تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۸۹۴۹۹
گزارشي همدلي از استراتژي حزب اعتدال و توسعه در انتخابات

روحاني ائتلاف را با اعتدال گره زده است

پایگاه بصیرت / آيت‌وكيليان ملكي / روزنامه‌نگار

(روزنامه همدلي - 1394/06/29 - شماره 140 - صفحه 2)

اگر ناطق به انتخابات ورود پيدا كند، قطعا سرليست اعتدال و توسعه خواهد بود

حزب اعتدال و توسته يك حزب ميانه‌رو اعتدالگرا است كه در سال 1378 به رهبري حسن روحاني تاسيس شد. برخي از اعضاي اين حزب در پاييز سال 1378 پس از ديدار با آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني و مشورت با وي بر عملي كردن تصميم‌شان جدي‌تر شدند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در آن ديدار گفته بود: «اداره كشور با يك جناح قاجعه است و در عوض همه نيروهاي معتدل در دو جناح بايد متحد شوند تا توسعه سياسي – اقتصادي را به پيش برند و ستون‌هاي نظام را تقويت كنند.»

طبق توصيه رفسنجاني، بهترين گزينه براي رهبري حزب، حسن روحاني بود. هاشمي اين حزب كارگزاران دوران ابراز كرده بود كه از يك سو حزب كارگزاران دوران افول خود را طي مي‌كرد و از سوي ديگر، تندروها در روزنامه‌هايشان شديدترين حملات را عليه هاشمي رفسنجاني صورت مي‌دادند اخيرا حضور فاطمه هاشمي رفسنجاني در شوراي مركزي حزب، خود گوياي ميزان اعتقاد هاشمي به تاسيس چنين حزبي بوده است.

در آستانه برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي (79-1378)، اين حزب رسما تشكيل و محمدباقر نوبخت به عنوان دبيركل آن انتخاب شد. حزب اعتدال و توسعه بال راست و حزب كارگزاران بال چپ هاشمي محسوب مي‌شد. اما حزب اعتدال و توسعه از استراتژي هم اين و هم آن نيز استفاده كرده بود؛ به اين معني كه تعدادي از چهره‌هاي معتدل جناح راست را در كنار جمعي از معتدل‌هاي چپي گرد هم آورده‌ بودند.

انتخابات رياست جمهوري يازدهم جولانگاه سياسي اعتدال و توسعه

جلسات حزب اعتدال و توسعه از سال 1391 دوباره از سر گرفته شد. غلامعلي دهقان، سخنگوي اعتدال و توسعه براي اولين بار در آبان 1391، در كنفرانس خبري در نمايشگاه مطبوعات، خواهان حضور حسن روحاني در انتخابات 1392ا شد. او تاكيد كرد كه اجراي استراتژي جذب حداكثري مطرح شده از سوي رهبري توسط حسن روحاني به بهترين شكل ممكن مي‌تواند تحقق يابد. دهقان در شرايطي كه كمتر كسي حضور حسن روحاني در انتخابات را جدي مي‌گرفت، بارها بر ضرورت حضور روحاني تاكيد مي‌كرد.

سخنگوي اعتدال و توسعه در آخرين هفته اسفند 1391 از قطعي شدن حضور روحاني در صحنه انتخابات خبر داد كه اين بار بازتاب‌هاي گسترده بين‌المللي نيز همراه شد در ادامه اعضاي شاخص اعتدال و توسعه، كليدي‌ترين مسئوليت‌هاي در ستاد روحاني را از آن خود كردند. محمدرضا نعمت‌زاده به عنوان رئيس ‌ستاد اكبر تركان قائم مقام ستاد و محمدباقر نوبخت سخنگوي ستاد حسن روحاني بوده‌اند علاوه بر اين افراد، محمود واعظي و مرتضي بانك هم در حلقه حاميان روحاني حضور داشتند كمي بعد شخصيت‌هاي نزديك به جريان اعتدال‌گرايي و اصلاحات از جمله هاشمي رفسنجاني، رييس‌ دولت اصلاحات و حسن خميني از حسن روحاني حمايت كردند. در نهايت حسن روحاني توانست در انتخابات رياست جمهوري اكثريت مطلق (71، 50%) آراء را به خود اختصاص دهد و هفتمين رئيس‌جمهور ايران شود.

شاخص‌هاي انتخاباتي حزب اعتدال و توسعه

حزب اعتدال توسعه در انتخابات اخير بدون ترديد با تمام قوا به ميدان خواهد آمد اين حزب بيشتر توان خود را در تداوم فرآيند اعتدال‌گرايي متمركز خواهد كرد و در صدد است تا به عنوان نزديك‌ترين تشكل سياسي به حسن روحاني سياست‌هاي دولت را در انتخابات پيش‌رو نمايندگي كند روي اين اصل با تحليل شاخص‌هاي انتخاباتي اين حزب مي‌توان راهبرد آنان را مشخص كرد:

فاطمه هاشمي سرليست حزب اعتدال و توسعه

سخنگوي حزب اعتدال و توسعه اخير اذعان كرده است كه: «فاطمه هاشمي رفسنجاني در صورت عدم حضور ناطق نوري در انتخابات مجلس دهم قطعا سر ليست حزب اعتدال و توسعه خواهد بود.» فاطمه هاشمي رفسنجاني در مصاحبه‌اي با روزنامه آفتاب يزد احتمال حضور خود در انتخابات مجلس را رد نكرده و گفته اگر بيايم، مستقل مي‌آيم؛ سخنگوي حزب اعتدال و توسعه در اين مورد گفته است كه اگر فاطمه هاشمي در انتخابات مجلس حضور پيدا كند با توجه به اينكه عضو شوراي مركزي حزب اعتدال و توسعه است و ما نيز خود را جريان مستقل معتدل مي‌دانيم. قطعا فاطمه هاشمي مي‌تواند سرليست ما باشد.

شكل‌گيري دفتر استاني حزب اعتدال و توسعه

حزب اعتدال و توسعه در دو لايه دفتر سياسي و هيئت اجرايي فعاليت مي‌كند. دفتر سياسي راهبردهاي حزب را تبيين مي‌كند و هيئت اجرايي موفق شده است ظرف يكسال گذشته دفاتر استاني را در 31 استان تشكيل دهد و طي همايشي قرار بر اين بوده است كه ارتباط اعضاي شوراي مركزي با دبيران استاني ماهانه برقرار شود هم اكنون نيز اعضاي دانشگاهي، فرهنگي و رسانه‌اي حزب اعتدال و توسعه فعال هستند.

ليست حزب اعتدال تركيبي، توسعه فراجناحي و ملي است

آرايش و صف‌بندي‌هاي سياسي – جناحي در كشور نشان از سيال بودن اين فضا دارد. ليست‌هاي حزب اعتدال و توسعه در شهرهاي بزرگ تركيبي و مانند كابينه آقاي روحاني است. براساس داده‌هايي است كه اين حزب از مجموعه خود دارد.

يعني حزب اعتدال و توسعه از مجلس ششم كه ليست ارائه داد تا به حال ليست‌هايش به خصوص در انتخابات بزرگ مانند مجلس شوراي اسلامي اينگونه بوده كه تلاش كرده ليست معتدل‌هاي فراسوي يك جناح را بدهد يعني معتدلين اصولگرا و اصلاح‌طلب و ميانه‌روهاي حدفاصل دو جناح بوده‌اند و ليست تركيبي، فراجناحي و ملي بسته شده است.

حزب اعتدال و توسعه اشاعه‌دهنده‌ تفكر آقاي روحاني است

حزب اعتدال و توسعه به دليل اينكه از آغاز نگاه نهادينه كردن گفتمان اعتدال را داشت، تلاش كرد كه انحصار‌طلبي نكند و مصاديق اعتدال را از سه جريان چپ، راست و ميانه (اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدلگرا) انتخاب كند. اين حزب اشاعه‌دهنده تفكر حسن روحاني است.

هاشمي، روحاني و حسن خميني مثلث اعتدال به شما مي‌روند

در شرايط فعلي آقاي ولايتي، لاريجاني و بخشي از فراكسيون رهروان كه به آقاي لاريجاني نزديك هستند، مصداق اعتدال‌گرا محسوب مي‌شوند، در جريان ميانه، ناطق نوري مصداق بارز اعتداليون است و در جريان اصلاح‌طلب نيز عارف و مجموعه بنياد اميد ايرانيان عملا نشان دادند كه ساختار كلي نظام را قبول دارند و اگر به اصلاحات معتقد هستند، به اصلاح درون ساختار معتقدند مانند آقاي پزشكيان و تابش كه حزب اعتدال و توسعه اينان را نزديكترين گزينه‌ها به خود مي‌دانند. ضمن اينكه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، روحاني و حسن خميني نيز ذيل جريان اعتدال در ايران تعريف مي‌شوند

حزب اعتدال و توسعه خود را از روحاني جدا نمي‌داند

حزب اعتدال و توسعه خود را از روحاني جدا نمي‌داند، اين حزب در واقع حزب روحاني است، البته تفكر و مشي سياسي روحاني فراتر از اعتدال و توسعه است و براي همين در كابينه وي هم اصلاح‌طلب ديده مي‌شود و هم اصول‌گرا و نيروي ميانه‌رو كه در اعتدال و توسعه بوده‌اند

سرليست اعتدال و توسعه در صورت ورود به عرصه انتخابات ناطق است

ناطق نوري تبديل به حلقه واسط و فصل مشترك معتدل‌هاي اصولگرا، اصلاح‌طلبان معتدل و ميانه‌ورها شده است، بسياري از تحليلگران سياسي معتقدند كه كشور به مجلسي نياز دارد كه متعادل‌كننده باشد و اگر ناطق نوري بيايد، نقش روحاني را كه براي قوه مجريه بازي كرد، براي قوه مقننه بازي مي‌كند، تقريبا به صورت جدي مي‌توان اين گمانه را مطرح كرد كه رسيدن به يك مجلسي كاملا اصلاح‌طلب، از حوصله مجلس آينده خارج است و اين ميانه‌ورها هستند كه تكليف را مشخص مي‌كنند.

مانيفست سياسي حزب در فرايند انتخابات

حزب اعتدال و توسعه از اصولگرايان واقع‌بين، اصلاح‌طلبان معتدل و ميانه‌روهاي اعتدال‌گرا حمايت مي‌كند. دهقان سخنگوي حزب در اظهارنظري تاكيد كرده است: «حزب اعتدال و توسعه چه در گذشته و چه در آينده با معتدل‌هاي عرصه سياسي كشور تعامل خواهد داشت، بنابراين از اصولگرايان واقع‌بين و اصلاح‌طلبان معتدل و ميانه‌روهاي اعتدال‌گرا حمايت مي‌كنيم اما تا كنون دفتر سياسي حزب اعتدال و توسعه وارد موضوع انتخابات نشده است، چرا كه ما اين كار را بسيار زود هنگام مي‌دانيم و معتقديم تا موسم انتخابات يك سال زمان مانده است و جامعه را نبايد زود وارد بازي‌هاي سياسي و جناحي كرد.» حزب اعتدال و توسعه دولت را بخشي از گفتمان اعتدال مي‌داند و خود را با اين مجموعه نزديك مي‌بيند و به نوعي احساس قرابت فكري و سياسي دارد.

«اعتدال و توسعه» حزب دولت ساخته نيست

سخنگوي حزب اعتدال و توسعه، احزابي مثل كارگزاران و مشاركت را به دليل اينكه بعد از روي ار آمدن رئيس‌جمهور وقت شكل گرفته‌اند، «دولت ساخته» مي‌داند و مي‌گويد تشكل متبوعش به دليل آنكه 14 سال پيش از پيروزي روحاني شكل گرفته، دولت ساخته نيست، غلامعلي دهقان در گفت‌وگويي درباره همسويي حزب متبوعش با دولت يازدهم و اينكه برخي اين حزب سياسي را حزب دولت‌ساخته مي‌دانند، گفته است: «معمولا در عرصه سياسي كشور حزب دولت ساخته به حزبي گفته مي‌شود كه بعد از روي كارآمدن رئيس‌جمهور جديد شكل بگيرد.» دهقان در ادامه بيان كرده است كه «سابقه اين حزب نشان مي‌دهد ما دولت ساخته نبوده و نيستيم و بايد بگويم حزب اعتدال و توسعه هيچ سهمي از دولت يازدهم مطالبه نمي‌كند.»

ش.د9403016

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات