تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۹۰۹۷۹
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني مطرح كرد

حمایت‌های پنهان ترکیه از داعش

(روزنامه آفتاب يزد - 1394/09/14 - شماره 4492 - صفحه 2)

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ایران همیشه تلاش می‌کند که امنیت و صلح و ثبات به منطقه برگردد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در دیدار ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، با اشاره به سوابق همکاری‌های مجارستان و جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران در سال‌های پس از جنگ که سازندگی همه ابعاد جامعه را شروع کرده بود، همکاری‌های خوبی با مجارستان داشت که علیرغم رشد کمی و کیفی، متاسفانه دچار فراز و فرود شد که شاید در سال‌های اخیر بیشتر تحت تاثیر تحریم‌ها بوده باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گسترش همکاری با همه‌ کشورهای جهان را از برنامه‌های فعلی در دولت یازدهم دانست و گفت: انتظار ما این است که غرب با پایبندی به تعهدات خویش در مذاکرات هسته‌ای، همکاری‌ها در همه سطوح را گسترش دهد و در این میان مجارستان، به خاطر سوابق درخشانی که در عدم ضدّیت با ایران دارد، می‌تواند نقش بهتر و بیشتری داشته باشد.

به گزارش ایسنا، هاشمی رفسنجانی، درباره اوضاع منطقه و سیاست ایران، گفت: می‌بینید که تروریست‌ها و بعضی از زیاده خواهی‌های قدرت‌های استکباری، منطقه استراتژیک خاورمیانه را دچار بحران‌های نا امنی و گاهی جنگ‌های داخلی کرده‌اند و ایران همیشه تلاش می‌کند که امنیت و صلح و ثبات به منطقه برگردد، چون ثبات منطقه‌ای باعث رونق همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می‌شود.

وی در پاسخ به سوال نخست‌وزیر مجارستان که «نظر شما درباره آینده سوریه چیست؟»، گفت: ایران بارها اعلام کرد که سوریه سرزمین مردم این کشور است، اما متاسفانه تروریست‌ها سوریه را که یکی از کشورهای امن منطقه بود، دچار بحران کرده و به بهانه‌ حمایت از مردم، زیرساخت‌های این کشور را ویران می‌کنند و در این بین مصیبت‌ها و رنج‌ها برای مردم است.

هاشمی رفسنجانی، دخالت قدرت‌های خارج از سوریه درباره مسایل داخلی این کشور را به دخالت‌های قدیم شوروی در افغانستان شبیه دانست و گفت: علاوه بر دخالت‌های همه جانبه، حتی دولتی کمونیستی را در افغانستان حاکم کرده بود، اما از مجاهدین افغانی شکست خورد و همان پایه تجزیه شوروی شد و حامیان امروز تروریست‌ها در سوریه و عراق باید بدانند که پشتیبانی از گروه‌های افراطی هیچ سودی ندارد، چون این گروه‌ها پایگاه و جایگاهی در میان مردم ندارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال نخست وزیر مجارستان که «نقش قدرت و مذهب در اختلافات سوریه چیست؟»، گفت: مذاهب‌ فی نفسه مروّج مهربانی هستند و آنچه عامل درگیری‌ها در همه جای دنیا شود، قدرت است و تندروها از مذهب به عنوان پایه‌ رسیدن به قدرت استفاده می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اختلافات دولت‌های ترکیه و سوریه و تاثیرات این اختلافات در تقویت و گسترش حضور تروریست‌ها در منطقه، گفت: حمایت‌های پنهان ترکیه از داعش، اوضاع سوریه را پیچیده‌تر کرده و بهترین و مطمئن‌ترین راه، برگشت به نظرات مردم سوریه است.

ایران اسناد «فروش نفت به ترکیه توسط داعش» را در اختیار دارد

از سوی دیگر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر دولت ترکیه در جریان فروش نفت داعش در کشور خود نیست ما آمادگی داریم این اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار بدهیم. مستشاران ایران در سوریه از تمامی مسیرهای کامیون‌های نفت داعش به ترکیه عکس‌برداری و فیلم‌برداری کرده‌اند و این اسناد قابل‌ارائه و انتشار است.

محسن رضایی افزود:«به‌زودی اخبار مهمی از انهدام تکفیری‌ها وداعش به‌گوش مردم خواهد رسید.»

وی که به عیادت عده‌ای از مجروحان جبهه سوریه رفته بود، با بیان این خبر افزود: «کشورهای درگیر تروریسم باید با خونسردی از چالش با یکدیگر بکاهند وتوان خود را برای انهدام داعش به‌کار گیرند».

محسن رضایی همچنین در حاشیه این عیادت در پاسخ به این موضوع که چرا مسئولان ترکیه هرگونه خرید نفت از داعش را تکذیب می‌کنند، گفت: اگر دولت ترکیه در جریان فروش نفت داعش در کشور خود نیست ما آمادگی داریم این اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار بدهیم. مستشاران ایران در سوریه از تمامی مسیرهای کامیون‌های نفت داعش به ترکیه عکس‌برداری و فیلم‌برداری کرده‌اند و این اسناد قابل‌ارائه و انتشار است.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=20766

ش.د9404610

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات