صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۸۹۶۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4329 چهارشنبه 1 اردیبهشت ماه 1395

مام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آمریکایی‌ها بعد از برجام، طرحی برای ایران و طرحی هم برای منطقه داشتند که همچنان پیگیر آنها هستند زیرا به خوبی می‌دانند که کدام کشور در مقابل اهداف پلید آنها در منطقه، محکم ایستاده است.(94/12/5)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار وتحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
    برجام و نمایش چهره واقعی آمریکا!

روز گذشته در حاشیه سفر آقای ظریف به نیویورک برای شرکت در نشست تغییرات اقلیمی، وزرای خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار و تأکید کردند، توافق هسته‌ای باید به همان نحوی اجرایی شود که زمان اعلام توافق پیش‌بینی شده بود. به نحوی که طرفین به منفعت حاصل از این موافقتنامه دست یابند.
با گذشت سه ماه از اجرایی شدن برجام، کارشکنی‌های مستقیم آمریکا از طریق اعمال چندین تحریم جدید و غیرمستقیم، نظیر فشار بر کشورها و شرکت‌های خارجی مبنی‌بر حفظ شرایط تحریم با ایران، سبب شده است ایران از حداقل‌های لازم، مانند دسترسی به ارز و دلار برای مبادلات خارجی محروم باشد و به دلیل تداوم هراس بانک‌های بزرگ خارجی از معامله با ایران، روند «گشایش اقتصادی» در ایران که قرار بود یکی از دستاوردهای برجام باشد، بسیار کند صورت گیرد. به گونه‌ای که به اذعان رئیس بانک مرکزی پس از سپری شدن حدود سه ماه «تقریباً هیچ چیز» از قبل اجرای برجام عاید ایران نشده است.
اینکه ما همزمان با به‌کاربستن دیپلماسی سیاسی و رسانه‌ای، با طرف اصلی برجام مذاکره و افکار عمومی جهان و مردم عزیز کشورمان را در متن و حاشیه دیدارها و موضوعات قرار می‌دهیم، اقدام مناسب و لازمی است؛ اما با توجه به سابقه و لاحقه عملکرد آمریکایی‌ها کافی نیست و دولت باید اقدامات جدیدتر و جدی‌تری را مطابق با برجام و قطعنامه 2231 در دستور کار قرار دهد. مطابق این اسناد، در صورت هر نوع کوتاهی از سوی طرفین در اجرای برجام یا اجرای ناقص هر تعهدی، حق مقابله به مثل برای طرف مقابل محفوظ است.
اگرچه در روند مذاکرات برجام بسیاری از کارت‌های بازی ما مانند چند هزار سانتریفیوژ از گردونه کار و تولید خارج شده و ۵/۹ تن ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده به بیرون انتقال یافته و ... ؛ اما باز می‌توانیم از سایر توانمندی‌های خودمان در صورت لزوم بهره بگیریم. تنها کافی است دولت به پشتوانه این توانمندی‌ها و مردم، مقاوم‌تر و مقتدرتر در مذاکرات عمل کند و چهره واقعی آمریکا و قابل اعتماد نبودن غرب را به نمایش و قضاوت عمومی بگذارد.    

▼ گزارش روز                           
 اشتباهی‌ها!

شاید وقتی می‌گوییم، عامل بسیاری از مشکلات کشور مدیریت غلط است، برخی ناراحت شوند؛ ولی این واقعیت را هرگز نمی‌توان کتمان کرد که بسیاری از معضلات و چالش‌ها در کشور ناشی از بی‌کفایتی کسانی است که به اشتباه بر کرسی ریاست تکیه زده‌اند! یکی از شواهد بسیار روشن و واضح حضور این افراد، طی سال‌های اخیر و در حوزه کشاورزی و چگونگی توزیع محصولات کشاورزی رخ داده است؛ هنوز مردم فراموش نکرده‌اند که در ماه‌های پایانی سال گذشته، رسانه‌ها از زبان یکی از مسئولان در استان فارس، دفن هزاران تن سیب‌زمینی را تیتر یک کردند و مدیر تعاون روستایی فارس،  بهترین اقدام این سازمان را در حوزه بازرگانی به منظور تنظیم بازار، امحای بیش از 1700 تن سیب‌زمینی دانست! عجیب است که این مدیران، نابود کردن محصولی را که برای تولید آن افزون‌بر صرف زمان، آب و خاک، نیروی انسانی به کار گرفته شده، افتخار خود می‌دانند. اکنون نیز پس از چند ماه، شاهد خبری مشابه و خسارت جدید در حوزه کشاورزی به دلیل مدیریت ضعیف هستیم. مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه حدود 40 هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید از سوی وزارت جهاد کشاورزی و با مباشرت سازمان مرکزی تعاون روستایی ذخیره‌سازی شده بود، گفته ‌است: «بخش قابل‌توجهی از پرتقال‌ها به دلیل عدم توزیع به موقع، بی‌تجربگی سازمان تعاون روستایی و شرایط نامساعد نگهداری خراب شده و دور ریخته شده‌اند.»
واقعیت این است که ضعف مدیریت در کشور موضوع مهم و انکارناپذیری است و بی‌تعارف باید گفت، برای رسیدن به پیشرفت و بهبود مسائل کشور ابتدا باید به بحث مدیریت بازگشت و نیروهای توانمند و خلاق را برای مدیریت کشور تربیت کرد، که اگر چنین نکنیم، باز افرادی پیدا خواهند شد که مشکلات را به گردن مسائل خارجی و محدودیت‌ها، مانند تحریم خواهند انداخت و  پیشرفت کشور را بیرون از مرزها دنبال خواهند کرد.

▼ خبر ویژه             
افشای کمک عربستان به رژیم صهیونیستی  
                                   
یک روزنامه عبری در گزارشی از کمک عربستان سعودی به ناو جنگی اسرائیلی در سال 1981 در جریان اشغال لبنان از سوی رژیم صهیونیستی پرده برداشت. روزنامه «هاآرتص» در گزارشی با اشاره به اینکه انتقال حاکمیت جزایر تیران و صنافیر از مصر به عربستان سعودی با موافقت قبلی اسرائیل رخ داده، به یک واقعه تاریخی در سال 1981 در جریان جنگ اسرائیل علیه لبنان اشاره کرده است. بنا بر این گزارش، در جریان این جنگ ناو جنگی رژیم صهیونیستی پس از انجام مأموریت خود در پرتاب موشک به سوی لبنان، به سمت تنگه تیران در حال حرکت بوده که به علت نقص فنی در سواحل عربستان به گل می‎نشیند. این گزارش می‌افزاید: نیروی دریایی عربستان در همان زمان به کمک ناو جنگی رژیم صهیونیستی که از نوع ساعر بوده، آمده و با رفع نقص فنی آن موجبات حرکت دوباره  این ناو به سوی سواحل فلسطین اشغالی را فراهم می‎کند. هاآرتص در ادامه با اشاره به اینکه این اقدام عربستان سعودی با نظارت آمریکا انجام شده، می‌نویسد: به نظر می‎رسد ناو مذکور همان ناوی بود که در سال 2006 در جنگ علیه لبنان در سواحل این کشور از سوی حزب‌الله هدف قرار گرفته و غرق شد.
 
▼ اخبار

1 - اقدامات ملک سلمان به نفع رژیم صهیونیستی است!
یک نویسنده اسرائیلی در مقاله‌‌ای در روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت»، سفر ملک سلمان به مصر را تاریخی خواند و همانند آل‌سعود که گروه مقاوم و مردمی حزب‌الله را تروریستی خوانده، این ادعا را تکرار کرد و از سعودی‌ها به دلیل اقدامات خصمانه‌شان علیه حزب‌الله تشکر کرد. وی تصریح کرد: سعودی‌ها هیچ تصمیمی برای جنگ علیه اسرائیل[رژیم صهیونیستی] یا وارد کردن نیروی نظامی به جزایر صنافیر و تیران ندارند و دور از چشم رسانه‌ها در حال گفت‌وگو با اسرائیل هستند. وی افزود: من تمام سخنان عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی درباره پایبندی این حکومت به توافقات صلح مصر (با رژیم صهیونیستی) را تأیید می‌کنم و معاهدات صلح میان مصر و اسرائیل و اردن و اسرائیل میز کاری ایجاد می‌کند. این گام‌های جدی از سوی سعودی‌ها، نگاه اسرائیلی‌ها به آنها را تغییر داده است؛ زیرا سال‌ها بود که اسرائیلی‌ها به سعودی‌ به‌مثابه شیخ تنبلی نگاه می‌کردند که بر روی چاه‌های نفت دراز کشیده است و به دیگران پول می‌دهد تا به نیابت از وی کار کنند؛ ولی امروز سعودی‌ها همه را غافلگیر کرده‌اند و جایگاه صدرنشین در جهان عرب را از مصری که در نهایت ضعف قرار دارد، ربوده‌اند.

2- امارات به دنبال فضاسازی علیه ایران
مسئولان قضایی و امنیتی امارات در روزهای اخیر تلاش کردند، از گفته‌های یک زندانی علیه سپاه پاسداران پرونده‌سازی کنند. روز دوشنبه شاهدان در یک جلسه دادگاه در امارات عربی ادعاهای خود را درباره فعالیت یک گروه مرتبط با حزب‌الله در این کشور و نحوه تشکیل آن مطرح کردند. پایگاه اینترنتی «گلف نیوز» در گزارشی به قلم عبدالله رشید از ابوظبی نوشت: روز دوشنبه شاهدی در جلسه دادگاه عالی فدرال امارات عربی گفت، عوامل سپاه پاسداران (قدرتمندترین سازمان امنیتی و نظامی ایران) یک هسته تروریستی حزب‌الله در امارات ایجاد کرده بودند که با عوامل تروریستی حزب‌الله لبنان ارتباط داشت. این شاهد گفت: این گروه که چندان شناخته شده نیست، از  سال 2004 تا زمان متلاشی شدن آن در سال 2013 در امارات فعالیت داشته است. وی مدعی شد: هسته تروریستی حزب‌الله در امارات هفت عضو داشت که دو تن از آنها اماراتی، چهار نفر تبعه لبنان و یک نفرشان یک زن مصری کانادایی‌تبار بود. اماراتی‌ها همواره در صدد هستند که مشکلات داخلی خود را به ایران نسبت دهند و به هر بهانه‌ای علیه ایران فضاسازی کنند.

3- دارایی‌های عربستان در آمریکا چقدر است؟
پس از طرح نمایندگان آمریکا برای تحت تعقیب قرار گرفتن مسئولان عربستان سعودی به دلیل حادثه 11 سپتامبر، «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی از احتمال فروش دارایی‌‌های کشورش در آمریکا سخن به میان آورد. با وجود نبود آمار رسمی و معین درباره مقدار و ارزش اموال سعودی‌ها به دلیل سانسورهای اجباری وزارت خزانه‌داری آمریکا که مسئول انتشار این اطلاعات است، در آخرین گزارش مربوط به سال 2015-2016، ارزش این دارایی‌ها بیش از 612 میلیارد دلار و حجم نقدینگی عربستان در ایالات متحده، بیش از 285 میلیارد دلار اعلام شده است. افزون‌بر آن اسناد مالی که عربستان از آمریکا در اختیار دارد نیز به بیش از 327 میلیارد دلار می‌رسد. حضور شرکت‌‌های سعودی در اقتصاد آمریکا چشمگیر است؛ برای نمونه، شرکت سعودی «آرامکو» به‌تازگی در اقدامی قابل توجه، بزرگ‌ترین پالایشگاه آمریکا را خریداری کرده که ظرفیت تصفیه آن به 600 هزار بشکه نفت در روز می‌رسد و همین امر به این شرکت موقعیت راهبردی می‌دهد تا ضمن انتقال نفت خام و تصفیه آن، محصول آن را در بازار آمریکای شمالی به فروش برساند.

▼ اخبار کوتاه
رئیس كل بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با «ایرنا» ضمن تشریح دستاوردهای سفر به آمریكا، بار دیگر تأكید كرد: واشنگتن برای رفع ابهامات بانك‌های اروپایی به منظور همكاری با ایران، باید احساس مسئولیت بیشتری كند. وی گفت: «متأسفانه تا به حال اقدام مؤثری از طرف آمریكایی‌ها مشاهده نكرده‌ایم و به همین دلیل ادعا می‌كنیم تقریباً هیچ اتفاقی نیفتاده است.»
کشف یک تونل جدید در اطراف غزه بار دیگر نگرانی درباره توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی را افزایش داده است. تحلیلگران صهیونیست معتقدند، قدرت مقاومت فلسطین برای رسیدن به داخل اراضی اشغالی از طریق تونل، شکست بزرگی برای دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی است. گردان‌های قسام در واکنش به کشف تونل مذکور تأکید کرده‌اند، این تونل تنها یک قطره از دریاست.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: مؤسسات خارجی هنوز پرسش‌های زیادی درباره نحوه معامله با ایران دارند و بی‌پاسخ ماندن این پرسش‌ها احتمالاً یکی از دلایل کندی بازگشت سرمایه‌های آزادشده تهران است.  جان کربی در این زمینه گفت: «الآن فقط چهار ماه گذشته است. منظورم این است که... حتی از همان ابتدا هم ما گفتیم که قرار نیست باران پول بیاید.»
محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی در واکنش به مصوبه هیئت دولت مبنی‌بر آزاد شدن واردات کالای گروه 10 (کالاهای لوکس و غیرضروری) در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت گوشزد کرده است: با وجود اینکه بر اساس مصوبه هیئت دولت، واردات کالاهای گروه 10 آزاد شده، اما ممنوعیت واردات میوه کماکان برقرار است.
مقامات ارشد ناتو و اتحادیه اروپا هشدار دادند، داعش در حال برنامه‌ریزی برای انجام حملات بیولوژیکی و هسته‌ای است. به گفته این مقامات، نگرانی موجهی وجود دارد؛ زیرا این گروه تروریستی برای دستیابی به موادی که می‌تواند برای ساخت بمب‌های شیمیایی، بیولوژیکی و رادیو اکتیو به کار برده شود، تلاش کرده است.
گروه تروریستی تکفیری داعش، تاکنون ۲۵۰ زن را در «موصل» به دلیل نپذیرفتن قوانین جهاد نکاح و تن ندادن به این حکم وقیحانه و خودساخته، اعدام کرده است. طبق گفته منابع مطلع، زنان در موصل حق ندارند به تنهایی در مجامع عمومی حاضر شوند و حتی همسرخود را انتخاب کنند و در صورتی که یکی از  اعضای داعش، زن یا دختری را بپسندد، آن زن یا دختر، همسر او خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات