تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۹۰۹۲۱
«وطن‌امروز» از اهمیت راهبردی شرط رهبر انقلاب درباره مختومه شدن پی‌ام‌دی گزارش می‌دهد

قسم به پلوتونیوم

(روزنامه وطن امروز – 1394/09/25 – شماره 1772 – صفحه 1)

گروه سیاسی: آیا یوکیا آمانو پرونده PMD را خواهد بست؟ و آیا با توافق هسته‌ای که برنامه هسته‌ای ایران را به شکل بی‌سابقه‌ای به عقب بازگردانده و همچنین با بازرسی‌های ویژه‌ای که آژانس در سایت‌های هسته‌ای و نظامی ایران انجام داده، پرونده مطالعات ادعایی علیه برنامه هسته‌ای ایران بسته خواهد شد؟

به گزارش «وطن امروز»، جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد با توجه به حسن‌نیتی که در اجرایی شدن برجام به طرف مقابل نشان داد؛ اکنون نوبت آن است تا بهانه‌جویی‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران تمام شود. شرط پایان بهانه‌جویی‌ها نیز قول و قرار نیست. همان‌گونه که آنها در برجام یک دوره یک‌ساله گریز هسته‌ای براساس ادعاهای خود ایجاد کرده‌اند، ایران نیز با مشروط کردن تعهدات خود در اراک و همچنین انتقال سوخت به خارج، خواستار مسدود کردن بهانه‌جویی‌های هسته‌ای است! نامه رهبر حکیم انقلاب به رئیس‌جمهور برای اجرای برجام شروط بسیار دقیقی برای تحقق اهداف بلندمدت و کلیدی داشته است. بویژه اینکه ایشان با مشروط کردن 2 موضوع تعهدات ایران در بازطراحی رآکتور اراک و انتقال سوخت، به مسدود شدن پرونده پی‌ام‌دی، عملا مطالبه طرف مقابل برای دوره گریز یک‌ساله را به پایان بهانه‌جویی‌ها مشروط کردند! دلیل این شرط نیز مشخص است.

آمریکا و همراهان غربی‌اش با استناد به پرونده پی‌ام‌دی، اقدام به فشار همه‌جانبه علیه ایران کردند! در واقع پی‌ام‌دی مبنای تحریم‌ها علیه مردم ایران بوده است! آنها با استناد به پی‌ام‌دی اقدام به ایران‌هراسی کرده و بر پایه این ایران‌هراسی، دوستان خود را برای اعمال فشار به ایران متحد می‌کردند! اکنون که برجام بخش عمده‌ای از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را از بین برد و در واقع طرف مقابل خواستار دوره گریز یک ساله است؛ آنها به هدف خود از بهانه‌جویی پی‌ام‌دی رسیده‌اند! بنابراین چرا باید پرونده پی‌ام‌دی باز باشد؟ باز ماندن پرونده پی‌ام‌دی به عبارتی به معنای تمایل طرف مقابل به بهانه‌تراشی‌های جدید علیه ایران است.

یعنی اینکه باز ماندن این پرونده می‌تواند برای هر زمانی امکان بهانه‌جویی طرف آمریکایی برای بر هم زدن برجام و همچنین اعمال فشار مجدد به ایران را فراهم کند! به عنوان نمونه کارشناسان می‌گویند باز ماندن پرونده پی‌ام‌دی، مجرای موجه کردن حمله نظامی احتمالی آمریکا به تاسیسات هسته‌ای است! این یک معادله کاملا شفاف است.

طرف آمریکایی بهانه پی‌ام‌دی را ایجاد کرد تا ایران را در صنعت هسته‌ای به وضعیت فعلی بکشاند و برجام پذیرفته شود! اکنون دلیل برای ماندن آن بهانه وجود ندارد! چراکه ماندن آن بهانه به معنای افزایش احتمال بهانه‌جویی مجدد علیه ایران است! این موضوع راز شرط رهبری برای اجرای تعهدات برجام در اراک و انتقال سوخت است! بر همین اساس موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران اکنون مشروط شدن دوره گریز یک‌ساله به مسدود شدن پرونده پی‌ام‌دی است. در واقع ایران هشدار داده است در صورت مختومه نشدن پی‌ام‌دی، پلوتونیوم و اورانیوم ایران بر سر جای خود باقی خواهند ماند! و دوره گریز مورد ادعای آمریکایی‌ها، محقق نخواهد شد!

پی‌ام‌دی یعنی جنگ!

اکنون با توجه به نشان داده شدن حسن‌نیت ایران در برجام و نیز با توجه به عجله دولت در اجرای تعهدات خود در این معاهده و همچنین با توجه به اینکه بی‌سابقه‌ترین دسترسی‌های تاریخ آژانس با نظارت و بازرسی از تاسیسات هسته‌ای و نظامی ایران صورت گرفت؛ انتظار از دولت آمریکا این است که مسیر بهانه‌جویی علیه برنامه هسته‌ای ایران را مسدود کند! یعنی پرونده پی‌ام‌دی مختومه شود! در غیراین‌صورت قطعا این واقعیت آشکار می‌شود که طرف آمریکایی دنبال توافق نبوده و نیست چراکه مسیر بهانه‌جویی مجدد علیه ایران را باز گذاشته است! از سوی دیگر در صورتی که طرف مقابل پرونده پی‌ام‌دی را مختومه نکند، آنگاه اجرای برجام از سوی ایران یک اقدام بسیار خطرناک خواهد بود! چراکه اگر ایران تعهدات خود در اراک و همچنین خارج کردن سوخت هسته‌ای خود را انجام دهد

ولی پرونده پی‌ام‌دی همچنان باز باشد؛ آنگاه قطعا طمع اسرائیلی‌ها برای یک اقدام نظامی علیه ایران بسیار افزایش خواهد یافت! چراکه پرونده باز پی‌ام‌دی می‌تواند مجددا دستاویز آنها شود و این البته در شرایطی است که بازدارندگی ایران بسیار کاهش یافته است! یعنی اینکه نه سوختی در اختیار ایران است و نه رآکتور اراک پلوتونیوم تولید می‌کند که این پلوتونیوم تل‌آویو را از حمله به ایران منصرف کند! بر همین اساس این یک واقعیت است که مسدود نشدن پرونده پی‌ام‌دی و در عین حال اجرای تعهدات ایران در بازطراحی رآکتور اراک و انتقال سوخت به خارج از کشور؛ یک اقدام خلاف امنیت ملی کشور خواهد بود! بنابراین از هم‌اکنون باید توجه همه ناظران و دلسوزان داخلی بر موضوع پی‌ام‌دی و تقویت مطالبه مختومه شدن این پرونده باشد.

پی‌ام‌دی باید مختومه شود و هیچ حالت تاویل پذیری در این‌باره وجود ندارد! با این حال اما اظهارات اخیر مارک فیتز پاتریک، معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا و مدیر فعلی برنامه خلع سلاح در موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی مبنی بر مختومه نشدن پی‌ام‌دی نگرانی‌هایی در کشور ایجاد کرد. مارک فیتز پاتریک درباره ارزیابی و پیش‌بینی خود از گزارش15 دسامبر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت: «به نظرم بهترین پیش‌بینی را در پنل پایانی این نشست شنیدیم، لارا راکوود معاون پیشین مشاور حقوقی آژانس گفت انتظار دارد ایران به همه 12 سوال پاسخ دهد اما به نظر او سوالاتی باقی خواهد ماند.

پرونده همه این 12 سوال بسته نخواهد شد». فیتز پاتریک با تایید سخنان لارا راکوود گفت: «من هم همین طور فکر می‌کنم، این روند ابهاماتی خواهد داشت که به نظرم دوطرف باید با آن کنار بیایند، اما ایران باید با این موضوع کنار بیاید که پرونده پی‌ام‌دی احتمالا کاملا بسته نخواهد شد». اظهارات این دیپلمات آمریکایی این نگرانی را ایجاد کرد که آژانس یک گزارش تفسیر‌پذیر درباره پرونده پی‌ام‌دی ارائه خواهد کرد! و این به معنای باز ماندن پی‌ام‌دی است! این موضوع البته با توجه به رفتار متناقض یوکیا آمانو در راس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باعث افزایش نگرانی‌هاست! با این حال اما در ایران موضوع مختومه شدن پرونده پی‌ام‌دی به عنوان پیش‌شرط اجرای تعهدات ایران در برجام مورد تاکید قرار گرفته است.

علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی دیروز در واکنش به انتشار اظهارات پاتریک، با رد برخی زمزمه‌های طرف‌های آمریکایی درباره پی‌ام‌دی در اجرای برجام گفت: در نامه‌ای که رهبر انقلاب درباره برجام و پی‌ام‌دی ابلاغ کردند قیدهایی است که ایران رعایت می‌کند. به گزارش صدا و سیما، امیر دریابان علی شمخانی گفت: مسائل گذشته علیه فعالیت هسته‌ای ایران مبتنی بر گزارش‌های سرویس‌های اطلاعاتی و با هدف تخریب ایران بوده است. وی گفت: در این دوره از مذاکرات همکاری گسترده، شفاف و قابل اتکایی به اعتراف و اقرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طرف جمهوری اسلامی ایران انجام شد و به نظر می‌آید منصفانه است که پرونده بسته شود.

دبیر شورایعالی امنیت ملی با رد برخی زمزمه‌های طرف‌های آمریکایی درباره پی‌ام‌دی در اجرای برجام تأکید کرد: در نامه‌ای که رهبر حکیم انقلاب اسلامی بعد از طی مسیر شورایعالی امنیت ملی و مجلس درباره برجام و پی‌ام‌دی ابلاغ کردند قیدهایی است که ایران رعایت می‌کند. دبیر شورایعالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: بعید است دلیلی باشد که چنین زمزمه‌هایی از طرف کسی قابل قبول باشد و این ادعا مبانی منطقی، عقلی، سندی و شاهدی داشته باشد. شمخانی تصریح کرد: امید است چنین چیزی نباشد و البته من نیز درباره این موضوع چیزی نشنیده‌ام.

رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در واکنش به اظهارات معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا درباره مختومه نشدن پرونده پی‌ام‌دی گفت:براساس بند ١٤برجام، 1+5 متعهد است قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس ارائه دهد که هدف آن بستن موضوع پی‌ام‌دی است. نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استناد‌ها به سخنان یک کارشناس آمریکایی درباره پی‌ام‌دی را رد کرد و گفت: طرف‌های مقابل می‌دانند شرط اجرای برجام بسته شدن این پرونده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یکی از مقام‌های سابق آمریکا مبنی بسته نشدن پرونده پی‌ام‌دی گفت: «باید توجه شود که طبق بند ۱۴ برجام، اعضای 1+5 متعهد هستند قطعنامه‌ای را به [اجلاس ۲۴ آذر] شورای حکام ارائه کنند که هدفش بستن موضوع (closing the issue) است. طرف‌های مقابل هم می‌دانند شرط اجرای برجام بسته شدن پرونده است». این مواضع البته مواضع رسمی نسبت به موضوع پی‌ام‌دی است و مقامات دولتی با بیان این مواضع به دنبال نشان دادن اراده خود بر تحقق شروط قید شده در نامه رهبری هستند البته دیروز یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون برجام، پیشنهاد قابل تاملی به دولتی‌ها داد.

او گفت تا تحقق مختومه شدن پی‌ام‌دی، ایران اجرای برجام را به تعویق بیندازد! سید حسن نقوی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه دیپلماسی و دولت، فریب دیپلماسی لبخند آمریکا را نخورند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابزار دست آمریکا و غرب است. وی در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس (۲۶ آبان ۹۴) گفت: حل پرونده PMD از شرایط اجرای برجام بوده و هست، هم مورد تاکید مقام معظم رهبری و هم مورد نظر مقامات غربی و بویژه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده اما امروز اظهارنظرها نشان می‌دهد بنا ندارند PMD را حل کنند و این بیانگر عهدشکنی آمریکا و غربی‌هاست. وی افزود: مسؤولان دستگاه دیپلماسی و دولت توجه داشته باشند فریب دیپلماسی لبخند آمریکا را نخورند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابزار دست آمریکا و غربی‌هاست. اجرای برجام را متوقف کنید تا PMD حل شود والا عهدشکنی‌ها در مسیر اجرا ادامه خواهد داشت.

کمالوندی: شورای حکام را اداره می‌کنند!

در شرایطی که یوکیا آمانو روز 11 آذرماه گزارش خود درباره پرونده مطالعات ادعایی یا همان ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران (پی‌ام‌دی) را منتشر می‌کند، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت که شورای حکام توسط برخی کشورها اداره می‌شود! کمالوندی درباره سرنوشت پرونده پی‌ام‌دی در گزارش آمانو به نسیم گفت: آمانو اعلام کرده روز دوم دسامبر گزارش خود را در این باره ارائه می‌دهد. بعد از آن هم که احتمالاً هفته آینده‌اش خواهد بود، جلسه‌ای در وین برای جمع‌بندی مباحث تشکیل خواهد شد و گزارش آن جمع‌بندی به شورای حکام ارائه می‌شود.

وی افزود: چون در برجام آمده که رویکرد پرداختن به موضوعات هسته‌ای گذشته با رویکرد بسته شدن پرونده در شورای حکام خواهد بود، به نظر می‌رسد همه اعضای امضاکننده برجام برای این امر تلاش خواهند کرد، پیش‌بینی می‌کنیم که 1+5 پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای بسته شدن پرونده ایران را در شورای حکام ارائه خواهد کرد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: البته درست است که این یک مساله فنی است اما بالاخره کشورهایی هستند که شورای حکام را اداره می‌کنند؛ دقیقا شبیه شورای امنیت هستند لذا مانند اتفاقی که آنجا افتاد و با قطعنامه‌ای قطعنامه‌های قبلی لغو شد، اینجا هم تقریبا چنین اتفاقی خواهد افتاد.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1752/1/149029/0

ش.د9405054

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات