صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۹۰۴۵۷

اخبار ویژه روزنامه‌های 18 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

نیویورک تایمز: پس از آشوب‌ 88 آمریکا تحریم را جایگزین مذاکره کرد

یک روزنامه آمریکایی فاش کرد فتنه 88 عامل اصلی تشویق کاخ‌سفید برای تحریم‌های کم‌سابقه علیه ایران بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز در تحلیلی به قلم مارک لاندر با اشاره به تاریخچه اعمال تحریمهای آمریکا علیه ایران و مذاکرات هسته‌ای، به ارزیابی سفر هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا و مشاوران وی به عمان و تلاش‌های آنها برای پیدا کردن کانالهایی برای مذاکره با ایران پرداخت و نوشت: کلینتون دنیس راس مشاور ویژه خود را در سال 2009 مکلف کرد با مقامات عمانی درباره چگونگی مذاکره با ایران دیدار و گفت‌وگو کند. اما چند هفته بعد اعتراضات ضددولتی در ایران کاخ‌سفید را واداشت تا به جای تعامل با ایران، راهبرد فشار را پیگیری کند. کلینتون در آن زمان با چین و دیگر کشورها در شورای امنیت سازمان ملل برای تحریم ایران لابی کرد.

این نشریه با اشاره به تردیدهای کلینتون برای مذاکرات افزود: حامیان کلینتون می‌گویند بی‌اعتمادی وی به ایران موجه بود و موفقیت وی در اعمال تحریم‌ها، او را به بهترین نامزد برای مدیریت مرحله بعدی یعنی توافق هسته‌ای تبدیل کرد.

یادآور می‌شود در روز قدس (اواخر شهریور 88) هنگامی که عده‌ای از عوامل ضدانقلاب شعار نه غزه نه لبنان سر دادند و برای راهپیمایی عظیم ملت ایران علیه اشغالگران صهیونیست حاشیه ساختند، رابرت گیتس وزیر دفاع وقت آمریکا (رئیس اسبق سازمان سیا) ضمن سخنانی گفت «در حال حاضر به دلیل شکاف‌های عمیق در ایران پس از انتخابات، تحریم موثرتر از گذشته است. ما در 30 سال گذشته چنین شکاف‌هایی را ندیده بودیم. مخالفان به تدریج سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌اند. اکنون باید تحریم‌ها را تشدید کرد.» این اولین جرقه تحریم‌هایی بود که بعدا به واسطه مشورت فرستادگان سران فتنه به خارج کشور، نام «تحریم‌های فلج‌کننده» را گرفت تا به زعم دشمنان بتواند ملت ایران را به زانو درآورد.

از سوی دیگر عنوان تحریم‌های فلج‌کننده‌ نه ساخته مقامات وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا بلکه مشخصا مشورت داده شده و ساخته و پرداخته سازمان فتنه و نمایندگان گسیل شده آنها به خارج کشور است. این خانم کلینتون نبود که اولین‌بار در سال 90 از تحریم‌های فلج‌کننده علیه ملت ایران سخن گفت. «جان هانا» از اعضای ارشد موسسه واشنگتن در سیاست خاور نزدیک و مشاور امنیت ملی دیک چنی (معاون جرج بوش) 28 مهرماه 1388 یعنی یک ماه بعد از ماجراجویی فتنه‌گران در روز قدس، از ملاقات با شخصیت‌های نزدیک به رهبری جنبش سبز خبر می‌دهد و به روزنامه لس‌آنجلس تایمز می‌گوید «مطمئنا پیامی که من از گردهمایی اخیر فعالان ایرانی در اروپا- که در میان آنها بعضی شخصیت‌های نزدیک به رهبری جنبش سبز حضور داشتند - شنیدم این بود که تحریم باید اعمال شود و این تحریم باید هرچه شدیدتر باشد، تحریم ضعیف و یا تدریجی فقط به رژیم این امکان را می‌دهد که با وضعیت جدید خودش را تطبیق دهد. آنها گفتند برای اینکه تحریم موثر باشد، باید به صورت شوک وارد شود که فلج کند و نه به صورت واکسن!».

طناب‌کشی ‌امروز لاریجانی و روحانی با حضور منتخبان مجلس دهم

نشست «فراکسیون فراگیر اصولگرایان و مستقلان» مجلس دهم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز عصر روز شنبه در تهران برگزار می‌شود.

احمد امیر‌آبادی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: این نشست ساعت 15 روز شنبه 18 اردیبهشت در محل مجلس قدیم برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: از منتخبان «اصولگرا و مستقل» و همچنین از تمامی مدافعان ارزش‌های انقلاب و وفاداران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حامیان ولایت‌فقیه برای حضور در این نشست دعوت به عمل آمده است.

دبیر کمیته 7 نفره اصولگرایان اظهار داشت: علی لاریجانی و آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی سخنرانان این نشست خواهند بود.

وی ادامه داد: همچنین در این نشست از منتخبان نظرخواهی به عمل خواهد آمد و پس از دریافت‌‌نظرها درباره نحوه فعالیت فراکسیون و همچنین اسم آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

از سوی دیگر نشست هم‌اندیشی منتخبان «لیست امید» در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار می‌شو‌د.

نایب رئیس کمیته اجرایی نشست هم‌اندیشی منتخبین لیست امید گفت: این نشست در روز شنبه 18 اردیبهشت‌ماه ساعت 14 در محل مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.

به گزارش امیدنامه مهرداد محمدی در مصاحبه با ایرنا گفت: علیرغم اینکه هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری این مراسم در مجلس قدیم انجام دادیم و نامه‌ای را به مسئولان مربوطه ارسال کرده‌ایم ولی متأسفانه گویا برنامه دیگری جایگزین آن شد.

به گفته وی، در این نشست محمدجواد ظریف، علی‌ طیب‌نیا، موسوی‌لاری و محمدرضا عارف سخنرانی می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه در این نشست از پیش‌نویس اساسنامه فراکسیون امید مجلس دهم نیز رونمایی خواهد شد، تاکید کرد: در انتهای این مراسم حاضرین به اتفاق در ضیافت شام رئیس‌جمهور حاضر خواهند شد(!)

در همین حال سایت انتخاب گزارش داد که منتخبان مجلس دهم از ساعت 8 صبح به دعوت علی لاریجانی در نشست «فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکارها» حضور خواهند یافت این نشست از ساعت 8 الی 17 با سخنرانی معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر اطلاعات، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار می‌شود.

در کش و قوس میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، قدرتعلی حشمتیان رئیس گروه موسوم به «جبهه مستقلین و اعتدالگرایان» گفت فراکسیون مستقلین و اعتدالگرایان با 140 عضو در مجلس دهم تشکیل می‌شود وی به ایرنا گفت: هنوز تصمیمی قطعی در مورد حمایت از لاریجانی، عارف و یا مطهری برای ریاست مجلس و افراد دیگری برای حضور در هیئت رئیسه و روسای کمیسیون‌ها نگرفته‌ایم و تصمیم قطعی ما در جلسه آتی شورای عالی این جبهه که احتمالا دوشنبه یا سه‌شنبه تشکیل خواهد شد، مشخص می‌شود.

حشمتیان ادامه داد: طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری گله‌مند شدیم که چرا نسبت به جریان سوم و مستقلین و اعتدال‌گرایان بی‌تفاوت هستند و روز شنبه در نهاد ریاست‌جمهوری و مجلس با منتخبان اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب جلسه‌ای برگزار می‌شود در حالی که زمانی برای مستقلین و اعتدالگرایان گذاشته نشده است.

پایبند که نباشید فرقی نمی‌کند اسلام انقلابی بگویید یا انقلاب اسلامی

رئیس جمهور در تداوم بازی کلمات و تخطئه روحیه انقلابی مدعی شد «اسلام انقلابی» قاتل شهید مطهری بود!

روحانی در مراسم گرامیداشت مقام معلم مدعی شد شهید مطهری اسلام انقلابی را خطری بزرگ در برابر انقلاب اسلامی می‌دانست و قاتلان به اسم انقلابی مطهری را به شهادت رساندند.

این ادعا در حالی است که شهید مطهری در مقابل اسلام ارتجاعی و متحجرانه قائل به جدایی دین و سیاست و تسلیم در برابر طاغوت‌ها و مستکبران، اسلام ناب محمدی(ص) را که ذاتاً قائل به قیام و انقلاب در برابر طاغوت‌ها و مستکبران است، سرلوحه مجاهدت خویش قرار داده بود و در این مسیر با اسلام التقاطی از هر نوع سوسیالیستی و لیبرالیستی آن سرستیز داشت. در این میان می‌توان از آقای روحانی پرسید چه قائل به اسلام انقلابی باشیم یااسلام انقلابی، رفتارهای مذبذب و متزلزل شما برای اصول اسلام و انقلاب، چه نسبتی جز تضاد و تناقض با این اصول دارد؟ یعنی مثلاً کدخدا و میانه‌رو و مؤدب توصیف کردن شیطان بزرگ، در قاموس انقلاب اسلامی می‌گنجد؟

یادآور می‌شود حضرت امام خمینی(ره) بارها بر اسلام انقلابی تأکید کرده‌اند از جمله: - مگر شهدای بزرگوار هفتم تیر در مجاهدات سرسختانه خود و فداکاری بی‌دریغ در راه هدف چه می‌خواستند جز پیروزی انقلاب و سرنگونی پرچم شیطانی کفر و نفاق و جز افتادن ماسک ریا و تزویر چهره‌های کریه و ددمنشانه به صورت خلقی و اسلامی؟ چه بسا اگر این شهادتهای دلخراش واقع نمی‌شد، آنان باهمان خوی شیطانی و با ظاهری فریبنده در صحنه بازی‌های سیاسی باقی می‌ماندند و بی‌امان ضربه‌های خویش را به انقلاب و فرزندان راستین آن وارد می‌کردند و برای اسلام و مسلمانان مظلوم سنگ راه می‌شدند و با ضربه نهایی آمریکا و دیگر ابرقدرتها جمهوری را شکست می‌دادند، یا لااقل پیروزی را به عقب رانده و راه را طولانی می‌کردند، ولی این فاجعه غمناک و شهادتهای پی‌درپی به پیروزی اسلام انقلابی سرعت بخشید. (پیام به ملت ایران به مناسبت تجلیل از شهدای هفتم تیر 1361/4/6)

- هر روز ما در جنگ برکتی داشته‌ایم که در همه صحنه‌ها از آن بهره جسته‌ایم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‌ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‌ایم، ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم، ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‌ایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیده‌ایم که باید روی پای خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستم... جنگ ما موجب شد که تمامی سردمداران نظامهای فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند، تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آنچنانی برخوردار شد و از همه اینها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت. (سخنرانی در دیدار با روحانیون، مراجع، ‌مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات 1367/12/3).

رهبر معظم انقلاب نیز چندین بار بر اسلام انقلابی تأکید کرده‌اند:

- مردم نباید فراموش بکنند که ما هر چه داریم، به برکت اسلام ناب و اسلام انقلابی است؛ اسلامی که به فکر طبقات مستضعف و محروم است، نه اسلامی که در خدمت قدرتمندان و اغنیاست. بله، در دنیا کسان دیگری هستند که ادعای اسلام می‌کنند؛ اما اسلام آنها اسلام محمد نیست؛ اسلام ابوجهل و ابولهب است؛ اسلام آمریکاست... (سخنرانی در جوار حرم رضوی 1369/1/2)

- دشمنی با اسلام انقلابی، اسلام امام، اسلام زندگی‌بخش، اسلامی که وقتی پرچمش برافراشته می‌شود، همه دنیا را به خود متوجه می‌کند؛ همچنانی که امروز هم همین طور است. دشمنی با این اسلام به خاطر این است که اسلام، دست بیگانگان را از اینجا کوتاه کرد و منابع این کشور را از دست بیگانگان نجات داد... (سخنرانی در جمع بسیجیان 1378/9/3)

- اسلام فقط عمل شخصی، اسلام سکولار، اسلام «یؤمن ببعض و یکفر ببعض»، اسلامی که جهاد را از آن خط بزنند، نهی از منکر را از آن خط بزنند و بردارند، شهادت فی‌سبیل‌الله را از آن بردارند، اسلام انقلاب نیست. اسلام انقلاب، همانی است که انسان در قرآن کریم - در آیات متعدد الهی قرآنی- مشاهده می‌کند؛ این وصیت‌نامه امام است، این یادگارهای منطوق و مکتوب امام است. این اسلام ما است (سخنان در دیدار فرماندهان سپاه 1394/6/25).

یادآور می‌شود جریان‌های التقاطی‌ای که 30 سال پیش بغض شهید مطهری را بر سینه داشتند امروز از برخی مواضع تجدیدنظرطلبان در دولت حمایت علنی می‌کنند که حمایت گروهک‌های نهضت آزادی، ملی- مذهبی و چپ‌ها (مارکسیست‌ها)ی پشیمان آمریکایی از آن جمله است.

تقلای بی‌حاصل اعتدال و توسعه برای کتمان دخالت‌های انتخاباتی دولت

حزب اعتدال و توسعه به جای مسئولان دولتی که دخالت غیر قانونی در انتخابات داشتند، این دخالت را تکذیب کرد!

کیهان پس از تکذیبیه هفته گذشته روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری، برخی اسناد دخالت مقامات دولتی را منتشر کرد اما اکنون حزب اعتدال و توسعه احساس مسئولیت کرده که به جای برخی مقامات ارشد دولتی اقدام به تکذیب کند در حالی که این حزب قانوناً و منطقاً نمی‌تواند مقامات مذکور را تبرئه کند.

در توضیح ارسالی از سوی حزب مذکور که حاوی ناسزاگویی و درشت‌گویی‌های فراوان علیه کیهان است، آمده است: با چینش گزاره‌هایی بی‌ربط، مغشوش یا مبهم در لابه‌لای گزیده سخنان برخی اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه بر تلاش خود برای سوق دادن مخاطبان به سمتی که مطلوب شماست اصرار کرده‌اید. آنهم گزاره‌ها و گزیده‌هایی که نه جزاً و نه کلاً با هیچ منطقی به تیتری که به دنبال سند برای آن گشته‌اید خدمت نمی‌کند.

در ادامه این توضیح آمده است: کسانی که شما از آنان به عنوان اعضای ارشد دولت نام برده‌اید، از مؤسسین و اعضای ارشد حزب اعتدال و توسعه هستند.

برای مؤسسین و اعضای حزب اعتدال و توسعه، فعالیت سیاسی صرفاً برای دستیابی به قدرت نیست که بر آن مبنا حال که برخی از اعضای شورای مرکزی مسئولیت‌هایی در دولت پذیرفته‌اند. تعهد تشکیلاتی خود را که تلاش برای گسترش و تعمیق گفتمان اعتدال در جامعه است، فراموش کنند. لذا همانگونه که بارها در اطلاعیه‌ها و مصاحبه‌ها تأکید شده هرگونه فعل یا قول این بزرگواران در حوزه مسائل سیاسی و از جمله موضوع انتخابات، نه از جایگاه مسئولیت حقوقی‌شان در دولت، بلکه به سبب عضویت‌شان در شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه بوده است.

هیچ یک از اعضای حزب‌ اعتدال و توسعه هیچ گاه در دیگر ستادهای انتخاباتی «فعالیت» نداشته‌اند همگان می‌دانند که حزب اعتدال و توسعه در انتخابات اخیر یکی از ارکان سه‌گانه «ائتلاف امید» بود. لذا بدیهی است برخی از اعضای ارشدش به نمایندگی از حزب، با دو رکن دیگر این ائتلاف شامل اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان معتدل، نشست‌های متعددی برگزار کرده باشند.

این حزب در پایان تأکید کرده که «حزب اعتدال و توسعه و هیچ یک از اعضای آن، از هیچ نهادی از جمله دولت، هیچ گاه مسئولیت یا مأموریتی درباره انتخابات برعهده نداشته است.»

کیهان: گزارش مستند کیهان درباره دخالت غیرقانونی برخی مقامات دولتی در انتخابات، ربطی به حزب اعتدال و توسعه ندارد و پاسخگویی این حزب از طرف مقامات مذکور فاقد وجه و بی‌اعتبار است. در گزارش کیهان قید شده بود که سهیلا جلودارزاده از اعضای فهرست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته است: «کسانی مانند مطهری، جلالی و نعمتی به دلیل داشتن مشی معتدل در تعامل با دولت تدبیر و امید بودند و به همین دلیل از قرابت زیادی باجریان اصلاحات برخوردار بودند. البته دولت آقای روحانی در شورای عالی سیاستگذاری نماینده داشت. آقای مرتضی بانک این مسئولیت را برعهده داشتند.»

این اظهارات در حالی بود که برخی وزرای دولت نیز علناً در انتخابات نقش‌آفرینی می‌کردند. به گفته کاظم جلالی، ثبت‌نام وی در تهران با پیگیری و اصرار جهانگیری و وزرای ارتباطات، اطلاعات و کشور انجام شد.

جالب اینکه محمدرضا عارف سرلیست ائتلاف اصلاح‌طلبان و دولت در تهران، اوایل اسفند 94 در مصاحبه با هفته‌نامه کارگزارانی «صدا» صراحتاً از حضور «نمایندگان دولت» در تصمیم‌گیری‌های انتخاباتی خبر داده و گفته بود: «ما تأکید داشتیم که لیست ما اصلاح‌طلبی باشد. اما بعد وقتی ائتلاف با «نمایندگان دولت» مطرح شد؛ نمایندگان این جریان می‌توانستند عقبه اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی داشته باشند...

لیست (ائتلاف) بالاخره نهایی و تأیید شد. وقتی به گام آخر رسیدیم، تا حدودی اختلاف سلایق مطرح می‌شد و ما به هیئت چهار نفره تفویض اختیار کردیم. برای آنکه اینگونه نباشد که ما بعد از تصمیم‌گیری رأی اعتراضی داشته باشیم. خوشبختانه آنها هم مبنا را اجماع گذاشتند. چهار نفر از ما و چهار نفر از طرف دولت برای ائتلاف کار کردند و ماحصل آن همین اتفاقی است که افتاد و لیستی که اعلام شد.»

وی می‌افزاید: از طرف اصلاح‌طلبان آقایان موسوی لاری، ‌محسن رهامی مسئول کار گروه تعامل شورای عالی سیاستگذاری، حسین مرعشی مسئول کارگروه استان‌ها و دکتر الهه کولایی که منشی شورای عالی هستند.

عارف در پاسخ این سؤال که «چه کسانی از طرف دولت، در قرار گرفتن نمایندگانی از اصولگرایان معتدل و نمایندگان دولت در لیست فعالیت می‌کردند؟» می‌گوید: نمایندگان ما چهار نفر بودند و چهار نفر هم از آن جریان حضور داشتند که اجازه بدهید من نام نبرم.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* مدیریت سایت فیس بوک، صفحه ریاست جمهوری سوریه و صفحات متعلق به دولت این کشور مثل صفحه شبکه «سما» و «الدنیا» و نیز شبکه «المیادین» لبنان را بست. مدیریت فیس بوک هنوز هیچ توضیحی در مورد علت و انگیزه بستن و یا حذف این صفحات نداده است. شبکه المیادین با اعلام خارج شدن صفحه فیس بوک خود از دسترس، از کاربرانش خواست برای دستیابی به خبرهای این شبکه به توئیتر و همچنین تلگرام مراجعه کنند. این اقدام در شرایطی صورت گرفته است که صفحات گروه‌های تروریستی خطرناکی مانند داعش، جبهه النصره و جیش الاسلام و فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی مشغول فعالیت هستند و با آزادی کامل به تبلیغات و انتشار فیلم و عکس از صحنه‌های کشتار مردم و سر بریدن افراد بی‌گناه ادامه می‌دهند.

* روابط اردن با رژیم صهیونیستی به تاثیرگذاری این رژیم روی دانش آموزان هم کشیده شد. شبکه خبری «الجزیره»، به نقل از وزارت همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی گزارش داد یک هیات دانش آموزی اردنی چهار روز در سرزمین اشغالی فلسطین بوده‌اند و دیدارهایی میان دانش آموزان اردنی با دانش آموزان و اساتید اسرائیلی صورت گرفته است. براساس این خبر این دیدارها تحت نظارت سازمان مطالعات اسرائیل در امان (پایتخت اردن) صورت گرفته است. این سازمان به دنبال ایجاد ارتباط میان اسرائیل و اردن است. معاون وزیر همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی اعلام کرده تل آویو معتقد است اردن یکی از همپیمانان اصلی اسرائیل است و همکاری‌های زیادی میان امان و تل آویو وجود دارد. اردن دومین کشور عربی است که با رژیم صهیونیستی پیمان صلح امضا کرده است. پیمان صلح امان – تل آویو موسوم به وادی عربه در سال 1373 در مرز اردن و فلسطین اشغالی امضاء شد.

* رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان مدعی شد، طرح صلح عربی که توسط ریاض در سال 1382 ارائه شد بهترین معادله برای برقراری صلح میان رژیم صهیونیستی و جهان عرب است. به گزارش سومریه نیوز، ترکی فیصل، در مناظره‌ای با یعقوب امیدرور، مشاور سابق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در مرکز سیاست‌های خاورمیانه آمریکا گفت: اسرائیل با جهان عرب صلح دارد و من معتقدم که می‌توانیم با هر مشکلی مقابله کنیم. وی گفت: من همواره می‌گویم که با عقل اعراب و پول یهود می‌توان به پیشرفت خوبی رسید. شما فکر کنید که اگر این دو را کنار هم داشتیم می‌توانستیم در زمینه‌های علمی و تکنولوژی و مسائل انسانی و امور دیگر به چه جای خوبی برسیم. در این مناظره مشاور سابق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز گفت:‌ نگرانی ما درباره پرونده ایران این است که تهران روزی به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود،‌ از نظر اسرائیل این تهدیدی برای ماست و هرگز اجازه تحقق آن را نخواهیم داد.

* رژیم صهیونیستی درصدد است با تاسیس دفتری در مقر فرماندهی ناتو، روابط خود با غرب و ترکیه را مستحکم‌تر کند. براساس گزارش وبگاه خبری «تاور»، اعلام تاسیس دفتر اسرائیل در مقر فرماندهی ناتو نشان از روابط مستحکم نظامی اسرائیل با آمریکا و اروپا و بهبود روابط با ترکیه دارد. هر چند رژیم صهیونیستی عضو رسمی ناتو نیست اما آمریکا، این رژیم را یکی از متحدان مهم غیرعضو ناتو می‌داند. کویت، اردن، بحرین و قطر نیز قصد برپایی دفتر دائمی در مقر فرماندهی ناتو را دارند. قرار است سفیر رژیم صهیونیستی در اتحادیه اروپا در دفتر دائمی تل آویو در ناتو مشغول کار شود.

* اتحادیه دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه شیلی با انتقاد از مواضع رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، به جنبش «تحریم دانشگاهی اسرائیل» پیوست. روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» با اعلام این خبر نوشت: طرح مصوب دانشکده حقوق دانشگاه شیلی خواستار ممنوعیت هرگونه تعامل دانشگاهی با رژیم صهیونیستی و شهروندان آن شده است. تحریم دانشگاهی و آکادمیک رژیم صهیونیستی مدتی است که با حمایت‌های چهره‌های شناخته شده علمی در جهان مواجه شده است.

*********************************

روزنامه ایران**

مذاکره فرانسه با امریکا برای رفع موانع مراودات بانکی با تهران

یک شبکه خبری امریکایی گزارش داده دولت فرانسه در حال مذاکره با خزانه‌داری امریکا برای حل مشکلات مراودات بانکی با ایران است. به گزارش «فارس» شبکه خبری «بلومبرگ » روز سه‌شنبه گزارش داده شرکت‌های اروپایی در حالی روانه بازار ایران می‌شوند که نمی‌توانند تأمین‌کنندگان اعتبار مورد دلخواه‌شان را به همراه داشته باشند. دو منبع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند در فرانسه، دولت از بیم آنکه شرکت‌های این کشور فرصت‌های صادرات را از دست بدهند مذاکراتی را با دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری امریکا آغاز کرده است. بانک فرانسوی «سوسیته»، «دویچه بانک» آلمان، مؤسسه مالی «کردیت سوئیس» در زوریخ، گروه «آی‌ان‌جی» در آمستردام هلند و «استاندارد چارترد» انگلیس، بزرگ‌ترین بانک‌های اروپایی هستند که می‌گویند در کل آماده ازسرگیری مراودات در ایران نیستند.

افزایش محبوبیت رئیس جمهوری کره جنوبی در پی سفر به ایران

نتایج نظرسنجی صورت گرفته در کره جنوبی نشان می‌دهد که سفر «کئون هه پارک» رئیس جمهوری این کشور به ایران، محبوبیت او را نزد مردم کره به بیش از 35 درصد افزایش داده است. به گزارش «ایرنا»، این نظرسنجی توسط مؤسسه «ریل میتر پولاستر» بلافاصله پس از سفر سه روزه رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران صورت گرفته است. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که مردم کره از سفر رئیس جمهوری خود و نتایج مذاکرات او با مقامات جمهوری اسلامی ایران خرسند بوده و علاوه بر مثبت دانستن نتایج این سفر، با دیده احترام به این موضوع می نگرند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که محبوبیت «پارک» در حال حاضر به 6/35 درصد رسیده که پیش از سفر به تهران این رقم 31 درصد بود.

راهکار پیشنهادی احمد توکلی درباره مینو خالقی

احمد توکلی در واکنش به اختلاف نظرهای موجود پیرامون منتخب سوم اصفهان (مینو خالقی) نوشت: «هر نهاد مسئولی در جامعه باید برای اقدامات خویش توجیه قانونی داشته باشد و آن را به مردم ارائه دهد. جایگاه بلند شورای محترم نگهبان که حافظ قانون اساسی است، این ضرورت را دوچندان می‌سازد. اما توضیح ناکافی، بویژه در این مورد، هزینه سنگینی برای این نهاد مهم و کل کشور داشته و دارد.» نماینده تهران در مجلس نهم طی یادداشتی در کانال «تلگرام» خود نوشت: «در برابر این حساسیت واکنش رئیس جمهوری محترم که برای حمایت از «آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص» نیز سوگند خورده است، امری طبیعی و منتظر بود.» وی با اشاره به اینکه «واکنش متین وزارت کشور ضمن آن که نظر شورای نگهبان را پذیرفتنی نمی‌دانست، از فضاسازی در این باره خودداری کرده، درخور تشکر است»؛ او در پایان تأکید کرد: «اختلاف بین شورای نگهبان که بخشی از قوه مقننه و وزارت کشور که بخشی از قوه مجریه است، اختلاف بین قوای مقننه و مجریه است. راه حل بر اساس بند 7 اصل یکصد و دهم قانون اساسی که «حل‏ اختلاف‏ و تنظیم‏ روابط قوای‏ سه‏‌گانه» را از اختیارات و وظایف رهبری می‌شمارد، رجوع به هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه است. رعایت این ساز و کار از اتلاف نیروها و تباه شدن حقوق مردم جلوگیری می‌کند.»

مصاحبه جعلی با «رایس» در نشریه اصولگرا

صاحب امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه «دیپلمات»، از مصاحبه جعلی یک نشریه با وزیرخارجه پیشین امریکا، پرده برداشت. به گزارش «تابناک» ، مجله «عصر اندیشه» در آخرین شماره خود با انتشار عکس «کاندولیزا رایس» روی جلد خود، متنی را با تیتر «ایران رئالیست است» منتشر کرده و آن را مصاحبه اختصاصی وزیر خارجه پیشین امریکا با آن نشریه خوانده است. اما صاحب صادقی، صاحب امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه «دیپلمات» در «فیس‌بوک» خود نوشت که پس از خواندن مصاحبه و حرف‌های عجیب خانم «رایس»، به صحت و سقم مصاحبه شک کرده و از طریق مسئول دفتر «رایس»، متوجه شده که مصاحبه مذکور جعلی است. صادقی، متن پرسش خود و پاسخ دفتر «رایس» را نیز منتشر کرده است. گفتنی است، پیام فضلی‌‌نژاد سردبیر ماهنامه «عصر اندیشه» است.

*********************************

روزنامه خراسان **

پارس نیوز مدعی شد :

یک مقام ارشد دولتی، در بررسی وضعیت ارزی کشور متوجه شد که یک مقام اجرایی، تخلف قابل توجهی در صرافی تحت اختیارش داشته است. بر اساس این بررسی، در این تخلف، سود هنگفتی به این مقام اجرایی رسیده که ابعاد پیچیده ای را طی کرده است.این مقام ارشد دولتی، گزارش این تخلفات را به مقامات عالی اجرایی و غیر اجرایی کشور ارائه کرده است.

انتخاب مدعی شد:

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی با بیان این که در تغییر فرهنگ، حجاب رنگ می‌بازد و جای خود را به بدحجابی و بی‌حجابی می‌دهد و اختلاط محرم و نامحرم عادی می‌شود، گفت: «صدا و سیمای ما یک دانشگاه است و انتظار زیادی از آن می‌رود...چند خانم در برنامه خندوانه می‌خندند تا مردها را بخندانند، اسم این را چه بگذارم به چه قیمتی می‌خواهید شادی باشد به قیمت شکستن حریم؟»

تابناک نوشت :

جمعی از جانبازان سرافراز هشت سال دفاع مقدس، حداد عادل نماینده مجلس شورای اسلامی، پیمان جبلی معاون خبر صداوسیما و اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت مهمانان ویژه مراسم عقد حسینی بای خبرنگار صداو سیما بودند.خطبه عقد این زوج را با مهریه ١۴ سکه حدادعادل خواند.

سایت تیک نوشت:

نتایج نظرسنجی صورت گرفته در کره جنوبی نشان می دهد که سفر «پارک گئون هی» رئیس جمهوری این کشور به ایران محبوبیت او را نزد مردم کره به بیش از 35 درصد افزایش داده است؛این نظرسنجی توسط موسسه «ریل میتر پولاستر» بلافاصله پس از سفر سه روزه رئیس جمهوری کره جنوبی به تهران صورت گرفته که دو روز پیش به پایان رسید.نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که مردم کره از سفر رئیس جمهور خود و نتایج مذاکرات او با مقامات جمهوری اسلامی ایران خرسند بوده و علاوه بر مثبت دانستن نتایج این سفر، با دیده احترام به این موضوع می نگرند.

روز نو مدعی شد :

در دیدار اخیر مجمع زنان اصلاح طلب با آیت ا... هاشمی یکی از اعضای مجمع زنان اصلاح طلب سوالی درباره ریاست مجلس دهم از ایشان می پرسد که آیت ا... هاشمی ضمن اشاره به تجارب مدیریتی دکترعارف و ارتباط خوب وی با حاکمیت، این ارتباط حسنه را باعث تسهیل گری امور قلمداد کرد که باید در سطوح بالای کشور از تجارب او استفاده شود.وی در این دیدار که با حضور همسر و دخترش فائزه هاشمی صورت گرفت، سوابق مدیریتی دکتر عارف را یکی از وجوه مثبت وی برای اداره مجلس دانست.

نامه نیوز نوشت :

مسعود پزشکیان منتخب مردم تبریز در مجلس دهم با اشاره به احتمال ردصلاحیت احمدی‌نژاد درصورت ورود به انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مسلماً تصمیم‌گیری در خصوص تایید یا رد صلاحیت تمامی نامزدهای انتخاباتی با واحدهای نظارتی است اما مهم این است که احمدی‌نژاد، فردی است که در زمانی که رئیس‌جمهور بود، قانون را اجرا نمی‌کرد و مجلس هم در آن زمان، هیچ انتقادی به این بی‌قانونی‌ها نداشت.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

محاصره داعشی‌ها در مکه!

برخی رسانه‌های عربستانی، پنجشنبه از آغاز «عملیات بزرگ امنیتی» علیه اعضای داعش در اطراف مکه مکرمه خبر دادند. مردم عربستان نیز از پنجشنبه به منظور «همبستگی» با نیروهای امنیتی سعودی که می‌کوشند تروریست‌ها را تحت کنترل درآورند، هشتگی با عنوان «محاصره داعشی‌ها در مکه» ایجاد کردند. ادعای مبارزه با داعش و از سوی مقامات عربستانی هر از چندی در رسانه‌ها مطرح می‌شود، در حالی‌که این رژیم بزرگ‌ترین حامی تروریستم است.

السیسی: نمی‌ترسم

پس از بحران اخیر در مصر به دنبال حمله نیروهای امنیتی به اتحادیه روزنامه‌نگاران این کشور، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر تأکید کرد: من نمی‌ترسم و نظام مصر، یک نظام واقعی نیست. پلیس مصر روز یکشنبه با حمله به ساختمان انجمن روزنامه‌نگاران این کشور، 2 نفر از روزنامه نگاران مخالف رئیس‌جمهوری مصر را به اتهام تحریک به تظاهرات، بازداشت کرد. 18 سازمان حقوق‌بشری با صدور بیانیه‌ای خواستار برکناری وزیر کشور مصر شده‌اند.

دیدار شاهزاده سعودی با ژنرال صهیونیستی

منابع رسانه‌ای، جمعه از دیدار شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان جاسوسی عربستان سعودی با ژنرال عالیرتبه اسرائیلی، یاکوف عمیدرور در حاشیه اجلاس مرکز بررسی‌های استراتژیک واشنگتن خبر دادند. رئیس سابق سرویس اطلاعاتی

آل سعود با اشاره به پیشنهاد شاه سلمان سعودی به اسرائیل برای خروج از اراضی اشغالی فلسطینی سال 1967 میلادی در مقابل شناسایی رسمی اسرائیل و برقراری روابط علنی دیپلماتیک با همه کشورهای عربی از تعلل نتانیاهو ابراز ناامیدی کرد.

افزایش 2 برابری تجاوز جنسی در ارتش آمریکا

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارش سالانه اعلام کرد: ارتش آمریکا حدود

6 هزار گزارش از تجاوزات جنسی در سال 2015 در میان نیروهای خود دریافت کرده است اما همه موارد اینگونه جرائم اطلاع داده نمی‌شود. براساس اعلام رویترز، گزارش وزارت دفاع آمریکا حاکی است که آمار ثبت شده در سال‌های 2014 و 2015 نسبت به سال 2012 که 3 هزار و 604 مورد ثبت شده بود، افزایش حدود 2 برابری را شاهد بوده است.

نشست کنگره حزب کارگر کره‌شمالی

نخستین کنگره حزب حاکم کره‌شمالی پس از 35 سال، جمعه در پیونگ‌یانگ پایتخت این کشور برگزار شد. آخرین بار کنگره حزب حاکم سال 1980 برگزار شد که کیم جون‌اون، رهبر فعلی کره‌شمالی که اکنون 33 سال دارد، به دنیا نیامده بود. حزب حاکم کارگر کره‌شمالی سال 1945 تاسیس شد و پیش از این 6 کنگره سراسری برگزار کرده است. کارشناسان مسائل کره پیش‌بینی می‌کنند این کنگره به تایید و تثبیت قدرت کیم جون‌اون منجر شود.

ادامه بحران سیاسی در اسپانیا

در پی ناکامی نمایندگان مجلس اسپانیا در انتخاب نخست‌وزیر، فیلیپ ششم فرمان انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر کرد. پادشاه اسپانیا این فرمان را در حضور رئیس مجلس و پس از پایان مهلت قانونی این نهاد برای انتخاب رئیس‌جمهور امضا کرد. اسپانیا از 20 دسامبر سال گذشته در بن‌بستی سیاسی به سر می‌برد. تا زمان برگزاری انتخابات مجدد مجلس و معرفی نخست‌وزیر، دولتی موقت به ریاست ماریانو راخوی، سیاستمدار محافظه‌کار، اداره امور را به دست خواهد داشت.

آذربایجان به ارمنستان هشدار داد

با حاکم شدن آرامشی نسبی در هفته‌های اخیر در مرز آذربایجان و ارمنستان، مقامات 2 کشور اما در عرصه رسانه‌ای کماکان سیاست تقابل را در پیش گرفته‌اند. آذربایجان، جمعه هشدار داده در صورت عدم پایبندی ارمنستان به مصوبه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد «استفاده از زور برای اعاده حاکمیت ملی در تمام خاک آذربایجان، غیرقابل اجتناب خواهد بود». 2 کشور سال‌هاست بر سر وضعیت حاکمیتی ناحیه قره‌باغ درگیری دارند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات