تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۹۲۸۹۸

توانمندی های حزب الله لبنان از زبان شیخ نعیم قاسم

شیخ نعیم قاسم گفت: سلاحی در اسرائیل نیست که قادر به مقابله با آن نباشیم/ روز قدس یادآور مفهوم بزرگتری به نام عدم پذیرش ذلت در برابر زورگویان عالم است/ سلب تابعیت اشتباه بزرگ آل خلیفه بود.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از خبرگزاری مهر، ماه مبارک رمضان به روزهای آخر خود رسیده و به یوم الله جهانی «قدس» نزدیک تر می شویم. اتفاقات و حوادث روزها و هفته های اخیر در منطقه نیز از شرایط ویژه و حساسی حکایت دارند. از یک سو سنگر تروریست های تکفیری در عراق و سوریه از هم گسیخته و می رود تا هزیمت نهایی آنان منجر شود. از سوی دیگر اما؛ حامیان منطقه ای آنان که تمام حیثیت خود را در این دوئل خطرناک قمار کرده اند، سرآسیمه به در و دیوار می زنند، بلکه چند روزی بیشتر این شکست مفتضحانه را به تعویق بیاندازند، لذا دیوانه وار محور مقاومت را از یمن و بحرین گرفته تا عراق و سوریه زیر فشار قرار داده اند تا خوش خدمتی خود به اربابان عبری ـ غربی را تکمیل کنند. به همین مناسبت به دیدار «شیخ نعیم قاسم» مرد شماره دو حزب الله لبنان رفتیم و پیرامون این موضوعات با وی به گفتگو نشستیم. متن این گفتگو به شرح زیر است:          

در آستانه برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان قرار داریم، یادگاری قیمتی از امام عظیم الشأن انقلاب اسلامی ایران که خیزشی بزرگ در میان آزادگان جهان رقم زد. نظر شما در خصوص اهمیت بزرگداشت این روز جهانی چیست؟

همان گونه که اشاره کردید، روز قدس روزی جهانی است که بنیان آن به همت حضرت امام خمینی(ره) نهاده شد. این روز بزرگ اگرچه در ذات خود پیام آور آزادی فلسطین مظلوم از چنگال صهیونیسم غاصب است، اما تنها به این موضوع بسنده نمی کند. بر این اساس، اگرچه با برگزاری راهپیمایی روز قدس، بار دیگر مسئولیت بزرگ ما در آزادسازی قدس شریف و پیروزی بر اشغالگران ظالم بازخوانی می شود، اما یادآور مفهوم بزرگتری به نام عدم پذیرش هرگونه ذلت در برابر زورگویان عالم است.

 از این رو حضرت امام خمینی(ره) روز قدس را روز اسلام و روز پیروزی مستضعفین بر مستکبرین می خواندند. من معتقدم برگزاری راهپیمایی روز قدس در این برهه زمانی و در زمان حال نسبت به دیگر زمان ها اهمیت ویژه تری دارد. ما این روزها شاهد تخریب مناطق اسلامی و عربی و تاثیرپذیری کشورهای جهان اسلام از این موضوع هستیم. لذا در شرایطی که اسرائیل امنیت منطقه را هدف قرار داده است، ما باید شعائر روز قدس را احیا نماییم و نقشه شوم صهیونیسم بین الملل در به فراموشی سپردن موضوع فلسطین را خنثی کنیم.

بنابراین من معتقدم مراسم روز قدس امسال نیز باید به صورتی گسترده و با شکوه در کل دنیا برگزار شود تا بتواند پیام مقاومت را به همه جهانیان ارسال نماید. همان گونه که اشاره شد، موضوع قدس، خصوصا در دورانی که هم اکنون ما به سر می بریم اهمیت زیادی دارد، پس باید سنتی که امام خمینی(ره) آن را بنیان گذاشتند، زنده نگاه داشته شود.



آمادگی حزب الله لبنان در مواجهه احتمالی با دشمن صهیونیستی را چگونه ارزیابی می کنید؟ به ویژه آنکه مقامات رژیم اشغالگر قدس طی سال های اخیر بارها به گنبد آهنین خود استناد کرده و آن را سامانه ای مقاوم دانسته است.

تجربه نشان داده است که نتیجه، بهتر از هر جایی در میدان نبرد مشخص می شود، چنانچه در سال ۲۰۰۶ میلادی و در جریان جنگ ۳۳ روزه، حزب الله این مسئله را به اثبات رساند. انهدام تانک مرکاوای رژیم صهیونیستی کاری بود که در میدان نبرد و از سوی رزمندگان مقاومت صورت پذیرفت.

هم اکنون نیز هر روز که سپری می شود، شاهد افزایش تجربیات مقاومت در مواجهه با دشمن صهیونیستی هستیم. اکنون ده سال از جنگ ۳۳ روزه گذشته و تجربه و توان حزب الله نسبت به آن زمان نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است. بر این اساس، حزب الله آماده دفع هر گونه تجاوزی از سوی رژیم صهیونیستی بوده و قادر است در هر جنگ جدیدی دشمن خود را به زانو در آورد.

سامانه گنبد آهنین نیز اگر چه سلاح دفاعی دشمن صهیونیستی محسوب می شود، اما ما قادریم در هر نبردی این سلاح را نابود کنیم چنانچه در جنگ ۳۳ روزه پیشرفته ترین سلاح های رژیم صهیونیستی را نابود کردیم. لذا من تاکید می کنم؛ سلاحی نیست که ما توان مقابله با آن را نداشته باشیم. ما در مواجهه تاکتیکی با دشمن در میدان نبرد حرف های زیادی برای گفتن داریم.

هم اکنون شاهد تلاش برخی کشورهای غربی و مزدوران منطقه ای آنان برای احیای مذاکرات صلح فلسطین و رژیم صهیونیستی هستیم. تحلیل شما از این مذاکرات چیست؟

بدون شک مذاکرات به اصطلاح صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطین، مسیری غیر از مسیر مقاومت است. هدف از برگزاری این گفت و گوها نیز این است که فلسطین را با امضای خود فلسطینیان در مسیر خواست رژیم صهیونیستی تعریف نماید. با این حال من معتقدم ملت فلسطین آگاه هستند و گروه های مقاومت و جهاد در فلسطین نیز چنین موضوعی را نخواهند پذیرفت.

در اینجا لازم است به نکته ای دیگر اشاره کنم و آن اینکه حزب الله نسبت به جمله امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «غده سرطانی اسرائیل باید از بین برود» ایمان کامل دارد و کلیت حضور ما در دفاع از ملت مظلوم فلسطین حول همین محور است. ما مسیر آزادی فلسطین را در پیش گرفته ایم و در این خصوص فرصت را تلف نمی کنیم. بدون شک در روزی از روزها شاهد آزادی قدس شریف و رسیدن به این هدف خواهیم بود.

اخیرا شاهد سلب تابعیت از «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین توسط رژیم آل خلیفه بودیم. این اقدام رژیم حاکم بر بحرین و نقش رژیم دست نشانده آل سعود را در این معادله چگونه تحلیل می کنید؟

اول اینکه؛ سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم از بحرین توسط آل خلیفه اتفاق ضد حقوق بشری است که در هیچ کجای دنیا رخ نمی دهد. نکته دوم اینکه؛ ملت بحرین طی ۵ سال اخیر مطالباتی مسالمت آمیز را از حکومت مطرح کرده و با مدیریت امثال شیخ عیسی قاسم از تند شدن فضای انقلابیون جلوگیری شده است. با این حال مشاهده می کنیم که رژیم بحرین و حامیان آن به دشمن ملت بحرین تبدیل شده اند. لذا این تصمیم آل خلیفه اشتباه بزرگی است که از این پس آتش خشم انقلابیون را برافروخته تر خواهد کرد.

درباره دخالت کاملا آشکار دربار سعودی در این ماجرا نیز باید توجه داشت که اگرچه عربستان سعودی در قالب طرح سپر جزیره وارد بحرین شده اما در کمال وقاحت و بی شرمی در امور داخلی این کشور و علیه مردم بحرین مداخله می کند، لذا تصریح می کنم که ما هم اکنون شاهد حکومت آل سعود بر بحرین هستیم.

منبع: خبرگزاری مهر
مصاحبه از: محمد قادری/ حنیف غفاری
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات