تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۰۷۰۷
حكم پرداخت غرامت از دارايي‌هاي مالي بلوكه‌ شده ايران

شليك 2 ميليارد دلاري آمريكا به برجام

(روزنامه جوان - 1395/02/04 - شماره 4794 - صفحه 1)

رئيس‌جمهور از گشايش‌هاي فراوان برجام سخن مي‌گويد؛ دستاوردهايي كه به گفته او، به همه اركان نظام تعلق دارد و فضاي بعد از آن را بايد قدر دانست و «كفران نعمت» نكرد، ولي در همان فضايي كه او به تصوير مي‌كشد محمد جواد ظريف وزير خارجه باجان‌كري در واشنگتن ديدار مي‌كند تا آمريكا را به اجراي تمام و كمال برجام متعهد كند، ديوان عالي آمريكا رأيي صادر كرده كه حدود 2 ميليارد دلار از اموال بلوكه شده ايران در آمريكا رابراي غرامت به بازماندگان انفجار سال 1983 بيروت اختصاص مي‌دهد. سخنگوي وزارت خارجه ايران، اين اقدام دولت آمريكا را «دستبرد» به اموال ايران توصيف كرد و محمد جواد ظريف هم گفته كه آمريكا مجبور خواهد شد اموال ايران را پس بدهد.

به گزارش «جوان»، وزراي خارجه ايران و آمريكا ديشب براي دومين بار متوالي طي حدود 48 ساعت گذشته در نيويورك ملاقات كردند؛ ملاقاتي كه در آن ظريف به دنبال اين است كه طرف آمريكايي را مجبور به اجراي تمام و كمال تعهدات خود در چارچوب برجام كند. محمدجواد ظريف در گفت‌وگو با روزنامه نيويورك‌تايمز اين را رد كرده كه ايران به عنوان بخشي از برجام خواستار دسترسي به سيستم مالي آمريكاست ولي تأكيد كرده كه مقامات آمريكايي « بايد فعالانه به ديگر كشورها اطمينان دهند كه مي‌توانند بدون مواجه شدن با خطر مجازات، با ايران مراودات تجاري داشته باشند.» كري روز چهارشنبه بعد از ملاقات 5/2 ساعته خودش با ظريف گفت: با ظريف توافق كرديم كه دو طرف اطمينان پيدا كنند كه توافق هسته‌اي «دقيقاً همانطوري اجرا مي‌شود كه قرار بود و هر دو طرف توافق به نفعي دست پيدا كنند كه قرار بود از اين توافق دست پيدا كنند.»

كري بدون اشاره به جزئيات گفته كه با ظريف بر سر شماري از «چيزهاي كليدي» گفت‌و‌گو كرده و «پيشرفت‌هايي درباره آنها» داشته و ملاقات روز جمعه هم براي «سفت‌كاري كردن» همين چيزهاست. هنوز 12 ساعت از تمام شدن ملاقات دو وزير خارجه نگذشته بود كه ديوان عالي آمريكا طي حكمي، رأي داد كه 75/1 ميليارد دلار از دارايي‌هاي بلوكه‌شده ايران به عنوان غرامت به بازماندگان قربانيان حمله به مقر آمريكايي‌ها در بيروت در 23 اكتبر1983 پرداخته شود؛ انفجاري كه در جريان آن 241 سرباز آمريكايي كشته شدند. جهاد اسلامي مسئوليت اين بمبگذاري را رسماً بر عهده گرفت ولي آمريكا انگشت اتهام را در اين حادثه به سمت ايران نشانه گرفت.

هر شاكي 18 ميليون دلار

در سال 2010 به حدود هزار نفر از بازماندگان اين پرونده اطلاع داده شد كه اموال مرتبط با بانك مركزي ايران در حسابي در «سيتي بانك» نيويورك نگهداري مي‌شود و به همين علت آنها نيز براي دريافت غرامت، دست به كار شكايت از ايران شدند. در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳ دادگاهي فدرال در نيويورك تحت نظر قاضي كاترين فارست به نفع اين هزار نفر رأي داد و بعد از اعتراض بانك مركزي ايران يك دادگاه تجديدنظر در نيويورك نيز در ژوئيه ۲۰۱۴ (تير ۱۳۹۳) اعتراض بانك مركزي ايران را قبول نكرد. حالا هم در حالي كه كارشكني دولت آمريكا مانع آزاد شدن دارايي‌هاي مالي ايران بر اساس برجام شده، ديوان عالي آمريكا رأي نهايي به پرداخت غرامت 75/1 ميلياردي از محل دارايي‌هاي بلوكه‌شده ايران به بازماندگان انفجار 1983 شده است و هركدام از شاكيان، ظاهراً حدود ۱۸ ميليون دلار دريافت خواهند كرد.

نكته قابل توجيه اينكه در حالي كه سيستم قضايي آمريكا مي‌گويد در صدور حكم خود مستقل است، ديوان عالي آمريكا با استناد به رأي كنگره و رئيس جمهور در اين مورد حكم خود را صادر كرده است. پيش از اين، كنگره آمريكا در مصوبه‌اي، پرداخت غرامت از دارايي‌هاي بلوكه‌شده ايران را تصويب و رئيس جمهور آمريكا نيز اين مصوبه را تأييد كرده است. بانك مركزي ايران در واكنش به رأي دادگاه عالي آمريكا، با استناد به اصل تفكيك قوا در قانون اساسي آمريكا گفته كه اقدام كنگره در تصويب پرداخت غرامت از دارايي‌هاي بلوكه‌شده ايران دخالت در كار دادگاه است.

جابري انصاري: اين دستبرد است

هنوز مشخص نيست كه محمدجواد ظريف كه در آمريكا به سر مي‌برد، در ملاقات با همتاي آمريكايي خود درباره حكم ديوان عالي آمريكا گفت و گويي كرده يا نه ولي او در اولين واكنش به اين حكم، گفت كه آمريكايي‌ها هر اقدامي عليه اموال جمهوري اسلامي ايران انجام دهند، بعداً مجبورند آن را جبران كنند و اموال ايران را پس بدهند:«دولت آمريكا كاملاً اطلاع دارد كه ما اين رأي دادگاه را به رسميت نمي‌شناسيم.»

عباس عراقچي عضو تيم مذاكره‌كننده اقدام آمريكا را راهزني بين‌المللي توصيف كرده و گفته كه ايران دولت آمريكا را مسئول جبران خسارت مي‌داند.«سخنگوي وزارت خارجه نيز براي اين حكم از تعبير «دستبرد به اموال ايران» استفاده و آن را به شدت محكوم كرد. حسين جابري‌انصاري كه به همراه ظريف در نيويورك است حكم صادره را «مغاير با اصول و مباني اوليه حقوق بين‌الملل» دانست و گفت كه اين حكم نشانگر تأثيرپذيري دولت آمريكا از محافل صهيونيستي و استمرار اقدامات خصمانه اين دولت عليه ايران» بوده است. به گفته جابري انصاري، اين حكم «تنها به افزايش بي‌اعتمادي شديد دولت و مردم ايران نسبت به سياست‌هاي خصمانه آمريكا منجر خواهد شد.»

اروپا: آمريكا مانع است

سومين نشست كميسيون مشترك برجام با حضور مديران و معاونان سياسي كشورهاي 1+5 و ايران پس از ديدار دوجانبه سيدعباس عراقچي و هلگا اشميت معاونان ظريف و موگريني برگزار شد. اين نشست در حالي برگزار شده كه ايران نسبت به اجرا نشدن برخي از تعهدات به ويژه از سوي آمريكا در برداشتن تحريم‌ها انتقادات جدي را به طرف مقابل وارد كرده است. روزنامه نيويورك با اشاره به محدوديت‌هاي وضع شده از سوي آمريكا براي تجارت با ايران، نوشته است كه شركت‌هاي اروپايي تا زماني كه قوانين شفاف نشود، با تهران قرارداد نخواهند بست.

نيويورك‌تايمز با بيان اينكه بعد از توافق هسته‌اي‌ اروپايي‌ها انتظار داشتند روابط تجاري با ايران برقرار شود، نوشته است كه حالا با گذشت سه ماه از اجرايي شدن برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، سياستمداران، ديپلمات‌ها و تجار اروپايي به نحوي فزاينده از «ناتواني در تكميل دهها قراردادي كه در زمينه انرژي، هوانوردي و ساخت‌و‌ساز با ايران منعقد كرده‌اند» گلايه‌مند هستند. اين روزنامه نوشته است: «اروپايي‌ها مي‌گويند مانع اصلي، متحدان آنها و نيروي محركه اصلي براي حصول توافق هسته‌اي تاريخي، يعني ايالات متحده است. بانك‌هاي اروپايي نگران از نقض تحريم‌هاي جديدي كه عليه برنامه موشكي ايران و با ادعاي حمايت ايران از تروريسم وضع شده، از تأمين مالي هرگونه قراردادي (با ايران) خودداري مي‌كنند كه همين امر در عمل انزواي ايران از سيستم مالي جهاني را تداوم بخشيده است.»

اين در حالي است كه واشنگتن فري بيكن در گزارشي با عنوان «اوباما به دنبال ديدار با رئيس جمهور ايران است»، نوشت: باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا طي ماه‌هاي اخير دو نامه به مسئولان ارشد جمهوري اسلامي ارسال كرده و خواستار ديدار با حسن روحاني، رئيس جمهور ايران شده است. بن رودز مشاور امنيت ملي رئيس جمهور آمريكا روز پنج‌شنبه در واكنش به اين گزارش گفت: بعيد است كه باراك اوباما قبل از اتمام رياست جمهوري‌اش به جمهوري اسلامي ايران سفر كند. وي ادامه داد: رئيس جمهور( آمريكا) همواره اذعان داشته كه تمايل دارد تا با رهبر ايران تعامل داشته باشد، اگر ايشان اعتقاد داشته باشند اين موضوع مي‌تواند در مسائل مختلف پيشرفت ايجاد كند.

http://javanonline.ir/fa/news/779931

ش.د9500036

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات