تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۹۳۸۵۰

توان نظامی حزب الله از نگاه واشنگتن پست

روزنامه آمریکایی نوشت: حزب الله با در اختیار داشتن مجهزترین تسلیحات هوشمند چون موشک‌های ضد تانک «کورنت» و هزاران راکت برد متوسط بزرگترین تهدید علیه اسرائیل است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه‌ آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی پیرامون « توان نیروی مقاومت حزب الله لبنان» نوشت: حزب الله اینک یک قدرت نظامی منطقه‌ای با هزاران نیرویی است که با نبرد در میدان جنگ سوریه به نفع «بشار اسد» رییس جمهور این کشور منسجم‌تر نیز شده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای حزب الله که  ازسوی فرماندهان ایرانی آموزش داده می‌شوند، به مجهزترین تسلیحات هوشمند در دسترس چون نسل چهارم  موشک‌های هدایت شونده ضدتانک «کورنت» مجهز هستند. آن‌ها همچنین مجهز به پهپاد، توپخانه و تانک نیز هستند.

«الیاس هانا» ژنرال بازنشسته لبنان و مدرس دانشگاه آمریکایی بیروت در این زمینه گفت: «حزب الله در سال 2006  یک گروه شبه نظامی بود اما اینک ارتشی کلاسیک است.»

 این روزنامه با اشاره به درگیری‌های حزب الله و اسرائیل نوشت: حزب الله لبنان 10 سال قبل 4000 موشک برد کوتاه را به اسرائیل شلیک کرد اما اینک این گروه 100 هزار راکت چون جنگ افزارهای برد متوسط با کلاهک‌های جنگی بزرگتری که قادرند هر نقطه از اسرائیل را هدف قرار دهند، دارد.

فرماندهان ارشد اسرائیلی در این باره گفتند: «حزب الله تهدیدی بسیار بزرگتر به نسبت 10 سال قبل علیه اسرائیل است و تهدیدهای حماس در غزه به نسبت حزب الله بی اهمیت است.»

ژنرال «ایزنکوت» رییس ستاد مشترک اسرائیل در اوایل سال جاری با توجه به ایجاد تاخیر در برنامه‌های اتمی ایران به واسطه برجام، حزب الله را « دشمن اصلی» اسرائیل نام نهاد.

فرماندهان ارشد اسرائیل می‌گویند، حزب الله دهه گذشته دهکده‌های جنوب لبنان را به پایگاه‌های مخفی همراه با پرتاب کنند‌های موشکی مبدل نموده است که بسیاری از آن‌ها از راه دور هدایت می‌شوند.

یکی از فرماندهان چترباز اسرائیل نیز که در نبرد سال 2006 با حزب الله حضور داشت، گفت: «حزب الله یک گروه، سازمان یا جنبش نیست بلکه یک ارتش است. نبرد بعدی با آن‌ها نبرد دشواری و سختی خواهد بود و آن‌ها نیز این را می‌دانند.»

واشنگتن پست در خاتمه این گزارش با اشاره به رجز خوانی‌های طرفین به ذکر سخنان «سایمون ابو فاضل» پرداخت. ابو فاضل تحلیگر لبنانی پیش بینی کرد که در نبرد بعدی حزب الله خسارات سنگینی را بر شهرها، نیروگاه‌ها و فرودگاه‌های اسرائیل وارد می‌کند.»

وی افزود: «موشک‌های حزب‌الله در نبرد جدید با اسرائیل، عذاب آور خواهند بود. این درگیری، نبرد برد و باخت نیست بلکه نبردی با بمباران‌ها و تخریب‌های دو طرفه خواهد بود.»

وبگاه شبکه خبری «بی.‌بی.‌سی» نیز چندی قبل در تحلیلی پیرامون وضعیت نیروهای مقاومت حزب ‌الله لبنان نوشت: در پی جنگ یک ماهه حزب الله لبنان با اسرائیل در جولای 2006، این گروه نظامی با بازسازی خود به یکی از قدرتمندترین گروه‌های شبه نظامی در خاورمیانه مبدل شده است. حزب الله در ده سال گذشته نه تنها نفوذ داخلی خود را افزایش داده، بلکه در نبرد داخلی سوریه نیز حضور دارد.

بی. بی.سی با اشاره به تغییرات سیاسی در حزب الله نوشت: حزب الله از یک حزب با قدرت محدود به یک وزنه سیاسی نیرومند مبدل شده و در سال 2008 به دنبال برخی فعل و انفعال‌های نظامی توانست در کابینه لبنان حق رای وتو را به‌دست یابد. حزب الله به مدت دو سال از حق وتوی خود استفاده کرد تا مانع انتخاب رییس جمهوری که مورد علاقه‌ای نبود، شود.

در ادامه این گزارش با اشاره به افزایش قدرت نظامی حزب الله آمده است: حزب الله دستخوش تغییرات قابل توجهی شده و قابلیت‌های جدید در حال توسعه همراه رشد جایگاه از بعد نظامی را با حضور در سوریه به دست آورده و خود را از تمرکز صرف بر موضوع لبنان-اسرائیل خارج کرده است.

بر اساس این گزارش، زرادخانه حزب الله از 33000 راکت و موشک قبل از نبرد سال 2006 به 150 هزار رشد داشته و اعضای آن اینک بیش از 20 هزار نفر است. حمایت نظامی حزب الله از دولت سوریه تحت حمایت ایران در سال 2011 به این سو، تجهیز شدن به خط تولید سلاح تجربیات قابل توجهی را برای رزمندگانش به همراه داشته و حتی در معرض برنامه ریزی نظامی روسیه در سوریه  نیز قرار گرفت. حزب الله لبنان همچنین آموزش نیروهای هوادار ایران در یمن و عراق را بر عهده دارد. البته برخی از اعضای عالی رتبه‌اش را نیز در سوریه از دست داده و خود را در نبرد با شبه نظامیان افراط گرای سنی در خاک لبنان تنها می‌بیند.

در  خاتمه این گزارش با اشاره به امور مالی و روابط با اعراب و بهره برداری رسانه‌ای نیروهای مقاومت حزب الله آمده است: حزب الله  از رسانه به عنوان ابزار سیاسی بهره می‌جوید. «سید حسن نصرالله» رهبر حزب الله لبنان در جولای سال 2006 از بینندگان درخواست کرد با تماشای شبکه تلویزیونی «المنار» شاهد آتش گرفتن کشتی جنگی اسرائیل و غرق شدن آن در سواحل بیروت، پایتخت لبنان باشند.  

  از آن موقع حزب الله راهبرد تهاجمی را در پوشش درگیرهای منطقه‌ای خود در کنار افزایش صفحات رسانه‌های اجتماعی طرفدار حزب الله اتخاذ کرده است. البته در سال 2015 و 2016 پخش برنامه‌های شبکه تلویزیونی المنار از دو ماهواره مهم عرب زبان منطقه متوقف شد. اما این گروه در سال 2009 سرمایه گذاری تا حد زیادی موفقیت آمیزی را با گشایش موزه‌های نظامی در جنوب لبنان با جذب اهالی محلی گردشگران انجام داد.  
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات