تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۰۹۹۲
گزارش کیهان از آشفتگی در اردوگاه اصلاح‌طلبان

شورای هماهنگی اصلاحات نور امید نبود حباب بود!

(روزنامه كيهان ـ 1394/10/02 ـ شماره 21237 ـ صفحه 10)

سرویس سیاسی- در حالی که رسانه‌های زنجیره‌ای در ادامه سیاست متفرق نشان دادن جبهه اصولگرایی دست به خبرسازی می‌زنند خبرها و گزارش‌های موثق نشان‌دهنده آن است که اصولگرایان به سمت وحدت حرکت کرده و به زودی اخبار وحدت نیروهای ارزشی و جبهه انقلاب از سوی سخنگوی ائتلاف اعلام خواهد شد و از سوی دیگر برخی گروه‌ها و احزاب اصلاح طلب در نامه‌هایی ضمن اعلام جدایی از سیاست انتخاباتی اصلاح طلبان بر حضور مستقل خود در انتخابات تاکید کردند.

زنجیره‌ای‌ها روز گذشته در ادامه سیاست ایجاد شبهه اختلاف میان اصولگرایان خبر از جدایی قالیباف و لاریجانی از اجماع نیروهای ارزشی خبر دادند تا هواداران خود را به آینده دل خوش کنند منابع مطلع به رسانه‌ها اعلام کردند وحدت اصولگرایان به جای خوبی رسیده و از طیف‌های مختلفی که سبقه اصولگرایی دارند از جمله نمایندگان لاریجانی و قالیباف در این جلسه شرکت می‌کنند.

به عنوان نمونه روزنامه زنجیره‌ای شرق در شماره دیروز خود در گزارشی خط خبری تفرقه در اردوگاه اصولگرایان را پی گرفت و نوشت «در اردوگاه اصولگرایی چه خبر است؟ تکذیب‌ها را تأیید و تأییدها را تکذیب می‌کنند. همین نشانه روشنی است بر اینکه سررشته وحدت از دست در رفته است و کسی میان‌دار نیست. حتی اگر خبر از برگزاری دومین جلسه شورای ائتلاف اصولگرایان برسد و همین شورا اعلامیه صادر کند اما کدام شورا و کدام مؤتلفین؟ درحالی‌که فراکسیون رهروان ولایت (طیف لاریجانی) دو روز پیش با تشکیل جلسه‌ای صبحگاهی، نپیوستن به ائتلاف اصولگرایان را تصویب کرده و پیوستن قالیباف به هر جریان سیاسی هم تکذیب شده، برخی چهره‌های اصولگرا همچنان اصرار دارند قالیباف و ولایتی را از دست نداده‌اند.»

این گزارش‌ها و خبرسازی‌ها در حالی است که اخبار مستند نشان از آن دارد که وحدت اصولگرایان به جای خوبی رسیده و این خود نگرانی اصلاح طلبان را باعث شده است.

روزنامه آرمان دیگر جریده زنجیره‌ای اصلاح‌طلبان نیز همین خط را پی گرفت تا خبرهای مرتبط با وحدت اصولگرایان را خبرهایی مشکوک و جعلی قلمداد کند.

این روزنامه در گزارش صفحه نخست خود نوشت « در ايام پيش انتخاباتي يوم و شب ايام هفته هركدام معنا و مفهوم ديگري پيدا كرده‌اند. يكشنبه روزي است كه اصولگرايان منتظرانه گرد هم مي‌آيند تا در آيين انتخاباتي، به نظاره دود سفيد اردوگاهشان بنشينند. بعد از اين جلسات خبرهاي ضد و نقيضي از دود سفيد به بيرون درز مي‌كند اما بلافاصله خبرهاي ديگري منتشر مي‌شود كه مي‌گويد هنوز دودي بلند نشده است. برخي اصولگرايان براي آنكه در فضاي رسانه‌اي به‌وجودآمده، سازوكار خود را مغلوب سازوكار اصلاح‌طلبان نشان ندهند مدعي مي‌شوند كه دود سفيد را ديده‌اند و همه ناهمگرايي‌ها به وحدت تبديل شده است. اما وقتي پاي سخن ديگران مي‌نشينيم مشخص مي‌شود فعلا سخن گفتن از وحدت، محلي از اعراب ندارد و اصولگرايان باز بايد يكشنبه‌ها گرد هم آيند.»

حضور نمایندگان قالیباف و لاریجانی در جلسات هماهنگی

با همه خبرسازی‌های زنجیره‌ای‌ها عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو شورای ائتلاف اصولگرایان دیروز با اشاره به جلسات وحدت این شورا با حضور آیت‌الله موحدی‌کرمانی، وحدت اصولگرایان را بسیار خوب و رضایت‌بخش عنوان کرد و اظهار داشت: وحدت اصولگرایان به جای خوبی رسیده و از طیف‌های مختلف، در این جلسه شرکت کرده‌اند.

به گزارش فارس حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا آشتیانی عراقی درباره حضور لاریجانی در این نشست یادآور شد: آقای لاریجانی در این نشست حضور نداشت اما به زودی آقای حدادعادل به عنوان سخنگوی جلسه مسائل را مطرح خواهد کرد.

عضو شورای ائتلاف اصولگرایان تصریح کرد: از طرف آقای ولایتی نماینده وی در جلسه حضور داشت و گفته شد که به نمایندگی از قالیباف نیز کسی به جلسه ائتلاف آمده است از این رو فقط آقایان ولایتی و قالیباف نمایندگان خود را به جلسه ائتلاف فرستادند.

وی با اشاره به اینکه اعضای ائتلاف حدود 18 نفر است، درباره حضور لاریجانی خاطرنشان کرد: خود ایشان بنا نبود حضور داشته باشد اما ظاهراً بنا هست که ایشان نماینده خود را به جلسات ائتلاف بفرستد.

شورای ائتلاف بعد از ثبت‌نام‌ها مصادیق را تعیین می‌کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امیدواریم اصولگرایان در آینده قدم‌های خوبی را بردارند، درباره تعیین مصادیق و تهیه لیست نهایی اصولگرایان تاکید کرد: پس از اتمام ثبت‌نام‌ها به این مسئله خواهیم پرداخت.

وی درباره زمان بعدی جلسه شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: قاعدتاً این جلسات یکشنبه‌ شب‌ها برگزار می‌شود.

اخبار ائتلاف را حداد عادل اعلام می‌کند

آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نیز درباره سوالاتی پیرامون ائتلاف گفت: اخبار مربوط به ائتلاف را فقط آقای حداد عادل بیان می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره حضور قالیباف درباره حضورش در جلسات ائتلاف اصولگرایان اظهارداشت: البته بنده نباید در این زمینه‌ها صحبت کنم اما وی خودش نیامده ولی نماینده‌اش را فرستاده است.

پیرو سخنان آیت‌الله موحدی کرمانی مبنی بر اینکه آخرین اخبار ائتلاف اصولگرایان توسط حدادعادل، سخنگوی ائتلاف بیان خواهد شد، نخستین نشست خبری سخنگوی ائتلاف اصولگرایان هفته آینده برگزار می‌شود.

به گزارش فارس امیرابراهیم رسولی مسئول دفتر حدادعادل در پاسخ به این سوال که نشست خبری حداد عادل چه زمانی برگزار می‌شود، اظهار داشت: این نشست در هفته آینده و در روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.

محمدرضا باهنر دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز در این زمینه گفت: ان‌شاءالله آقای حداد عادل به زودی در نشستی خبری آخرین مسائل و موضوعات اصولگرایی را مطرح خواهد کرد.

از سوی دیگر حسن غفوری‌فرد رئیس خانه احزاب نیز در ستاد انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه انتخابات یکی از صحنه‌هایی است که اقتدار نظام را به صحنه می‌کشد، گفت:در ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان هستم و تلاش می‌کنیم به اهدافی که دنبال می‌کنیم، برسیم.

فریاد اعتراض در اردوگاه اصلاحات

در حالی که اصلاح طلبان برای متفرق نشان دادن جبهه اصولگرایی تلاش زایدالوصفی را آغاز کرده‌اند خبرها از فریاد اعتراض برخی گروه‌های اصلاح طلب نسبت به وقایعی که درون این جریان می‌گذرد حکایت می‌کند.

حزب مردمی اصلاحات دیروز با صدور اطلاعیه‌ای ضمن انتقاد از شورای هماهنگی اصلاحات، به عارف هشدار داد و تاکید کرد: به شما نسبت به حضور برخی افراد که به دنبال رادیکالی کردن فضا و کشاندن اصلاحات به بیراهه هستند هشدار می‌دهیم تا چشمان خود را بازتر کنید و نگذارید عده‌ای قلیل سرنوشت‌تان را در دست بگیرند.

در این بیانیه‌ که خطاب به محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان نوشته شده ،‌آمده است: حزب مردمی اصلاحات که از جمله احزاب اصلاح‌طلب میانه‌رو و مستقل می‌باشد بعد از اعلام آمادگی مبنی بر پیوستن به شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان و دریافت پاسخ‌های مبهم و زیر سوال بردن اخلاق سیاسی و منش اصلاح‌طلبی و نگاه انحصار طلبانه از آن شورا برای حضور مستقل در انتخابات پیش رو اعلام آمادگی می‌کند.

این بیانیه امید به وجود آمده پس از انتصاب عارف به ریاست شورای سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان را حباب نامیده و ادامه داده است: جناب آقای عارف زمانی که شما به ریاست شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی منصوب شدید نور امیدی دل ما را روشن کرد ولی متأسفانه این نور نبود بلکه حباب بود و شما هم تأثیر بسزایی در این شورا نداشتید.ما که از قدیمی‌ترین اصلاح‌طلبان کشور هستیم همچنان محکم بر مواضع خود ایستاده‌ایم و به شما نسبت به حضور برخی افراد که به دنبال رادیکالی کردن فضا و کشاندن اصلاحات به بیراهه هستند هشدار می‌دهیم تا چشمان خود را بازتر کنید و نگذارید عده‌ای قلیل سرنوشت‌تان را در دست بگیرند.

روز شلوغ ستاد انتخابات کشور

با نزدیک شدن به روزهای پایانی ثبت نام برای انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی رفت و آمدها به ستاد انتخابات کشور سرعت گرفته و خبرگزاری‌ها به صورت لحظه‌ای اخبار حضور شخصیت‌ها را در هر دو انتخابات مخابره می‌کنند.

محمدحسین مقمیی رئیس ستاد انتخابات کشور در حاشیه بازدید خود از فرمانداری تهران در جمع خبرنگاران گفت: در حوزه انتخابیه تهران و شهرستان‌های تهران، اسلامشهر، ری، شمیرانات و پردیس [تا لحظه تنظیم این گزارش] 565 نفر برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام‌شان نهایی شده است و در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز در استان تهران تاکنون 86 نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

وی به تشریح آمار ثبت‌نام در کل کشور پرداخت و گفت: تا ظهر روز سه شنبه 434 نفر برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در انتخابات ثبت‌نام کردند که ثبت‌نام 359 نفر از آنها نهایی شده و 75 نفر از آنان در حال ثبت‌نام هستند.

مقیمی با بیان اینکه از این تعداد 6 نفر خانم و 428 نفر آقا هستند، اضافه کرد: بالاترین سن 92 سال و کمترین سن 23 سال است.

رئیس ستاد انتخابات کشور در تشریح آخرین آمار انتخابات مجلس شورای اسلامی در کل کشور نیز به 3522 نفر که برای ثبت‌نام مراجعه کرده‌اند اشاره و خاطرنشان کرد: از این تعداد 3013 نفر ثبت‌نام‌شان نهایی شده و 509 نفر در حال ثبت‌نام هستند.

مقیمی تصریح کرد: بالاترین سن 74 سال و پایین‌تر سن 30 سال است چرا که در حوزه مجلس محدودیت سنی داریم و داوطلبین باید بین 30 تا 75 سال داشته باشند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه چهارشنبه آخرین مهلت ثبت‌نام برای داوطلبان مجلس خبرگان رهبری است، گفت: از همه کسانی که خود را برای ثبت‌نام در مجلس خبرگان رهبری دارای آمادگی می‌بینند، می‌خواهیم که ظرف این دو روز برای ثبت‌نام مراجعه کنند چرا که پنج‌شنبه و جمعه تنها ثبت‌نام از داوطلبان مجلس شورای اسلامی به عمل خواهد آمد.

شخصیت‌هایی که اعلام حضور کردند

دیروز چهره‌های شاخص زیادی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام حضور و مراحل ثبت نام خود را طی کردند.

دیروز آیات و حجج اسلام سیدرضا تقوی، روح‌الله قرهی، مرتضی آقا تهرانی، سید محمدرضا طباطبایی‌نسب، حائری شیرازی، علی فلاحیان و محمدعلی موحدی کرمانی در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کردند.

از سوی دیگر سیدمهدی هاشمی، کمال الدین سجادی، مرتضی آقا تهرانی، لطف اله فروزنده، حسینعلی شهریاری، احمد توکلی، سید علی قائم‌مقامی، سید محمدرضا طباطبایی‌نسب، مصطفی کواکبیان، محمدرضا عارف، سیدمحمد حسینی و محمد عباسی از جمله شخصیت‌های شاخصی بودند که دیروز برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند.

گفتنی است به گزارش فارس اعضای حزب ندا که دیروز به همراه صادق خرازی در ستاد انتخابات کشور حضور یافته بودند حضورشان بیشتر شبیه یک کارناوال تبلیغاتی بود و صادق خرازی هم در پاسخ به این سوال که شما از کجا ثبت‌نام می‌کنید گفت: فعلا ثبت نام نمی‌کنم.

http://kayhan.ir/fa/news/63794

ش.د9405109

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات