچ» اعلام و عدم دسترسی به بیش از 100 میلیارد دلار از دارایی‌های ضبط شده ایران را دلیل روشنی بربدعهدی آمریکایی‌ها معرفی می‌نماید.

مواضع ضد و نقیض دولتمردان درباره برجام؛ آفتاب تابان و فتح‌الفتوح نامیدن آن از یک سو و اعتراف به بی‌تأثیر بودن برجام بر اوضاع اقتصادی کشور از سوی دیگر، مؤید انتقادهای دلسوزان نظام بوده و در نتیجه سؤالات جدی درباره علت و آثار شکست برجام (علت عدم تمایل غرب به اجرای برجام، ملموس نبودن آثار اقتصادی و امنیتی و سیاسی در پسابرجام، علت فرصت‌سازی برجام برای دشمن، تهدیدافزایی در پسابرجام) را در سطح جامعه ایجاد نموده است. چه اتفاقی افتاده که قورباغه‌ها هم برای ایران هفت‌تیرکش شده‌اند و رژیم‌های ضعیف منطقه نظیر رژیم وهابی حاکم بر حجاز (که دیروز برای اظهار ارادت به رئیس جمهور ایران صف کشیده و به تقلید پوشش رئیس جمهور ایران دست او را می‌فشردند) هم اینک به خود اجازه تهدید و تحریم هوایی و دریایی ایران را می‌دهند؟ چه چیزی در پسابرجام سبب شکل‌گیری اتحاد نامیمون اعراب علیه ایران و قراردادن نام حزب‌الله قهرمان در عداد گروه‌های تروریستی شده است؟ چه عاملی در پسابرجام موجب گنجاندن چهار بند ضد ایران در قطعنامه پایانی اجلاس همکاری اسلامی شده است؟... و دهها سؤال مهم و جدی دیگر.

واقعیت انکارناپذیر این است که اقدامات و رفتارهای برخی از دولتمردان، آمریکا و غرب را نسبت به بی‌هزینه و صفر بودن بدعهدی خود مطمئن کرده است. دولتمردان با علم و آگاهی کامل به خسارات فراوان برجام، برای وصول به اهداف و مقاصدسیاسی و حزبی خود، از برجام‌های بعدی دم می‌زنند. همچنین بدنه غیرانقلابی در دولت (به ویژه در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی) از شجاعت انقلابی لازم برخوردار نبوده و در مقابل نقض برجام از سوی غرب و شیطان بزرگ صرفاً با وارد کردن فشار از طریق ایمیل اکتفا می‌کنند!

این روزنامه می‌افزاید: برخی‌ها شیطان بزرگ را کدخدای جهان دانسته و با پیروی از هژمونی ظالمانه آمریکا تنها راه حل مشکلات کشور را تعامل با آمریکا می‌دانند. اینان آمریکا را دشمن نمی‌دانند؛ در حالی که شیطان بزرگ همواره از ایران به عنوان دشمن و محور شرارت یاد کرده و بر تحریم‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و... برای به زانو درآوردن ایران تأکید دارد.

در ادامه این تحلیل آمده است: رفتار متکبرانه آمریکا با ایران، حاصل برآوردی است که از ماهیت غربگرایان در ایران دارند و به همین دلیل از افراد غرب‌باور، غرب‌اندیش، غرب‌زده و غرب‌پرست به عنوان سرمایه‌های خود حمایت کرده و در آینده و در انتخابات بعدی نیز شاهد این حمایت به شکل گسترده‌تر خواهیم بود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات