تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۹۰۸۱۳

انتفاضه‌ ملت فلسطين؛رژيم صهيونيستي در سراشيبي سقوط (بخش دوم)

(روزنامه اطلاعات ـ 1394/10/09 ـ شماره 26338 ـ صفحه 12)

سنگ در برابر گلوله

سه ماه از شروع انتفاضه سوم ملت فلسطين گذشته و رعب و وحشت سرزمين اشغالي را فرا گرفته است و دستگاه امنيتي و مسئولان رژيم صهيونيستي براي مقابله با اين خشم عمومي به دست و پا و استيصال افتاده‌اند .به گزارش گروه بين الملل خبرگزاري تسنيم، سه ماه از شروع انتفاضه سوم ملت فلسطين گذشته است و آنچه از اين انتفاضه حاصل شده علاوه بر 115 شهيد فلسطيني و به هلاکت رسيدن بيش از 20 صهيونيست و زخمي شدن هزاران نفر، رعب و وحشت در سرزمين‌هاي اشغالي و عجز و استيصال دستگاه امنيتي و مسئولان رژيم صهيونيستي در مواجهه با اين خشم عمومي است اين امر موجب شده تا اقدامات جديدي صورت گيرد که به نظر مي رسد حال نتوانسته مانع انتفاضه شود هدفش منحرف و کم رنگ کردن آن باشد.

محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين که سال گذشته پيش از شروع جنگ غزه و در زمان شعله ور شدن قيام قدس شرقي و از آغاز انتفاضه کنوني اعلام کرده بود اجازه نخواهد داد انتفاضه اي شکل بگيرد. از سوي ديگر نگاهي به واکنش‌هاي وي و تشکيلات خودگردان طي 3 ماه که انتفاضه در جريان بوده است نشان مي دهد وي عمدتاً فعاليتي عملياتي نداشته و رسمي ترين واکنش وي و تشکيلات خودگردان اعلام مراجعه به دادگاه جنايات بين الملل بوده است که پرونده آن را رياض مالکي وزير امور خارجه تشکيلات خودگردان به اين دادگاه تحول داد و در ساير وضعيت‌ها به محکوم کردن رژيم صهيونيستي بسنده کرده است. اما اين روزها اقداماتي که هم تشکيلات خودگردان و هم جنبش فتح به رياست محمود عباس انجام مي دهند نشان از تحول در وضعيت فلسطين دارد.

نخستين اقدامي که جريان يکنواخت تشکيلات خودگردان و جنبش فتح را بر هم زد اقدامي بود که عزام الاحمد نماينده محمود عباس در گفتگوهاي آشتي ملي فلسطين انجام داد. وي هفته گذشته اعلام کرد با مصر توافقاتي انجام داده است و براساس اين توافقات قرار است گذرگاه رفح به روي شهروندان فلسطيني باز شود. چند روز از اعلام اين خبر از سوي فتح نگذشته بود که مسئولان فتح ابتدا اعلام کردند وي نظر شخصي خود را اعلام کرده است و بعد هم اعلام کردند حماس مانع باز شدن رفح مي‌شود. اما اظهارات مسئولان حماس از مسئله مبهم پرده برداشت. حسن خريشه نماينده فراکسيون حماس در مجلس قانونگذاري فلسطين (که البته در حال حاضر مجلسي غير فعال است) اعلام کرد عزام الاحمد دروغ گفته است و قصد وي متهم کردن حماس و برانگيختن مردم در غزه عليه حماس است.

در کنار اين فعاليت عزام الاحمد، مسئولان ديگري در جنبش فتح و تشکيلات خودگردان به پرونده قديمي کارمندان تشکيلات خودگردان در نوار غزه دامن زدند و تلاش کردند اذهان را دوباره مشغول اين موضوع کنند. در همين زمان سلام فياض، نخست وزير سابق محمود عباس در کرانه باختري که به دليل اختلاف با محمود عباس از قدرت کنار زده شد به نوار غزه سفر کرد.

سفري که تا حدي اذهان را به خود مشغول ساخت.پس از اين بود که کميته اجراي ساف تشکيل جلسه داد. کميته مرکزي فتح هم تشکيل جلسه داد و آنچه هر دو کميته مطرح کردند اعلام محدود کردن روابط امنيتي، اقتصادي و سياسي با رژيم صهيونيستي بود. مسئله اي که مردم فلسطين در چند دوره طي پنج سال گذشته نسبت به آن عکس العمل مثبت نشان داده‌اند و در اعتراض‌ها و نظر‌سنجي‌ها خواستار قطع اين روابط و حتي بالاتر از آن لغو توافقنامه اسلو شدند.

در کنار تمامي اين مسائل، در روزهايي که انتفاضه و شهادت فلسطيني‌ها همانند موجي تمامي کرانه باختري را در بر گرفته است دو روز قبل، رامي الحمد لله، نخست وزير کنوني دولت وفاق ملي علاوه بر اينکه تحت تدابير شديد امنيتي در جشن روشن کردن درخت کريمسس مسيحيان در کليساي المهد در بيت لحم حضور يافت اعلام کرد هنوز نتوانسته است به نوار غزه برود و حماس نوار غزه را به دولت وفاق ملي واگذار نمي‌کند.

پرونده ديگري که در اين ميان دوباره زنده شد پرونده اي بود که ملت فلسطين به شدت نسبت به آن حساسيت نشان داده است و آن پرونده مرگ ياسر عرفات رئيس فقيد تشکيلات خودگردان است که در اين ايام زنده شد و اخباري از منابعي بدون نام در مورد مسموم شدن وي توسط ماده پولونيوم مطرح شده است.

در تمامي موارد فوق مسئله انتفاضه مورد توجه افراد نامبرده قرار نگرفته و يا در حد چند جمله خلاصه شده است. گويا انتفاضه مسئله‌اي دست چندم در نگاه اين شخصيت‌ها بوده است.اگربه تمامي مسائلي که به آنها پرداخته شده نگاهي اجمالي بياندازيم خواهيم ديد همه اين مسائل، قضايايي هستند که به شدت طي دو سال گذشته مورد توجه ملت فلسطين قرار داشت و در دوره‌هاي مختلف به نوعي تمامي مسائل فلسطين را تحت الشعاع خود قرار داد و جامعه فلسطين دوره اي را به آنها مشغول بود و بعضا موجب خروش‌ها و حرکت‌هايي نيز شده‌اند .در کنار اين مسائل اگر نگاهي به گفته‌هاي رئيس جديد ستاد ارتش رژيم صهيونيستي که دو روز قبل مطرح شد بياندازيم تا حد زيادي پازل موضوع هر چند کامل و يقين‌آور نمي‌شود اما تا حد زيادي گويا خواهد بود.

آيزنکوت اعلام کرد، وضعيت نوار غزه در حال حاضر بسيار پيچيده است و آرامش کنوني نوار غزه موقتي و گذرا است و شايد بتوان اينگونه تعبير کرد که از نگاه وي نوار غزه آرامش قبل از توفان را تجربه مي کند.

اين گفتار آيزنکوت حافظه تاريخي را به جنگ 51 روزه سال 2014 مي برد، هنگامي که قيام قدس شرقي به دليل مفقود شدن سه دانشجوي مدرسه ديني يک مدرسه يهودي در کرانه باختري و بازداشت‌هاي رژيم صهيونيستي شعله ور شد رژيم صهيونيستي براي اتمام اين وضعيت به نوار غزه حمله کرد. با حمله رژيم صهيونيستي به نوار غزه، قيام قدس شرقي در کرانه باختري به اتمام رسيد. اکنون که آيزنکوت به گونه اي آمادگي براي حمله به نوار غزه را اعلام مي کند شايد بتوان گفت اين نيز موقعيتي همانند سال 2014 است.

به طور خلاصه نگاه به تمامي اقدامات فوق نشان مي دهد تشکيلات خودگردان، جنبش فتح و رژيم صهيونيستي در حال بيان مسائلي هستند که مي دانند جامعه فلسطين نسبت به آن حساس بوده است. اين نشان مي دهد قصد آنها انحراف اذهان از انتفاضه باشد به ويژه اينکه رژيم صهيونيستي فشار را بر جامعه فلسطين در کرانه باختري حفظ کرده و بر آن مي افزايد به نظر مي‌رسد با سرعت گرفتن تلاش‌هاي آنها شاهد اقدامات جديد براي خاموش‌کردن آتش انتفاضه در آينده‌اي نزديک باشيم.اين نقشه اگر درست پيش‌بيني شده باشد با حمايت از مردم فلسطين به ويژه در قدس و کرانه باختري مي‌تواند خنثي شده و به عکس خواست طراحان آن به شتاب دادن به انتفاضه کمک کند.

اين در حالي است که،"روعي شطريت" فرمانده تيپ "آفرايم" ارتش رژيم صهيونيستي در اظهارتي با اشاره به شدت انتفاضه جديد فلسطينيان، از برگزاري نشست‌هاي مخفيانه ميان افسران ارتش و سازمان اطلاعات داخلي "شاباک" و يگان مرزي ارتش اسرائيل با مقامات امنيتي اين رژيم خبرداد.وي افزود که اين نشست‌هاي مخفيانه به منظور بررسي اوضاع امنيتي و ايجاد راهکارهايي براي کنترل اوضاع امنيتي در اراضي اشغالي و مهار انتفاضه کنوني فلسطيني‌ها تشکيل مي شود.اين فرمانده صهيونيست در گفتگو با روزنامه صهيونيستي معاريو تاکيد کرد که نسلي که انتفاضه جديد را رهبري مي کند، برخلاف نسل‌هاي گذشته خود، از اسرائيل هراسي ندارد.اين نظامي ارشد ارتش رژيم اشغالگر قدس در ادامه اظهارات خود با بيان اينکه شهر قلقيليه کانون فعاليت مبارزان و عمليات فلسطينيان است تاکيد کرد که نظاميان ارتش و شاباک در جهت سرکوب و مقابله با فلسطيني‌ها تلاش مي کنند.

فرمانده تيپ "آفرايم" ارتش رژيم صهيونيستي خاطرنشان کرد که ارتش اسرائيل هر چند سال يک بار به منظور از بين بردن زير ساخت‌هاي مقاومت به شهر قلقيله يورش مي برد، اما با اين وجود عمليات شهادت طلبانه فلسطيني‌ها متوقف نشده به طوري که هر چند سال يک بار شاهد انجام عملياتي بزرگ ‌هستيم.اين مقام صهيونيست با بيان اينکه اين انتفاضه همچنان ادامه دارد گفت که پيش‌بيني مي‌کنيم که اين انتفاضه بزودي متوقف نمي‌شود و به نظر مي‌رسد که شرايط و اوضاع امنيتي به روال سابق باز نمي گردد.

در اين حال،جان کري وزير امور خارجه آمريکا در سخناني در موسسه بروکينگز درباره پيامدهاي فروپاشي تشکيلات خودگردان هشدار داد. حال سوال اين است که آيا جان کري نگران سرنوشت تشکيلات خودگردان است يا نگران وضعيت رژيم صهيونيستي ؟ دقت در سخنان وي نشان مي دهد که وي در اصل نگران وضعيت رژيم صهيونيستي است و همچنانکه خود نيز اذعان کرده در نبود تشکيلات خودگردان اين رژيم مجبور مي شد دهها هزار نفر از نيروهاي خود را در کرانه باختري مستقر کند و از اين طريق هم هزينه‌هاي خود را افزايش دهد و همينکه نيروهاي نظامي و امنيتي خود را در تيررس حملات نيروهاي مقاومت و مردم فلسطين قرار دهد. اين بدين مفهوم است که اگر تشکيلات خودگردان فروبپاشد چنين پيامدهاي در انتظار اين رژيم خواهد بود.

سئوال ديگري که در اين زمينه پيش مي آيد اين است که چرا جناح حاکم در فلسطين اشغالي در مسير فروپاشي تشکيلات خود گردان عليرغم کارکردهاي امنيتي آن بر اين رژيم گام بر مي دارد؟ پاسخ اين سوال را مي توان در رويکرد ائتلاف حاکم صهيونيستي به رهبري نتانياهو جستجو کرد که به شدت با طرح تشکيل دو دولت مخالف است و به جاي آن طرح يک دولت با دو مليت را مدنظر دارد و اين در حالي است که به اعتقاد مخالفان اين طرح از جمله جان کري اجراي طرح يک دولت با دو ملت جدا از اينکه در آينده موازنه جمعيتي را به نفع فلسطيني‌ها رقم خواهد زد بلکه در کوتاه مدت نيز هزينه‌ها و تلفات نظامي و امنيتي آن را نيز افزايش خواهد داد و نظاميان اين رژيم را به هدف‌هاي سهل الوصول براي نيروهاي مقاومت و مردم فلسطين تبديل خواهد کرد.

نکته مهم ديگري که در اين زمينه مشخص مي‌شود اين است کساني که از اجراي طرح تشکيل دو دولت در سرزمين‌هاي اشغالي حمايت مي‌کنند در اصل منافع رژيم صهيونيستي را مدنظر دارند و معتقدند اين طرح در مقايسه با طرح يک دولت با دوملت امنيت و بقاي اين رژيم را بيشتر تضمين مي کند،اما از آنجا که اجراي اين طرح مستلزم عقب‌نشيني رژيم صهيونيستي از اراضي اشغالي سال 1967 از جمله کرانه باختري و شرق بيت المقدس و برچيدن شهرک‌هاي صهيونيست نشين از اين مناطق است از اين رو با استمرار ادامه شهرک سازي در اين مناطق امکان اجراي اين طرح روز به روز ضعيف‌تر مي‌شود.اما اگر يک نگاه کلان به موضوع شود مشخص مي شود که رژيم صهيونيستي در ميانه دو گزينه بد و بدتر يا بدتر و بدترين قرار گرفته است که انتخاب هريک از آنها مخاطرات خاص خود را به همراه دارد .همچنين اين وضعيت را مي‌توان به بازي دو سر باخت براي اين رژيم تعبير کرد.

با اين‌حال اصرار و پافشاري ائتلاف راستگراي حاکم به رهبري نتانياهو بر اجراي طرح يک دولت با دو ملت جدا از اينکه آمريکا و ديگر کشورهاي غربي را به آينده اين رژيم نگران کرده بلکه باعث بي آبروي و بي حيثيتي آنها در عرصه بين‌المللي شده است زيرا اين کشورها تاکنون بارها بر اجراي طرح دو دولت تاکيد کرده اند و تعهداتي را نيز در اين زمينه پذيرفته‌اند اما اکنون نه تنها نمي‌توانند به تعهدات خود عمل کنند بلکه مجبورند عواقب و آثار ادامه بحران فلسطين و تسري آن به ساير بحران‌هاي منطقه‌اي از جمله بحران سوريه را نيز به شکل سيل آوارگان يا گسترش دامنه تروريسم تکفيري به قلب پايتخت‌هاي غربي تحمل کنند.

در اين ميان هر چند کشورهاي اروپايي اعمال فشار محدود به تل اويو را به شکل زدن برچسب بر روي محصولات کالاهاي ساخته شده در شهرک نشين در جهت جلوگيري از فروش آنها در بازارهاي اروپايي در دستور کار خود قرار داده اند اما در مقابل دولت اوباما با توجه به در پيش بودن انتخابات رياست جمهوري سال آينده آمريکا از سياست اعمال فشار بر دولت نتانياهو دست برداشته و ضمن تعليق فعاليت‌هاي خود در عرصه مذاکرات صلح ،اعمال فشار بر تشکيلات خودگردان را در دستور کار خود قرار داده است و در اين راستا با کاهش کمک‌هاي مالي و اتخاذ سياست تهديد مانع از اين شده است که تشکيلات خودگردان حداقل بتواند از اهرم‌هاي فشاري که در اختيار دارد در جهت اعمال فشار براين رژيم استفاده کند.

ازجمله اين اهرم‌هاي فشار مي توان به پيگرد قضايي جنايات جنگي رژيم صهيونيستي در ديوان کيفري بين المللي و يا تعليق همکاري‌هاي امنيتي با اين رژيم اشاره کرد. ازاين ديد اظهارات اخير جان کري ازاين جهت قابل نقد است که وي از يکسو به رژيم صهيونيستي درخصوص فروپاشي تشکيلات خودگردان هشدار مي دهد و به نوعي کارکرد اين تشکيلات را بر اين رژيم و آمريکا گوشزد مي کند اما از ديگر سو خود نيز در اعمال فشار بر اين تشکيلات با رژيم صهيونيستي همراه و همگام مي شود.

چنين برخوردي يکبار ديگر بر اين واقعيت صحه مي گذارد که نگاه آمريکا به تشکيلات خودگردان کاملا ابزاري است و فقط تا جايي از اين تشکيلات حمايت مي کند که اين تشکيلات به عنوان حافظ و منافع اين رژيم عمل مي کند .با اين‌حال انتفاضه جديد در سرزمين‌هاي اشغالي در کنار کارکردهاي خود اين فرصت را نيز در اختيار اين تشکيلات و ديگرهواداران روند شکست خورده سازش قرار داده است که در رويکرد قبلي خود بازنگري و با همراهي با انتفاضه زمينه و شرايط لازم را براي تشکيل دولت فلسطيني واقعي تسهيل کنند.

مقاومت، يگانه راه پايان خشونت اسرائيل

استفان لندمن تحليلگر و مجري سرشناس آمريکايي گفت:تنها راه پايان جنگ و خشونت اسرائيل عليه فلسطينيان، مقاومت متعهدانه، خستگي ناپذير و مداوم است و در اين راه هرچقدر هم که مبارزه سخت تر شود نبايد از آن دست کشيد. پس از بيش از دو ماه از انتفاضه سوم فلسطين "استفان لندمن" تحليلگر و مجري آمريکايي در تحليلي در مورد مبارزات و مقاومت مردم فلسطين عليه رژيم صهيونيستي نوشته است: تنها راه پايان يافتن جنگ و خشونت اسرائيل عليه فلسطينيان، مقاومت متعهدانه، خستگي ناپذير و مداوم است و در اين راه هرچقدر هم که مبارزه سخت تر شود نبايد از آن دست کشيد.

در اين يادداشت تحليلي آمده است:فلسطينيان هيچگاه بدون پايان يافتن خشونت و اشغالگري اسرئيل و همچنين محاکمه اسرائيل براي دهها سال جنايات عظيم، به رهايي و آزادي نخواهند رسيد.

مقاومت بلند مدت حياتي است، هزينه درد و رنج در زندگي بشر در برابر بردگي بي پايان، مرگ تدريجي، آزار و اذيت بدون توقف به دست يک اشغالگر بي رحم، هيولايي که قربانيان خود را مي‌بلعد بسيار ناچيز است.

کليد حياتي ديگر در پايان يافتن اين شرايط، پايان يافتن کمک‌هاي مختلف آمريکا از جمله کمک‌هاي نظامي است، ميلياردها دلار سالانه به همراه آخرين نسخه تسليحات و تکنولوژي از جيب ماليات دهندگان آمريکايي به سمت يک ماشين کشتار بي رحم منتقل مي شود.

در اين شرايط، تظاهرات گسترده مداوم تنها راهي است که توجه سياستمداران را جذب مي کند، مجبور کردن مقامات به اعمال اقدامات مسئولانه موضوع ديگري است که در اين راستا عملا هيچ مشخصه اي از شجاعت در واشنگتن ديده نمي شود. البته قدرت لابي اسرائيلي نيز اعضاي کنگره و سناي آمريکا را در غل و زنجير قرار داده است.اين شرايط تا ابد ادامه نخواهد يافت، انجام کارهاي سخت زمان مي برد و ناممکن‌ها نيز زمان بيشتري خواهد برد و شيطان مطلق نيز ديگر انرژي کافي را براي حفظ ابدي خود ندارد.

امپرياليسم در آمريکا در نهايت به همان راهي مي رود که ديگران رفتند، اسرائيل روزي توسط شمشيري که با آن زندگي مي کرد نابود مي شود. هر دوي اين نيروهاي اهريمني بذر نابودي خود را مي کارند.تغييرات اساسي زمان بر است ولي مقاومت پايدار عليه استبداد و ظلم و ستم به اين تغييرات شتاب مي بخشد، فلسطينيان نيز در اين راه براي دهها سال به مقاومت پرداخته اند.آنها بار ديگر زندگي خود را در راه آزادي قرار مي دهند چراکه آزادي براي فلسطينيان بسيار با ارزش است و آنها چيز ديگري را نمي پذيرند. شايد روزي آمريکايي‌ها نيز به روش فلسطينيان خيزش کنند. آمريکا هيچگاه زيبا نبوده و اکنون بيش از هر زماني هيولا شده است.

تنها راه حل آزادي در آمريکا و فلسطين، انقلاب متعهدانه، مقاومت بي پايان براي تحقق تغييرات و پذيرش هيچ چيزي جز برابري و عدالت براي همگان نيست.اين در حالي است که، صهيونيست‌ها مي گويند که منتشر کردن جزئيات عمليات مقاومتي و شهادت طلبانه فلسطينيان بر وضعيت روحي و رواني آنها تاثير گذاشته و زندگي آنها را مختل کرده است.با گذشت بيش از دو ماه از آغاز انتفاضه سوم در فلسطين،رسانه‌هاي صهيونيستي از افزايش شمار صهيونيستهاي مبتلا به بيماري رواني خبر مي دهند. روزنامه صهيونيستي معاريو اخيرا نتايج آخرين نظر سنجي انجام شده درباره وضعيت روحي جامعه صهيونيستي پس از آغاز انتفاضه سوم را منتشر کرد که نشان مي‌دهد يک سوم اسرائيلي‌ها به دليل مشاهده تصاوير محل‌هاي وقوع عمليات شهادت طلبانه فلسطينيان به بيماري رواني مبتلا شدند.

اين نظر سنجي همچنين نشان داد که منتشر کردن جزئيات عمليات مقاومتي فلسطينيان از طريق شبکه‌هايي اجتماعي و سايت‌هاي غير قابل کنترل منجر به افزايش نگراني اسرائيلي‌ها و عدم احساس امنيت آنها و همچنين مختل شدن زندگي روزانه در اراضي اشغالي شده است. معاريو در ادامه گزارش خود نوشت که نتايج اين نظر سنجي نشان داد که 70 درصد اسرائيلي‌ها تصاوير و جزئيات عمليات شهادت طلبانه فلسطينيان را در شبکه‌هاي اجتماعي مشاهده مي کنند، شبکه‌هايي که امکان کنترل و سانسور آنها توسط رژيم صهيونيستي وجود ندارد.

بر اساس اين اين نظر سنجي 35 درصد از صهيونيست‌ها اعلام کردند که مشاهده تصاوير عمليات شهادت طلبانه و همچنين منتشر شدن جزئيات عمليات‌ها بدون سانسور، بر وضعيت روحي و رواني آنها تاثير گذاشته است. 19درصد صهيونيست‌ها نيز اعلام کردند که عمليات شهادت طلبانه فلسطينيان در روهاي اخير، زندگي آنها را تاحد زيادي مختل کرده است.پايگاه خبري "ميدل ايست مانيتور" نيز به نقل از يک کارشناس سلامت رواني رژيم صهيونيستي نوشت: درمانگاه‌ها در حال نزديک شدن به مرحله فروپاشي رواني هستند.

اين پزشک گفت: همه کارکنان به شدت مشغول به فعاليت و کارند و شرايط به گونه اي است که احساس مي کنيم در زمان جنگ جهاني دوم زندگي مي کنيم.انتفاضه سوم ملت فلسطين که وارد سومين ماه خود شده است باعث افزايش رعب و وحشت شديد صهيونيست‌ها شده است.

روزنامه صهيونيستي معاريو اخيرا در اين باره نوشته بود که عمليات‌هاي مقاومتي فلسطينيان تاکنون در همان چارچوب عمليات‌هاي مقاومت مردمي صورت گرفته است اما نگراني‌هاي زيادي نسبت به اين مسئله وجود دارد که اين حملات به مرحله عمليات‌هاي مسلحانه و تير اندازي تبديل شود. اذعان مقامات صهيونيست به ناتواني در متوقف کردن اين انتفاضه، نگراني صهيونيست‌ها را نيز دوچندان کرده است.          ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2015\12\12-29\19-12-41.htm&storytitle=%D3%E4%90%20%CF%D1%20%C8%D1%C7%C8%D1%20%90%E1%E6%E1%E5

ش.د9404997

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات