تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۰۷۲۳
«ابتکار» از پاسخ چهره‌های اصلاح‌طلب به اظهارات بادامچیان در تخریب اصلاح‌طلبان گزارش می‌دهد؛

توهم‌های اصولگرایانه

اشاره: گروه سیاسی - اخلاق و منش یکی از ویژگی‌های بسیار مهم سیاسیون به شمار می‌رود و در این زمینه مراجع عظام و تمام سیاستمداران به این اصل تاکیدات فراوانی داشته اند. اگر بخواهیم به تاریخچه این بدرفتاری‌ها و کج‌فهمی‌ها نگاهی گذرا داشته باشیم قطعا این بی اخلاقی و تخریب را می‌توان در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد یافت. تاریخ گواه بی‌اخلاقی‌های اصولگرایان تندرو و افراطی در این یک دهه اخیر است و بارها گفته شده «ادب مرد به ز دولت اوست». بنابراین این بی‌اخلاقی‌ها و تخریب‌ها بعد از دوران احمدی‌نژاد تا به امروز ادامه داشته و نوع ادبیات وی در بسیاری از اصولگرایان ریشه کرده است و قطعا یک شبه ریشه تخریب و بی‌اخلاقی زده نخواهد شد. هر مجلسی و هر دولتی دارای نقاط ضعف و قوتی است. بنابراین انتقاد به اشخاص سیاسی یا هر دولتی آن هم با هر نگرش و جناحی وارد است، اما اینکه قصد سیاه‌نمایی عملکرد دولت‌ها و مجالس را آن هم به وسیله تخریب و توهین مبنا قرا دهیم قطعا خلاف اخلاق سیاسی و به دور از انصاف رفتار کرده‌ایم.
پایگاه بصیرت / علی فراهانی

(روزنامه ابتكار - 1394/09/15 - شماره 3309 - صفحه 1)

دیروز، اسدالله بادامچیان، نایب رئیس جبهه پیروان در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه اصلاح‌طلبان به دنبال یارگیری از چهره‌هایی همچون نوه امام(ره)،ناطق نوری و لاریجانی هستند، گفت: «آیت‌الله»سید حسن خمینی زیرک‌تر از آن است که متوجه بازی سیاسی اصلاح‌طلبان نشود. این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه مجلس دهم باید مشکلات مردم را حل و با توجه به شرایط منطقه، موجب اقتدار نظام شود، تاکید کرد: ما باید به فکر ترکیب مجلس دهم باشیم و به این بیاندیشیم که مجلس دهم باید چگونه مجلسی باشد. نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: امروز در صحنه‌های بین‌الملل درگیر هستیم لذا مجلس دهم باید به فکر اقتدار کشور باشد؛ بنابراین اینکه مجلس از چه جریان سیاسی شگل بگیرد اهمیت پیدا می‌کند.

بادامچیان با طرح این سوال که آیا نمایندگان اصلاح‌طلب می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند، گفت: اگر اصلاح‌طلبان می‌توانستند در مجلس سوم و ششم مشکلات را حل می‌کردند و دلیل آنکه نمی‌توانند برای نظام و انقلاب مفید باشند این است که با خط ولایت فاصله دارند و چون فاصله دارد نمی‌تواند کار کند؛ بنابراین اگر این گروه وارد مجلس شوند مجلسی همچون مجلس ششم شکل می‌گیرد؛ مجلسی پر از تشنج، دعوا، درگیری، هر روز استعفا و هر روز تحصن. او در مورد ورود ناطق نوری به انتخابات گفت: با ایشان دیدارها و صحبت‌های زیادی از همه گروه‌ها شده و حتی زمانی در جریان اصلاحات مطرح بود که روحانی، هاشمی و ناطق محور انتخابات باشند اما طرح چنین مسائلی فقط بحث‌های سیاسی گروه‌ها و در واقع تیری به تاریکی انداختن است.

بادامچیان با تاکید بر اینکه ناطق هیچ‌گاه اصلاح‌طلب نبوده است، ادامه داد: اینکه اصلاح‌طلبان از روی ناچاری بروند سراغ ناطق مانند آن که در زمان انتخابات عارف را کنار زدند و رفتند سراغ روحانی بحث دیگری است، اما اینکه ناطق شود محور اصلاح‌طلبان قطعا چنین چیزی نخواهد بود. وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان می‌خواهند کمبود وزن سیاسی خود را با یارگیری از چهره‌های اصولگرا جبران کنند، گفت: وقتی دنبال نوه امام می‌گردند که ایشان را وارد مجلس خبرگان کنند دنبال این نیستند که نوه امام به مجلس خبرگان برود بلکه هدفشان این است که ایشان را جذب خود کنند و به نظر من نوه امام خیلی زیرک‌تر از این است که بازی‌های سیاسی را متوجه نباشد.

تکرار تهمت لیبرال بودن به اصلاح‌طلبان

بادامچیان با اشاره به خبرهایی مبنی بر جدایی حزب کارگزاران از اصلاح‌طلبان، تصریح کرد: مسلم است که چنین اتفاقی بیفتد آنان نمی‌توانند با اصلاح‌طلبان یکی شوند آیا کارگزاران وقتی وارد رقابت‌ها شود می‌خواهد بگوید مردم بیایید به ما و اصلاح‌طلبان رای دهید! ملت رای نمی‌دهد. وی با اشاره به عملکرد منفی اصلاح‌طلبان در اداره کشور گفت: مثلا فکر می‌کنند اصلاح‌طلبان بیایند سر کار می‌توانند برجام را اداره کنند! می‌بینیم که نتوانستند. هر کاری به بخش اصلاح‌طلب دولت سپرده شده آیا توانسته است آن کار را به درستی انجام دهد؟ همین مسئله فروش اتومبیل آیا باعث رونق بازار اتومبیل شد؟ وام فروختند یا ماشین فروختند؟ آیا توانسته‌اند یارانه را به درستی اداره کنند؟ اصلاح‌طلبان از اول هیچ کاری را نتوانستند به درستی انجام دهند. آیا آن‌ها در رویارویی با غرب به دنبال اقتدار ایران هستند؟

همه این را می‌دانند که آن‌ها محافظه کار هستند که البته اهل فتنه آنان هم که به طور کلی ابزار غرب‌ است. بادامچیان با بیان اینکه اصلاح‌طلبان جزء معتدلین نیستند و نمی‌شود ائتلافی بین اعتدال و اصلاح‌طلبان ایجاد شود، افزود: اصلاح‌طلبان لیبرال هستند. لیبرالی عمل کنند و نام آن را اعتدال می‌گذارند. بنابراین کارگزاران نمی‌تواند با اصلاح‌طلبان یکی شود. وی همچنین در خصوص روند وحدت در جریان اصولگرایی گفت: به زودی با محوریت روحانیت، شورای هماهنگی اصولگرایان را تشکیل می‌دهیم. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، با اشاره به اضافه شدن حداد عادل و باهنر به جلسات سه تشکل موتلفه، ایثارگران و پایداری تاکید کرد: این افراد از خودمان هستند؛ بنابراین اینکه بگوییم اضافه شدند اصطلاح درستی نیست؛ چرا که از هم جدا نیستیم.

بادامچیان اخلاق سیاسی را رعایت کند

حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره اظهارات اسدالله بادامچیان مبنی بر اینکه آیت‌الله سیدحسن خمینی فریب بازی اصلاح‌طلبان را نمی‌خورد، اظهار کرد: اگر بادامچیان به دموکراسی و فضای باز سیاسی اعتقاد دارد نباید چنین سخنانی را مطرح کند به دلیل اینکه آیت‌الله سیدحسن خمینی صاحب خرد و قوه تمیز است؛ بنابراین در این موضوع باید خودشان تصمیم گیری کنند نه بادامچیان. وی در این باره اضافه کرد: اینکه بگوییم نوه حضرت امام فریب نمی‌خورد به معنای این است که آیت‌الله سید حسن خمینی فریب می‌خورد!. این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در ذهن جریان اصولگرایی استفاده ابزاری وجود دارد، افزود: همه جریان‌ها و اشخاص سیاسی باید جای خودشان تصمیم گیری کنند نه دیگران.

او با بیان اینکه اسدالله بادامچیان باید اخلاق و منش سیاسی را رعایت کند، گفت: به عقیده من، بادامچیان نباید این گونه سخن بگوید و اظهارات وی به هیچ عنوان اخلاقی نیست. عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به سخنان بادامچیان درباره حجت‌الاسلام ناطق نوری و علی اردشیر لاریجانی اشاره و تاکید کرد: به نظر اسدالله بادامچیان خودش را بالاتر از بقیه فرض کرده که گونه جای دیگران سخن می‌گوید. بنابراین این اشخاص خودشان دارای خرد و اندیشه هستند و فردی نمی‌تواند برای آن‌ها تعیین و تکلیف کند. او تصریح کرد: متاسفانه برخی از افراد بر این باورند که تنها خودشان حرف حق و راست را بیان می‌کنند. به طور کلی اظهارات و اسامی که وی نام برده این است که مراقب باشند و فریب افراد و جریان‌های سیاسی را نخورند به نوعی بادامچیان خود را در مقام نصیحت کننده این بزرگان می‌داند.

فاضل میبدی در ادامه اظهار کرد: اینکه بگوییم عده ای یا جریانی برای نظام و انقلاب مفید نیستند یا با خط ولایت فاصله دارند، حرف درست و صحیحی نیست. بنابراین بادامچیان از ولایت فقیه استفاده ابزاری می‌کند. وی در ادامه به سخن بادامچیان مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان معتدل نیستند و لیبرالند، تاکید کرد: ابتدا باید از وی پرسید معنای لیبرال چیست؟ ضمنا اصلاح‌طلبان همیشه به دنبال دموکراسی و طرفدار انتخابات و مردم سالاری بوده اند.

تخریب نکنید

فاضل میبدی گفت: افرادی که ادعای دموکراسی یا اعتدال دارند چرا در زمانی که هشت سال دولت را در اختیار داشتند و به مجلس، قانون اساسی و ... توهین و بدرفتاری می‌شد، اعتراضی به این مسائل نشان ندادند؟ این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، باخت جریان اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را علت چنین اظهاراتی دانست و در ادامه افزود: به عقیده من، علت اینکه افرادی مانند بادامچیان چنین سخنانی را مطرح می‌کنند چیزی جز باخت آن‌ها در سال 92 نیست. بنابراین این اشخاص به چنین هجمه و تهمت‌هایی روی آورده اند.

وی با اشاره به اینکه اسدالله بادامچیان به دنبال تخریب است نه نصیحت و انتقاد، گفت: اگر این اشخاص روش تخریب را برای رقیب در نظر داشته باشند قطعا در انتخابات مجلس شورای اسلامی با شکست مواجه خواهند شد. فاضل میبدی در ادامه به اتهام دیگری مبنی بر اینکه بادامچیان حضور اصلاح‌طلبان در مجالس سوم و ششم بی‌نتیجه دانسته است و در آن دوره هیچیک از اصلاح‌طلبان برای مشکلات مردم اقداماتی را انجام نداده‌اند، گفت: بهتر است اسدالله بادامچیان عملکرد و کارنامه خودشان را برای مردم آشکار و بعد این گونه اظهارات را بیان کنند. یعنی با اصلاح‌طلبان در این زمینه رقابت علمی، آماری و... داشته باشند تا مردم در این خصوص قضاوت و نظر خود را ارائه دهند.

ملت ایران اظهارات بادامچیان را جدی نگیرند

محمدجواد حق شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و استاد دانشگاه نیز درباره اظهارات بادامچیان که گفته است اصلاح‌طلبان معتدل نیستند بلکه لیبرالند به «ابتکار» گفت: ملت ایران پیش‌بینی اسدالله بادامچیان قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 که گفته بود اصولگرایان پیروز انتخابات هستند یا محال است اصلاح‌طلبان دوباره به زندگی یا قدرت سیاسی بازگردند را هنوز فراموش نکرده اند، اما بر همه روشن شد که چه شخصی و چه جریانی پیروز انتخابات سال 92 شد. او در ادامه افزود: با توجه به مطالبی که پیشتر گفتم خیلی نباید به پیش بینی‌ها و اظهارات بادامچیان توجه کرد.

وی با بیان اینکه اعتدال یک منش است نه جریان سیاسی تاکید کرد: اسدالله بادامچیان بهتر از هر کسی می‌داند اعتدال یا معتدل بودن یک منش و روش است. بنابراین همانطور که در جریان اصولگرایی افرادی افراطی وجود دارد در جریان اصلاحات هم اشخاصی تندرو وجود داشته است. به گفته این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، اعتدال منشی برگرفته از تفکر اصلاح‌طلبی است. این استاد دانشگاه اصول آزادی خواهی و دموکراسی را یکی از ویژگی‌های بارز اصلاح‌طلبان دانست و در ادامه افزود: در سال 1356 ملت ایران با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی توانستند انقلاب اسلامی را به وجود آورند. به عقیده من، نباید به اتهامات و اظهارات این اشخاص نسبت به اصلاح‌طلبان توجه جدی نشان داد به دلیل اینکه ملت عزیز ایران نسبت به همه مسائل کشور آگاهی دارند و خوب می‌دانند که چه کسی حرف حق و درست را بیان می‌کند.

چرا در گذشته سکوت کردید؟

حق‌شناس در ادامه به اتهام دیگر بادامچیان مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان دچار کمبود وزن سیاسی شده‌اند و به همین دلیل به دنبال یارگیری از چهره‌های اصولگرا هستند، پاسخ داد و گفت: در انتخابات سال 92 مشخص شد که چه جریانی دارای کمبود وزن سیاسی است. بنابراین بار دیگر همان اتفاق در انتخابات امسال مجلس شورای اسلامی تکرار خواهد شد این نکاتی که گفتم شخص بادامچیان و امثال وی به خوبی به آن واقف هستند و نیاز به پاسخگویی بیشتری در این مورد وجود ندارد. عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه اظهار کرد: اگر اسدالله بادامچیان اشخاصی مانند علی اردشیر لاریجانی و حجت‌الاسلام ناطق نوری را متعلق به جناح خود می‌داند پس چرا زمانی که محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری خویش به این افراد توهین کرد و اتهاماتی را به سمت ناطق نوری خانواده وی نشانه رفت، ساکت ماندند و نسبت به آن اتهامات و توهین‌ها اعتراضی را بیان نکردند؟

این استاد دانشگاه به عملکرد و کارنامه اصلاح‌طلبان در مجلس ششم اشاره کرد و افزود: قطعا هر مجلسی دارای نقاط ضعف و قوتی است، اما اگر قصد مقایسه مجلس ششم با مجلس فعلی را داشته باشیم به عقیده من، عملکرد مجلس ششم مناسب‌تر از مجالس هشتم و نهم بوده است. بنابراین بهتر است در این خصوص ملت عزیز ایران نظر خود را بیان کنند و بگویند کدام مجلس عملکرد مناسب‌تری را نسبت به دیگری داشته است. به گفته حق شناس، متاسفانه برخی از اصولگرایان، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب را تنها منحصر به خودشان می‌دانند.

بادامچیان دروغ می‌گوید

شهربانو امانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره سخنان بادامچیان مبنی بر جدایی حزب کارگزاران از اصلاح‌طلبان، گفت: چنین سخنی واقعیت نداشته و ندارد به دلیل اینکه حزب کارگزاران سازندگی در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به عنوانی حزبی قدیمی و پیشکسوت حضور دارد.

او در این باره اضافه کرد: این اعضای شورای مرکزی حزب هستند که در خصوص هر نوع استراتژیکی تصمیم‌گیری می‌کنند. بنابراین من از برخی افراد مانند اسدالله بادامچیان تعجب می‌کنم که بر چه مبنایی این اظهارات را بیان کرده است شاید وی یکی از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است که ما از آن بی‌اطلاعیم! به گفته این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، همانطور که گفتم هر سیاست و برنامه ای که بخواهد اتفاق بیافتد باید شورای مرکزی حزب در مورد آن تصمیم گیری کند. امانی با بیان اینکه غلامحسین کرباسچی، دبیرکل و حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران هستند، تاکید کرد: هر استراتژیکی که بخواهد در حزب کارگزاران سازندگی اتفاق بیفتد قطعا توسط این افراد اعلام خواهد شد نه شخصی دیگر.

گذر اصولگرایان از وحدت خودی‌ها به تخریب رقیب

در این جا پرسشی را از جریان اصولگرا باید مطرح کرد که اگر تخریب اصلاح‌طلبان را به خوبی فرا گرفته‌اید چرا نسبت به عملکرد اصولگرایان در مجلس نهم انتقادی را وارد نمی‌سازید؟ شاید از نظر این اشخاص مجلس نهم بدون عیب و نقص است و تا به حال به تمام وظایف خود عمل کرده‌اند. اگر به گفته بادامچیان اصلاح‌طلبان در امور اقتصادی مانند وام، قیمت خودرو، یارانه و... ضعیف عمل کرده‌اند پس به کارنامه اصولگرایان چه نمره‌ای خواهند داد؟

البته کارنامه و عملکرد اصولگرایان و یاران باوفای محمود احمدی‌نژاد که به دولت مهرورز و پاکدست شهرت بسزایی دارد برای ملت ایران مشخص است و هر وقت اسم احمدی‌نژاد بر سر زبان ملت ایران جاری می‌شود چیزی جز اختلاس، مدیریت غلط، تحریم‌های ظالمانه و... به ذهن آن‌ها خطور نمی‌کند. احمدی‌نژاد همان کسی است که اکثریت جریان اصولگرایی از وی حمایت می‌کردند و هیچوقت جرات اعتراض و انتقاد به وی را نداشتند. پس کدام آزادی و نظارت در جریان‌های سیاسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات مردم وجود داشت وقتی هیچ‌کس حتی برای یک بار به احمدی‌نژاد بگوید چرا اختلاس و چرا تحریم؟ اگر در دولت تدبیر و امید مشکلاتی وجود دارد به دلیل این است که معضلات اقتصادی از دولت قبلی به حسن روحانی به ارث رسیده است.

قطعا تاریخ همه چیز را ثابت خواهد کرد و در این محکمه ملت ایران داور و قاضی نهایی خواهند بود که چه مجلسی و چه نمایندگانی برای حل مشکلاتشان عملکرد مثبت و قابل قبولی داشته‌اند. نکته دیگر مربوط می‌شود به لیبرال خواندن اصلاح‌طلبان و فاصله زیاد جریان اصلاحات با ولایت فقیه، نظام و انقلاب. بهتر است یادآوری کنیم در گذشته چه شخصی با رهبر معظم انقلاب به مدت 11 روز قهر کرد؟ یا در شرایطی که ملت ایران از تندرویی و افراطی‌گری خسته شده‌اند کدام حزب با جبهه پایداری که به رادیکال بودن در جریان اصولگرایی شهرت عام و خاص دارد ائتلاف می‌کند؟ به هر ترتیب به نظر می‌رسد اصولگرایان که همچنان در کار وحدت و همگرایی خود مانده‌اند، اکنون راه مقابله را در تخریب جریان رقیب جست‌وجو می‌کنند؛ راهی که نه در اخلاق سیاسی مورد پذیرش است و نه سابقه نشان می‌دهد که تاثیری در آرا و افکار عمومی دارد.

http://ebtekarnews.com/?newsid=27999

ش.د9404590

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات