تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۰۲۶۲

اندیشۀ مطهر؛ نیاز امروز جوامع بشری

شهید مطهری اندیشه و ساده نویسی، تعبد و تعقل را با هم دارا بود و با اینکه ریشه در سنت داشت، اما در زمان حال می زیست و در حقیقت وی شخصیتی حوزوی و دانشگاهی بود و اینها همه از ترکیباتی است که به آسانی در یک نفر به دست نمی آید.
پایگاه بصیرت / قربان امینی

تعلیم و تعلم از شئون الهی است. معلم ایمان را به بشر می آموزد و آن را بر لوح جان و ضمیر پاک، حک می کند و سیاهی جهل را از دل می زداید. دغدغه معلم، همیشه این است که حیات بشر بر مدار ارزش ها و کرامت های الهی و انسانی بچرخد.
در کشور ما به پاس گرامی داشتن این روز بزرگ، روز 12 اردیبهشت، سالروز شهادت معلم بزرگ و دانشمند فرزانه شهید مرتضی مطهری، به نام روز معلم نامگذاری شده است.
شهید بزرگوار آیت الله مطهری نماد یک معلم واقعی بوده و هست و سزاوار و پسندیده است مسیر تفکر آن مجاهد، سرمشق امروز هر معلم، استاد، دانشجوی ایرانی قرار گیرد. امروز معلمان ما وظیفه سختی به عهده دارند و آن تقویت مبانی دینی در بین دانش‌آموزان و دانشجویان کشور است. مربیان و معلمان باید در ترویج تفکرات و ایده‌های روشنی بخش استاد مطهری و منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)در مدارس،  آموزشگاه‌ها و سطح جامعه کوشا باشند.
شهید مطهری اندیشه و ساده نویسی، تعبد و تعقل را با هم دارا بود و با اینکه ریشه در سنت داشت، اما در زمان حال می زیست و در حقیقت وی شخصیتی حوزوی و دانشگاهی بود و اینها همه از ترکیباتی است که به آسانی در یک نفر به دست نمی آید. شرافت و مرتبت معلم زمانی اهمیت دارد که بتواند شأن خداوند و پیامبران و امامان را در وجود خود محقق سازد و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت، یعنی عبادت را برقرار نماید و مطهری اینگونه بود.
رهبر فرزانۀ انقلاب در مورد شهید مطهری می فرمایند:«کمتر کسی و کمتر اندیشمندی را مانند استاد مطهری (ره) می توان یافت که با این ظرفیت فکری و روحی مشغول به کار باشد. هر سخنرانی این شهید عزیز را می توان به عنوان یک کار تخصصی و پرمایه دانست، لذا شایسته است بر روی مبانی فکری و خط فلسفی ایشان کارهای زیادی بشود. آثار استاد شهید مطهری(ره) مبانی فکری نظام جمهوری اسلامی ایران است».
امروزه با تبلیغات یک عده مبلغ جاهل، چنان ضربه ای به دین وارد می شود که دشمنان آشکار اسلام توان آن را ندارند. و این تبلیغات مبلغان نادان است که اسلام هراسی را باعث شده و انواع فرق ضاله مانند بابیت، بهاییت، وهابیت و ... را پایه ریزی نموده که از درون آن فرق ضاله و گروه‌های تروریستی امثال داعش بیرون آمده است.
حال به خاطر وضعیت حساس فرهنگی کشور و مقوله دین و دینداری و گستره تبلیغات دشمن، به خصوص در فضای مجازی، نیاز امروز کشور به عالمانی دیندار، دردمند، دانا، نقاد و نقدپذیر از جنس امثال شهید مطهری‌ها است تا نجات بخش جامعه بوده و نگذارند برنامه‌های سوء فرهنگی در جامعه و میان طیف‌های مختلف نفوذ کند و مبانی اسلام و شریعت محمدی (ص) به فراموشی سپرده شود.
شهید بزرگوار آیت الله مطهری، مصداق بارز چنین عالمانی است که نسبت به دین دانا بود، مخاطب و مکتب را خوب می شناخت، به مکتب اسلام ایمان و اعتقاد داشت، دین داری که درد دین، مردم و نفوس انسانی داشت. شهید مطهری یک عالم حرکت آفرین، جریان ساز و تأثیرگذار بود. در اخلاق، رفتار و کردار ایشان می توان دینداری همراه با اخلاص را حس کرد که تنها به حرف اکتفا نمی کرد و در مسیر حرکتش قرص و محکم بود و نقادی نیز جزو ویژگی‌های‌های اصلی وی محسوب می‌شد.
اسلام کاملترین و پاسخگوترین دین است. پس چرا ما هنوز نتوانسته ایم تمامی حقیقت را برای نوجوانان و جوانان تبیین نماییم؟
نوجوان و جوان امروزی با نوجوان و جوان ده یا پانزده سال پیش از نظر نوع نگرش و سطح درک و تحلیل خیلی تفاوت دارد، بر همین اساس، باید کسانی هم که امروز به عنوان مبلغ، معلم و راهنما قصد هدایت و روشنگری این قشر را دارند اولاً باید این تغییرات را به خوبی درک کرده و از غنای علمی و اطلاعات در کنار فن بیان و قدرت جذب و اقناع‌سازی برخوردار باشند و در ثانی با توجه به مقتضیات روز و ویژگی‌های مخاطبین اقدام کنند.
جوان و نوجوان امروزی، پاسخ مناسب متناسب با دوره خود می خواهد، نه حرف‌های سطحی و توجیهات غیر منطقی و عوامانه. نوجوانان و جوانان و آحاد مردم جامعه اسلامی باید باورکنند که دین برای سؤالات آنها پاسخهای منطقی و قانع کننده دارد. پس باید چهره ای از دین ارائه شود که مشکلات بدیهی اجتماعی را حل کرده، مناسبات فردی و اجتماعی را سامان داده و برای حل مشکلات راه حل هایی نوین و ابتکاری داشته باشد.
در قانون طبیعت، وقتی در فضایی خلأ ایجاد می شود، نزدیکترین نیروی موجود، آن خلأ را پر می کند. هر پدیده در جایی ظهور و نمود پیدا می کند که قبلاً خلأای ایجاد شده و یا می خواهد در آن محیط ایجاد شود. لذا خالی ماندن جوامع بشری از اندیشه اسلام ناب، علت حضور اندیشه های انحرافی، خرافی و ضاله، از سوی دشمن است.
انزوای روحانیت و بی ارزش نمودن مبلغان و مدافعان اصیل دین، با قداست زدایی از دین و شعائر دینی و ترویج فساد و رذالت زدایی از آن، عمده ترین راهبرد دشمن در ایجاد خلأ اندیشه اسلام ناب می باشد.
علامه استاد، شهید مطهری با آگاهی از وظایف خطیر قشر روحانی در جامعه اسلامی چنین می فرماید:« وظایف عمومی و اجتماعی، اگر چه متوجه همه مسلمانان است، اما بر طبقه علمای امت اسلامی شدیدتر و سنگین‌تر است، زیرا این طبقه هستند که قادرند دردهای اجتماع و چارۀ آن را به درستی تشخیص دهند و از عهدۀ چاره جویی آن‌ها برآیند. دیگران اینگونه وظایف را باید با راهنمایی و تحت نظر و تشخیص علمای امت انجام دهند. پس همه موظف‌اند، نهایت امر بعضی پیش‌رو و بعضی تابع اند. عالم ربانی و متعلم علی سبیل نجاة. اقامه دین و دفاع از دین وظیفه خاص علما است. میراث عظیم نبوی به دست علما سپرده شده که آن را حفظ و نگهداری کنند».
امید است نسل امروز در سایه همت معلمان و مربیان زحمت کش و مطالعه آثار این شهید عزیز بتوانند اسلام واقعی را شناخته و در ترویج لسانی و عملی آن کوشا باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات