تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۸۹۶۱۱

تکاپوي آمريکا و سازمان ملل براي مهار انتفاضه فلسطينيان (بخش دوم)

(روزنامه اطلاعات ـ 1394/08/11 ـ شماره 26293 ـ صفحه 12)

قيام بزرگ فلسطيني‌ها عليه اشغالگران صهيونيست

نمايندگان جنبش جهاد اسلامي و حماس همراه با کارشناسان مسائل فلسطين و غرب آسيا در نشستي اهداف، دلايل و چشم انداز انتفاضه و قيام جوانان فلسطيني را بررسي کردند.به گزارش خبرگزاري قدس( قدسنا) در اين نشست که با عنوان «به سوي انتفاضه دفاع از موجوديت مسجد الاقصي» از سوي جمعيت دفاع از ملت فلسطين و با همکاري خبرگزاري قدس (قدسنا) برگزار شد، خالد قدومي نماينده جنبش حماس در تهران با تاکيد بر اينکه قيام مردم فلسطين يک انتفاضه تمام عيار است، افزود:امروز حتي تحليلگران سياسي و نظامي صهيونيست متقاعد شده اند که اين فلسطينيها هستند که سرنوشت نهايي تحولات فعلي در فلسطين را رقم خواهند زد.

قدومي در ادامه با تاکيد بر اينکه در حال حاضر يک انتفاضه به تمام معنا در فلسطين جريان دارد، سخنان خود درباره شرايط اين انتفاضه را در شش محور ارائه کرد و افزود، در محور نخست به دلايل آغاز انتفاضه اشاره مي کنم که شامل بسته شدن تمامي افق هاي سياسي در زمينه مذاکرات سازش و ناتواني آمريکا در مجبور کردن طرف اسرائيلي به ازسرگيري مذاکرات، انسداد افق توافق فلسطيني – فلسطيني (شکست در ايجاد رويکرد مشترک ميان گروههاي فلسطيني براي مواجهه با اشغالگر) مي شود.وي افزود،همچنين بايد توجه داشته باشيم که اکنون نمايندگان ملت فلسطين چه کساني هستند.ما شاهد بوديم که تشکيلات خودگردان فلسطين و ابومازن در سخنان خود در سازمان ملل تهديداتي در توقف همکاري امنيتي با طرف اسرائيلي مطرح ميکنند که ما به عنوان يکي از گروههاي مقاومت از اين اظهارات استقبال کرديم. اما نتيجه چه شد؟ ابومازن پس از آن با طرح ارائه شده از سوي فرانسه موافقت کرد.

نماينده جنبش حماس در تهران افزود،سپس شاهد اين بوديم که تشکيلات خودگردان ضمن تقويت همکاري امنيتي با طرف اسرائيلي 1390 فلسطيني را در کرانه باختري بازداشت کرد که دقيقا مشابه تعدادي است که نظاميان صهيونيست در مدت مشابه بازداشت کرده بودند. در واقع شاهد اين بوديم که ابومازن حتي آنچه خود گفته بود را نقض کرد و اين مسئله بر عزم ملت فلسطين براي آغاز انتفاضه افزود.وي در ادامه تصريح کرد، عامل مهم ديگري در آغاز انتفاضه وضعيت افسارگسيخته شهرک نشينان در ماههاي اخير است. پس از جنايت شهرک نشينان در به آتش کشيدن ابوخضير (کودک فلسطيني) آنها اخيرا با تشديد اقدامات خود اعضاي يک خانواده فلسطيني را در آتش سوزنداند.

قدومي در ادامه عامل مهم ديگر در آغاز انتفاضه را تداوم عمليات‌هاي فردي در قدس، کرانه باختري ، اراضي 1948 و مرز غزه (منطقه سبز) دانست و افزود ، صهيونيست‌ها در پژوهش‌هاي راهبردي خود از عاملان اين عمليات‌ها به عنوان "گرگ‌هاي رها شده" استفاده مي کنند که جداي از معناي لغوي آن، از نگراني شديد صهيونيست‌ها از اين نوع عمليات‌ها حکايت دارد. اخيرا در يکي از تصاوير ويدئويي منتشر شده شاهد بوديم که يک جوان فلسطيني در قدس در حين صحبت با سه سرباز صهيونيست با شجاعت تمام چاقوي خود را بيرون کشيد و هر سه آنها را به شدت زخمي کرد.

وي در ادامه به ارکان انتفاضه اشاره کرد و گفت : بايد توجه داشته باشيم که انتفاضه در نهايت به دو طرف دخيل در آن آسيب‌هايي را وارد مي آورد که البته اين تحرکات عملي ناشي از انسداد سياسي رخ داده در گذشته است. البته در اين وضعيت ما شاهد حاکم شدن فضايي از تشنج و ناآرامي و ترس بر صهيونيست‌ها هستيم. به عنوان نمونه در حادثه اي در کرانه باختري چندين نظامي صهيونيست به علت همين فضاي ترس و وحشت به سوي يک دختر محجبه فلسطيني که هيچ عامل تهديد کننده نداشت تيراندازي کردند و وي را به شهادت رساندند. همچنين روز گذشته به سوي يک زن فلسطيني که کيسه هواي اتومبيلش در جاده باز شده و ترکيده بود تيراندازي کردند و وي را نيز به شهادت رساندند.قدومي تصريح کرد : دومين رکن مهم انتفاضه بسيج گسترده مردمي است . در اين انتفاضه فقط اعضاي گروه‌هاي مقاومت فلسطين حضور ندارند بلکه تمامي آحاد ملت فلسطين مشارکت دارند. همچنين نقش نخبگان فلسطيني در انتفاضه فعلي بسيار مهم است و آنها بر خلاف نخبگان عربي و اسلامي تمامي تلاش خود را جهت آگاهي بخشي به مردم فلسطين به کار گرفتند .

نماينده جنبش حماس در تهران در ادامه حمايت عربي و اسلامي را دو رکن ديگر شکل نگرفته انتفاضه عنوان کرد و گفت : ما در رسانه هاي عربي پوشش رسانه اي همسان با سطح تحولاتي که در فلسطين رخ داده را نديديم . همچنين در سطح برخي کشورهاي اسلامي هنوز تظاهرات گسترده اي در حمايت از انتفاضه برگزار نشده است. دومين عامل محقق نشده عنصر رهبري است که هنوز محقق نشده است. هنوز گروههاي فلسطيني نتوانسته اند رهبري واحد را براي قيام خود برگزينند يا ساختار رهبري را ايجاد کنند که اين مسئله ادامه انتفاضه را با مشکل مواجه مي‌کند و ممکن است دوباره شاهد باشيم که اين انتفاضه همچون انتفاضه اول و دوم به سردي بگرايد و با ترفندهاي غربي و صهيونيستي دور زده شود.وي افزود: اکنون بهترين فرصت براي مقامات و گروه‌هاي فلسطيني است که دور هم جمع شده و درباره رهبري واحد انتفاضه به توافق برسند. البته متاسفانه در همين شرايط شاهد آن هستيم که پس از سخنان نتانياهو در زمينه سرکوب انتفاضه، ابومازن ضمن تاييد ضمني آن از عزم خود براي خاموش کردن شعله خشم ملت فلسطين دم مي زند.

خالد قدومي در سومين محور سخنان خود به تفاوت انتفاضه کنوني با انتفاضه هاي قبلي اشاره کرد و افزود: اين بهار فلسطيني است که جريان دارد. کابينه رژيم صهيونيستي در باتلاق سياسي و امنيتي بزرگي گرفتار شده و در شرايط فعلي حتي با آمريکا و اروپا نيز دچار چالش شده است و در انزواي بين‌المللي بسر مي‌برد. همچنين آمريکا ديگر آن قدرت تصميم گيري و اجرايي را در سطح بين المللي ندارد و نمي‌تواند هر آنچه مي خواهد را به اجرا بگذارد.وي در محور چهارم سخنان خود به تشابهات انتفاضه فعلي با انتفاضه هاي قبلي پرداخت و افزود: خشم توده‌هاي مردمي از جمله اشتراکات با انتفاضه‌هاي قبلي است البته عمليات‌هاي فردي فلسطيني ها که نمونه‌هاي آن را در شهرک صهيونيست نشين ايتمار و منطقه نبي صالح شاهد بوديم مي تواند از سوي گروه‌هاي مقاومت و مردم با عمليات‌هاي نظامي گسترده تر ادامه يابد.

نماينده حماس در پنجمين محور سخنان خود به اهداف انتفاضه اشاره کرد و گفت: رژيم صهيونيستي طي يک ماه اخير يهودي سازي قدس را تشديد کرده اما به مدد پاسداران مسجدالاقصي و قيام ملت فلسطين به طور موقت اقداماتش را متوقف کرده است، البته هدف بايد تداوم انتفاضه باشد و بايد بتوانيم انتفاضه قدس را به انتفاضه آزادي فلسطين ارتقا دهيم.

قدومي در ششمين محور سخنراني خود به چالش هاي پيش روي انتفاضه اشاره کرد و افزود، گروه‌هاي مقاومت تلاش کرده و مي کنند بسيج عمومي ميان ملت فلسطين را افزايش دهند تا شعله انتفاضه کاسته نشود. يکي از اصلي ترين اقدامات ما بايد حمايت از پاسداران مسجد الاقصي باشد که لحظه به لحظه و طي 24 ساعت شبانه روز درون مسجدالاقصي مشغول به حمايت از اين مکان مقدس اسلامي هستند. البته شمار آنها در حال حاضر 1500 نفر است که بايد از همه لحاظ تقويت شوند. وي با تاکيد بر لزوم استفاده گروههاي مقاومت فلسطين از فرصت کنوني براي اجراي عمليات‌هاي نظامي، اين اقدامات را ضامن رسيدن به هدف اصلي که همان آزادي فلسطين از اشغالگران صهيونيست است دانست. نماينده حماس در تهران در پايان تاکيد کرد، چالش آخر ما مربوط به جهان اسلام است که بايد همراه و همگام انتفاضه باشد. برداران شما اکنون در فلسطين از جان مايه مي‌گذارند و اميد به حمايت کشورهاي اسلامي دارند. البته درباره تسليح کرانه باختري و زوال رژيم صهيونيستي مباحث مختلفي مطرح شده که در اين زمينه بيانات مهم مقام معظم رهبري امام خامنه اي وجود دارد. همچنين شيخ احمد ياسين پيش از شهادتش بر اساس استنتاجات قرآني خود پيش بيني کرده بود اسرائيل تا سال 2027 از بين مي‌رود.

ابو شريف نيز با اشاره با حوادث اخير در اراضي اشغالي به خصوص در کرانه و قدس، تصريح کرد، آنچه در فلسطين در حال رخ دادن است يک انتفاضه حقيقي و يا خيزش مردمي گسترده است. وي گفت: همانطور که مي دانيم اين انتفاضه از شهر اشغالي قدس به کرانه باختري و سپس به اراضي اشغالي 1948، از شمال به جنوب و مرکز آن منتقل شد .ابو شريف ادامه داد، از سوي ديگر فلسطيني ها در نوار غزه در برابر تجاوزات رژيم اشغالگر قدس برخواسته اند، بنابراين تمام ملت فلسطين براي مقابله با رژيم صهيونيستي دست به قيام زده ، بر اين اساس نمي توان رخدادهاي اخير در اراضي فلسطيني را کمتر از يک انتفاضه يا خيزش مردمي گسترده توصيف کرد.وي در ادامه افزود،اگر به شرکت کنندگان در اين انتفاضه بنگريم، در مي يابيم که تمامي کساني که عليه رژيم صهيونيستي تظاهرات و قيام کردند، در سنين بين 13 الي 23 سال هستند.

نماينده جنبش جهاد اسلامي تصريح کرد، اين نسل در سايه حکومت تشکيلات خودگردان و توافق نامه اوسلو بزرگ شدند و ناکامي هاي ملت فلسطين را مشاهده کردند، بنابراين اکنون اين جوانان عليه اين شرايط سخت و غير قابل قول دست به قيام زده‌اند.

نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين در قسمت ديگري از اظهارت خود خاطرنشان کرد،ملت فلسطين به اين نتيجه رسيده است که مذاکرات 22 ساله با رژيم صهيونيستي نتيجه اي جز توسعه شهرک سازي و يهودي سازي اراضي فلسطيني و افزايش وحشي گري شهرک نشينان صهيونيست نداشته است.ابو شريف با بيان اينکه شمار شهرک نشينان صهيونيست در کرانه باختري حدودا به يک ميليون اسرائيلي رسيده است، افزود، شهرک نشينان به صورت روزانه اقدامات تروريستي و نژادپرستانه خود را عليه ملت فلسطيني انجام مي دهند و نمونه هاي بسيار زيادي وجود دارد که وحشي گيري شهرک نشينان صهيونيست و اقدامات غير انساني آنها عليه ملت فلسطين را نشان مي دهد.

نماينده جهاد اسلامي ادامه داد،نگاه ملت فلسطين نسبت به توافقنامه اسلو تغيير کرده است و اکنون براي آنها ثابت شد که اين توافقنامه در طول چندين سال گذشته هيچ چيزي براي آنها به ارمغان نياورده و از طريق آن به هيچ يک از حقوق خود نرسيدند، بلکه برعکس ظلم و ستم به آنها بيش تر شده و اراضي بيشتري از آنها سلب شد.ابوشريف تاکيد کرد ، البته خود آنهايي که به اسلو معتقد بودند از جمله ابومازن و عبدربه، به شکست و بي نتيجه بودن اين توافقانه اعتراف کردند.وي افزود،بنابراين تمام اين اتفاقات باعث شد که ملت فلسطين و به خصوص نسل جوان، براي رهايي از ظلم و ستم رژيم صهيونيستي و تجاوزات صهيونيست ها، دست به قيام و انتفاضه بزنند. ملت فلسطين به اين نتيجه رسيده است که جز با مبارزه و انتفاضه نمي توان سياست هاي رژيم صهيونيستي را متوقف کرد.

نماينده جنبش جهاد اسلامي در بخش بعدي اظهارت خود با بيان اينکه ملت فلسطين هيچوقت از مقاومت و مبارزه خود عليه رژيم صهيونيستي دست برنداشته است تاکيد کرد، فلسطينيان از زمان پايان انتفاضه دوم تا به امروز به مبارزات خود عليه اشغالگران صهيونيست ادامه داده اند و شاهد اقدامات مردمي زيادي عليه صهيونيست ها در ساير سرزمين هاي اشغالي بوده‌ايم. سال گذشته نيز بعد از به شهادت رسيدن محمد ابو خضير کودک فلسطيني شاهد خيزش مردمي در کرانه باختري بوديم، بنابراين تمام اين حوادث کنوني در يک خيزش گسترده مردمي جمع شده و منجر به وقوع انتفاضه جديد شده است.وي در ادامه به تلاش صهيونيست‌ها براي عملياتي کردن طرح تقسيم مسجد الاقصي گفت:تلاش هاي اخير صهيونيست ها براي اجراي طرح تقسيم زماني و مکاني مسجد الاقصي و يهودي سازي قدس از جمله عوامل شروع اين انتفاضه است، انتفاضه اي که در پاسخ به اقدامات و تجاوزات اشغالگران صهيونيست عليه فلسطينيان و مقدسات آنها آغاز شد .ابو شريف همچنين به شرکت کنندگان در اين انتفاضه اشاره کرد و افزود:در اين انتفاضه شاهد حضور نوجوانان و جوان فلسطيني از جمله دانش آموزان و دانشجويان هستيم. حضور دختران و زنان نيز در اين انتفاضه به وضوح قابل مشاهده است. تمامي گروه هاي فلسطيني نيز در اين انتفاضه شرکت کردند که طبيعتا اغلب شرکت کنندگان در آن از جنبش جهاد اسلامي و جنبش حماس هستند. درباره جنبش فتح نيز برخي از اعضاي و مبارزان اين جنبش در اين انتفاضه شرکت مي کنند و عده اي ديگر نيز از اين انتفاضه حمايت مي کنند اما مقامات ارشد اين جنبش و تشکيلات خودگردان از اين انتفاضه به دور هستند.

نماينده جنبش جهاد اسلامي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره اينکه تشيکلات خود گردان در اين انتفاضه شرکت کرده است ياخير، گفت: تشکيلات خودگردان سعي مي کند که خود را از اين انتفاضه دور کند. اعضاي گروه چهارجانبه نيز به منظور مقابله و متوقف کردن با اين انتفاضه در رام الله با مقامات تشکيلات خودگردان ديدار مي کنند .ابو شريف در ادامه تصريح کرد که اکنون شرايط براي پايان بخشيدن به دو دستگي ها و کنار گذاشتن منافع حزبي براي محقق کردن خواسته هاي ملت فلسطين و مقابله با رژيم صهيونيستي مناسب است. از طريق متحد شدن و پايان بخشيدن به دودستگي هاي مي توانيم در اين انتفاضه به نتايجي برسيم که با نتايج توافقنامه اسلو متفاوت است. ما مي خواهيم که از طريق اين انتفاضه از رژيم نژادپرست اسرائيل که بدتر از نظام آپارتايد آفريقاي جنوبي است، رهايي يابيم.وي در ادامه با ابراز گلايه از عدم حمايت برخي کشورهاي عربي و اسلامي از انتفاضه ملت فلسطين گفت : متاسفانه حمايت کشورهاي عربي و اسلامي از انتفاضه کنوني بسيار ضعيف است.

در ادامه اين نشست حسين شيخ الاسلام دبير کل کنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين در سخناني با اشاره به توجه شديد حضرت امام خميني (ره) به مسئله فلسطين گفت: شايد مهمترين صحبت هاي ايشان پيش از اين کلام که "اسرائيل غده سرطاني است" اين فرموده ايشان باشد که "سرنوشت اسلام در فلسطين تعيين مي شود"، اين جمله اي بسيار مهم براي مسلمانان است .وي با بيان اينکه در ادبيات غرب نيز اسرائيل را به عنوان آخرين خاکريز تمدن غرب در مقابل اسلام توصيف مي کنند ، افزود : انتفاضه کنوني يک فرصت طلايي براي بازگرداندن مسئله فلسطين به صدر جهان اسلام است.شيخ الاسلام همچنين تاکيد کرد: هر کشوري با هر خطايي که نسبت به ما و عالم اسلامي کرده است اگر در مسئله فلسطين دست در دست ما بگذارند ، ما حاضريم گذشت کنيم و پذيراي آنها باشيم و اين موضع صريح ما است.دبير کل کنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين ادامه داد : اين بسيار ناراحت کننده است که صهيونيست ها اينگونه مسلمانان را سرکوب مي کنند. رهبران، شاهان و وليعهدان کنوني کشورهاي عربي اسلامي به همه مسائل مي پردازند به غير از موضوع مسجدالاقصي، و البته اين صحبت شامل گروه‌هايي مي‌شود که خود را اسلامي مي‌نامند ولي در واقع منحرف هستند. ما به گونه‌اي احساس شکست مي‌کنيم که مي بينيم در شرايط کنوني مسلمانان عليه مسلمانان شده‌اند و جان يکديگر را مي‌گيرند.

شيخ الاسلام در بخش ديگري از سخنان خود به تاريخ اشغال فلسطين اشاره کرد و افزود : حرکت صهيونيست‌ها در فلسطين از اواخر قرن 18 به طور غير رسمي و از 1897 به طور رسمي آغاز شد. در سال 1915 قرارداد سايسپيکو اجرا شد که بر اساس اميال استکبار تقسيماتي صورت گرفت که تا 30 سال بعد نيز ادامه يافت ، در سال 1945 ديديم که دنيا بر اساس طاغوت آمريکايي تقسيم بندي شد و 30 سال بعد دنيا بر اساس سازمان ملل و شوراي امنيت و ساختار ابر قدرتي آمريکا تقسيم شد، 30 سال پس از آن نيز به پيروزي انقلاب اسلامي ايران رسيديم که در اين پيروزي، آزادي فلسطين در آن نهادينه شده است.وي افزود: امروز اين انقلاب از داخل و خارج همواره پايداري مي کند و پيش مي رود و سه عنصر حضور مردم، مکتب، فرهنگ و مذهب و رهبر در مسئله فلسطين بسيار اساسي است ولي هميشه در فلسطين مشکل رهبري وجود داشته است و ما هيچگاه رهبري شايسته اي براي حل مسائل داخلي فلسطين نديده ايم.

دبير کل کنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين ادامه داد،حدود 100 سال از قرارداد سايسپيکو مي گذرد و امروز بر اساس صحبت رهبري جمهوري اسلامي ايران در يک پيچ تاريخي قرار داريم و درگيري هاي کنوني از اين نظر مهم است که اين پيچ به کدام سمت مي رود، بايد دريابيم که مشکل کنوني در جهان اسلام کجا است .شيخ الاسلام با بيان اينکه بر اساس قانون بين المللي اقدامات صهيونيست‌ها جنايت است، افزود، امروز ظالم و مظلوم کاملا مشخص شده است و ما بايد مشخص کنيم که در کدام جبهه قرار داريم و در اين پيچ تاريخي به کدام سمت حرکت مي کنيم، فلسطين بايد در اولويت باشد و هرگروهي که فلسطين و مسجدالاقصي در اولويتش قرار داشته باشد ما پذيراي آنها خواهيم بود.

حسين رويوران رئيس کميسيون سياسي و بين الملل جمعيت دفاع از ملت فلسطين نيز در سخنان خود با اشاره به تحولات اخير در سرزمين‌هاي اشغالي و موج گسترده قيام جوانان فلسطيني مدافع مسجد الاقصي گفت: آنچه در صحنه فلسطين اتفاق افتاده است نتيجه يک برنامه ريزي است، صهيونيست‌ها سعي کردند فلسطين را خالي از سکنه ‌کنند و با اعمال مقررات و فشارهاي مختلف جمعيت فلسطين را به کمترين ميزان ممکن برسانند.وي در ادامه گفت : در حال حاضر جمعيت سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين 88 درصد اسرائيلي و 12 درصد فلسطيني است. تمامي تحرکات آنها بر پايه اشغال و تخريب است.کارشناس مسائل غرب آسيا در ادامه با بيان اينکه قدس اشغالي در محاصره کامل شهرک هاي صهيونيستي است افزود، آنچه که در يک ماه اخير اتفاق افتاد در يک برنامه ريزي مشخص با اين زمينه که جهان اسلام درگير است و شرايط براي رسيدن صهيونيست‌ها به اهدافشان فراهم است ، صورت گرفته است.رويوران ادامه داد :نتانياهو اعلام کرد ما در اسرائيل با تروريسم روبرو هستيم انحصار طلبي فلسطينيان و نابردباري فلسطينيان در زيارت قدس باعث اين مسائل شده است که همه اين اظهارات زمينه سازي هايي است براي تصرف قدس است.وي تاکيد کرد : قدس در محاصره کامل قرار گرفته است، جمعيت فلسطيني به حداقل رسيده است اما مردم فلسطين به وظيفه خود نسبت به مقدسات اسلامي عمل کرده‌اند.رئيس کميسيون رئيس کميسيون سياسي و امور بين الملل جمعيت دفاع از ملت فلسطين ادامه داد، آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده اين است که همه مردم به قيام مردم قدس پيوسته اند به گونه اي که ساکنان کرانه باختري، سرزمين هاي 1948، مردم غزه زخمي از سه جنگ و در يک کلام همه گروه ها به اين معادله پيوسته اند و اين مسئله نشان مي دهد يک همبستگي کامل بين مردم و گروه هاي فلسطيني شکل گرفته است.
ريوران در ادامه گفت:اکنون در اين صحنه بزرگ سه غايب بزرگ نيز وجود دارد: آوارگان فلسطيني ، جهان عرب و جهان اسلام، متاسفانه جهان اسلام واکنش متناسبي با اين مسئله نداشته است. اين اشکال بر همه مسلمانان و از جمله خود ما مترتب و وارد است.رئيس کميسيون رئيس کميسيون سياسي و امور بين الملل جمعيت دفاع از ملت فلسطين ادامه داد ، انتفاضه يکي از بزرگترين تهديدهايي است که امنيت اسرائيل را با خطر مواجه مي کند. در حال حاضر يکي از خواسته هاي مردم همبستگي گروه هاي فلسطيني است و اين همبستگي فراگروهي و فراجناهي است.وي در ادامه تصريح کرد : متاسفانه سعودي ها بصورت کاملا آشکار با اسرائيل وارد تعامل و روابط مستقيم شده اند و پنهانکاري را کنار گذاشته و علني ديدار و گفتگو مي کنند.          ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2015\11\11-01\20-51-58.htm&storytitle=%DE%ED%C7%E3%20%C8%D2%D1%90%20%DD%E1%D3%D8%ED%E4%ED%9D%E5%C7%20%DA%E1%ED%E5%20%C7%D4%DB%C7%E1%90%D1%C7%E4%20%D5%E5%ED%E6%E4%ED%D3%CA

ش.د9404790

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات