صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۰۵۱۲

اخبار ویژه روزنامه‌های 19 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

شرق: رأی لاریجانی برای ریاست بیش از رأی عارف است

یک روزنامه زنجیره‌ای پس از مدتی رفتار کج‌دار و مریز وارد فاز سیاسی خط و نشان کشیدن علیه علی لاریجانی و حامیان وی شد.

روزنامه شرق در اقدامی فاشیستی مدعی شده که طیف موسوم به اصولگرایان میانه‌رو باید به ائتلاف امید برای ریاست عارف بپیوندند وگرنه با مخالفان برجام هستند. این در حالی است که طیف موسوم به رهروان جزو حامیان برجام و از عوامل تصویب آن در مجلس بودند که ظاهراً اکنون میان عارف و لاریجانی تصمیم دارند به لاریجانی برای ریاست مجلس دهم رأی بدهند.

شرق ضمن حمله به جلسه دیروز لاریجانی با منتخبان مجلس دهم نوشت: به نظر می‌رسید لاریجانی ترجیح می‌دهد به جای حضور در جلسه‌ای به ریاست عارف، لیست امید را به جلسه‌ای با ریاست خود فرابخواند و معنای مستتر در این حرکت این بود که رهروانی‌هایی که در انتخابات به لیست امید پیوسته بودند. تنها در صورت حمایت لیست امید از ریاست لاریجانی برمجلس دهم، به این ائتلاف ادامه خواهند داد. به این ترتیب جلسه‌ای که قرار بود محل هم‌اندیشی و وفاق همه اعضای لیست امید شود، تبدیل به محلی برای تعیین تکلیف رهروانی‌هایی شده که با لیست امید به مجلس دهم راه یافته‌اند و حالا برای حفظ کرسی ریاست، به طیف مخالف لیست امید چراغ سبز نشان داده‌اند.

شرق با اشاره به ادعای عضویت 160 نفر در فراکسیون امید اذعان می‌کند: حمایت 110 نفر از ریاست عارف قطعی است. در سوی مقابل هم حامیان لاریجانی از قطعی بودن 120 رأی در سبد وی خبر می‌دهند. اگر شنیده‌ها مبنی بر اینکه لاریجانی با حاج‌بابایی و سالک درباره همراهی تاکتیکی در مجلس دهم به توافق رسیده، صحیح باشد، به این معناست که او تصمیم خود را گرفته است.

یادآور می‌شود در نشست دیروز لاریجانی با منتخبان مجلس دهم 181 نماینده حضور داشتند.

این روزنامه همچنین از قول محمود صادقی نماینده تازه وارد مجلس فاش کرد که اختلاف شدیدی میان طیف مدعی اصلاح‌طلبی و حامیان لاریجانی وجود دارد. وی درباره نشست جدای لاریجانی با نمایندگان و نشست فراکسیون امید گفت: دوستان ابتدا با آقای جلالی و مجموعه آقای لاریجانی مذاکره کردند که از این برنامه منصرف شوند و در نهایت به این نقطه رسیدیم که برنامه‌ها را در دو زمان صبح و بعد از ظهر برگزار کنیم. این موضوع را آقای تابش پیگیری کردند و در حاشیه مراسم ختم برادر آقای تاجگردون، آقای تابش با من تماس گرفت و گفت من هر چه تلاش کردم، اینها زیربار نرفتند و می‌گویند ما برنامه خودمان را کامل برگزار می‌کنیم.

این پیام را آقای جلالی دادند یا آقای لاریجانی؟ با واسطه از طرف آقای لاریجانی پیام رسیده بود که شما باید زمان برنامه خود را تغییر دهیدو ما برنامه خود را کامل انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ این سؤال که «چرا محل برنامه خود را به نهاد ریاست جمهوری منتقل کردید؟ این لااقل در ظاهر قشنگ نیست» می‌گوید: بنای ما هم بر این بود که برنامه‌مان را در همان مجموعه دایره‌المعارف و سالن رایزن برگزار کنیم. اما آقای روحانی همه منتخبان را در همان شب به ضیافت شام دعوت کردند و عملاً اینکه ما تا ظهر در جلسه مجلس قدیم باشیم و بعد برای همایش به رایزن برویم و دوباره برای ضیافت شام به نهاد ریاست جمهوری برگردیم. بسیارمشکل بود. ابتدا رایزنی‌هایی شد که ما هم در همان ساختمان مجلس قدیم مراسم خود را برگزار کنیم و قرار شد تا ظهر مراسم روابط عمومی مجلس و بعد از ظهر مراسم فراکسیون امید در ساختمان مجلس قدیم برگزار شود. در همین حال یک باره ما در روز چهارشنبه با پیامک جدیدی مواجه شدیم که از سوی آقای موحدی کرمانی به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران ارسال شده و همه منتخبان را به جلسه بعد از ظهر در محل مجلس قدیم دعوت کرده بودند. بنابراین برای ما محرز شد که بنا ندارند ساختمان مجلس قدیم را برای جلسه بعدازظهر در اختیار ما قرار دهند.

صادقی با ابراز ناخرسندی از نزدیکی لاریجانی و آیت‌الله موحدی کرمانی و نیز بیان اینکه اعضای فراکسیون امید نمی‌توانند عضو فراکسیون سیاسی دیگری باشند، به حامیان لاریجانی حمله می‌کند و می‌گوید: وقتی یک گروه از همین ابتدای کار، این گونه رفتار می‌کند چه تضمینی هست که در ادامه راه، رفتارهای بدتری از خود نشان ندهند. دوستانی که تئوری‌پردازی می‌کنند، چه تضمینی می‌دهند که این گروه برای همکاری معتمد هستند؟ اینها چه تضمینی برای همکاری با این طیف از اصولگرایان می‌دهند؟ الان در مجلس همه امکانات و امتیازات را در اختیار منتخبان گذاشته‌اند تا اینها را جذب کنند. حتی کار از سرویس‌دهی به منتخبان گذشته و وام‌هایی را که در همه این سال‌ها به کارمندان مجلس نداده بودند، حالا به راحتی پرداخت می‌کنند و وام‌های 50 میلیونی به کارمندان مجلس می‌دهند و این کارشان با استهزای کارمندان مجلس مواجه شده است.

وی افزود: معنای ائتلاف این نیست که حتماً آن آقا رئیس باشد. الان می‌گویند ما لیستی 130 نفره از کسانی داریم که قطعاً به ایشان رأی می‌دهند. البته یک عده بنا بر ملاحظاتی که دارند ممکن است در حرف چنین چیزی را بگویند، اما در عمل باید منتظر باشند و تا لحظه‌ای که نمایندگان می‌خواهند رأی خود را اعلام کنند، صبر کنند، ولی در نهایت این اتفاقات برای شخص من و بسیاری از منتخبان خیلی خوب بود؛ چرا که مشت برخی از افراد در همین ابتدا باز شد.

شبکه بانکی وام را 30 درصد گران‌تر از نرخ جهانی واگذار می‌کند!

گران تمام شدن وام برای مردم و تولیدکنندگان، محصول هزینه‌های بالای شبکه بانکی است.

روزنامه جوان در گزارشی، فعالیت شبکه بانکی با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را مغایر دانست و نوشت: هزینه تأمین مالی در کشورهای توسعه یافته در حالی از پنج درصد تجاوز نمی‌کند که در ایران بهای تأمین مالی از طریق بانک بین 22 تا 30 درصد در سال هزینه دارد. در این بین مقام معظم رهبری در بند 9 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با درک مقوله ‌گران بودن هزینه تأمین مالی در اقتصاد ایران به درستی به «اصلاح و تقویت همه‌جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی اقتصاد» اشاره داشته‌اند.

طبق گزارش بانک مرکزی بیش از 800 هزار میلیارد تومان از نقدینگی 976 هزار میلیارد تومانی کشور در بخش سپرده‌های بانک‌ها (سوددار) می‌باشد که کاهش هر یک درصد نرخ بهره‌ می‌تواند 8 هزار میلیارد تومان از فشار بر بانک‌ها را بکاهد و در عین حال هزینه تأمین مالی در کشور را کاهش دهد.

اگر بانک‌ها در سال 94، به طور میانگین تنها 15 درصد سود به سپرده‌ها پرداخت کرده باشد، این به آن معنی است که فقط بابت سپرده‌های بانکی 120 هزار میلیارد تومان سود پرداخت کرده است که این هزینه به گران شدن تأمین نقدینگی در اقتصاد می‌انجامد زیرا 90 درصد تأمین مالی کل اقتصاد بر عهده بانک است.

تورم و هزینه‌های خدمات بانکی دو مؤلفه مهم و اثرگذار در تعیین نرخ بهره در بانک است.

در حالی هزینه تأمین مالی در کشورهای توسعه یافته از پنج درصد تجاوز نمی‌کند که در ایران بهای تأمین مالی 22 تا 35 درصد در سال است که تازه با همین نرخ‌های گزاف نیز دسترسی به تسهیلات نیاز به وثایق سنگین و عبور از هفت خوان رستم دارد.

این امر نشان می‌دهد دو مؤلفه تورم و هزینه‌های شبکه بانکی که در تعیین نرخ بهره مؤثر می‌باشند، در حداقل ممکن قرار دارند، اما در ایران به رغم آنکه تورم در محدوده 10 درصد قرار دارد، نرخ سپرده کوتاه مدت 8 درصد و یک ساله 18 درصد و نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای 20 درصد و عقود مشارکتی 22 درصد تعیین شده است.

متأسفانه هزینه‌های بالای شبکه بانکی نرخ تأمین مالی را به شدت افزایش داده است که این امر مغایر با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و عملاً هزینه تولید را بالا برده است.

زیباکلام: هاشمی می‌داند که خبرگان به ریاست او رأی نمی‌دهد

چرا هاشمی گفت «حال که مردم به آگاهی رسیده‌اند می‌توانم با خیال راحت بمیرم»؟

روزنامه آفتاب یزد با طرح این سؤال نوشت: این جمله هاشمی که «حالا که مملکت به اینجا رسیده و مردم به این سطح از آگاهی رسیده‌اند، الحمدلله می‌توانم راحت سر بر بالین مرگ بگذارم.»، خیلی سرو صدا کرد. به راستی بیان کردن مرگی آرام بر بالین، از سوی هاشمی رفسنجانی، ناشی از توهم پدرانه اوست بر سر ملت ایران؟ یا مظلوم‌نمایی سیاستمدارانه‌اش در بزنگاه مجلس خبرگانی دیگر؟

آفتاب یزد می‌افزاید: نکند آسودگی‌ هاشمی ریشه در بی‌انگیزگی و خستگی روزافزون دارد و شاید هم نشانی است از یاس او؟ باورش سخت است اینکه بپذیریم او آنقدر به آرامش رسیده که مرگ را هم با آغوش باز می‌پذیرد. مگر می‌شود پسر در زندان باشد و آن وقت پدر از مرگی به دور از دغدغه سخن بگوید؟

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: شاید شعارگرایی هاشمی اینبار آن قدر توی ذوق می‌زند که بسیاری برای حرف‌هایش تره هم خرد نکنند اما در کنار این عده، گروه زیادی نیز برایشان این پرسش پیش آمده که از چه روی، هاشمی اینچنین مظلومانه و شاید هم پدر مآبانه به گونه‌ای حرف می‌زند که انگار در تمام این سه دهه و نیم، هدفی جز به حد اعلا رساندن مردم کشورش نداشته و حالا که ملت به این مرز رسیده‌اند او چشمانش را برای همیشه می‌تواند به روی هم بگذارد بی‌آنکه دیگر به قدرت بیندیشد!

آیا این گفته‌ها صرفاً یک پلیتیک برای آن است که هاشمی در آستانه جدال‌های انتخاباتی بر سر ریاست خبرگان، خود را بی‌نیاز به جایگاه و مقام نشان دهد؟ یا اینکه او با این کلام سعی دارد خود را به مانند ناجی بر حق مردم معرفی کند.

آفتاب یزد پس از طرح این موضوعات از قول صادق زیباکلام درباره سخنان هاشمی نوشت: سیاستمداران بعضاً از گزاره‌هایی استفاده می‌کنند که اگر بعداً به آن فکر کنند، ترجیح می‌دادند که آن گزاره را به شکل دیگری بیان می‌کردند. شاید این جمله هاشمی از همین دست است یعنی وقتی خود هاشمی به آن فکر می‌کند بگوید شاید بهتر بود این موضوع را به گونه‌ای دیگر می‌گفتم تا از آن معانی و تعابیر مختلفی حاصل نشود.

وی ادامه می‌دهد: مطمئن باشید آقای هاشمی تا روزی که زنده هست و حواس پنجگانه‌اش کار می‌کند نه ساکت می‌نشیند و نه دست از سیاست می‌شوید و نه اعلام بازنشستگی خواهد کرد.

زیباکلام گفت: هاشمی خوب می‌داند که بسیاری از اعضای خبرگان و روحانیون همگام با او نیستند و حاضر نمی‌شوند به ریاست وی برای خبرگان رأی دهند.

زیباکلام با بیان اینکه هاشمی اگر احساس کند برای ریاست مجلس خبرگان باید بایستد، می‌ایستد حتی اگر بداند که فقط یک رأی - که آن هم رأی خود اوست- بیشتر نخواهد آورد، می‌افزاید: بعید به نظر می‌رسد که ایشان در شرایط عادی رأی لازم را بیاورند مگر آنکه تغییر و تحولاتی در بیرون از مجلس خبرگان اتفاق بیفتد.

یادآور می‌شود زیباکلام 12 خرداد 92 در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای بهار گفته بود: «حاکمیت اپوزیسیون نمی‌خواهد اما ما نمی‌توانیم اپوزیسیون را از دید حاکمیت تعریف کنیم. همان گونه که ما می‌بینیم هاشمی به اپوزیسیون تبدیل می‌شود، حاکمیت هم این را می‌بیند و به هاشمی می‌گوید آشیخ اکبر باید تکلیفت را معلوم کنی؛ از شما بهره‌برداری می‌کنند و هل می‌دهند تا چهره‌ای بسازند که در مقابل نظام قرار بگیری. ضرورت دموکراسی خواهی، اینها (نهضت آزادی، سازمان مجاهدین انقلاب، دفتر تحکیم) را پشت سر کسی سوق خواهد داد که شنل اپوزیسیون را به تن کند. هاشمی که عمر نوح ندارد. 5 یا 10 سال دیگر با ما نخواهد بود اما جنبش ادامه پیدا می‌کند. اگر هاشمی،‌خاتمی و هر کسی نتواند حداقل خواسته‌های این جنبش را لبیک بگوید، جنبش آنها را پس می‌زند. نگران نباشید که آقای رفسنجانی می‌تواند پا به پای ما بدود یا نه، اگر نتواند همپا با جبهه اپوزیسیون بدود، حذف می‌شود... مهم نیست هاشمی چه می‌کند. او یا می‌تواند پا به پای این قطار باشد یا نه. اگر حذف شد هیچ اتفاقی نمی‌افتد، اپوزیسیون یک شخصیت دیگر را درون نظام پیدا می‌کند.»

زیباکلام همچنین در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود ایده‌آل ما روحانی و حتی عارف و خاتمی هم نیست بلکه واسلاو هاول و آنگ سان‌سوچی و بازرگان است.

منابعی که برای وام ازدواج نیست اما برای کارمندان بانک‌ها هست!

در حالی که وام 10 میلیونی ازدواج در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، 25 درصد منابع بانک‌ها به کارمندان آنها وام داده می‌شود.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی به مصوبه مجلس برای افزایش وام ازدواج به 10 میلیون تومان واکنش نشان داده و گفت: شاید 20 تا 25 درصد منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها به کارکنان‌شان اختصاص یافته باشد! به گزارش وطن امروز؛ میر محمد صادقی در نشستی خبری در بانک مرکزی گفت: در حال حاضر 450 هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند و 800 هزار نفر نیز تا پایان سال به این لیست اضافه خواهند شد، بنابراین یک میلیون و 250 هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج خواهند بود که اگر مبلغ وام دریافتی آنها را 10 میلیون تومان در نظر بگیریم، 12 هزار و 500 میلیارد تومان پول برای اجرای این برنامه مورد نیاز است، این در حالی است که کل موجودی هر سال ما در این بخش 5 هزار میلیارد تومان است.

وی در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه بانک‌ها منابع قرض‌الحسنه را به کارکنان‌شان اختصاص می‌دهند، گفت: مصوبه‌ای در این باره نداریم که بانک‌ها در پرداخت وام به کارکنان‌شان در این بخش محدودیت داشته باشند اما بارها به آنها ابلاغ کرده‌ایم از منابع قرض‌الحسنه به کارکنان‌شان تسهیلات ندهند و شاید 20 تا 25 درصد منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها به کارکنان‌شان اختصاص یافته باشد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* عوامل دولت آذربایجان یک حوزه علمیه در شهر «نارداران» را تخریب کردند. عملیات تخریب «حوزه علمیه صاحب الزمان(عج)» این شهر،‌ به بهانه تعریض خیابان صورت گرفت درحالی که به گفته اهالی شهر،‌ حوزه علمیه در انتهای کوچه قرار دارد و نیازی به گسترش عرض کوچه نیست. به گزارش خبرنگار ابنا از آذربایجان، در تخریب این مدرسه که نزدیک مرقد مطهر «رحیمه خاتون» قرار دارد، نیروهای پلیس و فرماندار نیز حضور داشتند. مردم و ریش سفیدان نارداران به تخریب مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان(عج) اعتراض کردند و قرار است به مقامات بلندپایه کشور شکایت نامه‌ای ارسال کنند. بیش از 150 فعال شیعی در زندان‌های جمهوری آذربایجان به بهانه‌های مختلف در بازداشت به سر می‌برند که 18 نفر از آن‌ها روحانی می‌باشند. جمهوری آذربایجان حدود 9 میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد آن‌ها را شیعیان تشکیل می‌دهند.

* سفیر سابق آمریکا در نیجریه، مقاله‌ای درباره کشتار شیعیان این کشور و مجروح شدن شیخ زکزاکی و همسرش توسط ارتش منتشر کرده که نکات مهمی در آن وجود دارد. وی در این مقاله، وضعیت نیجریه را تشریح کرده و از دولت این کشور خواسته شیخ زکزاکی را سریعاً آزاد کند. مشروح این مطلب را در صفحه 16 روزنامه امروز بخوانید.

* بارزانی‌های عراق بار دیگر تجزیه این کشور را تبلیغ می‌کنند. رئیس شورای امنیت در منطقه کردستان عراق با اعلام اینکه همزیستی اجباری کردها با عراقی‌ها بی‌فایده است، گفت: از این به بعد دیگر خود را شهروند عراق نمی‌دانیم. به گزارش واشنگتن پست، مسرور بارزانی، رئیس شورای امنیت در منطقه کردستان عراق، روز جمعه بار دیگر بر جدایی و استقلال از عراق تاکید کرد. این مقام کردستان عراق اعلام کرد اربیل تمامی راه‌ها را با بغداد امتحان کرده اما این تلاش‌ها نتیجه‌ای به همراه نداشته است. وی در گفت‌وگو با «واشنگتن‌پست» گفت: منطقه کردستان عراق می‌خواهد از دولت مرکزی مستقل شود اما به صورت مسالمت آمیز و بدون خشونت و درگیری به دنبال تحقق این مسئله است. وی افزود: همزیستی اجباری در عراق فایده‌ای ندارد زیرا عراق کشوری است که در همه چیز شکست خورده است و تنها راهکار موجود برای ما جدائی است. مسرور که پسر بزرگ «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان است و اندیشه جانشینی پدر را در سر دارد، طی سالهای اخیر بارها بر ضرورت جدایی اربیل از بغداد تاکید و اعلام کرده است: بیش از 40 میلیون کرد در جهان زندگی می‌کنند. چرا نباید این تعداد یک دولت مستقل داشته باشند؟ هیچ کردی نیست که آرزوی تشکیل یک دولت مستقل را در سر نپروراند.

* پلیس اتریش اعلام کرد یک شهروند این کشور را به اتهام قرار دادن سر دو خوک در محل ساختمان مسجد «گراتس» واقع در جنوب اتریش بازداشت کرده است. به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه روزنامه الوطن کویت، به گفته «لیو جوزفیوس» سخنگوی پلیس اتریش، این فرد 46 لاشه خوک را وارد محل ساختمان این مرکز اسلامی کرده و مناره مسجد را نیز به خون آغشته است. وزارت کشور اتریش ماه گذشته اعلام کرد که رویدادهای افراط گرایی و نژادپرستانه در اتریش تا54 درصد در سال گذشته افزایش یافته است که این حوادث بین تخریب و تجاوز به هدف برانگیختن حس انزجار علیه خارجی‌ها متناوب است. اتریش در سال گذشته میزبان 90 هزار پناهجو بوده است.

*********************************

روزنامه ایران**

ارجاع پرونده مرتضوی به شعبه تجدید نظر با رأی دیوان

پرونده شکایت خانواده مرحوم محسن روح‌الامینی از مرتضوی درباره جنایت کهریزک- که به صدور حکم رسیده و با اعتراض شاکیان پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع شده بود- با رأی دیوان به شعبه تجدید نظر ارجاع شد. به گزارش «تابناک»، با وجود آنکه بسیاری تصور می‌کنند پرونده شکایت خانواده‌های جان‌باختگان بازداشتگاه کهریزک از سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران مورد رسیدگی کامل قرار گرفته و با صدور رأی و قطعیت یافتن آن به پایان رسیده، هنوز رسیدگی به این پرونده ادامه دارد و ظاهراً قرار نیست به این زودی‌ها شاهد بسته شدن آن باشیم. براساس این گزارش، طاهری، وکیل خانواده روح‌الامینی در این باره می‌گوید: پس از آنکه قاضی پرونده درخصوص اتهام معاونت در قتل رأی به برائت متهم داد، به حکم صادر شده اعتراض کردیم که در پی آن، پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد، ولی شعبه ۳۸ دیوان که برای رسیدگی به این پرونده انتخاب شده بود، خود را صالح به رسیدگی ندانست. این وکیل دادگستری می‌افزاید: زمانی که برای پیگیری پرونده به این شعبه مراجعه کردم، اعلام کردند که دیوان خود را صالح به رسیدگی به این پرونده ندانسته و چون فرجام‌خواهی غیر قابل طرح در دیوان عالی کشور تشخیص داده شده، بنا بر ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۹۲، پرونده را برای رسیدگی به دادگاه تجدید نظر استان اعاده نموده‌اند.

فایننشال تایمز: نتیجه انتخابات مهر تأیید مردم بر توافق هسته‌ای بود

فایننشال تایمز نوشت: چنان که به نظر می‌آید، نتایج دور دوم انتخابات مجلس ایران برای روحانی مجلسی فراهم کرده که می‌تواند در صورت ائتلاف حامیان او با اصلاح طلبان و اصولگرایان مستقل باعث ایجاد اکثریتی فعال از حامیان سیاست‌های او شود. به گزارش «انتخاب»، این نشریه در ادامه آورده است: با توجه به شواهد، این نتایج مهر تأییدی از سوی مردم ایران بر توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بوده است. حالا روحانی در موقعیت بهتری قرار گرفته است. او اکنون برای اجرای بهتر برخی اصلاحات اقتصادی خود قرار گرفته تا سرمایه‌گذاری‌هایی را که ایران بسیار به آن نیاز دارد جذب کند.

تکذیب جعلی بودن مصاحبه با «رایس»

در پی انتشار خبری در این ستون به نقل از «تابناک» و با تیتر «مصاحبه جعلی با «رایس» در نشریه اصولگرا»، روابط‌عمومی مجله «عصر اندیشه» با ارسال توضیحی ضمن تکذیب محتوای این مطلب اعلام کرد: «این مصاحبه توسط خبرنگار فرانسه زبان مجله انجام شده و در این فرآیند همکار فرانسوی وی از طریق یکی از دوستان خانم رایس زمینه آن را فراهم آوردند. بخش مهمی از مکاتبات این مصاحبه نیز به زبان فرانسه جریان داشت که در عالم حرفه‌ای امری مسبوق به سابقه‌است.» در ادامه متن ارسالی آمده است: «برخلاف ادعای این روزنامه و برخی رسانه‌ها، اگر مبنا بر ساختگی بودن مصاحبه بود، دلیلی وجود نداشت تا اولاً مکاتبات اورژینال به زبان اصلی منتشر شود و براحتی می‌توانست متنی انگلیسی ساخته شود. استفاده از ایمیل‌های شخصی از دامنه‌های معتبر دیگر نیز مسأله‌ای است که در طول سال‌های گذشته میان سیاستمداران و روزنامه‌نگاران سابقه داشته و بارها در سطح درجه یک بین‌المللی و هم‌اکنون درباره خانم کلینتون نیز همین مناقشه وجود دارد. روشن‌است که باز هم اگر بنابر ساختگی بودن مصاحبه و تأییدیه آن بود، نیازی به انتشار ایمیل شخصی‌ای که تحت دامنه معتبر فرانسوی ثبت شده، وجود نداشت و سیاستمداران نیز در روابط‌شان از ایمیل‌های مختلفی استفاده می‌کنند که بتوانند خود را از حمله هکرها و مشکلات امنیتی مصون نگه دارند، اما جای تعجب است که روزنامه‌نگاران مدعی حرفه‌ای‌گری به بدیهی‌ترین لوازم فعالیت در این سطوح آگاه نیستند یا خود را جاهل نشان می‌دهند.»

*********************************

روزنامه خراسان **

انتخاب نوشت :

محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت که اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری از احمدی نژاد حمایت نخواهند کرد.وی ادامه داد: اصولگرایان نشان دادند سر موانع فکریشان با هیچ چیز معامله نمی‌کنند حتی اگر برسند به اینجایی که خلاف فکرشان باشد. من احتمال حمایت اصولگرایان ازآقای احمدی نژاد برای انتخابات سال آینده را الان که خدمت شما صحبت می‌کنم یک درصد هم نمی دانم.

رویش نیوز مدعی شد :

روزنامه بیلد آلمان در خبری که پنج‌شنبه گذشته منتشر کرده مدعی شده است که یک شرکت دارویی آلمانی که بیشتر در زمینه مبارزه با آفات کار می‌کند با یک شرکت ایرانی وارد تعامل شده و قراردادی امضا کرده است. گرچه در متن منتشره توسط روزنامه بیلد آلمان جزییات بیشتری از این قرارداد نشر پیدا نکرده است اما نکته جالب‌توجه حضور شرکت کارل کولب در یک طرف این قرارداد می‌باشد. شرکت کارل کولب از هم پیمانان اصلی عراق در بمباران‌های شیمیایی در طول جنگ تحمیلی بوده است.

رجا نیوز مدعی شد:

شنیده‌ها حاکی است دلیل لغو سفر قائم مقام "آنگلا مرکل" به ایران کسالت وی نبوده و وی خواهان پرداخت طلب ۵۰۰ میلیون یورویی ایران بوده است. طبق اعلام مسئولین آلمانی ایران چیزی در حدود 500 میلیون یورو به یکی از شرکت‌های بیمه‌ای متعلق به دولت آلمان به نام «هرمس» بدهکار است و ژرمن‌ها از مسئولان وزارت اقتصاد خواسته اند، برای سفر وزیر اقتصاد آلمان به تهران این بدهی را تسویه کنند. به همین منظور یک روز قبل از اعلام خبر لغو سفر قائم مقام صدراعظم آلمان به تهران، مدیر شرکت پوشش بیمه ای هرمس به ایران آمد تا ضمن دیدار با محمد خزاعی معاون طیب نیا، شرایط را برای بازپس گیری این بدهی فراهم کند. اما از قرار معلوم چون در مذاکرات با رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی به نتیجه دلخواهش نرسیده، به مقامات بالاتر اعلام کرده که " زیگمار گابریل" را در جریان این موضوع قرار دهند. وزیر اقتصاد آلمان هم در پاسخ به نپرداختن این بدهی، به بهانه بیماری سفر خود را به ایران لغو کرده است.

جام نیوز نوشت :

فرزند محمدرضا پهلوی با حضور در میان صهیونیست‌های افراطی که حامیان حمله نظامی به ایران هستند، در هتلی در شهر نیویورک آمریکا، جایزه «قهرمانان ارزش‌های یهودی» را دریافت کرد. «شلدون ادلسون» که از حامیان مالی جمهوری‌خواهان است و حامی مالی این مراسم نیز بود، پیش از این در سال 2013 برای مخالفت با مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشنهاد داده بود که «آمریکا باید با انداختن بمب اتمی بر کویر ایران به این کشور در مورد برنامه اتمی‌اش هشدار دهد.»

پارس نیوز مدعی شد :

از سال 1390، ابراهیم یزدی دبیر کل گروه غیرقانونی نهضت آزادی به دلیل اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام، ممنوع الخروج شده که اخیرا وی جهت خروج از کشور اقداماتی را در این زمینه انجام داده است.وی علت اصلی خروج خود از کشور را درمان اعلام کرده و مقصد خود را ایالات متحده ذکر کرده است. گفته می شود وی سالهاست از سرطان رنج می برد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

زلزله دولتی در عربستان

پادشاه عربستان سعودی، شنبه در فرمانی، دستور داد برخی وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی از حیث ساختاری تغییر کنند. بنا بر این دستور، وزارت آب و برق منحل و نام وزارت صنعت و تجارت به وزارت تجارت و سرمایه‌گذاری تغییر یافت. بنا بر این گزارش، وزارت کار و وزارت امور اجتماعی در یکدیگر ادغام شدند و نام وزارت حج به «وزارت حج و عمره» تغییر کرد. ملک سلمان در این دستور، با تغییر نام وزارت نفت به وزارت «انرژی و صنعت و منابع زیرزمینی»، علی النعیمی، وزیر نفت را برکنار و به جای وی خالد الفالح را منصوب کرد. ملک سلمان همچنین دستور برکناری بندر حجار، وزیر حج این کشور را صادر کرد.

کشف 50 گور جمعی در عراق

نماینده سازمان ملل در امور عراق از کشف بیش از 50 گور جمعی در مناطق آزاد شده از اشغال گروه تروریستی داعش خبر داد. یان کوبیش جمعه در جلسه شورای امنیت گفت، با آزاد سازی مناطق بیشتری از عراق، شواهد بیشتری از جنایات فجیع این گروه به‌دست می‌آید. کوبیش افزود، 3 گور جمعی که در آنها بقایای جسد 40 نفر وجود دارد، در زمین فوتبال شهر رمادی کشف شده است.

اذعان آمریکا به مداخله نظامی در یمن

وزارت دفاع آمریکا برای نخستین بار اذعان کرد نیروهای نظامی این کشور در خاک یمن حضور دارند. سخنگوی پنتاگون جمعه گفت در هفته‌های اخیر «تعداد بسیار کمی» از پرسنل نظامی همکاری با نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن و نیروهای ائتلاف سعودی را برای آنچه وی مبارزه با تروریست‌های القاعده در شهر بندری المکلای یمن عنوان کرد، آغاز کرده‌اند. در همین حال، سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت جنوب این کشور به بهانه مبارزه با القاعده در حال اشغال از سوی بیگانگان است.

کلاس درس نتانیاهو در سازمان ملل

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتقاد مجدد از قطعنامه اخیر یونسکو درباره مسجدالاقصی و دیوار ندبه، از تصمیمش برای برگزاری همایشی درباره تاریخ یهودیت برای کارکنان سازمان ملل خبر داد. این اقدام بنیامین نتانیاهو در واکنش به قطعنامه جنجالی یونسکو درباره دیوار ندبه صورت گرفت. پیش‌تر شورای اجرایی یونسکو قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن تجاوزات صهیونیست‌ها و تدابیر غیرقانونی رژیم صهیونیتی علیه مسجدالاقصی و آزادی نمازگزاران مسلمان بشدت محکوم شده بود.

برلین: اروپا در معرض خطر است

وزیر خارجه آلمان معتقد است اروپا در خطر است. وی در گفت‌وگو با روزنامه «اوزنابورگر‌ تسایتونگ» گفت مدت‌ها اروپا را خطری تهدید نمی‌کرد اما در پی مشکلات مالی و به دنبال آن بحران پناهجویان اروپا در این قاره تغییری ایجاد شده است. وزیر خارجه آلمان افزود برای بحران‌های اروپایی از قبیل مسائل مربوط به مهاجران به زمان نیاز است تا برای دستیابی به راهکاری در زمینه بحران اروپایی تلاش شود.

2 کشته در تیراندازی واشنگتن

پلیس آمریکا در منطقه مونتوگومری در حاشیه واشنگتن اعلام کرد روز جمعه در 2 حادثه تیراندازی در 2 فروشگاه بزرگ این منطقه 2 تن کشته و 2 تن دیگر هم زخمی شده‌اند. پلیس منطقه مونتوگومری در حاشیه واشنگتن گفته بود 2 تن از مجروحان این تیراندازی مرد و یک تن زن است و عامل تیراندازی موفق به فرار شده است. پلیس آمریکا اعلام کرد هنوز مشخص نیست آیا ارتباطی میان این 2 تیراندازی وجود دارد یا خیر.

رئیس‌جمهوری برزیل در آستانه برکناری

کمیته ویژه رسیدگی به پرونده دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل در مجلس سنای این کشور به استیضاح روسف رای داد که ممکن است به تعلیق وی طی روزهای آتی منجر شود. اگر چه رای این کمیته ویژه غیر الزام‌آور است اما آخرین مرحله رسمی قبل از رای‌گیری روز چهارشنبه سنا درباره دادگاهی شدن روسف محسوب می‌شود. کمیته ویژه رسیدگی به پرونده دیلما روسف عمدتا از سناتورهایی تشکیل شده که خواستار افشاگری درباره پرونده فساد مالی رئیس‌جمهور برزیل هستند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات