تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۰۸۲۴

عربستان جاده صاف کن صهیونیست ها در اقدام علیه حزب الله

عربستان به مثابه ماشین جاده صاف کنی می ماند که قبل از عملیات جاده را هموار می کند و سپس رژیم اسرائیل عملیات را در مسیر همواری علیه حزب الله و جریان مقاومت اسلامی منطقه انجام می دهد. ترور سمیر قنطار و مصطفی بدرالدین نشانه های مهمی از همکاری بین دو رژیم منفور منطقه است و سیاست های پنهان همکاری جویانه آنان را بر ملا می سازد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/یوسف شفیعی
حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «مصطفی بدرالدین» معروف به «ذوالفقار» حزب‌الله که برای نبرد با گروه‌های تکفیری به سوریه رفته بود روز جمعه در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق به شهادت رسید. بدرالدین برادر همسر عماد مغنیه فرمانده نظامی حزب‌الله بود که در دمشق در سال 2008 ترور شد. شهید مصطفی بدرالدین از 36 سال پیش مبارزات ضد صهیونیستی خود را در قالب جنبش فتح و حزب‌الله آغاز کرد و بسیاری او را جانشین حاج عماد مغنیه و فرمانده نظامی حزب‌الله لبنان معرفی می‌کنند. به دنبال این اتفاق، «ترکی فیصل»، رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی در واکنش به ترور مقام بلندپایه حزب‌الله لبنان از سوی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، «تنها راه خارج کردن حزب‌الله از سوریه حمله گسترده اسرائیل به آن است.»! ذوق‌زدگی این شاهزاده پرنفوذ سعودی از ترور دشمنان اصلی رژیم صهیونیستی در حالی است که‌ شبکه خبری العربیه وابسته به خاندان سعودی نیز نتوانست خوشحالیش را از ترور «بدرالدین» پنهان کند. ترکی فیصل حتی به ژنرال صهیونیست، «یاکوف عمیدور»، پیشنهاد کرد، تضمین می‌کند با ادامه این روش می‌توان حزب‌الله را از سوریه خارج کرد. این مسئله باعث شد تا به بررسی اقدامات عربستان علیه حزب الله در راستای خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی بپردازیم.
حزب الله در سال های اخیر و به دنبال رشد محبوبیت در میان مردم لبنان و دیگر ملت های عرب، الگوی مورد نظر عربستان در جهان عرب را به چالش کشیده است. الگو  و مدل حزب الله در جهان عرب آن چنان باعث هراس سعودی ها شده که یکی از دلایل حمله عربستان به یمن جلوگیری از به وجود آمدن یک حزب الله دیگر در مرزهای جنوبی این کشور عنوان می شود. به همین دلیل عربستان تمام تلاش خود را برای ضربه زدن به  حزب الله به کار گرفته است.
در عرصه داخلی لبنان، عربستان با دخالت در امور سیاسی این کشور، سبب شده تا لبنان در دو سال گذشته بدون رئیس جمهور باشد و از این طریق حزب الله را در زمینه عدم انتخاب رئیس جمهور مقصر جلوه دهد. در عرصه خارجی نیز عربستان با تطمیع شورای همکاری خلیج فارس، حزب الله را به عنوان گروهی تروریستی معرفی کرد، اما تلاش این کشور  برای تکرار این اقدام در اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی با شکست مواجه شد.
 شاید بتوان مهمترین اقدام عربستان در راستای فشار بر حزب الله را زمینه سازی سعودی ها برای صهیونیست ها، جهت اقدام آنان علیه حزب الله لبنان دانست. سید حسن نصرالله پیش از این در مصاحبه با شبکه المیادین در سال 92 از نقش حمد بن جاسم، وزیر خارجه قطر، حسنی مبارک و امیر نایف وزیر وقت سعودی‌ها، در جنگ 33 روزه پرده برداشته بود. عربستان در جریان حمله اسرائیل به لبنان در تابستان 2006 به جانبداری از رژیم غاصب برخاست. در این زمینه اسنادی که پایگاه ویکی‌لیکس برملا کرد حاکی از درخواست عربستان از سران صهیونیست مبنی بر نابودی حزب‌الله بود تا جایی که سعودی ها به مزدوران خود در لبنان دستور دادند در این خصوص با اسرائیل همکاری داشته باشند. علنی شدن کمک 80 میلیارد دلاری ملک سلمان به نتانیاهو در تبلیغات انتخابی در سال 2015 نیز از جمله مهمترین اقدامات عربستان با هدف پیروزی دشمن شمار یک حزب الله لبنان بود. در ادامه این مشی، اظهارات بی‌پرده انور عشقی، سفیر پیشین سعودی‌ها در آمریکا نیز قابل توجه است. انور عشقی که در ماه‌های اخیر با دیدار علنی خویش با دوری گلد، مدیر کل وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی، باب جدیدی به روی روابط اعراب و سعودی‌ها گشوده است در گفتگوی خود با شبکه الجزیره اعلام کرد، اگر نتانیاهو اعلام کند که طرح صلح عربی را می‌پذیرد و همه حقوق فلسطینی‌ها را به آنان می‌دهد، عربستان سعودی ساخت سفارت خود در تل‌آویو را آغاز می‌کند.
این دیدارهای مقامات عربستان که به نوعی می توان "سیاست خارجی غیر رسمی عربستان" به آن اطلاق کرد حاکی از نوعی هماهنگی بین این دو رژیم است. در واقع عربستان با افزایش دیدارها با مقامات صهیونیستی در حال نوعی حساسیت زدایی از اسرائیل در جهان عرب است. عربستان در توافق تیران و صنافیر بیش از هر زمان دیگری به رژیم صهیونیستی نزدیک شد و کارشناسان از این اقدام به عنوان نقطه عطفی در روابط جهان عرب با اسرائیل نام بردند. در نتیجه اقدامات دیدارهای مقامات سعودی و صهیونیستی آن حساسیت چند سال قبل نسبت به رابطه با اسرائیل در حال کمرنگ شدن است. این بزرگترین دستاورد اسرائیل پس از 1948 می تواند باشد. در سایه این دستاورد، ررژیم صهیونیستی به راحتی می تواند علیه بزرگترین دشمن خود در جهان عرب یعنی حزب الله عملیات انجام دهد و به لطف تلاش های عربستان، کمترین میزان محکومیت در جهان عرب متوجه صهیونیست ها خواهد شد. در واقع عربستان به مثابه ماشین جاده صاف کنی می ماند که قبل از عملیات جاده را هموار می کند و سپس رژیم اسرائیل عملیات را در مسیر همواری علیه حزب الله و جریان مقاومت اسلامی منطقه انجام می دهد. ترور سمیر قنطار و مصطفی بدرالدین نشانه های مهمی از همکاری بین دو رژیم منفور منطقه است که سیاست های پنهان همکاری جویانه آل سعود و صهیونیست ها را بر ملا می سازد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات