تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۸۹۴۱۵

انتفاضه سوم ملت فلسطين؛ کابوس تازه صهيونيست‌ها (بخش دوم)

(روزنامه اطلاعات  - 1394/07/29 - شماره 26284 - صفحه 12)

تشابه و تفاوت‌هاي انتفاضه سوم فلسطين با قيام‌هاي قبلي

يک نويسنده فلسطيني تاکيد کرد: انتفاضه سوم فلسطين در شرايط و با روندي آغاز شده است که آن را از دو انتفاضه قبلي متمايز مي‌کند.به گزارش العالم،« منير شفيق» در مطلبي که فلسطين اليوم آن را منتشر کرد نوشت: بدون شک، انتفاضه سوم شروع شده است. اين انتفاضه نيز مانند انتفاضه‌هاي اول و دوم از همان آغاز ويژگي‌هاي خاص خود و روندي دارد که آنرا از انتفاضه‌هاي قبلي متمايز مي‌کند.

شفيق افزود،اين مساله با توجه به وجود اختلافات بسيار در شرايط و موازنه قوا و تحولات مختلف، مساله طبيعي است؛از اين رو ، مقايسه شکلي ميان اين انتفاضه و انتفاضه‌هاي قبلي درست نيست. از جمله ويژگي‌هايي که انتفاضه فعلي را از دو انتفاضه قبلي متمايز مي‌کند، اولاً تغيير در وضعيت رژيم صهيونيستي است که به علت ضعف و انزوا و سوء مديريت و وضعيت عمومي‌خود با تنگناي سياسي ونظامي‌بي‌سابقه‌اي مواجه شده است.

دوم ، وجود محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين و سرويس‌هاي امنيتي وي و تمايل او براي هماهنگي امنيتي با رژيم اشغالگر اسرائيل براي حفظ اشغالگري و ادامه شهرک سازي و يهودي سازي قدس در راستاي ادامه سياست رهبران مقاومت و مقابله با هرنوع تلاش براي اعتراض و قيام مردمي‌است.

سوم ، تشديد درگيري ها در سطح منطقه و در سطح کشورهاي عربي و جهان است که اوضاع را ناآرام کرده است و آمريکا توان ايفاي نقش اول براي کنترل حوادث را ندارد.

تصميم جدي مردم در قدس و کرانه باختري و باريکه غزه و اراضي اشغالي 48 براي منتقل شدن به وضعيت انتفاضه فراگير و مقاومت با وسايل ابتدائي و به شکل خودجوش ، مهمترين وجوه تشابه انتفاضه سوم با انتفاضه‌هاي قبلي است.اما وجه تشابه ميان اين سه انتفاضه فلسطيني‌ها ، تصميم جدي مردم در قدس و کرانه باختري و باريکه غزه و اراضي اشغالي 48 براي منتقل شدن به وضع انتفاضه فراگير و مقاومت با وسايل ابتدائي و به شکل خودجوش است.

افزون بر همبستگي کشورهاي عربي و اسلامي‌و عليرغم درگيري‌هاي داخلي در کشورهاي عربي ، بايد افزايش همبستگي افکار عمومي‌عربي و اروپا به ويژه با ملت فلسطين و نيز در مخالفت با سياست‌هاي رژيم صهيونيستي مورد توجه قرار گيرد. اين مساله عامل بسيار مهمي‌درتنگ کردن عرصه بر نتانياهو و کابينه و ارتش وي است که زمينه را براي موفقيت انتفاضه در صورت ثبات آن طي چند ماه فراهم مي‌کند.

اگر کابينه نتانياهو تصميم به اجراي طرح تقسيم زماني و مکاني مسجدالاقصي ميان مسلمانان و يهوديان گرفته است، نه تنها ملت فلسطين در قدس و کرانه باختري ، بلکه همه کساني را که مسجدالاقصي برايشان مهم باشد، تحريک کرده است، و همين مساله موجب شروع انتفاضه شده است که روز به روز تشديد مي‌شود. اما هدف انتفاضه نبايد فقط محدود به ناکام گذاشتن اين تلاش و وادار کردن کابينه نتانياهو به عقب‌نشيني باشد‌، همان طور که قبلاً اتفاق افتاد. اين نتيجه از هم‌اکنون تضمين شده است و هرچند که محمود عباس بخواهد مانع از تحرکات مردمي‌براي خاموش کردن انتفاضه باشد، نبايد آنرا پذيرفت.

انتفاضه بايد اين اهداف را دربرداشته باشد و متوقف نشود مگر اينکه همه اهداف آن محقق شود و اين مساله مي‌تواند به اشغال کرانه باختري و شهرک سازي و اسرا از يک سو و مشکل محاصره غزه از سوي ديگر ، پايان دهد و بنابراين ، انتفاضه فعلي نبايد فقط به توقف هتک حرمت و تهديدات عليه مسجدالاقصي منتهي شود، بلکه آنچه که باعث مي‌شود خطر عليه مسجدالاقصي بماند و حتي خطر تخريب آن وجود داشته باشد، ادامه اشغالگري و سياست‌هاي شهرک‌سازي رژيم اشغالگر اسرائيل و يهودي سازي قدس و اسارت دهها هزار فلسطيني است.

اين انتفاضه ، ازهم اکنون ممکن است درحمايت از مسجدالاقصي پيروز باشد، اما درصورت ادامه مي‌تواند بر اشغالگري و شهرک سازي و يهودي سازي پيروز شود و به آزادي همه اسراي فلسطيني از زندان‌هاي رژيم اشغالگر اسرائيل منجر شود. بنابراين، موازنه قواي جهاني و منطقه اي و عربي مي‌تواند به پيروزي اين انتفاضه منجر شود و اين مساله بايد آنرا از انتفاضه اول که با توافق اسلو ناکام ماند، متمايز کند و بايد ويژگي‌اي داشته باشد که آنرا از انتفاضه دوم متمايز کند‌؛ انتفاضه‌اي که قطع ارتباط با باريکه غزه و جدا شدن شهرک‌ها را به منظور توقف آن و زمينه سازي براي دوره هماهنگي امنيتي درکرانه باختري و تنها ماندن قدس و مسجدالاقصي را به دنبال داشت.اما انتفاضه دوم با آزادسازي باريکه غزه ، پيروزي محدودي را به دنبال داشت.

از اين رو، انتفاضه سوم بايد به انتفاضه آزادسازي قدس و کرانه باختري و آزادي بدون قيد و شرط اسرا منجر شود تا بدين ترتيب تغيير اساسي در معادله فلسطيني ها به سمت آزادي کامل فلسطين حاصل شود.اطمينان از موازنه قوا و شرايط حاکم ، زمينه را براي شکست دادن رژيم اشغالگر اسرائيل و شهرک سازي در قدس و کرانه باختري فراهم مي‌کند.اطمينان از موازنه قوا و شرايط حاکم‌، زمينه را براي شکست دادن رژيم اشغالگر اسرائيل و شهرک‌سازي در قدس و کرانه باختري فراهم مي‌کند.

اين انتفاضه ، فقط انتفاضه اعتراض و خشم نيست، بلکه انتفاضه پيروزي است، زيرا دشمن صهيونيست در تنگنا قرار دارد و اقدامات اين رژيم بر انزواي خود و خشم جهاني ضد خود مي‌افزايد. همچنان که همپيمانان آن نمي‌توانند پيروز شوند ، چنانچه در گذشته پيروز شدند ، اما وضعيت ناآرام در کشورهاي عربي که اوضاع را بحراني کرد بايد زمينه را براي بحراني شدن اوضاع ضد دشمن صهيونيست درقدس و کرانه باختري و باريکه غزه و درسراسر اراضي فلسطيني فراهم کند.نويسنده و شاعر فلسطيني در ادامه مطلب خود ياد آور شد، اين بحراني شدن واجب ، بحراني شدن در جهت درست است، آيا منطقي ودرست است که درچنين شرايطي، باريکه غزه بعد از جنگ 2014 همچنان درمحاصره باشد و اوضاع ضد دشمن صهيونيست بحراني نشود.

هنوز پيامدهاي جنگ 2014 باقي است ، محاصره ادامه دارد و دراين منطقه بازسازي صورت نمي‌گيرد و اين بدان معناست که جنگ همچنان ادامه دارد.همين مساله درباره مسجدالاقصي نيز صدق مي‌کند، آيا درست و منطقي است که در مسجدالاقصي تقسيم زماني و مکاني صورت گيرد و براي ساخت معبد موهوم ، برنامه ريزي شود و انتفاضه فراگير با همه قوا و امکانات ضد رژيم اشغالگر اسرائيل و شهرک سازي پيش نرود؟ آيا درست و منطقي است که هماهنگي امنيتي درکرانه باختري ادامه پيدا کند و به قدس نيز کشيده شود و رژيم اشغالگر اسرائيل به شهرک سازي و بازداشت و کشتار فلسطيني ها و محاصره باريکه غزه و تعرض به مسجدالاقصي و مقدسات اسلامي‌و مسيحي ادامه دهد.

دريک کلام مي‌توان گفت که ملت فلسطين درقدس و کرانه باختري و باريکه غزه ، احق به شروع انتفاضه فراگير و به شکستن محاصره غزه و‌لو با ازسرگيري جنگ ضد رژيم صهيونيستي هستند. منير شفيق در پايان مطلب خود نوشت،ولي کساني که اين رويکرد مورد خوشايند آنان نيست، بايد به ما بگويند که در مسجدالاقصي چه اقداماتي براي يهودي‌سازي اين مکان روي مي‌دهد؟ درکرانه باختري چه اتفاقاتي مي‌افتد؟ در منطقه تحت محاصره باريکه غزه چه اتفاقي مي‌افتد؟ سپس پاسخ دهند که چگونه مي‌توان پاسخ درست و موفقي به اين اقدامات داد. سوال اينجاست ، به ما بگوييد که دشمن صهيونيست چه زباني را مي‌فهمد؟ نمي‌خواهيم درباره زباني که برخي از ما ، برخي ديگر را درخارج از فلسطين خطاب قرار مي‌دهيم و آنرا در داخل فلسطين منع مي‌کنند، سئوال کنيم.

قيام عمومي‌مردم فلسطين فراتر از انتفاضه است

ناصر اللحام تحليلگر فلسطيني در مقالهاي با اشاره به گسترش قيام جوانان فلسطيني مدافع مسجد الاقصي در سراسر سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين نوشت،اگر مردم فلسطين رويکرد خود را در قبال آزادي سرزمين غصب شده شان تغيير ميدادند ميتوانستند آن را از اشغال صهيونيست‌ها خارج کنند.وي تاکيد کرد،مشکل اساسي اين است که ملت فلسطين و ديگر ملل عربي همسايه ما به اقدام مقابله به مثل در قبال با صهيونيستها براي رسيدن به آزادي فلسطين ايمان ندارند و از دهها سال پيش تلاش ميکنند با تفاهم و توافق با آمريکا و اسرائيل مشکلات خود را حل کنند.

تحليلگر برجسته فلسطيني ادامه داد، من معتقدم بر خيزش و قيام عمومي‌ملت فلسطين در برهه کنوني نبايد نام انتفاضه سوم را بگذاريم، چرا که اين اصطلاح ساخته شده اسرائيلي‌ها است و رسانه‌ها و سرويسهاي امنيتي آنها از اين واژه براي توصيف مبارزه ملي فلسطينيان استفاده ميکنند.اللحام در ادامه نوشت: اگر به ياد داشته باشيد فلسطينيها هرگز براي نامگذاري انتفاضههاي قبلي از واژه انتفاضه اول و دوم که در رسانه‌هاي اسرائيلي رايج بوده استفاده نميکردند، بلکه انتفاضه سال 1987 را انتفاضه سنگ (الحجاره) و انتفاضه سال 2000 را انتفاضه الاقصي نام نهادند.

وي قيام جوانان فلسطيني را فراتر از انتفاضه ناميد وتصريح کرد، ما اگر بخواهيم از تعاريف واژهها فراتر برويم، بايد بر اين مسئله انگشت بگذاريم که جنبشي که در حال حاضر در قدس و ديگر اراضي فلسطيني تحت اشغال آغاز شده در واقع مرحله نهايي و جامع مبارزه ملي مردم فلسطين براي آزادي سرزمين خودشان است که در آن گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي و تشکيلات سازماني نقشي ندارند بلکه اين جنبش از دل تک تک فلسطيني‌ها سرچشمه گرفته است.

تحليلگر برجسته فلسطيني ادامه داد ، جنبش و قيام گستردهاي که امروز در سرتاسر فلسطين ديده ميشود از جنبش بايکوت کالاهاي اسرائيلي آغاز شد، با برگزاري تظاهرات مردمي‌در روزهاي جمعه ادامه يافت، با تشکيل کميتههاي مردمي‌براي جلوگيري از حملات و تجاوزات شهرک نشينان به مسجدالاقصي تشديد شد و در نهايت به خيزش عمومي‌کنوني در برابر يهودسازي، شهرک سازي و تجاوز عليه مقدسات همراه شد.

وي افزود: در همين راستا من انتفاضه سوم را واژه درستي و تعبير دقيقي براي قيام عمومي‌ملت فلسطين و نسل جديدي که مشعل مهمترين مساله حقوق بشري جهان در عصر کنوني را به دست گرفته اند، نمي‌دانم. من معتقدم اين اسرائيلي‌ها هستند که تلاش دارند با نام انتفاضه سوم، ابعاد گسترده قيام ملت فلسطين در شرايط کنوني را پنهان نگه دارند.اللحام تاکيد کرد: اعتقاد من اين است که شاهد انتفاضه سوم نيستيم بلکه اتفاقي که افتاده بسيار فراتر از آن است و ما را در برابر ورود به مرحله جديدي قرار داده است.

ما وارد معرکه فرسايشي آخر خود در مواجهه با صهيونيست‌ها شدهايم که از لحاظ زماني مدت مشخص و تعيين شدهاي ندارد، اما در نهايت به تشکيل کشور فلسطين به پايتختي قدس منجر خواهد شد. اسرائيليها بخواهند يا نخواهند بايد بدانند که ملت فلسطين توافق اسلو و دوران توافقات با اسرائيل را پايان يافته ‌مي‌داند و اکنون تصميم نهايي خود را براي آزادي سرزمينش از دست اشغالگران اتخاذ کرده و هرگز پا پس نميکشد. آنها تصميم گرفته اند قدس را آزاد کنند حال آنکه اين مبارزه هزار سال ديگر نيز طول بکشد.

انتفاضه جديد سرنوشت‌ساز خواهد بود

تحليلگر مسائل منطقه با اشاره به تشديد نا آرامي‌هاي در کرانه باختري و احتمال وقوع انتفاضه گفت: انتفاضه جديد به لحاظ کمي‌و کيفي کاملا تفاوت خواهد داشت و سرنوشت ملت فلسطين را تعيين مي‌کند.

حسن هاني زاده، تحليلگر مسائل غرب آسيا در گفتگو با قدسنا ‌در بررسي آخرين تحولات کرانه باختري و مسجد‌الاقصي گفت :با توجه به شکست‌هاي مکرر نظامي‌و سياسي و جريان سازي‌هاي گسترده کابينه بنيامين نتانياهو عليه برخي کشورهاي منطقه وي ‌در داخل سرزمين‌هاي اشغالي ‌تحت فشار قرار گرفته ‌و برخي از گروه‌هاي افراطي در فلسطين اشغالي ناکامي‌سياست‌هاي نتانياهو را عامل انزواي سياسي رژيم صهيونيستي مي‌دانند و به همين دليل وي با استفاده از اين فضا و براي شکستن فشارهاي داخلي سعي کرد که ابتکار عمل ميداني و سياسي را به‌دست آورد.

وي افزود: صهيونيست‌ها با يهودي سازي و کشتار مردم فلسطين و همچنين حمله به نمازگزاران مسجدالاقصي به نوعي به دنبال آن هستند که خود را قدرت برتر داخلي نشان دهند، اما با توجه به اقدامات خشونت آميز و غيرقابل توجيه ارتش رژيم صهيونيستي و حملات متقابل فلسطينيان به نظر مي‌رسد اكنون فلسطين در آستانه انتفاضه تازه اي قرار دارد.هاني زاده با اشاره به شعله ور شدن آتش خشم فلسطينيان تصريح کرد: به نظر مي‌رسد انتفاضه جديد به لحاظ نوعي‌، کمي ‌و کيفي کاملا با انتفاضه‌هاي سابق تفاوت خواهد داشت و سرنوشت ملت فلسطين در ميدان‌هاي نبرد را تعيين مي‌کند.

تحليلگر مسائل غرب آسيا در ادامه افزود: افزايش عمليات‌هاي شهادت طلبانه ناشي از شکست مذاکرات سازش و نااميدي ملت فلسطين از روند سازش است چرا که ‌در طول سال‌هاي اخير گفتگوهاي سازش هيچ نتيجه‌اي براي ملت فلسطين به همراه نداشته، بلکه شهرک‌نشيني و يهودي‌سازي و حمله به نمازگزاران در بيت المقدس توسعه پيدا کرده و افزايش يافته است.وي گفت: قطعا عمليات‌هايي از اين دست گسترش پيدا خواهد کرد و رژيم صهيونيستي به شدت از اين گونه عمليات‌ها وحشت دارد و به طور طبيعي اگر گروه‌هاي جهادي وارد عمليات شوند ما در آينده شاهد ‌درگيري‌هاي سرنوشت‌ساز در فلسطين اشغالي خواهيم بود.

از طرفي،مصيب نعيمي، کارشناس روابط بين الملل در خصوص عمليات‌هاي شهادت طلبانه اخير فلسطينيان در قدس اشغالي تصريح کرد: شرايط فلسطين با توجه به شيطنت صهيونيست ها در انحراف افکار عمومي‌و فراموشي مساله اول جهان اسلام از اهميت بالايي برخوردار است. وي در ادامه افزود: به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي نيروهاي مقاومت با توجه به استراتژي تداوم مبارزه براي آزاد‌سازي فلسطين هر گونه اقدامي‌را انجام دهند، به همين علت در اين وضع انجام عمليات‌ از حساسيت و اهميت بالايي برخوردار است.اين کارشناس مسائل سياسي گفت: انجام عمليات‌هاي شهادت طلبانه عليه نيروهاي نظامي‌صهيونيستي و همچنين عليه شهرک نشينان صهيونيست مي‌تواند روند مقاومت را تداوم بخشيده و تمامي‌سناريوهاي دشمن را در جهت انحراف افکار عمومي‌به نحوي خنثي کند.

نعيمي‌با اشاره به وجود گروه‌هاي تکفيري و تروريستي در منطقه و انحراف افکار عمومي‌از جنايات رژيم صهيونيستي تصريح کرد،اهميت اين عمليات‌ها را بايد در اين دانست که در اين برهه خاص دشمن فکر نکند مي‌تواند مساله فلسطين را که محوريت اصلي جهان اسلام را دارد، به نوعي به انحراف بکشاند، لذا عمليات شهادت طلبانه مقاومت در اين مرحله حداقل اين نگاه را دارد که دشمن اصلي منطقه صهيونيست‌ها هستند.

وي افزود: صهيونيست ها بايد بدانند هر ميزان جهان اسلام مشغول مسائل ديگر باشد، قطعا از جنايات صهيونيست‌ها چشم پوشي نخواهند کرد و روند مبارزات تا آزادي فلسطين ادامه پيدا خواهد کرد.نعيمي‌در ادامه در خصوص واکنش‌هاي احتمالي صهيونيست‌ها به اين عمليات‌هاي شهادت طلبانه تصريح کرد: صهيونيست‌ها سعي خواهند کرد فرافکني و فشارها را بر مردم مظلوم فلسطين تشديد کنند، ولي مردم فلسطين به آرامش تن نخواهند داد. همچنين آنها مانند گذشته سعي مي‌کنند تهديد کنند و واکنش نشان دهند و مانند هميشه نتانياهو سعي خواهد کرد در مسائل داخلي صحنه سازي کند.کارشناس روابط بين‌الملل در ادامه افزود: با توجه به ناکامي‌ها و ناتواني‌هايي که شخص نتانياهو در داخل سرزمين‌هاي اشغالي در بين افکارعمومي‌صهيونيست‌ها داشته است وضع او پيچيده تر خواهد شد.

مدير مسئول روزنامه الوفاق در پايان به قدسنا گفت: شيطنت‌هاي فعلي صهيونيست ها هيچ نتيجه‌اي براي آنها نخواهد داشت همانگونه که ترفندهاي قبلي رژيم صهيونيستي در دوره نتانياهو هيچ گونه نتيجه‌اي براي آنها نداشته است.

عباس، قادر به کنترل انتفاضه نيست

يک نويسنده صهيونيست تاکيد کرد: رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين قادر به کنترل اوضاع در کرانه باختري و سرکوب انتفاضه سوم جوانان خشمگين فلسطيني نيست.اميره هاس در مقاله اي در هاآرتص تصريح کرد: دهها هزار خانواده فلسطيني در کرانه باختري و قدس همانند سرويس‌هاي امنيتي تشکيلات خودگردان از انتفاضه ناگهاني و سراسري جوانان فلسطيني غافلگير و شوکه شده و نسبت به شهيد، مجروح يا اسير شدن فرزندان خود در جريان مقابله با نظاميان صهيونيست نگران هستند.

هاس که يکي از حاضران در ناوگان آزادي بوده، اظهار داشت: رژيم صهيونيستي خانواده‌هاي تمامي‌جوانان شرکت کننده در انتفاضه اخير را مورد مجازات جمعي قرار داده و اقدام به تخريب منازل، بازداشت يا تبعيد اعضاي خانواده و يا شکنجه شديد آن ها مي‌کند.وي اشاره کرد، تمامي‌اين اقدامات با حمايت و چراغ سبز بنيامين نتانياهو که اخيرا دستور تيراندازي مستقيم به سمت فلسطينيان را داد، همراه است که اين مساله حتي جان نظاميان صهيونيست را نيز به خطر مي‌اندازد.

اين نويسنده صهيونيستي اظهار داشت: سازمان‌هاي امنيتي فلسطيني و صهيونيستي معتقدند بيشتر عمليات انفرادي جوانان فلسطيني تحت تاثير سايت‌هاي ارتباط جمعي انجام مي‌گيرد که اين درست نيست،اما فايل‌هاي ويديويي منتشر شده از درگيري ها و عمليات ضد صهيونيستي بعضا بيشترين تاثير را در گرايش جوانان فلسطيني به سمت اين‌گونه عمليات داشته است که تمامي‌اين ويديوها خشونت و تجاوزات روزمره نظاميان صهيونيست عليه فلسطينيان را به تصوير مي‌کشد.

وي تصريح کرد: صهيونيست‌ها اهميتي به کشته شدن جوانان فلسطيني به ضرب گلوله نظاميان صهيونيست نمي‌دهند.اميره هاس در همين راستا به حادثه شهادت احمد خطاطبه از بيت فوريک و هديل هشلمون در الخليل که رژيم صهيونيستي مدعي حمله آن ها به نظاميان صهيونيست بود اشاره کرد و نوشت: گزارش‌هاي مطبوعاتي اين ادعا را به کلي رد مي‌کند.

اخيرا نيز وضع فادي علون که در شهرک عيسويه در قدس به شهادت رسيد به همين گونه بود، زيرا پليس رژيم صهيونيستي مدعي بود که او با سلاح سرد به يک صهيونيست حمله کرده است براي همين نظاميان اين رژيم به سمت وي آتش گشوده اند، حال آنکه فايل ويديويي منتشر شده در سايت‌هاي عبري زبان نشان مي‌دهد که علون حتي اگر قبلا هم به يک صهيونيست حمله کرده است، زماني که به شهادت رسيده است هيچ خطري براي صهيونيست ها نداشته است. همچنين در اين ويديو ديده مي‌شود که چند جوان يهودي از پليس مي‌خواهند به سمت او تيراندازي کند و پليس نيز بدون اينکه بداند که اين جوان فلسطيني چه کاري انجام داده است به سمت وي تيراندازي مي‌کند و او را به شهادت مي‌رساند. وي اشاره کرد: چنين ويديوهايي ممکن است جوانان فلسطيني را تحريک کند اما هرگز دليل اصلي عمليات‌ انفرادي عليه نظاميان و شهرک نشينان صهيونيست نيست.

اميره هاس خاطر نشان کرد: خانواده‌هاي فلسطيني به رغم اينکه تاحدودي نگران سرنوشت فرزندان خود هستند، اما همگي به شهادت فرزندان خود و مقابله قهرمانانه با صهيونيست‌ها افتخار مي‌کنند. اين جوانان که نسل سوخته معاهده اسلو هستند، به خواست خود يعني تشکيل کشور مستقل فلسطين که به آنها وعده داده شده بود، نرسيده اند و حتي از نهادهاي سياسي فعال يا رهبراني که بتوان به آنها اعتماد و تکيه کرد برخوردار نيستند و هيچ اميدي به رسيدن به شغل و کسب و کاري مناسب ندارند و همواره خود را در ميان شهرک‌هاي صهيونيست نشين محصور مي‌بينند.

وي تاکيد کرد: فرق زيادي ميان عمليات انفرادي و درگيري‌هاي جمعي فلسطينيان با صهيونيست‌ها در ايست بازرسي‌هاست، زيرا اين‌گونه درگيري‌ها داراي ابعادي اجتماعي است و نوعي از تجمع عمومي‌به شمار مي‌رود و به فلسطينيان احساس قدرت مي‌دهد.اين نويسنده صهيونيستي اظهار داشت،جنبش فتح اکنون درگير مشکلات و اختلافات داخلي است و نمي‌تواند انتفاضه فلسطينيان را رهبري کند و مخالف شديد مبارزه مسلحانه با رژيم صهيونيستي است و بر اين باور است که اين کار در خدمت اهداف و خواسته‌هاي صهيونيست‌ها خواهد بود. هاس تاکيد کرد: محمود عباس نيز در بحبوبه درگيري‌ها و انتفاضه فلسطينيان به فکر افتتاح شرکت‌هاي ساخت و ساز و سرمايه گذاري در بيره در فاصله 2 کيلومتري ايست بازرسي نظامي‌بيت ايل است که شاهد درگيري شديد جوانان فلسطيني با نظاميان صهيونيست است و دهها فلسطيني در اين منطقه مجروح شده اند. ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2015\10\10-20\20-34-58.htm&storytitle=%CA%D4%C7%C8%E5%20%E6%20%CA%DD%C7%E6%CA%9D%E5%C7%ED%20%C7%E4%CA%DD%C7%D6%E5%20%D3%E6%E3%20%DD%E1%D3%D8%ED%E4%20%C8%C7%20%DE%ED%C7%E3%20%E5%C7%ED%20%DE%C8%E1%ED

ش.د9402929

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات