تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۸۹۱۴۷
اولین اطلاعیه انتخاباتی شورای مرکزی ائتلاف اصول‌گرایان منتشر شد

ائتلاف اصول‌گرایی به کام پایداری‌ها

پایگاه بصیرت / روح‌الله سپندارند / خبرنگار sepandarand@gmail.com
(روزنامه بهار - 1394/10/01 - شماره 75 - صفحه 4)

درست روزی که یاران لاریجانی در همان ساعت‌های نخست طلوع آفتاب، دست رد به سینه ائتلاف اصول‌گرایی زدند تا خط‌وربط خودشان را از تندروها جدا کنند، با غروب خورشید، شورای موسوم به‌ائتلاف که حالا حداد عادل خودش را متولی آن می‌داند اطلاعیه‌ای صادر کرد تا مرزهای ائتلاف اصول‌گرایی را برای دیگر جریان‌ها و چهر‌ه‌های اصول‌گرا تعیین کند. مرزهایی که 6 گوشه اصول‌گرایی را روایت می‌کند و از دل آن، دیگر جریان‌ها باید تکلیف خودشان را با هر 6 بند این اطلاعیه روشن کنند و بعد برای حضور در انتخابات مجلس اعلام حضور کنند.

برای طیف اصول‌گرا، طرح حکایت ائتلاف، از خاکستر ناامیدی اتحاد بلند شد تا اگرچه پروژه اتحاد به رویای دست‌نیافتنی اصول‌گرایان تبدیل شده است، اما آخرین تلاش‌های منتهی به هفتم اسفند را با کلیدواژه ائتلاف دنبال ‌کنند، چراکه این روزها ریش‌سفیدان آن‌ها دیگر نیستند تا بتوانند همه را زیر یک سقف با گرمای منشور اصول‌گرایی جمع کنند. هرچند روزهای آخر ریش‌سفیدی هم، چرخ‌ها چندان بر مدار احترام نمی‌چرخید و در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم زیر بار‌سازوکارهای وحدت‌ نرفتند تا جایی که محمدرضا مهدوی کنی، دبیرکل وقت جامعه روحانیت مبارز، روزهای آخر عمرش را با دلگیری از همکیشان خود سپری کرد.

به‌گفته سیدرضا تقوی که بعد از انتخابات ازسوی مهدوی‌کنی مامور همگرایی شد، درباره دلگیری‌های دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفته بود که مهدوی کنی از‌پذیرش ریش‌سفیدی برای ایجاد وحدت در اصول‌گرایان خودداری کرده و گفته است که این نقش را نمی‌پذیرد چراکه به ریش‌ سفید او احترام نگذاشته و حتی جواب تلفن او را هم نداده‌اند. در ماجرای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، غلامعلی حداد عادل، محمدباقر قالیباف و علی‌اکبر ولایتی ائتلافی موسوم به سه‌گانه اصول‌گرایان به نام 2+1 شکل داده بودند و قرار بود براساس نظرسنجی‌ها درنهایت فقط یکی از آن‌ها در عرصه انتخابات باقی بماند، اما درنهایت این اتفاق محقق نشد. گویا یکی از افرادی که تلفن مهدوی‌کنی را پاسخ نداده بود، علی‌اکبر ولایتی بود که حتی دو سال بعد نامه‌ای افشا شد که دبیرکل‌وقت جامعه روحانیت مبارز خطاب به ولایتی نوشته و خواستار کناره‌گیری او شده بود.

البته غلامعلی حداد عادل هم یکی دیگر از همان چهره‌ها بود، هرچند کناره‌گیری کرد، اما کنار رفتنش به‌نفع هیچ‌یک از اعضای ائتلاف نبود و گویا به‌دلایلی همچون آگاه شدن از میزان رأی پایین خودش ارتباط داشت. البته حداد عادل دست پیش گرفت و بعد از انتخابات در یکی از سخنرانی‌هایش تلویحا ولایتی را به عهد‌شکنی متهم کرد که ولایتی هم در یادداشتی پاسخ او را داد. او دراین یادداشت نوشته بود: «من از اظهارات اخیر آقای دکتر حداد عادل تعجب کردم؛ چراکه ایشان بخشی از مسائل پشت پرده ائتلاف ۱+۲ را اطلاع دارند و می‌دانند که توافقات مورد ادعای طرف مقابل عاری از صحت است، البته دلیل کنار کشیدن ایشان از ادامه رقابت‌ها نیز چیز دیگری بوده است، زیرا در بیانیه انصراف خود اعلام نکردند که به‌نفع ائتلاف یا حتی شخص خاصی کنار می‌روند.»

حالا حداد عادل خودش را متولی ائتلاف اصول‌گرایان برای انتخابات مجلس می‌داند. این در حالی است که چهره‌هایی همچون مرتضی مقتدایی، اکبر ناطق نوری، علی‌اکبر ولایتی و علی لاریجانی خودشان جلسه‌ای انتخاباتی داشتند، اما این سوی ماجرا از دل جلسات هشت‌نفره‌ای که در خانه حداد عادل برگزار شده بود حالا شورایی موسوم به‌ائتلاف سر برآورده است. شورایی که راست سنتی و راست افراطی را در کنار هم جمع کرده است تا میانه‌روها دیگر در آن جایی نداشته باشند. حدادعادل، با دعوت از زاکانی، فدایی، بادامچیان، حبیبی، آقاتهرانی، محصولی و باهنر تلاش کرد تا برای ائتلاف اصول‌گرایی کاری انجام دهد. براساس خبرها، آن‌ها برای رسیدن به‌این هدف، نامه‌ای خطاب به شیخ محمد یزدی، موحدی کرمانی و مصباح یزدی نوشتند و از آن‌ها خواستند تا رهبری این جریان در انتخابات پیش‌رو را برعهده بگیرند.

البته غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگویی که همان روزها با یکی از رسانه‌ها داشت، اعلام کرد که جایگاه حداد عادل جایگاهی نبود که دعوت‌کننده کل شخصیت‌ها و احزاب و جمعیت‌های اصول‌گرا باشد. آن جلسات به‌نوعی جلسات مشورتی در مسیر همگرایی بود. در نهایت حداد کار خودش را کرد و شورای ائتلاف را به نام خودش کلید زد که سخنگوی این ائتلاف باشد. چند روز بعد از اعلام موجودیت چنین ائتلافی، برخی از رسانه‌های اصول‌گرا خبر پیوستن علی لاریجانی به ائتلاف را هم منتشر کردند که چند‌بار تایید و تکذیب شد و درنهایت صبح یکشنبه فراکسیون رهروان ولایت متشکل از یاران علی لاریجانی جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل داد تا این مسئله را بررسی کند. بعد از جلسه یک عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس با حضور در جمع خبرنگاران گفت: با تصویب این فراکسیون و نظر قاطع اکثریت، اعضای فراکسیون رهروان ولایت مجلس به‌صورت مستقل در انتخابات آینده شرکت خواهند کرد.

منصور حقیقت‌پور با اشاره به برخی فضاسازی‌های رسانه‌ها درباره اجماع رهروان با سایر گروه‌های اصول‌گرایی گفت: این‌ها فضاسازی رسانه‌ای است و آقای لاریجانی نه قولی برای شرکت در جلسات ائتلافی دادند و نه حضوری خواهند داشت و زمان نیز برای پیگیری این موضوع گذشته است و احساس ما این است که دوستان ما در جبهه متحد اصول‌گرایی سازوکارهای لازم برای اجماع ایجاد نکردند و این عزیزان تجربه ائتلاف‌های گذشته که زیاد کارساز نبوده است را تکرار می‌کنند. او اضافه کرده بود: ضمن احترام به روحانیت و گروه‌های اصول‌گرایی معتقدیم که ائتلاف اصول‌گرایان اجازه حضور متوازن با وزن فراکسیون اکثریت مجلس را نمی‌دهد لذا ما توانستیم به‌صورت مستقل حاضر شویم.

حقیقت‌پور تاکید کرد: فراکسیون رهروان یک فراکسیون اصول‌گرا و مبتنی بر سه پایه مهم عقلانیت، دیانت و اعتدال است و دراین مسیر حرکت می‌کند و شاید در یک فضای بزرگ‌تر از ظرفیت افرادی نیز مانند آقای ناطق نوری استفاده شود، اما هنوز تصمیمی دراین‌باره گرفته نشده است. اما بعد از اعلام موضع صریح یاران لاریجانی، حلقه حداد کار خودش را کرد و اطلاعیه‌ای با عنوان اولین اطلاعیه انتخاباتی شورای مرکزی ائتلاف اصول‌گرایان به رسانه‌ها داد. نقطه برجسته این اطلاعیه آن بود که پایداری‌ها حرف خودشان را درنهایت به‌کرسی‌نشاندند تا پدر معنوی‌شان همسنگ دو تشکل بزرگ و قدیمی اصول‌گرایان باشد.

اگر تا دیروز همه اصول‌گرایان جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه محققین و مدرسین حوزه علمیه قم) را محور تحرکات انتخاباتی خود می‌دانستند حالا و بعد از جلسات پیاپی میان مؤتلفه، ایثارگران و پایداری، غلامعلی حداد عادل دعوت از مصباح را پیش‌فرض همه اصول‌گرایان عنوان می‌کند. حداد عادل در ادامه اطلاعیه‌اش به همه اصول‌گرایان برای انتخابات آماده‌باش داده است. حالا همنشینی اصول‌گرایان سنتی مثل مؤتلفه با تندروها و افراطی‌هایی مثل پایداری و ایثارگران و رهپویان، بیش‌ازپیش شکاف جدایی اصول‌گرایان میانه رو و معتدل را با تلاش‌های حداد عادل و همکیشان او در فراکسیون اصول‌گرایان مجلس عمیق کرده است تا اصرار برخی جریان‌های راست سنتی بر همراهی با افراطی‌ها و تندروها، تکرار شکست 92 را برای اصول‌گرایان در پی داشته باشد.

http://bahardaily.ir/fa/Main/Detail/8252

ش.د9404549

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات